Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

České dráhy: Neplaťte o 70 % více, když nemusíte

České dráhy: Neplaťte o 70 % více, když nemusíte
Radikální změna tarifu Českých drah postihla od 1. ledna 2002 pouze některé cestující. Cenové nůžky mezi železniční, autobusovou a individuální dopravou se přesto ještě zřetelněji rozevřely.

Od Nového roku se ve vlacích rozlišují dvě kategorie jízdného – obyčejné a zákaznické. Kdo chce cestovat za zákaznické jízdné, které cenově odpovídá dosavadnímu, musí si pořídit Kartu Z. Ta stála do konce roku 2001 stokorunu, od ledna je pro dospělé za dvojnásobek (děti a důchodci zaplatí 100 korun i nadále). Obyčejné jízdné pro ostatní, kteří nevyužijí ani žádnou jinou slevu, se zvýšilo v průměru o zmiňovaných sedmdesát procent. Například jízdenka z Prahy do Brna nyní stojí 294 korun, z Prahy do Českých Budějovic 204 korun.

Uvedení konceptu obyčejného a zákaznického jízdného v život nebylo přímočaré. Dvakrát se odkládal termín zavedení, Karta Z zdražila ještě před tím, než začala platit. Na nízkou informovanost veřejnosti ale nemají vliv jen často měněné podmínky. Propagace nového tarifu Českými drahami se omezuje na letáčky formátu A4 v železničních stanicích a několik článků v tisku. Není tedy divu, že o změně mnoho lidí neví. 

Obyčejné jízdné se vzhledem ke své výši nedočká pravděpodobně širšího využití. Zaplatí jej snad jen opravdu nahodilý cestující, kterému se nevyplatí investovat do Karty Z, nebo cestující nic netušící, který po tomto zážitku služeb železnice již nikdy nevyužije.

Nicméně ani zákaznický tarif ve srovnání s ostatními druhy dopravy není zvlášť cenově výhodný. Cestování vlakem se tak vyplatí hlavně držitelům dalších komerčních slev. České dráhy zvýhodňují především mladé lidi, důchodce a také větší skupiny cestujících. Výrazně ušetřit je možné i při koupi zpáteční jízdenky. Další ohlášené zdražení od 27. ledna, které postihne rovněž komerční slevy, však tyto výhody relativizuje.

Přehled hlavních komerčních slev Českých drah

Nabídka Určena pro Cena Sleva oproti obyčejnému jízdnému
Junior pas cestující ve věku 15 –26 let 700 Kč (na kartu ISIC 100 Kč) 60 %
Senior pas cestující nad 70 let 500 Kč jízdné zdarma
ČD Tip skupiny 2 – 5 lidí (zpáteční jízdenka) - 55 %
Sleva pro skupiny skupiny 6 a více lidí 15-26 let 70 % ostatní 55 %
Zpáteční jízdenka zpáteční cestu - 45 %

Autobusoví dopravci ve výhodě

Zpravidla levněji než zákaznické jízdné ve vlacích vyjde cesta autobusem. Ten často na překonání vzdálenosti mezi dvěma místy potřebuje méně kilometrů. Na atraktivních trasách se nadto příznivě projevuje konkurence více dopravců, jež snižuje ceny hluboko pod železniční jízdné. Z hlavního města do Plzně se dá koupit jízdenka od 60 korun, do Brna do 120 korun. Mezi velkými městy je cesta vlakem jednoznačně výhodnější už jen na ose Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava, v ostatních případech autobus přinejmenším zdárně konkuruje.

Přeplněnost vozů především na konci týdne, menší pohodlí a dodatečné náklady v podobě dovozného za zavazadla nebo místenky jsou nicméně důvodem, proč se někteří cestující tomuto druhu dopravy vyhýbají a dávají přednost vlaku i za vyšší cenu.

Ačkoliv ministerstvo financí povolilo pro příští rok maximální zvýšení tarifu v autobusové dopravě o deset procent, současné nízké ceny pohonných hmot dávají dopravcům prostor pro udržování cen a další získávání zákazníků na úkor železnice. Nelze však pominout ostatní náklady, které rychle rostou, dá se tedy předpokládat, že reakce autobusových společností bude individuální. Již nyní značné cenové diference mezi jednotlivými dopravci se tak zřejmě ještě prohloubí.

Individuální doprava vítězí

Nynější úroveň jízdného v hromadné dopravě způsobuje, že stále větší počet lidí usedá do svých automobilů. Při spotřebě sedmi litrů na sto kilometrů a cenách benzínu okolo 25 Kč/l se individuální doprava stává téměř levnější než cesta vlakem za obyčejné jízdné. Je-li vozidlo obsazeno dvěma pasažéry, konkurují náklady na jízdu zákaznickému jízdnému na železnici, při cestě alespoň tří osob překonává automobil i jízdné autobusové. Oproti hromadné dopravě však musí majitel vozu brát v úvahu i opotřebení a další náklady. Obrázek dnešních dní, kdy se silnice na okrajích měst zaplňují houfem stopařů, skupinky kolegů se domlouvají na společné cestě do práce autem a kdy se ve špičkách tvoří dopravní zácpy, budeme tedy pravděpodobně vídat stále častěji.

Porovnání nákladů na dopravu mezi vybranými místy (v Kč)

Relace Km (BUS / VLAK) Vlak Autobus Osobní automobil
Obyčejné jízdné Zákaznické jízdné 1 osoba 2 osoby 3 osoby 4 osoby
Jihlava –
Dobronín
13 / 9 16 10 12 22 11 8 6
Plzeň –
Nýřany
13 / 14 22 14 16 22 11 8 6
Ústí n. L. –
K. Vary
130 / 130 162 95 125 –
140
240 120 80 60
Praha –
Č. Budějovice
146 / 169 204 120   91 –104 260 130 87 65
Č. Budějovice –
Brno
196 / 236 274 162 140 - 160 350 175 117 88
Praha –
Brno
210 / 257 294 174 120 - 140 350 175 117 88
Praha –
Ostrava
349 / 358 424 250 260 620 310 207 155

Kdy jste naposledy jeli vlakem? Vyplatí se vám některá z komerčních nabídek Českých drah? Nebo raději při občasných cestách zaplatíte plné jízdné? Co si o tarifních novinkách myslíte? Podělte se s námi o zkušenosti a názory!

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-3
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 1. 2002 23:21, Jirka

Pred koncem roku jsem si zaplatil Zkartu a jake bylo me prekvapeni, kdyz po me pozadovali rodne cisko, ktere mi pak uvedli na Z kartu hned pod fotografii!
Jsou fakt naprosto nepoucitelni - copak nikdo z managementu necte noviny? Prazska MHD musi kvuli tomu menit prukazky!
Jeste vetsi prekvapeni nasledovalo pri nakupu jizdenky - RC se rucne opise n vydavanou jizdenku - neexistuje proto jediny rozumny duvod - vzdyt ve vlaku se stejne budu prokazovat Z kartou a navic to znacne zdrzuje!
Ach jo
Jirka

Reagovat

 

+20
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

24. 1. 2002 12:31, urubkova

Kdyby snad nekdo z vas nejakym omylem chtel jet vlakem....

Ceske drahy od Noveho roku zavedly "obycejne jizdne", ktere je drahe jako krava a "zakaznicke jizdne", ktere je vyrazne lacinejsi (odpovida predchozim cenam), na ktere je ale treba mit koupenou Kartu Z, ktera stoji 200 Kc na jeden rok. I bez Karty Z je mozne dostat "zpatecni listek", ktery je jeste lacinejsi nez dva zakaznicke, ale je nutne se nim vratit nejpozdeji druhy den. "Zpatecni listek" je obvykle jen trochu drazsi nez "obycejny" (jen tam) a na 81-90 km vzdalenost je dokonce o 2 Kc lacinejsi !! :-)

Ale nasla jsem o mnoho vetsi anomalii: skupina 6 a vic osob ma vyraznou slevu (i v porovnani se "zakaznickym jizdnym") a v ramci teto skupiny maji deti jeste polovicni jizdne. Proto pokud cestuji 2 az 5 osob, z kterych jsou aspon dve dospele, nemaji karty Z a jedou jen "tam", tak se jim vyplati fiktivne se doplnit detmi do poctu 6 !!

Nejlepe vynikne tento cely idiotismus na pripade, kdy dva cestuji 81-90 km :
a) kdyz si bezhlave koupi dva "obycejne", tak zaplati 2 x 110 = 220 Kc
b) kdyz si koupi dva "zpatecni" (i kdyz nepojedou zpet), tak to vyjde 2 x 108 = 216 Kc
c) kdyz koupi listky i pro 4 deti (ktere s nimi necestuji), tak 2 x 48 + 4 x 24 = 192 Kc

Pruvodci by se nad tim asi pozastavil, ale ja si myslim, ze neexistuje paragraf, ktery by mohl dokazat, ze na slevu na necestujici deti neni narok. Jednoduche je, kdyz jeden z tech dvou je zena, proste povi, ze nosi v sobe male ctyrcata :-) Dva muzi by meli drsne prohlasit, ze decka proste nestihly
nastoupit :-)

Reagovat

 

-4
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (25 komentářů)

28. 1. 2002 | 9:14 | Martin Pawinger

Podle názoru Českých drah uplatňování slevy na fiktivní cestující možné není a i někteří průvodčí v poslední době počty osob důsledně kontrolují. U příslušných ustanovení však neexistuje jednotný výklad a vedou se o něm vášnivé...více

24. 1. 2002 | 12:31 | urubkova

Kdyby snad nekdo z vas nejakym omylem chtel jet vlakem.... Ceske drahy od Noveho roku zavedly "obycejne jizdne", ktere je drahe jako krava a "zakaznicke jizdne", ktere je vyrazne lacinejsi (odpovida predchozim cenam),...více

14. 1. 2002 | 16:04

Jezdim vlakem kazdy tyden a zazil jsem toho uz opravdu dost. Jezdim tak, ze si beru do vlaku praci a tak mi nevadi ze to trva dlouho. Kdyz se netopi, pohadam se. CD chapu jako odkladiste jinde nezamestnatelnych lidi /cest...více

14. 1. 2002 | 15:01 | ekonom & ekolog

Pane Macháčku, Váš 2. bod je úplně nesmyslný. Platil by pouze, pokud by cena jízdného neovlivnila počet cestujících anebo pokud by náklady Českých drah byly tvořeny pouze variabilními náklady (to jsou ty, které přímo souvisejí...více

14. 1. 2002 | 14:08 | Josef Macháček

Oč jde? 1. Čistě ekologicky je dráha výhodnější. Pak by bylo logické rozšířit nákladní dopravu po železnici, která je zisková. 2. Po ekonomické stránce je zapotřebí zvýšit cenu jízdného tak, aby daňový poplatník nemusel...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Ceteris paribus, Monopol, Celkový náhradový poměr, jan bureš, jan raška, eet, zbyněk stanjura, architektura, konkurz, formulace, pronájem počítače, pojistná složka, Generální ředitelství cel, AdWords, dodatečné náklady, zákony, nová drachma, tunelování

6B72551, 3AM3721, 4AU5382, 6B72551, 3AE0651

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK