Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Operativní konkurence houstne

Operativní konkurence houstne
Leasing se u nás zatím vžil spíše jako nástoj k získání auta (či čehokoliv jiného) do vlastnictví. Operativní leasing se tak díky tomu, že takovou možnost nenabízí držel zatím v pozadí. Jeho výhody ale dnes začínají lákat stále více firem. A s rostoucí poptávkou roste i nabídka.

Český trh operativního leasingu je zatím stále spíše v plenkách, loni představoval jen 4,25 procenta všech obchodů (celkový objem leasingu byl v roce 2002 asi 100 miliard korun), zatímco v Evropě jde o desítky procent a v USA dokonce o většinu leasingových transakcí. U tohoto typu financování předmět leasingu nepřechází na nájemce, což s sebou přináší řadu výhod - nezvyšuje objem aktiv a také dluhů v bilanci (podle mezinárodních účetních standardů patří finanční leasing do rozvahy). Zároveň je díky vyšší flexibilitě a řadě doprovodných služeb umožňujících zvýšení efektivity více na místě mluvit o outsourcingu než o financování. U nás jsou zatím vedoucí komoditou v této oblasti automobily, které dnes představují naprostou většinu trhu.

Přicházejí "noví" hráči

Víte, jak funguje leasing? A jaký je rozdíl mezi jeho finanční a operativní formou? Vše vám vysvětlíme ve speciální sekci.
V oblasti operativního leasingu aut, kterou ještě předloni v podstatě ovládal LeasePlan (profil, názory) spolu s Business Leasem (profil, názory), se v minulém roce začala přiostřovat konkurence. ŠkoFIN, druhá největší leasingová společnost na trhu, oživila myšlenku specializované dceřinné společnosti ŠkoLEAS (profil, názory) zaměřené na operativní leasing, ALD Automotive (profil, názory) ze skupiny Société Genérale začala být podstatně více aktivní než v minulosti (firma působí na českém trhu už od roku 1995, ale až do loňska nebyla moc vidět). V současnosti připravuje svůj vstup na český trh společnost ARVAL ze skupiny BNP Paribas, která v západní Evropě patří k nejvýznamnějším hráčům na poli operativního leasingu aut.

"Ač to může znít překvapivě, konkurenci na trhu vítáme, neboť nově vstupující zahraniční hráči pomohou rychlejšímu rozvoji českého trhu operativního leasingu," říká k tomu Philip Aarsman, Managing Director české pobočky Business Lease a vysvětluje: "velkou část našeho času a úsilí totiž strávíme tím, že českým firmám vysvětlujeme výhody operativního pronájmu aut." Výhody operativního leasingu se totiž zatím do povědomí manažerů českých firem příliš nedostaly. Přesto se však v tomto směru za několik posledních let určitě hodně změnilo. Probíhající změny jsou podle Radka Lišky, generálního manažera ŠkoLEASu, jedním z důvodů pro loňský vstup firmy na trh. Říká k tomu: "dříve spousta firem vnímala auto jako investici a chtěla ho vlastnit, dnes naopak začínají vidět výhodu v možnosti přenechání veškerých starostí s vozovým parkem specializované firmě." Právě taková změna, kdy si firmy více uvědomují nutnost soustředit se na svou hlavní podnikatelskou činnost a ostatní starosti (například autopark, ale třeba i výpočetní techniku či jiné) svěří specializované firmě, je důležitá pro rozvoj operativního leasingu. Tento posun bude ještě více stimulován po vstupu České republiky do EU, kde je využívání operativního leasingu mnohem častější především proto, že jednak umožňuje dosáhnout úspor, dále pak dovoluje firmě maximálně se soustředit na svůj hlavní předmět podnikání a to ostatní přenechat specialistům.

Máme co dohánět

Ač z pohledu podílu (4,25 %) na celkových leasingových objemech v ČR nevypadá operativní leasing až tak atraktivně, je třeba podotknout, že před dvěma lety byl tento podíl pouhých 3,5 procenta, což znamená každoroční růst trhu o deset procent. O tom, jaký prostor má operativní leasing v zahraničí, svědčí slova Jaromíra Hájka, ředitele české pobočky LeasePlanu: "V Anglii či Nizozemí je polovina všech firemních vozidel pořizována prostřednictvím operativního leasingu, u nás  jde zatím o pouhá procenta." Celý trh operativního leasingu automobilů v ČR v současnosti čítá asi 19 tisíc vozidel, přitom polovinu z toho spravuje LeasePlan, zbytek představují ostatní hráči. Podobně jako Philip Aarsman se Jaromír Hájek konkurence na trhu nebojí, za velkou výhodu své firmy považuje sedmiletou zkušenost a také již vybudovanou silnou pozici na trhu.

Využívá vaše firma (vás zaměstnavatel) operativní leasing? Proč? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.

Psáno pro časopis The Prague Tribune

Více informací o leasingu můžete najít v příslušných sekcích - Leasing pro občany, pro podniky a v nově spuštěné sekci operativní leasing.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-234
Ano
Ne

Diskuze

1. 7. 2003 | 8:41 | Honza

Tak to je fakt hustý. Článek v podstatě o ničem. Nechtěl sem tomu věřit, ale začíná se to tady hemžit PR články. Úroveň Vám tady, pane Vykoukale, klesá závratným tempem. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

PX 50, Krytá opční pozice, Úrok, architektura, operátoři, brno, tarify, martin stára, eliška wagnerová, icahn capital, pravidelná platba, nebankovní poskytovatelé, ZP, zóna pohodlí, KB - Dětské konto, inominátní smlouva, United Airlines, uživatelské prostředí

3AC0926, 3AC0926, 3AD4238, 8B49809, 7C02051

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK