Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Pod našima okny…

Pod našima okny…
"…keep passing the open windows…", zpívali kdysi legendární Queen, vzpomínáte? Jak trefné. Po letech totiž přichází naplnit smysl těchto slov na internetu největší banka na českém trhu. O navigaci, grafice, informacích a ještě o mnohém dalším bude dnešní hodnocení www prezentace ČSOB. Jinými slovy – vítejte v novém ročníku soutěže Best Web 2002!

www stránky finančních institucí
Připravili jsme pro vás cestopis po serverech na českém internetu. Týden co týden se podíváme na jednu finanční instituci a její způsob prezentace na síti sítí. Hodnotíme vždy pět nejvýznamnějších firem daného oboru (banky, stavební spořitelny, investiční společnosti...), každý týden jednu. Poté (v šestém týdnu) bude následovat článek shrnující využití internetu daným odvětvím.
Hlavním hodnotitelem je Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET, porotu serveru Peníze.CZ tvoří deset osobností.
Adresa dnes hodnocených stránek:
www.csob.cz

Hodnocení - výsledky
Kreativní rovina: 3 Marketingová rovina: 2- Informační rovina: 1- Grafická rovina: 2 Jazyková rovina: 1- Navigační rovina: 2- Technická rovina: 2- Bezpečnost: 5



Kreativní rovina:
Uspořádání tematických struktur využitím formy zmenšovatelných nebo zcela likvidovatelných dialogových oken není určitě špatný začátek. V konečném důsledku se ale může stát, že tyto kanály neušetří čas ani nezefektivní cestu za hledanými informacemi (v mém případě došlo ke ztrátě několika desítek minut, ale možná je tento model koncipován pro chytřejší uživatele). S opravdovou kreativitou má tento koncept sice jen okrajový vztah, ale na druhou stranu, co chcete předvádět za kejkle, když chcete komunikovat miliardy informací o největší bance na trhu (mimochodem, co je to opravdová kreativita)?

Takže nápad dobrý. Připisuji bod. Dál už ale žádný silný pocit z tvůrčího přístupu tvůrců (jak symbolické spojení, že?) nemám. Pocit chromu a železa, monstrozity a síly, jistoty a nebetyčnosti. Jestli bylo záměrem vyvolat v uživatelích tyto pocity, pak záměr bezpochyby vyšel. Jen alespoň trochu lidského rozměru a přístupu by vážně neškodilo a na image této instituci neubralo.

A vizuálek s lidskou hlavičkou v horním rohu, ten, jak možná cítíte, nestačí.

Výsledná známka (jako ve škole): 3



Marketingová rovina:
Všechny potřebné i nepotřebné - ale z hlediska konvencí očekávané - informace jsou čtenářům a uživatelům servírovány takřka na stříbrném podnose. A-priori komunikace základních podstruktur a zároveň (ve většině případů) nepřeplněnost toho malého využitelného prostoru, který rozlišení 800x600 poskytuje. To se povedlo. Otázkou je, jestli není tenhle způsob prezentace všeho prezentovatelného spíš na škodu a jestli není daní za takovou snahu spíš nepřehlednost a pocit zahlcenosti informacemi. Začínám si být téměř jist, že na samém počátku všeho snažení nebyla promyšlená komunikační strategie. Vědělo se vůbec, co přesně se chce komunikovat a hlavně komu? Nestála na samém počátku jen primitivní snaha odlišit se od konkurence? Je jistě dobré, ne-li nutné, segmentovat informace podle potřeb a cílů jednotlivých klientských skupin. Všichni si uvědomujeme, že jiné informace potřebují odborníci na finanční problematiku a jiné obtěžují laika, který cosi hledá a chce to najít rychle a bezbolestně. Pokud je za tím vším snažením dobrá komunikační strategie, tak se uživatel možná rozhodne o pořízení některého produktu nebo služby. Pokud ne, odejde tam, kde nebude muset plakat nad faktem, že mu polovina sledovaného programu navždy zmizela…

Čemu ještě nebyla podle mého věnována pozornost? Nechci říkat "patřičná" pozornost, myslím spíš na slovo "žádná". Onomu lidskému rozměru, který na internetu tak často chybí a o který takřka bezvýsledně škemrám v každém svém hodnocení. V tomto případě totiž došlo k paradoxní situaci, kdy "odlidštěné" informace v "odlidštěné" formě jsou podávány uživateli s možností personální (nebo skupinové) "lidské" segmentace. Osobně bych snesl mnohem raději menší komfort v možnosti třídění informací, jen kdyby byly respektovány mé potřeby a někdo si dal tu práci a přečetl si něco o psychologických zákonitostech vnímání informací.

Výsledná známka: 2-



Informační rovina:
Podstatná část informačních struktur je podávána "čistou" a zároveň sterilní formou jakýchsi produktových listů, ve kterých je důsledně popsáno, komu je produkt určen, jaké přináší výhody, za jakých podmínek je možné ho získat atakdále atakdále. To vše pro potřeby finančního manažera, ne běžného uživatele internetu. A jde to jak na běžícím pásu. Tady jsou informace, rozhodni se sám, jestli produkt chceš, když tak se zastav. Odborník nebo člověk alespoň částečně zběhlý v problematice a také ten, kdo má jasno, co vlastně chce, může být v některých případech spokojen. Žádná ztráta času. Někteří ostatní (a myslím, že jich není zrovna málo) si to všechno buď přeberou po svém nebo možná udělají něco jiného. Navštíví prostředí, kde se jich jaksi lépe nebo více ujmou a pomohou jim. A toto nebezpečí jsem dnes už jednou vzpomněl v jiné souvislosti, ne?

Výsledná známka: 1-



Grafická rovina:
Nejdřív jsem si myslel, že grafickou rovinu hodnocení pro tentokrát vypustíme, zdálo se mi totiž, že není co hodnotit. Ale zmýlil jsem se, je třeba jen pečlivě hledat. Mám-li komentovat ony fotografické vizuálky v levém horním rohu každé podsekce, tvrdím, že mě neurážejí, ale také nemají čím nadchnout. Řešeny jsou bohužel naprosto standardním způsobem – spojením všeho lidského se vším firemním. A tak je výsledný efekt vždycky jen sterilní, bez chuti a bez zápachu. Proč si autoři nedali tu práci vymyslet jednotnou kreativní strategii? Proč nevyužít ono lidské ve všech možných rovinách a polohách nebo naopak jen ono odlidštěné? Kombinace obojího zavání nedostatkem invence. Co se mi naopak velmi líbí, je systém graficky minimalizovaných ikon, nebo možná bych to mohl nazvat piktogramy. Tato malá grafická potěšení nás provázejí na naší cestě za jednotlivými produkty a službami banky a jejích dceřiných společností.

Pokud se týká barevného provedení, myslím si, že využité spektrum variant povinné korporátní modré vytváří barevně jednoduchý a čistý prostor. Připadám si sice v chladu, ale v bezpečí (to zní ale divně). Dál už jen samé vertikály a diagonály. Samá tabulka, jak jinak. A vše graficky čisté, jak jinak.

Výsledná známka: 2



Jazyková rovina:
Ono v té jazykové rovině není při zvoleném konceptu prezentace až tak moc co zkazit. Nevětné nebo polovětné konstrukce, komunikace v odrážkách, tam snad ani nejde udělat chyba… Takže ano, text vypadá, že je bez stylistických a gramatických chyb. Podrobil jsem důkladnější korektuře subsekce ČSOB Internetbanking 24 (ČSOB – Produkty a služby), kde jsem našel jednu syntaktickou perličku: "…potvrzení příjmu platebních příkazů a okamžitá kontrola na formální chyby." Příšerné. Dále např. v sekci Cena Olgy Havlové – pocta lidské síly a vytrvalosti (Výbor dobré vůle – ruka podaná potřebným) je v samotném nadpisu chybně použita vazba slovesa. Správně má nadpis znít: "pocta lidské síle a vytrvalosti." No dobrá. V posledním řádku onoho textu se ještě opakuje dvakrát ta samá pasáž ("podporu alespoň částečně poskytnout"). Někdo by si to měl po sobě přečíst. Jednohlásková slova na konci řádku nebudu v letošním ročníku už komentovat, je to, jak tak sleduji, zbytečné…

Výsledná známka: 1-



Navigační rovina:
Musím přiznat, že mě to ze začátku hodně bavilo, zmenšovat a zavírat všechna ta okénka. Nakonec to skončilo tím, že úvodní stránka zela až na horní navigační lišty bílou prázdnotou a kde nic tu nic. To jsem se ještě bavil. Jaké bylo ale moje překvapení, když jsem na hodnocené stránky ČSOB zavítal po půl hodině znovu a onen poslední stav zůstal zachován. Tabula rasa. Začal jsem panikařit. Co když už nikdy nenajdu tolik potřebné informace o úrokových sazbách, měnových kurzech nebo, co já vím, třeba o tom, kam mám investovat? Třeba se na mě v ČSOB rozzlobili, že neberu dost vážně tenhle geniální navigační systém?

