U zmíněné relace Praha – Brno se většina společností "shodla" na sazbě 140 korun. Z jednotného šiku vyčnívá na jedné straně zlínská firma HOUSACAR se 120, na opačném pólu mezinárodní spoje ČSAD Praha-Vršovice s kulatými 200 korunami. Specifický případ daný množstvím dopravců a spojů? Nikoliv, na jiných trasách se můžeme nadít ještě větších výkyvů.
Například z Prahy do Hradce Králové se svezeme se společností CDS Náchod za 72 korun, s ČSAD Ústí nad Orlicí jen o dvě koruny dráž, ČSAD Praha-Vršovice naproti tomu stanovilo jízdné na 120 korun. Trasu Hradec Králové – Brno lze projet od ceny 89 korun s ČSAD Vyškov po 134 korun s ČSAD Jablonec nad Nisou. Méně infarktové rozdíly zůstávají např. mezi Prahou a Karlovými Vary (99 – 110 Kč), Brnem a Olomoucí (72 – 84 Kč) či Brnem a Zlínem (70 – 92 Kč). Přehled cen všech dopravců na vybraných linkách zachycuje tabulka:
Praha – Brno (210 kilometrů) HOUSACAR 120 Kč ČSAD Vyškov 132 Kč TOURBUS 135 Kč Český národní expres 140 Kč ČEBUS 140 Kč ČSAD Vsetín 140 Kč ČSAD Uherské Hradiště 140 Kč BORS Břeclav 140 Kč ČSAD Kladno 156 Kč ČSAD Praha – Vršovice 200 Kč |
Praha – Č. Budějovice (146 / 156 km)1) ČSAD Praha – Vršovice 91 Kč2) AN CAR 100 Kč Záruba M&K 118 Kč ČSAD České Budějovice 124 Kč ČSAD JIHOTRANS 134 Kč |
Praha – Hradec Králové (108 kilometrů) FTL Transport Prostějov 70 Kč CDS Náchod 72 Kč ČSAD Ústí nad Orlicí 74 Kč ČSAD Autobusy CZ Chrudim 80 Kč TQM Opava 86 Kč ČSAD Střední Čechy 90 Kč OSNADO Stará Paka 93 Kč Connex Morava 94 Kč ČSAD Praha – Vršovice 120 Kč |
Praha – Karlovy Vary (132 kilometrů) ČSAD Autobusy Plzeň 99 – 110 Kč3) ASIANA 100 Kč ČSAD Kladno 103 Kč |
Praha – Plzeň (97 kilometrů) CENTRUM TOUR 60 Kč4) ČSAD Vyškov 77 Kč ČSAD Autobusy Plzeň 80 – 90 Kč3) |
Praha – Jihlava (131 kilometrů) ICOM Transport Jihlava 84 – 90 Kč3) ČSAD Praha – Vršovice 86 Kč ZDAR Žďár nad Sázavou 94 Kč ČSAD Kladno 95 Kč TRADO BUS Třebíč 100 Kč ČAS Znojmo 110 Kč |
Praha – Ústí nad Labem (95 kilometrů) DP města Děčína 60 Kč ČSAD BUS Ústí nad Labem 74 Kč TQM Opava 80 Kč |
Brno – Olomouc (80 kilometrů) FTL Transport Prostějov 72 Kč ČSAD Brno-město 74 Kč ČSAD Karviná 80 Kč Connex 84 Kč |
Ostrava – Olomouc (100 kilometrů) FTL Transport Prostějov 75 Kč ICOM Transport Jihlava 76 Kč ČSAD Karviná 110 Kč Connex Morava 113 Kč |
Brno – Zlín (102 kilometrů) HOUSACAR 70 Kč Zlínská dopravní 80 Kč ČSAD Vsetín 80 – 92 Kč3) ČSAD Uherské Hradiště 82 Kč ČSAD Brno-město 90 Kč |
Liberec – Hradec Králové (97 kilometrů) ČSAD Vyškov 60 Kč ČSAD Ústí nad Orlicí 67 Kč ČSAD Autobusy CZ Chrudim 74 Kč ČSAD Semily 78 Kč ČSAD Jablonec nad Nisou 88 Kč
|
Hradec Králové – Brno (148 kilometrů) ČSAD Vyškov 89 Kč ČSAD Ústí nad Orlicí 100 Kč ČSAD Autobusy CZ Chrudim 104 Kč ČSAD 118 Kč ČSAD Brno-město 130 Kč ČSAD Jablonec nad Nisou 134 Kč |
Poznámka:
1) vzdálenost přes Tábor / Čimelice
2) výše jízdného před květnovým zdražením
3) jízdné diferencováno podle jednotlivých divizí příslušné společnosti
4) aktuální údaj nelze ověřit
Konkurence bez logiky?
Obyvatele Olomouce jistě nepotěší, že zaplatí za cestu z Brna přibližně stejnou částku jako do o dvacet kilometrů vzdálenějšího Zlína, nicméně těžko tento fakt změní. Jak vidno, výhodnost nabídek se neřídí ani intenzitou konkurence, ani kilometrovou vzdáleností. Na ceny jízdného má spíše vliv rozložení spojů během dne, časové kolize mezi různými dopravci a hlavně cenová strategie příslušné firmy. Ta dělí společnosti na "hodné-levné", kteří se snaží přilákat cestující nízkými cenami (většina jihomoravských ČSAD, ČSAD Ústí nad Orlicí, ČSAD Praha-západ aj.), a na "zlé-drahé" (například ČSAD JIHOTRANS České Budějovice, Connex Morava, ČSAD Jablonec nad Nisou).
Rozdílné cenové strategie si můžeme přiblížit na relaci Praha – Soběslav. Na lednové prudké zvýšení tarifu na železnici zareagovalo ČSAD JIHOTRANS (podobně jako plzeňské ČSAD na trase Praha – Plzeň) třicetiprocentním nárůstem ceny z 80 na 104 korun, konkurenční ČSAD Jindřichův Hradec zlevnilo ze 74 na 62 korun. Cenové nůžky mezi firmami se tak rozevírají a budou rozevírat stále více.
Spolehlivým vodítkem při diferenciaci na levné a drahé dopravce nemusí být ani kvalita vozového parku. Jeho modernizací bývá zpravidla vyšší jízdné zdůvodňováno, častěji ale platí úměra větší společnost – více prostředků na obnovu. Kvalitnější vozový park v podání firem zpravidla znamená nákup nových typů autobusů Karosa, oblibě se těší i vozy firmy SOR. Zahraniční značky zůstávají v menšině a objevují se zejména na mezinárodních linkách.
Levná nafta, nezměněné ceny
Oč dravější jsou konkurenční loviště dálkové dopravy, o to větší klid panuje v dopravě místní. Firmám přináší jistotu financování dopravní obslužnosti okresními a obecními úřady, cestujícím výměr ministerstva financí, který usměrňuje výši jízdného. Ceníky jednotlivých dopravců tak zůstávají nápadně podobné.
Pro letošní rok je povolen zhruba desetiprocentní růst tarifu, k němuž ovšem společnosti díky příznivým cenám pohonných hmot příliš nesahají. Podle našeho zjištění letos jízdné mírně upravovaly jen ČSAD Semily, Dopravní podnik města Karlovy Vary (od ledna), TRADO BUS Třebíč (od února) a mostecká společnost KAVKA (od dubna).
Dopravce |
Cena jízdného za 50 km v Kč |
KAVKA Most |
36 – 48 |
ČSAD České Budějovice |
38 |
Seco Trans Mladá Boleslav |
40 |
ČSAD Liberec |
41 |
BORS Břeclav |
42 |
ČSAD BUS Ústí nad Labem |
44 |
TRADO BUS Třebíč |
44 |
ČSAD Semily |
44 |
ČSAD Autobusy CZ Chrudim |
46 |
DP města Karlovy Vary |
46 |
ČSAD Jablonec nad Nisou |
48 |
ČSAD Střední Čechy |
49 |
ČSAD Slaný |
49 |
OSNADO Stará Paka |
49 |
ČSAD Vsetín |
49 |
Connex Morava |
50 |
ČSAD Autobusy Plzeň |
50 |
ČSAD Kladno |
52 |
Naděje = internet
Jak se zákazník před zamýšlenou cestou může dozvědět právě tu "svou" cenu, případně si i vybrat "svého" dopravce? Donedávna se nabízela maximálně vlastní zkušenost, telefonický dotaz, nebo zkrátka jen spolehnutí na náhodu. Situace se ale zlepšuje. Seznam společností, u nichž se při vyhledání optimálního spojení přes internet (www.idos.cz) dozvíme kromě dalších údajů i cenu, se rychle zvyšuje, ač není ještě zdaleka kompletní. Spolehlivost získaných informací lze považovat za solidní, neboť se data aktualizují čtyřikrát ročně. Přesto je lepší údaje ještě ověřovat přímo na stránkách vybrané společnosti. Počet těch, které mají vlastní internetovou prezentaci, se taktéž postupně zvětšuje. Alespoň v dostupnosti informací se tak blýská na lepší časy.
Jaké máte s autobusovými dopravci zkušenosti? Využíváte občas jejich služeb? Liší se výrazně servis jednotlivých firem? Jezdíte raději vlakem nebo autobusem? Podělte se s ostatními o své názory!
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
29. 5. 2002 17:34, kuba
kdy tady bude clanek o ruznych cenach rohliku? dyt je to snad normalni, ne?
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.