Další typický den v pobočce České spořitelny

Další typický den v pobočce České spořitelny
V jednom z dopisů klientům jsem se dozvěděl, že se "má banka" - Česká spořitelna - dala na cestu transformace, při které změní nejen loga a majitele, ale také chování ke klientům. A tak jsem vyrazil na pobočku. Alespoň zjistím, jak to s tou transformací vypadá.

Snad ubude front, nervozity a dámy za přepážkou se na mě třeba i usmějí, říkal jsem si po přečtení dopisu a vydal se na pobočku. Nedávno jsem si totiž omylem zablokoval svůj autentizační kalkulátor, a to je problém, který se nedá vyřešit telefonicky. S vědomím, že "jedním z prioritních cílů pracovníků České spořitelny je poskytovat vysoce kvalitní finanční služby uspokojující náročná očekávání klientů", přicházím k pobočce na Praze 6. Je to sice už pár let, co se zastoupení České spořitelny (profil, názory) na Petřinách přestěhovalo z patrového panelového obchodního centra do moderního komplexu Hvězda, interiér však stále působí svěže a klient se tu musí cítit příjemně. Tedy alespoň já bych se cítil, kdybych se hned ve dveřích nesrazil s několika lidmi. Bohužel nevycházeli. Trpělivě čekali ve frontě, až na ně přijde řada. Celkem překvapivé pro pondělní odpoledne.

Nejstarší právní předchůdce dnešní České spořitelny, a.s, Spořitelna Česká - Böhmishe Sparkasse, zahájila činnost v Praze, 12.února 1825. Ze strážce svěřených peněz se přerodila na počátku 20. století ve významnou bankovní instituci, aby byla po druhé světové válce zestátněna a sloučena s dalšími finančními domy. Až přišla 90. léta a privatizace. Nejdříve si třetinu rozebrali drobní akcionáři v rámci první vlny kupónové privatizace, po té, v roce 2000, získala 52 % akcií rakouská banka Erste Bank. Česká spořitelna se stává součástí finanční skupiny Erste Bank der Oesterreichischen Sparkassen AG.  

Uvnitř se zástup čekajících dělí. Vpravo postupují majitelé běžných účtů, je jich sice jen sedm nebo osm, ale místní pobočka pro ně vyhradila jen jedno okénko, a tak je jejich část fronty mezi stupni čtyři a pět – pomalu se pohybující kolona. "Trčím tu už snad tři čtvrtě hodiny," začíná se rozčilovat místní uspěchaný businessman, stojící těsně před vytouženou přepážkou. Pracovnice banky se po něm jen prosebně podívá.

Hlavní proud směřuje vlevo ke sporožirovým účtům (profil, názory) a vkladním knížkám. Je tu pár studentů, kteří si odskočili z nedaleké koleje Větrník, maminka s kočárkem, pán se psem (pak že psi do banky nesmí) a důchodci z okolí, spěchající uložit rozpočtový přebytek minulého týdne. Ještě že mám dost času, tak dlouhou frontu už jsem dlouho nestál.

Pro drobné klienty jsou otevřeny tři přepážky, další dvě jsou uzavřeny. Ke klientskému místu číslo tři přistupuje starší paní: "Tak copak to bude?," ptá se "bankéřka" za sklem. Odpovědí jsou jí kupóny na výplatu úroků z povodňových dluhopisů. "Tak tohle já nedělám, to musíte na dvojku, je to tam napsaný." "To musím na konec fronty?" kroutí nevěřícně hlavou paní. Jsem skoro na řadě, a tak ji pouštím před sebe. Po necelé hodině dojde i na mne. Rozčilující se pán už dávno odešel, stejně jako maminka na mateřské. Na "dvojce" je zrovna "zpracovávána" paní s povodňovými dluhopisy. Slečna – bankovní úřednice řádně poučená na školení – nabízí internetové bankovnictví, ke kterému je tento měsíc v akci autentizační kalkulátor zdarma. "Na to už jsem děvenko stará, já budu ráda, když se dožiju jara."

Osobně doufám, že jaro přežiji, a tak trpělivě vysvětluji, jak došlo k mému problému. "To jste si zablokoval vlastní vinou, když budete chtít tuhle službu dál využívat, budeme muset požádat o odblokování a to stojí dvě stě korun.“ Dvě stě korun se mi dávat nechce, a tak službu nakonec ruším a obratem zakládám znovu. Strávím na přepážce sice skoro hodinu, ale obě operace jsou, na rozdíl od odblokování, zdarma. Fronta se zatím téměř rozplynula a já spokojený opouštím pobočku. Doufám, že sem zas nějakou dobu nebudu muset, pokud si dobře pamatuji předchozí stav, moc se toho zatím nezměnilo. "Vážená paní, vážený pane, děkujeme Vám za důvěru a těšíme se, že Vás budeme moci brzy seznámit s dalšími pozitivními změnami, díky nimž se mění Česká spořitelna v moderní, spolehlivou a klientsky orientovanou banku," napsal mi osobně laděném dopise počátkem tohoto roku sám generální ředitel Jack Stack. Doufám, že "klientsky orientovanou" neznamená, že si chce své klienty v budově pobočky pozdržet co nejdéle.

Jakou máte s klientským přístupem v tuzemských bankách zkušenost vy? Opustili jste IPB po jejím spojení s ČSOB? Myslíte, že se České spořitelně podaří letos spustit obsluhu osobními bankéři? Která pobočková síť je momentálně v lepším stavu - Komerční banky, České spořitelny, ČSOB nebo GE Capital?  Podělte se o své názory s ostatními.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 151 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 1. 2002 10:12

Proč nikdo nechce Visu???

Zobrazit celé vlákno

+37
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 2. 2002 22:07, rychlik

Argentiny se nebojím a Česká spořitelna to už umí ! Jak to ? Dobrý manažer musí umět předvídat. Včas se připravit a připravené i odzkoušet. ČS má manažery a poradce vynikající. Jen co se objevil státní krach v Argentině se zablokovaným majetkem klientů v bankách, tak v ČS se asi na to, jako možnost, iniciativně také připravují. Asi co kdyby, někdy, náhodou, také u nás v ČR ? Já jsem jako investor či spekulant přes ČS obchodoval s CP na BCP. Takto nakoupené CP jsou zablokované ve prospěch ČS, která mi však dala již počátkem ledna výpověď komisionářské smlouvy, ale s ukončením až k poslednímu únoru. A že mi tedy už neprovede ode dne odeslání výpovědi žádný prodejní a nákupní pokyn. Současně však, po zbývající skoro 2 ( slovy dva ! ) měsíce, již nakoupené CP zůstanou zablokované, dokud si je ČS sama, nevím kdy, neodblokuje. Po dobu blokace tyto mé CP proto nemohu běžně prostřednictvím jiného komisionáře prodat a sama ČS odmítá prodej dle textu výpovědi uskutečnit. Velice šikovné také je, že veškerá komunikace s komisionářem, tj. s ČS, při sdělování jakýchkoli informací může mít jen písemnou podobu. Chci-li znát, zda-li kupř. k dnešnímu dni, tj. k 16. únoru, byly mé CP pro ČS stále ještě zablokovány, mohu to zjistit až zpětně s odstupem několika dní písemným dotazem na ČS z písemně obdržené odpovědi. Nebo, bez účasti ČS a na mé náklady, z výpisu mého účtu přímo ve SCP. To je ale ode mne 45 km daleko ! Takto bych se mohl jezdit do SCP ptát každý den, a to až do konce února. Později mne ČS při řešení této situace přízračně a kafkovsky vyzývá k podávání nějakých mých písemných návrhů na deblokaci. Jak má ale takový návrh po formální a obsahové stránce vypadat nevím, odpověď jsem ve smlouvě a obchodních podmínkách nenalezl. Navíc návrh bude jistě následně v ČS, nevím kým, do kdy a dle jakých kritérií, schvalován nebo zamítán. Při tom však deblokace CP je jinak zcela běžně prováděnou přepážkovou službou tohoto komisionáře ! Jsem proto rád, že ČS si sama sobě na mém případě dokázala, že umí opravdu účinně, když chce, blokovat majetek svých komitentů, a že i já jsem se, alespoň trochu a chvíli, vžil a vžívám do pocitu "bloknutých" Argentinců. Jen mne překvapilo, jak to bylo a je i u nás v ČR snadné ! Z toho jsem se samozřejmě poučil a za tuto zkušenost ČS vděčně děkuji. Mám tak proti ostatním se svým poučením náskok. Možná letos volby do poslanecké sněmovny vyhraje zase Zeman, resp. Špidla s jejich případným pokračujícím zadlužováním státu. Obávám se ale, aby to nebyl nabraný kurz směr ta Argentina. Potom bych někoho, třeba právě paní iniciativní ředitelku nebo jejího poradce z pobočky ČS a co jsem měl tu čest je poznat, rád uviděl, jako odborníky na svém místě, přímo ve vládě ČSSD ! Nebo se snad ve své úvaze mýlím ?

-7
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (151 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Z redakční pošty: prázdné sliby České spořitelny

14. 12. 2001 | redakce Peníze.CZ

Z redakční pošty: prázdné sliby České spořitelny

Česká spořitelna dělá vše pro zlepšení své pověsti, zaplavuje nás reklamními kampaněmi a dopisy s nabídkou výhodných produktů. Ovšem snaha využít některé nabídky je tvrdým střetem s... celý článek

Nejlepší banky roku 2001

6. 12. 2001 | Tomáš Prouza

Nejlepší banky roku 2001

Zajímalo vás někdy, co si vlastně o bankách myslí jejich zákazníci, kterou mají nejraději a kterou naopak nemohou ani vystát? Nás ano. Takže jsme se zeptali.

Mimořádná nabídka České spořitelny

3. 12. 2001 | Alena Urubková

Česká spořitelna pro Vás připravila mimořádnou nabídku vybraných produktů a služeb zdarma. Naše nabídka platí do konce roku 2001, proto neváhejte a využijte tuto jedinečnou příležitost.... celý článek

Partners Financial Services