Private banking – na vrcholu pyramidy

Private banking – na vrcholu pyramidy
Řadový zákazník banky disponující nejvýše statisíci korun je odkázán na přepážku. Klienta s několika miliony v kapse přivítá ve své kanceláři jeho vlastní privátní bankéř.
Segment VIP klientely je pro banky velmi zajímavý. Zatímco na počátku devadesátých let nebyli top zákazníci od běžných výrazně odlišováni, postupně došlo k vyčlenění zvláštního oddělení VIP péče. Dnes se s privátním bankovnictvím setkáte téměř v každé bance, ne vždy však s kvalitativně stejnými službami. Často je jediným elementem "privátnosti" to, že klient kupuje produktové balíčky vsedě za stolkem a ne u přepážky. Pravý private banking však není o produktech, ale o poradenství.

Kdo je to VIP?

Pseudoprivátní bankovnictví
Private banking byl vždy výsadou nejbohatších klientů. Toto dogma ale z části padá. Trend osobního bankovnictví pro střední třídu přišel ze zahraničí, kde je to již delší dobu běžné. Všechny velké retailové banky si daly za cíl tuto oblast rozvíjet. "U nás by si na soukromé bankovnictví měl sáhnout i průměrný český klient," slibuje Jiří Ubry z České spořitelny. V polovině letošního roku chce totiž jeho banka dokončit projekt Klient, který přinese osobní poradenství i zákazníkům se statisícovým jměním. V tomto pojetí ale již nejde o ten pravý private banking s nádechem luxusu, který zůstane výsadou pro velmi bohaté soukromé klientely.
Základní otázkou je, kdo je vlastně významným klientem, kterého si banky předcházejí a nabízejí mu osobní péči. Hlavním kritériem je objem prostředků, se kterými zákazník do banky přichází. "Pro nás je takovým klientem investor, která disponuje majetkem větším než 250 tisíc EUR, v přepočtu 8 milionů korun," říká Miloslav Jochmann, ředitel Private Banking v HVB Czech Republic. Naproti tomu v typických retailových bankách, jakými jsou Česká spořitelna, Komerční banka nebo ČSOB, vás přivítají jako významného klienta už s jedním milionem korun. Obecně lze říci, že se hranice v řádu milionů korun. Neznamená ale otevřené dveře ke všem produktům. Ideální částka pro obchodování s cennými papíry je od deseti milionů korun, pro derivátové obchody je ještě vyšší.

Ne vždy je objem finančních prostředků podmiňujícím kriteriem. "Klientem privátního bankéře se může stát také společensky významná osobnost, která podpoří image banky svými referencemi," vysvětluje ředitelka Private Banking Živnostenské banky Anna Čápová.

Někteří klienti se na finančních trzích dobře orientují, jiní o investování nemají ani ponětí. "Úlohou bankéře je předávat informace klientům, které vedou ke zvýšení jejich znalostí s možností následně spolurozhodovat o vlastních investicích," domnívá se Tomáš Končický z Commerzbank. Je to taková učitelská role. Zatím je žáků dostatek, asi polovina klientů patří do skupiny, která potřebuje poradit a raději svěří osud svého jmění do rukou bankéře. Postupně se ale ve světě financí etablují a větší rozhodovací váha přejde na ně.

Poradenství non-stop

Co tedy může významný zákazník od své banky očekávat? "Maximálně individuálně pojatý široký komplex služeb, jednoho odborného pracovníka banky, který je odpovědný za to, že se klientovi kdykoli dostane z jednoho místa veškeré péče o všechny jeho finanční záležitosti," shrnuje úlohu privátního bankéře Čápová. Slovo kdykoli skutečně ruší jakékoli úřední hodiny, znamená de facto dvacet čtyři hodin denně. Privátní bankéř je na svém mobilním telefonu k dispozici i o víkendech a dovolené. Pokud klient zavolá třeba v půl desáté večer, že mu ukradli platební kartu, bankéř neváhá a jde zařídit blokaci a vydání nové.

Privátní bankéř slouží především jako poradce nabízející nejen veškeré služby banky. Často se stává styčným důstojníkem, který zajišťuje klientovi kontakty se specializovanými odborníky banky, například burzovními analytiky, portfolio manažery, obchodníky s devizami nebo hypotečními bankéři. Představuje pro zákazníka klíč k silnému analytickému zázemí banky.

Elita nepatří na přepážky

Schůzky s klienty probíhají v kancelářích nebo jiných diskrétních prostorách banky obvykle u šálku kávy. Příjemné jednací místnosti s vysokými koberci, koženými křesly a celkově luxusním vzhledem dokazují, že banky o top zákazníky opravdu stojí. Pokud si to klient přeje, přijede za ním jeho bankéř do firmy, domů, anebo se sejdou třeba v restauraci. "Schůzky mimo banku se stávají častějšími. Privátní bankéř by měl být více na cestách než ve své kanceláři," říká ředitel odboru VIP centrum České spořitelny Jiří Ubry.

Pokud jde o zadávání platebních příkazů, nemusí VIP zákazník do fronty k přepážce. I tyto běžné operace vyřizuje jeho bankéř. „Toto je ale starý model,“ kontruje Štěpán Lacina ze Citibank. "Naši klienti mají k dispozici specielní telefonní linku, na které mohou s telefonním bankéřem vyřešit běžné operace sami," dodává. I když také v jiných bankách spoléhají na jistou samostatnost zákazníků, bankéři jsou všude připraveni i na rutinní vypisování tiskopisů. "Moje bankéřka za mně dělá veškeré transakce, volám jí vždy, když potřebuji něco zaplatit," říká známý moderátor Jakub Železný, VIP klient Komerční banky. "Ne, že bych internet bankingu nebo telefonnímu bankovnictví nevěřil, komunikace s mou osobní bankéřkou mi ale přijde bezpečnější, známe se, poznáme se po hlasu, odpadá složitá autorizace," líčí výhody osobního přístupu.

Rodinný lékař přes peníze

Jak si vybrat správnou banku?
Především podle jména banky a tradice s ní spojené. Musíte si být jisti, že své peníze svěříte stabilizované a etablované instituci. Obrazem banky jsou její privátní bankéři. Pokud vám jejich styl nesedí, jděte jinam. Neméně důležitá je i produktová nabídka. Banka vás nesmí omezovat jen na ty produkty, které sama nabízí. Kvalitní banka je vždy připravena najít vám důvěryhodného partnera pro služby, které sama nezajišťuje. Radou nad zlato jsou reference vašich známých. Spokojení klienti jsou totiž pro banku reklamou k nezaplacení. Naopak úrokové sazby a sazebníkové poplatky by ve výběru měly hrát jen minimální roli.
Komplexní obsluha předpokládá detailní znalost jak finanční situace daného zákazníka, tak i jeho investičních preferencí. "Někdo preferuje nadprůměrný výnos, jiný zase vysokou bezpečnost investice, daňovou optimalizaci nebo zabezpečení na stáří. To je značně individuální" popisuje Jochmann. Základním stavebním kamenem je důvěrný vztah bankéře a klienta. "Privátní bankéř je vlastně rodinný lékař přes peníze," říká Jochmann. Postupně se seznamuje s finančním i sociálním zázemím svého klienta. Poté mu může ušít investiční portfolio přesně na míru. Vybírá přitom z celé škály produktů. Pro běžné operace založí klasický bankovní účet a zajistí vydání debetní či kreditní karty. Volné prostředky pak ukládá do různých produktů, od termínovaných vkladů přes fondy peněžního trhu, akci či obligace až po vysoce sofistikované produkty, jakými jsou například termínované kontrakty.

Práce soukromého bankéře je velmi náročná. Na starosti má okolo tří set zákazníků. „Pokud ale jedná s klienty s vysokými investicemi, nemůže si podle mého názoru dovolit z důvodu vysoké náročnosti těchto klientů mít jich více než sto," poznamenává Končický. Někteří zákazníci jsou tak nároční, že komunikují se svým bankéřem několikrát do týdne. Druhým pólem jsou pasivnější investoři, kteří si na počátku namíchají portfolio s dlouhodobým horizontem a jen třikrát či čtyřikrát do roka zjišťují jeho stav. "Průměrný zavedený klient je ve styku s bankéřem asi dvakrát měsíčně," vysvětluje Ubry.

Důvěrný vztah může vést i k tomu, že se klient na svého bankéře obrací i s nebankovními problémy, například když chce koupit nemovitost, drahé šperky, vyřešit otázky dědictví nebo rozvodu. I když toto není doména bankéřů, snaží se vyhovět. "Klient vlastně počítá s tím, že má jeho bankéř kontakty a dovede mu poradit" popisuje Čápová. Privátní bankéř tedy nesmí být omezen jen na finanční produkty, vyžadován je všeobecný rozhled. Jedině tak získá důvěru svého klienta.

Klienti neradi mění osobu, se kterou mají dobré zkušenosti a navázán důvěrný vztah. "Mojí bankéřku v rámci transformace banky přesunuly na druhý konec Prahy, pobočka mi nabídla změnu bankéře, odmítl jsem, raději strávím další dobu v autě cestou přes město, než abych jí vyměnil," potvrzuje Železný. Osobní bankéři mají pro každou banku cenu zlata a proto si je patřičně hýčkají. Osoba privátního bankéře je totiž zpravidla pro klienty důležitější než jméno banky. V případě odchodu bankéře do jiného finančního ústavu přechází i velká část jeho klientely. Banky se toho snaží využít a získat nové zákazníky přetahováním samotných bankéřů. Dobře si tedy rozmyslete, komu otevřete své soukromí a svěříte svoji budoucnost, partnerství s osobním bankéřem je často na rozdíl od manželství skutečně na celý život.

Máte privátního bankéře, nebo pseudoprivátního? Je pro vás důležitější osoba bankéře nebo jméno banky? Jak hodnotíte zavedení bankovních poradců v České spořitelně? Podělte se s námi o své názory!

Psáno pro The Prague Trubune.

 

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 26 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 3. 2002 19:43, rychlik

Tondo, já se tomu, co píšeš, taky směju ! Zvláště mě neohromují ta cizí jména a uváděné počty těch, co vylítali, vždyť tam zůstali další ... je dobrý, že se smějeme oba !

Zobrazit celé vlákno

+19
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 3. 2002 19:47, rychlik

... pročistěte si laskavě skla u brýlí, já se k současnému kurzu přece nevyjadřuji ! Nevím jak vy, já se snažím nakupovat akcie při propadu dole, ne při růstu nahoře, a spořitelna je nyní na mne dost vysoko ... vám ale asi radí nahoře nakupovat ti chytrolíni ze spořitelny, co jsou placení poplatkově za objem obchodu, který přes ně jde ... až to bude padat, tak vám poradí zase prodat, a budou mít další poplatky v kapse ... no jo, spořitelna, ta to umí ...

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (26 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

auto, balíček, balíčky, bankéř, banking, bankovní poradce, bankovní účet, bankovní účty, bankovnictví, banky, bezpečnost, blokace, Cenné papíry, Cenný papír, Citibank, Česká spořitelna, ČSOB, daňová optimalizace, daňové přiznání, dědictví, deviza, Devizy, dovolená, euro, finance, finanční produkt, finanční produkty, finanční prostředky, finanční situace, Finanční trh, Fond, fondy, fondy peněžního trhu, horizont, HVB, image, individuální, Internet, internetbanking, Investice, investor, investování, kanceláře, karta, karty, káva, klíč, klienti, KOMERČNÍ BANKA, kontakt, kontakty, koruna, Kožený, Kreditní karta, Kreditní karty, kritéria, lékaři, linka, luxus, majetek, manažer, manažeři, manželství, minimální, mobilní telefon, mobilní telefony, model, Moje banka, nemovitost, nemovitosti, Obligace, obrazy, odborník, odbory, odchod, optimalizace, osobní bankéř, P/E, partnerství, péče, Peněžní trh, peněžního trhu, Platební karta, platební karty, platební příkazy, pobočka, pobočky, poplatek, poplatky, poradce, poradci, poradenství, Portfolio, práce, Praha, Private banking, privátní bankovnictví, produktová nabídka, projekty, přepážky, přepočet, reklama, retail, Retailové banky, Rozvod, sazba, sazby, sociální pomoc, soukromí, specializované, stáří, telefon, telefonní bankovnictví, Termínované vklady, Termínovaný vklad, tradice, transformace, účet, úroková sazba, úrokové sazby, ústava, vklad, vklady, volno, výběr, zabezpečení, zahraničí, zákazník, zlato, znalost, znalosti, Živnostenská banka

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Půlení bitcoinu je za námi. Klesnou odměny za ethereum? Týden v kryptu

20. 4. 2024 | Tomáš Krause

Půlení bitcoinu je za námi. Klesnou odměny za ethereum? Týden v kryptu

Halving bitcoinu máme za sebou, Hongkong schválil ETFka a naše vláda pravidla krypta. Ethereum diskutuje o snížení odměn a Cardano se bratříčkuje s Huawei. Je tu další Týden v kryptu. celý článek

Investice a daně. Kdy musíte vyplnit přiznání a kdy máte klid

19. 4. 2024 | Martin Pleštil | 4 komentáře

Investice a daně. Kdy musíte vyplnit přiznání a kdy máte klid

Obliba investování v Česku roste. I s takovými výdělky je ale spojena nepříjemná povinnost – daně. Poradíme, co si jako běžný investor musíte ohlídat a kdy přiznání řešit nemusíte.

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

17. 4. 2024 | Petr Kučera

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

Poslanci schválili novelu zákona o investičních společnostech. Má lépe chránit drobné investory před takzvanými alternativními fondy podle paragrafu 15. Společnosti jako Growing Way,... celý článek

Těžba bitcoinu po halvingu: Vyplatí se to ještě?

16. 4. 2024 | PR text

Těžba bitcoinu po halvingu: Vyplatí se to ještě?

V letošním roce dostanou těžaři za každý nalezený blok méně bitcoinů. Největší americká banka J.P. Morgan vidí v tomto odvětví riziko, ale zároveň rozpoznává potenciál ve snížení ceny... celý článek

Dražší ropa i zlato? Panika kvůli Íránu se nekoná

15. 4. 2024 | Pavla Adamcová

Dražší ropa i zlato? Panika kvůli Íránu se nekoná

Přestože byl víkendový útok Íránu na Izrael podle řady expertů bezprecedentním krokem, světové trhy ho podle všeho zatím ustály.

Partners Financial Services