Vážně, tahle hravost má své meze. Je fajn, že těch několik oblastí lze potlačit, když si to uživatel přeje a ještě lepší je, že po jistém hledání nakonec možná naleznete buttonek Administrace oken, který vám pomůže rozhodnout se zodpovědně, co opravdu chcete mít zobrazeno při vaší další návštěvě a co nikoli. Bylo by možná fajn dotáhnout tenhle navigační model do konce a umožnit třeba přesouvat ona okénka, kam se mi zlíbí nebo možná nastavovat celý grafický layout podle mé momentální nálady nebo třeba podle ročního období. I těchto časů se, myslím, v dohledné době dočkáme.

Pokud se týká vlastní druhotné navigace, příjemnou vychytávkou je button O úroveň zpět, který vám pomůže orientovat se pohodlněji v rámci zvoleného tematického celku. Návrat na homepage je možný hned několika způsoby a to je dobře.

Výsledná známka: 2-



Technická rovina:

Výsledná známka: 2-



Klady a zápory z technického hlediska - HTML kód
(+)
  • přehledné formátování zdrojového kódu
  • definice DTD (ovšem pouze na homepage) – HTML 4.01
(-)
  • vynechávání ALT textů
  • nepoužití meta tagů s klíčovými slovy pro vyhledávací roboty
  • kód JavaScriptu není skryt pro prohlížeče, které jej nepodporují, nesprávná definice JavaScriptu pro uvedené HTML 4.01
  • komentáře s názvy vkládaných souborů
  • při vypnutém JavaScriptu se nezobrazí hlavní navigační menu, základní pohyb po stránkách je tak hodně závislý na JavaScripu
Použití CSS (kaskádové styly)
(+)
  • použití externího stylesheetu
(-)
  • definice stylu přímo u některých tagů, namísto použití třídy
Použití pokročilých technologií (Java, Flash, VRML, plugins)
(+)
  • fulltextové vyhledávání
  • interaktivní mapa poboček (efektivní, bohužel optimalizovaná pouze pro IE)
  • hypoteční kalkulačka
  • kurzy, grafy kurzů, indexy
  • nastavení zobrazovaných položek (bohužel optimalizováno pouze pro IE)
  • mapa serveru s nastavením úrovně zobrazení
  • jazykové mutace
(-)
  • formulář s osobními daty (žádost o ČSOB Studentské konto) – RČ, atd… nezabezpečený, odesílán přímo e-mailem!
  • komunikovat s bankou lze pouze pomocí e-mailu
  • zobrazení názvu a cesty nefunkčních vkládaných souborů do kódu


Závěr:
Pokud vstoupíte do světa s názvem www.csob.cz, první dojmy budou možná NETRADIČNÍ, ZAJÍMAVÉ, NEKONVENČNÍ. Už jen za tyto vlastnosti patří tvůrcům hodnocené prezentace velké uznání. Je jen škoda, že nedomyšlená komunikační strategie spolu s nedokonalým (ale dokonale se tvářícím) navigačním systémem ubírají body tam, kde by je mohly spíše získávat. Doporučil bych na prezentaci ještě hodně pracovat a vylepšit některé její nedostatky. Po jejich odstranění by se totiž mohla stát adekvátní virtuální paralelou odpovídající významu, pozici a jménu ČSOB na našem trhu.


Hodnocení webu porotou serveru Peníze.CZ (známky jako ve škole)
PB MD NG EH GH PJ KK PN PP MV průměr
vzhled 2 2 3 2 3 2 3 - 3 3 2,56
obsah 2 1 2 3 2 2 2 - 2 1 1,89
Vysvětlivky: PB - Petr Bednář, Ringier; MD - Michal Drtina, Vltava-Labe Press; NG - Naveed Gill, Tiscali; EH - Eda Hekšová, CREDIT SUISSE ASSET MANAGEMENT; GH - Gabriela Hrušková, Tiscali; PJ - Pavel Janeček, Pioneer; KK - Kamil Kožíšek, Forrest Gump; PN - Petr Nešpůrek, ARBOmedia; PP - Pavla Paseková, ČMSS; MV - Martin Vymětal, Boomerang Publishing
Slovní komentáře jednotlivých porotců najdete na speciální stránce.
---> Kdo jsou porotci serveru Peníze.CZ? Seznamte se s nimi <---

Pokud jste navštívili stránky ČSOB (profil, názory) - jak se vám líbily, co jste na nich našli? Napište nám své zkušenosti a názory.


