Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Leasing: poprvé přes sto miliard korun

| 19. 3. 2002
Leasing: poprvé přes sto miliard korun
Leasing loni přes mnohé skeptické předpovědi opět výrazně rostl. Holý finanční leasing ale přestává být atraktivní. Byznys leasingových společností se stále více soustřeďuje na služby.

Jen co banky vyřeší své problémy se špatnými úvěry, ukončí úvěrovou restrikci a nabídnou občanům a podnikům úvěry, skončí leasingu žně, říkali v minulých letech znalci vždy, když se objevily nové informace o nárůstu objemu leasingového financování v ČR. Ani uplynulý rok skeptikům za pravdu nedal, přestože všechny banky v České republice již mají nové zahraniční vlastníky. Naopak, leasing byl v roce 2001 opět úspěšnější než kdy předtím: "V roce 2001 poprvé překonáme magickou hranici 100 miliard korun," říká Vratislav Válek, předseda představenstva Asociace leasingových společností a předseda dozorčí rady leasingové společnosti Essox.


"Současný podíl na financování investic je ale opravdu neudržitelný, vždyť zatímco v ČR se leasingem financuje třetina všech investic, v zemích Evropské unie je to v průměru patnáct procent," dodává. Proti roku 2000 představují loňské údaje o obratu navýšení zhruba o 18 procent. Zastoupení jednotlivých segmentů se příliš nezměnilo – bezmála polovinu obratu stále tvoří osobní automobily, čtvrtinou se na obratu podílely osobní a nákladní vozy, stroje a zařízení měly 17 procent. Výrazně si pohoršily nemovitosti, které se propadly z více než pěti miliard korun v roce 2000 na polovinu.

Velcí rostou, malí ztrácejí

Velcí jsou po loňsku opět o něco větší, menší společnosti své pozice naopak ztrácejí. Již třetím rokem ovládají tři největší leasingové společnosti (ČSOB Leasing, CAC Leasing a ŠkoFIN) přes 40 % trhu, pětice největších 60 % a deset největších okolo tří čtvrtin. Klesá také celkový počet na trhu působících firem. Zatímco v polovině roku 2000 měla Asociace leasingových společností 130 členů, nyní sdružuje 95 firem. Pročištění trhu způsobil pád IPB v červnu 2000. Většina malých leasingových společností totiž financovala své služby prostřednictvím forfaitingových úvěrů IPB. Bance prodávaly budoucí splátky svých klientů a za to získávaly prostředky na svou činnost. Tento druh financování v současnosti na trhu nikdo nenabízí a malé či střední leasingové společnosti bez zajištěného financování mají existenční problémy nebo svou činnost již zastavily. Ani s IPB v zádech by ale malé firmy neměly život jednoduchý. Dnešní minimální marže v mnoha případech jen obtížně pokrývají náklady, zisky leasingových společností stále častěji a ve větší míře pocházejí z doprovodných služeb a konzultantství, činností, ve kterých nelze bez dostatečného personálního a kapitálového vybavení velkým společnostem konkurovat. "Finanční leasing se dostal do další vývojové fáze - stádia sofistikovaných produktů. Klienti vyžadují služby, očekávají komplexní obsluhu, očekávají inovace, ať již se týkají pojištění, zajištění auta nebo servisu. Trh směřuje ke komplexnosti a tam bude i pokračovat," potvrzuje předseda leasingové asociace Válek. Právě rozvoj doprovodných služeb přispěje k oslabení pozice dominantního autoleasingu. Leasing strojů, kancelářského vybavení nebo budov je totiž spojen se službami daleko více než pronajímání osobních vozů.

Leasing je mrtev, ať žije úvěr?

Tak silnou pozici jako v České republice nemá finanční leasing v žádné jiné zemi. "V Belgii nebo kterékoliv jiné zemi člověka, má-li potřebu si něco koupit, jako první napadne slovo banka, u nás se mu vybaví leasing. Bude ještě pár let trvat, než klienti získají k bankám podobně pozitivní vztah, jako k leasingovým společnostem," říká šéf ČSOB Leasingu Karel Bouček.
 

Dominance leasingových firem na financování investic vede k většímu počtu pokusů o podvody. "Musíme důkladně posuzovat, komu financování poskytneme. Například financování ojetých automobilů jsme vyhodnotily jako příliš rizikové a zatím ho příliš nerozvíjíme, byť víme, že v zahraničí leasingové společnosti žijí především z pronájmu ojetých vozů," informuje Bouček. Opatrnost se týká také leasingu strojů a zařízení, předmětů, pro které se hledá nový nájemce hůře než například u zánovních osobních automobilů. Leasingová společnost totiž musí v případě, že nájemce neodhadne své síly a splátky "neutáhne" najít pro předmět leasingu nového nájemce a tomu jej přeprodat. Rozjezd úvěrového registru v letošním roce by měl rizika podnikání přeci jen poněkud snížit. Nebankovní úvěrové firmy budou sdílet jeden registr dlužníků, snáze tak zkontrolují, zda žadatel o úvěr nebo leasing nemá nějaký vroubek u konkurence. "V Belgii a v ostatních zemích Evropské unie, kde působí společnosti naší skupiny KBC, leasing nepodnikajícím fyzickým osobám vůbec nenabízíme, výhodnější pro ně je financování prostřednictvím spotřebitelských úvěrů," informuje Bouček. "Předpokládám, že za pár let bude v tuzemsku situace obdobná," dodává. Generální ředitel ŠkoFINu Richard Dvořák slova konkurenta potvrzuje: "Bezmála polovinu našich klientů tvoří soukromé osoby. Rozhodně tu neplatí rozdělení obvyklé u naší mateřské Volkswagen Finance. V Německu její leasingovou nabídku využívají jen podnikatelé, fyzické osoby sáhnou téměř vždy po úvěru," říká.

Leasingové společnosti se na ústup klasického finančního leasingu ze slávy již dnes intenzivně připravují: ČSOB Leasing již úvěry, které na rozdíl od bankovních nevyžadují ručitele, protože ručení je zajištěno samotným předmětem, nabízí, ŠkoFIN je chystá uvést na trh v letošním roce. Jejich zavedení zvažují i další, namátkou CAC Leasing nebo GE Capital Leasing. U financování automobilů nepodnikatelů se pravděpodobně bude během pár let opakovat scénář, který před třemi roky způsobil odklon od leasingu u firem jako Multiservis, Cetelem nebo Home Credit, úvěrujících drobné spotřební předměty. "Leasing jsme v roce 1998 z naší nabídky zcela vypustili a nahradili ho spotřebitelskými půjčkami, protože jsme zjistili, že zákazníci preferují předmět vlastnit," říká generální ředitel GE Capital Multiservis Jiří Pathy. "Zdejší trh potřebuje vyzrát, lidé zatím chtějí automobil vlastnit, ne jenom užívat. Není to způsobeno jen nižší kupní silou, silný vlastnický vztah k automobilu je rozvinutý i ve vyšších společenských vrstvách," potvrzuje touhu spotřebitelů Dvořák.

Operativní leasing – čekání na velké hráče

Operační leasing je produktem s velkou budoucností, zajišťujícím mimorozvahové financování vozového parku, nemovitostí nebo třeba firemní počítačové sítě včetně veškerých služeb od údržby a oprav až po pojištění a daně, pomocí fixního měsíčního nájemného. Popularita operativního leasingu roste s expanzí dalších a dalších zahraničních firem zvyklých z jiných zemí na jeho využívání. Atraktivní je zvláště pro firmy obchodované na kapitálových trzích. Předměty financované operativním leasingem totiž nevstupují do účetních aktiv nájemce a firmy díky tomu mohou vykazovat lepší výkonnost svých aktiv ROA. Cena komplexní péče přitom není nikterak závratná. Pronájem automobilu, který by při hotovostním pořízení stál 450 tisíc korun, přijde včetně všech pojistek, dálniční známky, servisu a výměny pneumatik na zhruba 20 tisíc korun měsíčně. "Je to vlastně forma outsourcingu, což nám jako společnosti, jejíž hlavní oblastí podnikání je poskytování telekomunikačních služeb, šetří mzdové a administrativní náklady v podpůrných provozech," vysvětluje zástupce generálního ředitele Eurotelu Alexandr Winkler, proč jeho firma předala správu vozového parku leasingové firmě. "Nám jako nájemci poskytuje operativní leasing kromě financování vozového parku také služby, které jsou uživatelsky velmi příjemné a umožňují řídit firemní vozovou flotilu efektivně a s menším počtem pracovníků než v případě, kdy jsme je měli ve vlastnictví nebo pronajaté na finanční leasing," dodává.


Celková kapacita tohoto trhu je aktuálně odhadována na 10 – 15 tisíc kusů automobilů a ostatní dopravní techniky (například kamionů nebo vysokozdvižných vozíků). Jen malou částí se na portfoliu v operativním leasingu podílejí počítače nebo kancelářské prostory. "V minulém roce objem operativních obchodů dosáhl pěti procent z celkového objemu, v Evropských zemích má běžně podíl v řádech desítek procent, v USA představuje dokonce většinu všech leasovaných hodnot," připomíná Válek.

Již v letošním roce by mohly být výsledky operativního leasingu podstatně lepší. Zatímco doposud tento trh obsluhovala pětice specializovaných společností v čele s Business Lease (profil, názory) a LeasePlan (profil, názory), letos tento segment začnou výrazněji oslovovat velcí, univerzálně zaměření hráči jako ČSOB Leasing (profil, názory), CAC Leasing nebo ŠkoFIN (profil, názory). "Aniž by se změnily podmínky pro uživatele, poptávka narůstá. Očekávám, že jakmile na tento trh v druhé polovině roku vstoupíme, budeme úspěšní, protože máme velmi dobré vazby s velkými zákazníky, kteří odebírají vozy koncernu Volkswagen," plánuje generální ředitel ŠkoFIN Richard Dvořák. Fakt, že vozy německého koncernu včetně škodovek odebírá většina tuzemských velkých firem a financuje je zatím formou finančního leasingu nasvědčuje, že se se správně namixovanou nabídkou mohou prosadit.

"Nevyužitý potenciál je v operativním leasingu již několik let, je třeba začít vysvětlovat jeho výhody klientům. Operativní leasing ale vždy bude o osobním jednání s každým jednotlivým zákazníkem, ne o nějaké plošné marketingové kampani," vysvětluje Bouček z ČSOB Leasingu. "Dokáži si představit, že v budoucnu i soukromá osoba využije služeb typu full servis leasingu, kombinaci finančního leasingu a služeb používaných v operativním leasingu, například garanci komplexní mobility, pojištění, nebo zajištěného servisu v zahraničí," vyvrací Dvořák představu, že služby navázané na operativní leasing jsou vhodné jen pro velké zákazníky s desítkami až stovkami automobilů.

Za několik let si tedy spíše než o leasingových společnostech přečtete článek o firmách poskytujících nebankovní finanční služby. Součástí nabídky stávajících leasingových společností se stanou karetní a klubové systémy, komplexní programy pojištění, brokerské služby a mnohé další. Stále častěji se mluví o tom, že klasický finanční leasing vzniklý v padesátých letech minulého století již splnil svou úlohu a budoucnost odvětví je ve službách. A to je rozhodně dobrá zpráva pro klienta.

Více o leasingu se dozvíte v naší stejnojmenné sekci.

Potřebujete automobil vlastnit? Uvažujete u využití služeb operativního leasingu? Financujete soukromý vůz hotově, leasingem nebo úvěrem? Myslíte, že v ČR převezmou roli leasingových společností banky? Podělte se s námi o své názory!

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-54
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Oblíbená témata

administrativní náklady, Aktiva, Aktivum, asociace, auto, automobil, banky, budoucnost, Business Lease, CAC Leasing, cena, ceny, činnost, články, ČSOB, ČSOB Leasing, daň, Daně, dlužníci, dlužník, dozorce, Evropská unie, expanze, finance, financování, finanční, Finanční leasing, firma, fixní, forma, full servis leasing, fyzická osoba, garance, GE, hodnota, hodnoty, hotovostní, hráč, hranice, informace, Investice, IPB, jednání, kampaň, kapitálové, Kapitálový trh, klienti, kombinace, Koncern, konkurence, konkurent, koruna, koupě, kupní síla, LeasePlan, Leasing, Leasing strojů a zařízení, Leasingová společnost, Leasingové společnosti, malus, Marže, mateřská, minimální, mobilita, Moje banka, nabídky, nájemce, nájemné, náklad, náklady, nárůst, navýšení, Německo, nemovitost, nemovitosti, nové, Obchod, objem, oblast, Obrat, odvětví, ojetý automobil, Operativní leasing, oprava, opravy, oslabení, outsourcing, péče, péči, petice, plošné, počítač, podmínka, podmínky, podnik, podnikání, podnikatel, podvod, pojistění, pojistka, pojistky, poptávka, Portfolio, potenciál, pozice, pracovníci, pracovník, problémy, procenta, procento, produkt, produkty, program, programy, pronájem, prostory, prostředky, provoz, průměr, předmět, Předmět leasingu, představenstvo, půjčky, rady, registr, Riziko, rozdíl, ručení, Ručitel, růst, ředitel, s Autoleasing, servis, situace, služby, soukromá osoba, soukromí, specializované, splátka, splátky, spoj, Spotřebitel, Spotřebitelské úvěry, spotřebitelský, spotřebitelský úvěr, správa, stát, stroje, systém, šetřit, Škodovka, ŠkoFIN, ŠkoLEAS, trh, trhy, tuzemsko, účetní, údaje, USA, Úvěr, Úvěrový registr, Úvěry, uživatel, Uživatelé, válka, vazba, velké, vlastnictví, vlastník, vozový park, vůz, vybavení, výhoda, výhody, výkonnost, výsledek, zahraničí, Zajištění, zajištěný, zákazník, zaměření, zařízení, zastoupení, zástupce, země, zisk, znalci, známka, známky, žadatel, život

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Ážio, Věčný dluhopis, Cenový index, banky, matteo renzi, eet, zaměstnanec, evropská unie, nezávislý regulátor, Vaníček, novorozenec, podmínky získání úvěru, nezabavitelná částka, telecommuting, minimální zdravotní pojištění, 159/1999 Sb., rok 2008, člen

6T48639, 3T62565, 6T48639, 6T48636, 6T48636

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK