Air Bank sníží úrok na spoření. Víc garantuje při investici
28. 3. 2024 | Petr Kučera
Air Bank od 12. dubna sníží úročení na svém spořicím účtu. Další pokles pak avizuje na 2. května, kdy ukončí dosavadní marketingovou akci.
Mnoho firem si v předvánočním čase připravuje pro své zákazníky překvapení. Český Telecom přišel se změnou cen svých služeb. Od února příštího roku se zvyšují ceny za používání telefonní stanice v průměru o šedesát procent. Zda se jedná o zdražení, závisí především na tom, jak dlouho se během měsíce volá. Vzrostl totiž počet volných minut v rámci každého tarifu. Navíc přibyl další tarif s vysokým paušálním poplatkem. Jedná se o jasnou tendenci zvýšit tržby za hovory na jednoho zákazníka.
Český Telecom (profil, názory) si to může dovolit. Na trhu telefonních operátorů poskytujících pevné připojení nemá zatím konkurenci. Plná liberalizace nastane až v polovině roku a stávající monopol si své zákazníky připoutává stále více. Logika je jasná. Ten, kdo zaplatí podstatnou část svých výdajů za telefon v rámci paušálu, jistě zaplacené volné minuty využije a nebude volat u konkurence.
Zdražení nebo zlevnění?Analýzu, zda se jedná o zdražení uvádíme pro tři základní typy chování zákazníka. Málo volající člověk provolá přibližně 90 minut měsíčně, nejvíce v místních hovorech. Pro něho je vhodný tarif HOME MINI. Zaplatí měsíčně 190 korun jako paušál, což je zhruba jedenáct procent zdražení proti minulému roku. Ovšem každý, kdo protelefonuje alespoň čtrnáct minut, na celkovém účtu (včetně placených minut) ušetří. Alternativou pro takovéto zákazníky jsou předplacené sady mobilních operátorů. Pomineme-li pořizovací náklady zhruba ve výši dvou tisíc korun, na provolání částky 170 korun (základní cena za provoz telefonní stanice) připadá přibližně 60 minut (u operátora Oskar).
Průměrně volající člověk užije pravděpodobně tarif HOME STANDARD. Cena za používání stanice podraží o 69 % na 299 Kč měsíčně. Jako náhradu dostane zákazník volný kredit, který stačí k protelefonování 128 minut v místní síti nebo 90 minut meziměstského hovoru. V tomto případě ušetří všichni, kdo provolají více než 87 minut v místní síti či 33 minut meziměstskými hovory. V případě předplacené karty můžete v síti Oskar (zde) provolat za tři stovky přibližně 90 minut, v síti Paegas (zde) 60 minut a při použití karty GO od Eurotelu (zde) přibližně 55 minut. Ani volba tarifů jednotlivých operátorů v ceně do tří set korun nevyjde levněji.
Tarif HOME MAXI, který nabízí volný kredit 280 Kč, podražil paušál o 122 procent na 499 korun. Často volající zákazník však za tuto cenu může uskutečnit 400 minut místních hovorů nebo 280 minut meziměstského volání. Změnu cen uvítá člověk, který provolá měsíčně více než 2,5 hodiny do místní sítě nebo 50 minut s meziměstem. Konkurencí je tarif společnosti Český mobil Volám často (zde), kde za poplatek 525 korun můžete sto minut volat kamkoli v ČR. Upřednostní to zejména ti, kteří volají kamkoli mimo místní síť Českého Telecomu. Obdobně výhodný je tarif Paegas 80 (zde), který za paušál 450 korun dává 80 volných minut.
Jako novinku si ČT připravil program PříTel. Zdarma si budete moci zvolit tři čísla, na které budete moci volat s patnácti procentní slevou v případě místních hovorů a deseti procentní při meziměstském volání. Radost z této služby poněkud opadne v případě změny "přátelského" čísla. To můžete udělat pouze jedenkrát za dva měsíce s poplatkem 52,50 koruny. Nové ceny Českého Telecomu najdete zde.
Za internet rozhodně víceCena za internet se mění podle období, ve kterém jste připojeni. Ve špičce (7 - 17 h) mírně vzroste při malém počtu minut připojení za měsíc a naopak mírně klesne při delším čase stráveným před obrazovkou webového prohlížeče.
V případě nočního připojení (19 – 6 h) je tendence přesně opačná. První čtvrthodina přijde levněji, ale pak už vás každá další minuta před počítačem bude stát více než loni.
Alternativou je program HOME INTERNET, který nabízí za pravidelný měsíční poplatek 399 Kč třináct hodin strávených na internetu. Rozhodně se vyplatí všem, kteří u počíteče tráví více času. Kdyby totiž internetový nadšenec používal standardní tarif, zaplatil by za stejné množství služeb zhruba o padesát korun více.
Jste spokojeni se službami Českého Telecomu? Co říkáte nové cenové politice? Necháte si i po zdražení doma pevnou linku? Podělte se s námi o své názory!
Držíte se udržitelnosti?
Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
15. 1. 2002 16:04, Tomas
Zjisti si číslo na připojení za klasický tarif. Třeba www.volny.cz a program na sledování délky připojení www.conmet.cz a těch 90 Kč se provolá lehce.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
27. 12. 2001 16:09, Petr
Jsou sami proti sobě. Ještě před rokem jsem měl každý měsíc několikatisícové účty, pak jsem převedl internet na bezdrát, meziměsta a zahraničí na mobil. Od 1.2. zruším i pevnou, už se to nevyplatí. Ti debilové asi nechápou, že kdo chce moc, nemá nic.
V diskuzi je celkem (27 komentářů) příspěvků.