Partneři soutěže
Tiscali
Strategie

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-5
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 3. 2002 21:45, janvimr

Ten web má špatnou strukturu, nelze nic nalézt, zkuste si třeba najít devizové úr. sazby!!! A kdo proboha dělal a vybíral ty obrázky? Hrůza ...

Reagovat

 

+17
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

8. 3. 2002 14:33, urubkova

Prošel jsem si weby všech těch bank a myslím si jedno - ČSOB nevyhraje. Už jsem zahlasoval pro svého favorita - jsem zvědavý, co na něj řekne porota.

Reagovat

 

-4
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

13. 3. 2002 | 14:55

Stranky CSOB se mi zdaji ponekud neprehledne a zdlouhave na nich hledam informace hlavne v pripade, kdyz se dostanu do jine casti prezentace. Delalo mi napriklad problemy najit kurzy men, jejich vyvoj, poplatky za vedeni...více

11. 3. 2002 | 13:20

Me se web moc libi, je prehledny, nepreplacany, barevne a graficky vyborny. více

11. 3. 2002 | 12:16 | TGP

Jsem rád, že soutěž zase běží. Rád jsem hodnocení čítával a je dobře, že jste zachovali loňskou náročnou kvalitu. Držím palce, více

11. 3. 2002 | 8:03 | urubkova

K děm tatům, co nejsou k dispozici. Hledala jsem to nejobyčejnější - údaje o běžném účtu. Myslíte, že k dispozici jsou? Tůdle nůdle, kliente... více

10. 3. 2002 | 21:45 | janvimr

Ten web má špatnou strukturu, nelze nic nalézt, zkuste si třeba najít devizové úr. sazby!!! A kdo proboha dělal a vybíral ty obrázky? Hrůza ... více

Oblíbená témata

administrace, Asset management, banky, bezpečí, bezpečnost, cena, ceny, cíl, Československá obchodní banka, články, ČMSS, ČSOB, data, datum, definice, důsledky, e-mail, finanční, firma, flash, forma, formulář, graf, grafy, hodina, hodnocení, hypoteční kalkulačka, chyby, image, Index, Indexy, informace, instituce, Internet, internetbanking, investiční, Investiční společnosti, jistota, kalkulačka, Kalkulačky, kód, kombinace, komentář, komentáře, komfort, komunikace, konkurence, konstrukce, konto, kontrola, kontroly, konvence, kreativita, Kurz, kurzy, laik, malus, manažer, manažeři, mapa, měna, měnový kurz, Měny, mobilní telefon, mobilní telefony, model, Moje banka, nápady, nastavení, navigace, nebezpečí, nedostatek, nedostatky, oblast, obor, obory, obsah, odborník, odvětví, otázky, partner, Peníze.CZ, Pioneer, platební příkaz, pobočka, pobočky, podmínka, podmínky, podpora, podpory, pohyb, porota, porotce, porotci, potvrzení, pozice, práce, prezentace, problematika, produkt, produkty, program, programy, prohlížeče, prostory, prostředí, průměr, překvapení, příjem, příjmy, příkaz, příkazy, přístup, ředitel, sazba, sazby, seznam, SIPO, situace, služby, soutěž, spoj, spořitelna, Spořitelny, stát, státy, stav, Stavební spořitelna, Stavební spořitelny, strategie, struktura, studentské konto, svět, systém, škoda, škody, škola, školy, tabulka, tabulky, technologie, telefon, trh, trhy, úroková sazba, úrokové sazby, uspořádání, uživatel, Uživatelé, varianta, varianty, vazba, velké, virtuální, výbor, výhoda, výhody, výsledek, Web, Zástava, zkušenost, zkušenosti, známka, známky, ztráta, ztráty, žádost

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Přijetí přidělení a zřeknutí se úvěru, Směrodatná odchylka, Garantovaný certifikát, t-mobile, neveřejná nabídka, daň z příjmů, operátoři, česká spořitelna, platba u obchodníka, budovy, thu nga haškovcová, občanské sdružená majitelů domů a bytů v ČR, unipertrol, nákladovost fondu, účast, česká daňová správa, cectování, acta non verba

3AB5362, 5B09320, 5P69026, 6B86826, 7T62189

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK