Konec zlatých časů

Konec zlatých časů
Zaměstnání v bankovnictví platilo zvláště začátkem devadesátých let za jisté a perspektivní. Netrvalo však dlouho a privatizace bank, rušení poboček, změny strategií a zavádění přímého bankovnictví vše změnily.
Jen za poslední dva roky klesl počet bankéřů o více než sedm tisíc. Ač by mohlo postupné propouštění bankovních zaměstnanců vyvolávat představy, že si noví zájemci o práci v bankovnictví ani neškrtnou, situace není tak jednoznačná. "Problém není v počtu pracovníků, ale v jejich struktuře," říká Karel Kratina, generální ředitel HVB Czech Republic. "Příliš mnoho zaměstnanců se věnuje administrativě a příliš málo styku se zákazníky," vysvětluje. Cílem HVB je, aby plných šedesát procent zaměstnanců tvořili právě tito "klientští pracovníci", schopní zákazníkům aktivně radit a pomáhat.

Právě schopnost radit a aktivně pomáhat se stává klíčovou. Nenasycený bankovní trh začátku devadesátých let, kdy klienti přicházeli sami, nebyl na prodejní schopnosti zaměstnanců příliš náročný. Konkurenční prostředí současnosti však vyžaduje aktivní prodej, který se bez dobře vyškolených a schopných lidí neobejde. Bankovní pobočky se totiž časem změní spíše v místo, kam si bude klient chodit pro radu a běžné transakce bude řešit pomocí přímých komunikačních kanálů.

Co s nimi?

Většina bank propouštěným na rozloučenou vyplatí odstupné vyšší než zákonem požadované dva platy. Například Komerční banka dává čtyři platy, bývalí pracovníci HVB dostali dokonce pět měsíčních výplat. Nad to se některé banky snaží svým zaměstnancům pomoci s dalším uplatněním. Komerční banka nabízí rekvalifikační kurzy informačních technologií či cizích jazyků, podobný program nabízí i ČSOB. Trošku jiný přístup musela volit Česká spořitelna, neboť mnoho z propouštěných zaměstnanců pracovalo v bance desítky let. Pro ně byl vytvořen rozsáhlý program outplacementu, který jim má pomoci vyrovnat se s nastalou situací. Všichni mají možnost svou situaci probrat s psychologem a mohou projít kurzem, kde se naučí prezentovat se na trhu práce. "Zajímavým poznatkem z tohoto programu je, že někteří odcházející zaměstnanci jsou překvapeni skutečností, že by mohli pracovat i jinde než v bankovním sektoru," říká Wollerová. Tyto programy pomoci bývalých zaměstnancům znamenají jsou pro banky velmi drahé, ale jsou nezbytnou podmínkou k tomu, aby zaměstnanci (a odbory) nezbytnou restrukturalizaci přijali. Dodatečné náklady bank se při snižování stavů pohybují v řádech desítek až stovek milionů korun a například v České spořitelně budou letos tyto výdaje představovat padesát milionů korun.  

Rozsáhlá vlna odchodů se týká především velkých, původně státních bank. Nejde ale o plošné propouštění, protože i tam je patrná snaha o změnu struktury zaměstnanců. Podle Aleny Wollerové, ředitelky úseku lidských zdrojů v České spořitelně, odchází většina propuštěných především díky centralizaci některých činností (například účetnictví) a vydělování okrajových aktivit mimo banku pomocí outsourcingu. Mnoho duplicitních pracovišť na jednotlivých pobočkách banky tak bylo zrušeno a to, co bylo dříve vykonáváno na desítkách poboček, se nyní zpracovává pouze na jediném místě. Řada podpůrných činností byla navíc stejně jako v ostatních bankách zadána externím firmám, které dnes zajišťují nejen úklid v prostorách banky, ale například i doplňování peněz v bankomatech.

Začátkem devadesátých let pracovalo ve spořitelně asi dvacet tisíc lidí a ke snižování jejich počtu dochází průběžně v posledních sedmi letech. Největší vlna, která začala v návaznosti na privatizaci banky, stále probíhá. Na konci roku 2000, krátce po prodeji spořitelny rakouské Erste, pracovalo v bance přes 14 000 zaměstnanců, v září letošního roku jich bylo 12 660 a do konce roku by měl jejich počet klesnout na dvanáct tisíc. "Propouštění by mělo pokračovat ještě v příštím roce na konečných deset tisíc pracovníků, i když toto číslo není pevné a bude záviset na vývoji pozice banky na trhu," dodává Wollerová.

Podobným procesem snižování stavů i vyčleňování řady činností mimo banku prošla v posledních dvou letech také Komerční banka, kterou zatím musely opustit více než tři tisíce zaměstnanců. Navíc se dá očekávat, že nový majitel KB, francouzská Société Générale, bude ve snižování stavů pokračovat i nadále.

Chcete ušetřit? Spojte se!

Na počtu zaměstnanců některých bank se podepsalo také jejich spojování. Po krachu IPB a jejím včlenění do ČSOB odešlo z obou bank přibližně 1 600 zaměstnanců, a to jak z poboček, tak i z administrativy v centrále, především díky rušení duplicitních agend a integraci poboček. Podobným případem je již zmíněná HVB Czech Republic, která vznikla sloučením českých poboček HypoVereinsbank a Bank Austria Creditanstalt.

I zde existovaly po sloučení zdvojení funkcí v administrativě, které se většinou řešily slučováním oddělení. Tam našla své nové místo i většina bývalých zaměstnanců. Na pozice nových vedoucích jednotlivých oddělení se pořádala výběrová řízení, jichž se účastnili bývalí manažeři z obdobných pozic z obou původních bank, kteří museli přesvědčit výběrovou komisi o tom, že jsou tím vhodnějším kandidátem. V průběhu slučování klesl počet zaměstnanců z původních 1 330 v obou bankách o více než dvě stě na 1 115. V nové bance však je 1 244 tzv. tabulkových míst, což znamená, že zde chybí více než sto pracovníků, především ve styku se zákazníky. HVB se v budoucnu hodlá zaměřit na bohaté privátní klienty, kteří požadují vysokou úroveň obsluhy a dobře vyškolený personál. "Lidé schopní dělat tuto práci se těžko hledají, musí to být osobnosti, které jsou schopny si získat klientovu důvěru," říká o nelehkém naplňování tabulkových stavů Karel Kratina.

Proces slučování bank se často podepíše na motivaci pracovníků obou bývalých bank a může výrazně ohrozit budoucnost nové banky. Ohrožení existenci pracovního místa většinou přináší pokles kvality obsluhy klientů a dlouhodobá nejasnost další strategie může vyústit i v odchod kvalitních pracovníků jinam. V takových chvílích je velice důležité komunikovat zaměstnancům, jaká bude strategie nové banky a dát jim představu, jestli i v nové bance pro ně bude odpovídající místo.

To je však důležité i v bankách, které se s nikým nespojují, ale pouze v nich dochází ke snižování počtu zaměstnanců. Mnoho pracovníků totiž může být poznamenáno faktem, že jejich kolegové jsou propouštěni. "Pokud v jedné kanceláři pracovalo pět lidí a dva z nich museli odejít, musí to nutně ovlivnit i ty zbývající tři," potvrzuje Wollerová. "Snažíme se s nimi o tom mluvit a dát jim představu, jak to bude dál s jejich pracovním místem, aby věděli, jestli to nebudou zítra oni, kdo bude muset odejít," dodává.

Znamená to tedy, že být bankéřem je rizikové povolání? Rozhodně ne - ale jen v případě, že jste schopni prokázat, že máte schopnosti potřebné pro novou éru. Do budoucna přežije jen ten, kdo prodá více produktů s vyšší přidanou hodnotou, a to bude vyžadovat dobře vyškolené, pracovité a motivované lidi. Bankovnictví už nebude tou bezpečnou a dobře placenou úředničinou.

Jak moc podle vás struktura pracovníků neodpovídá potřebám bank? Co si o zaměstnancích na přepážkách myslíte? Máte s nimi nějaké dobré zkušenosti? Podělte se o svůj názor !

Článek poprvé vyšel v bankovní příloze časopisu The Prague Tribune, připravené ve spolupráci s Peníze.CZ.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 19 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

27. 12. 2001 15:27, klient

Jo, a to nás každou chvíli z obrazovek masírují různé reklamy zaměřené na bankovní produkty... Trochu kontraproduktivní, že?

Zobrazit celé vlákno

+12
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 12. 2001 9:13, Martin

Doporučuji Union banku.

Zobrazit celé vlákno

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (19 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Air Bank sníží úrok na spoření. Víc garantuje při investici

28. 3. 2024 | Petr Kučera

Air Bank sníží úrok na spoření. Víc garantuje při investici

Air Bank od 12. dubna sníží úročení na svém spořicím účtu. Další pokles pak avizuje na 2. května, kdy ukončí dosavadní marketingovou akci.

Zlato je sice konzervativní, ale bezpečná investice

28. 3. 2024 | PR text

Zlato je sice konzervativní, ale bezpečná investice

Nejlevnějšího prodejce zlata najdete na adrese Zlatemince.cz. Prodejnu má v Praze v Obecním domě. Ale pozor, ve druhém patře, ne v přízemí. Použijte služební vchod z ulice U Obecního... celý článek

Recept na důstojný důchod? Porovnali jsme první a třetí pilíř

24. 3. 2024 | Jiří Šafařík | 5 komentářů

Recept na důstojný důchod? Porovnali jsme první a třetí pilíř

Prodejci finančních produktů se často snaží co nejvíce snížit význam státních důchodů a naopak silně přeceňují význam soukromého spoření či investování na stáří. Důležitou roli však... celý článek

Bitcoin se propadl na 8900 dolarů, lenochod překvapil. Týden v kryptu

23. 3. 2024 | Tomáš Krause

Bitcoin se propadl na 8900 dolarů, lenochod překvapil. Týden v kryptu

Na BitMEXu se někdo ukliknul nebo se zbláznil robot a stálo to miliony. Dolarů. Japonský penzijní fond zkoumá bitcoin, Greenpeace do něj kope. V Americe možná budou z etheru akcie.... celý článek

Nemovitosti jsou v investičním portfoliu nezastupitelné

22. 3. 2024 | Radim Zelený

Nemovitosti jsou v investičním portfoliu nezastupitelné

Společnost Ronda Invest financuje developerské projekty a následně umožňuje investorům na úvěrech participovat. „Každého klienta posuzujeme individuálně a snažíme se pochopit jeho byznys,“... celý článek

Partners Financial Services