Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Komisi na ně!

Komisi na ně!
Galeristé rádi hovoří o umění jako o výhodné investici. Může být. Dokud si to myslí hodně lidí, je to fajn. Podobně jako s dot.comy nebo hrou letadlo. Jedno je však jisté - trh s uměním by potřeboval něco jako Komisi pro cenné papíry. Manipulace s "kurzem" jsou totiž až příliš snadné.
"Poprvé, podruhé, potřetí! Obraz získává dražitel po telefonu." Tak často vypadá výsledek tuzemských aukcí. Přání dražitelů zůstat v anonymitě je celkem pochopitelné. I v zahraničí je běžné, že se někteří sběratelé dražeb účastní pouze po telefonu nebo se nechávají někým zastupovat. Přiznat snahu o "převzetí" určitého obrazu příliš brzy není samozřejmě taktické. Horší je, že nový vlastník není většinou znám ani po skončení aukce. Neochota sběratelů chlubit se svým majetkem má jistě dobrý důvod, z hlediska trhu s uměním je to však problém. Zvlášť tehdy, když jde o neobvykle vysoké částky. Nelze totiž ověřit, zda dílo skutečně změnilo majitele, či zda šlo pouze o snahu uměle zvýšit ceny.

Zatímco obchodníci s cennými papíry mohou posoudit reálnost či nereálnost ceny akcií té které firmy podle jejích hospodářských výsledků, u umění žádný takový korektiv neexistuje. Jsou tři miliony za obraz Emila Filly, Toyen nebo Josefa Šímy moc nebo málo? Těžko říct. Pokud se najde dost lidí, kteří jsou ochotni takovou částku zaplatit, asi je to tak akorát. Co když ale někdo začne s cenami manipulovat? Není to ani příliš těžké: Galerista dá do aukce dílo ze své vlastní sbírky, které za rekordní částku vydraží anonymní dražitel po telefonu nebo nastrčený agent v sále. Zpráva se rozkřikne (média o aukcích informují prakticky jen v případě dražebních rekordů) a skuteční sběratelé budou napříště ochotni zaplatit vyšší částky než doposud. Galerista si prodaný/neprodaný obraz pověsí zase zpátky na zeď a je to. V účetnictví pak uvede, že šlo o zmařenou aukci, že kupec za dílo nezaplatil, takže se vrátilo původnímu majiteli. O tom se ale dozvědí maximálně daňoví úředníci a z jejich pohledu nejde o nic špatného.

Top ten 2002

Autor, název díla, rok vzniku Cena (mil. Kč)  Aukční síň 
Toyen, Růžový spektr (1934)   3,15  Antikva Nova Kodl  
Josef Šíma, Le Havre (1923)   2,95  Pictura 
Václav Špála, Koupání (1914)  2,9  Pictura 
Josef Šíma, Šílená královna (1960)  2,8  Pictura  
Emil Filla, Zátiší se zmrzlinou  2,6  Nuselská 19  
Antonín Procházka, Dívka v klobouku  2,55  Pictura  
Josef Šíma, Odpoutaný strom (1931)  1,8  Antikva Nova Kodl  
Emil Filla, Hlava (1934)   1,5 Antikva Nova Kodl  
Václav Špála, Milenci (1923)   1,45 Pictura  
Antonín Slavíček, Dáma s červeným slunečníkem (1896)  1,3  1. Art Consulting  
Pramen: aukční síně

Lidé z oboru tvrdí, že takové věci se skutečně dějí. Nikdo však nemá konkrétní důkazy a nikdo nechce vystoupit veřejně. Z podobných praktik bývají podezřívány zejména ty společnosti, které na svých aukcích dosahují nejvyšších cen. Žebříčku nejdráže prodaných obrazů za minulý rok dominují společnosti Antikva Nova Kodl a Pictura, které v první desítce společně obsadily osm míst. Mezi ně se na páté místo vklínila pouze aukční síň Nuselská 19 a na desáté brněnská společnost 1. Art Consulting. "Nedovedu si představit, že bych předstíral koupi obrazu. To jsou obyčejné fámy, které s oblibou šíří konkurence," ohrazuje se proti nařčením z manipulace cen Michal Šeba z aukční síně Pictura. "Daňový úřad by si toho přece mohl všimnout," dodává. "To je jen obyčejná česká závist," doplňuje jej Martin Kodl.

Milionové částky ani zdaleka nemusejí znamenat, že jde o podvod. Obrazy nejsou housky na krámě a to, že se díla téhož autora prodávají za velice rozdílné ceny, je naprosto normální. Proč některý obraz dosáhne rekordní ceny a jiný ne, nelze říct. Může jít o zcela unikátní dílo, o obraz se zajímavou historií původu nebo třeba jen o to, že se kupci skvěle hodí k barvě pohovky. Faktem nicméně je, že na podobné žebříčky musíme pohlížet s notnou dávkou skepse. Nejsou nikým auditovány a opírají se pouze o údaje jednotlivých aukčních síní. I v případě, že nejsou nijak manipulovány, je nelze brát jako směrodatné vodítko. O dalším možném vývoji ceny vypovídají jen velice vzdáleně.

Díla dražená za rekordní částky navíc většinou mají jen minimální potenciál dalšího růstu. Jako investice je jistě daleko zajímavější koupit levnější dílo, jehož cena v budoucnu poroste. Problém je "jen" v tom, odhadnout, které to bude.

Měli by mít galeristé a aukční síně svoji KCP? Nebo je to úplně špatný názor? Láká vás prostředí aukcí? Máte doma výtvarný originál? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními!


HSBC Zajištěné fondy

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-1
Ano
Ne

Diskuze

4. 2. 2003 | 15:07

Já osobně musím říct, že jsem vždy investoval do světových akciových trhů a investici do umění jsem během minulého roku objevil jako doplněk svých investic. Nekupoval jsem žádné Filly nebo Špály, udělal jsem si dlouhý search...více

31. 1. 2003 | 14:44 | sysel

Když ony ty komise jsou vždycky pozadu. Na toto téma by bylo dobré zmapovat historii podobně, jak to bylo v případě historie burzovních krachů v seriálu pana Volka. Navíc u cenných papírů je nabídka i poptávka do jisté míry...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Povinné minimální rezervy bank, Globalizace, Hrubý zisk, andrej babiš, fintech, daně, daňové úniky, daň z příjmů, BlaBlaCar.cz, KOMERČNÍ BANKA, Osobní účet ČS Junior, členský příspšvek, sAutoleasing, žák, spam, pojištění pro případ hospitalizace, meda mládková, GEnius Gratis

7U03658, 1SX6839, 6S75594, J1111111, 4C77427

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK