Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Čím platí elita

Čím platí elita
Stejně jako hodinky Rolex nebo oblek od Pierre Cardina nesou punc výjimečnosti i platební karty s přívlastkem drahých kovů. Zlatou, platinovou nebo Diners Club rozhodně nenajdete v peněžence řadového klienta.

Na pomyslném žebříčku karet tvoří špičku produkty pro tzv. top segment, tedy nejlepší klienty s vysokými zůstatky nebo obraty na účtech. Bankéři si je hýčkají a vedle osobního přístupu a různých výhod v podobě individuálních podmínek jim chtějí nabídnout i exkluzivní platební nástroj. V nabídkách bank můžeme najít karty Eurocard/Mastercard a Visa ve variantách Gold nebo Platinum, dále American Express Gold a Diners Club. Nejen jejich parametry, ale i provedení naznačují, že tyto kousky plastu rozhodně vybočují ze skupiny běžných karet.

"Minimální limit, který garantujeme každému klientovi, je sto tisíc korun," říká Eva Kárníková, ředitelka Diners Club International pro ČR. Konkrétní výše limitů je značně individuální a banky při jejich stanovení posuzují každého žadatele zvlášť, protože některým klientům nestačí ani půl milionu. Například v Komerční bance řešili žádost jednoho významného zákazníka, který odjel na pár týdnů do Las Vegas a chtěl zvýšit denní limit na několik milionů korun. Individuální přístup nemusí znamenat jen posouzení bonity každého žadatele zvlášť, ale může se vázat i k obchodům, ve kterých top klientela nakupuje. "Pokud chce klient utratit částku přesahující povolený limit například ve zlatnictví, o kterém víme, že jsou v něm takto vysoké úhrady obvyklé, platbu povolíme," říká Kárníková.

Luxusní karty jsou vydávány vždy jako embosované. To znamená, že veškeré údaje jsou na kartě plasticky vyraženy a akceptační síť je rozšířena i na obchodníky, kteří místo elektronického terminálu mají pouze tzv. imprinter. Tato výhoda se ovšem může vymstít v okamžiku ztráty karty, obzvláště při cestě do zahraničí. Součástí karet je sice prvotřídní servis v podobě asistenční služby, která pomůže problém vyřešit, poplatky za blokaci embosovaných karet se ale mohou vyhoupnout na několik tisíc korun a nejinak tomu je s vydáním karty náhradní. Zda tuto službu banka skutečně zpoplatní nebo ne, je čistě v její režii. Pokud často cestujete a obavy ze ztráty jsou na místě, vyplatí se vám najít takového vydavatele, který tyto poplatky neúčtuje.

Proč chtít luxus?

Důvod, který vede top klienty k pořízení luxusních karet, není v jejich platební funkci. K tomu by jim jistě postačil standardní produkt s vysokými limity. „Držitel kartu nejvyšší kategorie vlastně nepotřebuje,“ přiznává Jan Čarný, ředitel pobočky Europay International pro ČR a Slovensko. "Za své peníze si kupuje image prestižní karty, se kterým se chce ztotožnit," dodává. S tím souhlasí i ostatní zástupci karetních společností. "I proto naše karty nazýváme Travel & Entertaiment Card. Klienti oceňují pohodlí používání, volně nastavené limity a hlavně pocit, že jsou VIP," popisuje své zkušenosti Kárníková.

Ne každý ale chce dávat svému okolí na vědomí, že patří k horním deseti tisícům. "Nejbohatší klienti ze západní Evropy mají někdy tendenci spíše neupozorňovat na své bohatství. Možná mají strach, že by jim mohlo hrozit nebezpečí. Naopak ve východní Evropě a obzvláště u klientů z Ruska, je situace opačná. Příslušnost ke špičce chtějí ukázat a rádi se prezentují s kartami nejvyšší kategorie," popisuje rozdíl v mentalitě klientů Gyula Hajdú, regionální marketingový manažer Europay International pro východní Evropu.

Ukázat příslušnost k bonitní klientele může být také kouzelným proutkem, který změní chování obsluhujícího personálu v obchodech. Vzpomeňme si na Julii Roberts, která jako Pretty Woman měla velký problém s nákupem šatů. Poté, co v doprovodu Richarda Gera a hlavně prestižní platební karty vkročila do druhého obchodu, obletovali jí ochotní zaměstnanci celé dopoledne. A stejně to funguje i v reálném světě. „V České republice je to jeden z velkých bodů,“ potvrzuje důležitost image karty Kárníková.

Servis a služby lákají

Velkým přínosem pro držitele luxusní karty je vedle posílení image i široké spektrum doplňkových služeb, většinou zaměřených na často cestující klienty. "Z našich zkušeností víme, že se žadatelé o kartu zajímají především o dodatkové služby a výhody spojené s cestováním," říká Miroslav Kozler, area manažer Visa International pro ČR a Slovensko. Jejich výčet začíná asistenční službou pro případ problémů. Majitel karty má kdykoli po celém světe k dispozici tzv. help line, která mu pomůže nejen při ztrátě karty nebo zavazadel, ale obvykle také poradí, kde je nejbližší hotel, půjčovna automobilů nebo pomůže se zajištěním lístků do divadla. Pocit, že nejsem v cizí zemi sám, že je tu se mnou vždy někdo, kdo mi pomůže, může být pro mnohé k nezaplacení.

Při cestování letadlem mohou majitelé luxusních karet v rámci programu Priority Pass nebo VIP Lounges využívat klimatizovaných letištních salónků. Tato služba je u luxusních karet Visa a Eurocard za poplatek okolo 20 dolarů za každý vstup do salónku, u karet Diners Club je zcela zdarma - a to i pro jednoho spolucestujícího.

Další výhodou pro majitele top karet je členská karta IAPA. Zatímco u standardních karet je možno ji získat pouze za příplatek, u prestižních je zdarma. Svému držiteli umožňuje slevy v 17 000 hotelích po celém světě a půjčovnách automobilů (například Hertz či Avis). Zajímavým doplňkem jsou zvláštní visačky na zavazadla či klíče. V případě jejich ztráty je společnost IAPA po nalezení zdarma dopraví na místo, kde je držitel ubytován, vše podle hesla pohodlí nade vše.

Velmi oblíbenou doplňkovou službou je zdarma poskytované cestovní pojištění opakovaných cest do zahraničí. Už letmý pohled naznačuje, že jde o nadstandard. Základem je komplexní úrazové pojištění s pojistnými částkami v řádu milionů, které se obvykle vztahuje i na rodinné příslušníky. Výčet pojistné ochrany pokračuje přes odpovědnost za škodu na majetku nebo zdraví třetí osoby až po ztrátu zavazadel. Až tři tisíce korun za každou hodinu zpoždění letu nebo dopravovaných zavazadel sice zmeškané obchodní jednání nenahradí, ale alespoň zaplatí čekání v příjemné restauraci. Pokud byste si chtěli takové pojištění sjednat sami v některé pojišťovně, počítejte s ročním výdajem mezi 3 000 až 4 000 korun.

Nic není zadarmo

Poplatky za tyto prestižní karty se pohybují mezi 3 000 a 5 000 korun ročně, což je ve srovnání s necelou tisícikorunou za standardní kartu poměrně hodně. Každý se tedy musí rozhodnout, zdali se mu luxusní karta vyplatí. "Určitě se vyplatí lidem, kteří tráví většinu času na cestách a mohou využít doplňkové výhody, které karta nabízí," tvrdí Kozler. Zahraniční držitelé jsou podle něj zvyklí pravidelně využívat veškeré doplňkové služby, zatímco u nás si klienti na tento typ produktu teprve zvykají a je potřeba jim veškeré výhody pečlivě vysvětlit. A jak na vysokou karet reagují klienti, kteří běžně utratí desítky až stovky tisíc měsíčně? Zajímá je, kolik za kartu zaplatí? "Určitě ano. Ale cenu zaplatí rádi, když za ní dostanou odpovídající produkt," tvrdí Kárníková.

Druhou stranou mince je otázka, komu banka prestižní kartu nabídne. I když si může klient sám o poskytnutí zažádat, praxe je spíše taková, že banka osloví potenciální majitele sama. "To je správné, protože je to projev péče banky o klienta a posiluje to pocit exkluzivity," domnívá se Čarný. Ale jak zjistíte, zdali máte šanci dostat se mezi vyvolené? Konkrétní kritéria výběru banky samozřejmě tají. „Historii klienta posuzujeme individuálně,“ zní stručná odpověď všech bankéřů. Obecně ale lze požadavky aproximovat na čistý měsíční příjem nad 50 000 korun nebo zůstatky na účtech v řádu několika stovek tisíc korun a alespoň roční vztah s bankou.

Splnění těchto bodů ovšem nemusí znamenat, že vám banka kartu nakonec vydá. Důležité totiž je, aby luxusních karet nebylo v oběhu příliš mnoho. V ČR je vydáno necelých 17 000 prestižních karet. V porovnání se čtyřmi miliony karet celkem je to zanedbatelné procento. Pokud by ale začaly být nabízeny příliš mnoha klientům, ztratily by kouzlo exklusivity a VIP image, pro který jsou tak oblíbené, by se rozplynul. Pokud vám ale banka kartu nabídne, můžete si být jisti, že o vás opravdu stojí.

Považujete zlaté platební karty za zbytečný luxus? Nebo naopak za výhodného pomocníka? Jakou kartu nosíte v peněžence vy? Napište svůj názor !

Článek poprvé vyšel v ekonomické sekci časopisu The Prague Tribune, připravené ve spolupráci s Peníze.CZ.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-7
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 12. 2001 12:01

oblek od Pierre Cardin, ze je prestizni zalezitosti? Nenechte se vysmat. To je asi jako porovnavat hodinky PRIM s ROLEX.

Reagovat

 

+12
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 12. 2001 10:34, Katerinka

Urcite?
Ja jsem vcera dostal v poste platinovou a nepamatuju si, ze bych o ni zadal. Okamzite jsem ji rozstrihal.

Jan Kryst

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (21 komentářů)

26. 4. 2002 | 18:38

salve michiamo carlo ovisto lanuncio non parlo slovaco parlo franceze spagnolo tedesco michiami allo tel.0039.339.8265853 více

19. 12. 2001 | 10:18 | Katerinka

karty a KARTY
Tech zadarmo vcetne platinovych prichazi v poste tucet tydne.Vsecky jsou na prd(kdejaka organizace je vydava s tim ze dostanou zpropitne),protoze...teda pokud uz nejakou clovek nema.Za ne platit????Co tak...
více

18. 12. 2001 | 16:21 | Martin

Kllidne platim EC/MC nakup 250,- Kc v samoobsluze. Proc? Protoze me nebavi porat tahat hotovost. Mam zkusenosti, ze obchodnik si penize z uctu strhne 5-14 dni pote, co jsem nakup ucinil. Coz ma pro mne vyhody: 1. neplatim...více

18. 12. 2001 | 15:57 | Boucek Antonin

Ne, prodavat pivo ve Skyshopu jsem opravdu nevidel. Uznavam, ze jsem v USA neletel vnitrostatne. Nikdy jsem neletel ani Ryanairem, Go ci podobnymi aerolinkami, kde se za pivo i za jidlo pry rovnez plati. Chvalim CSA, Finnair...více

18. 12. 2001 | 14:52 | Katerinka

milý pako,
tak tak. je to přesně tak. co se týče peněžních služeb, jsme opravdu v buranově. a navíc - každej vůl nás v pohodě vobere. a nemusí být ani čech, jako n¨áš viktor.
www racek,
více

Oblíbená témata

asistenční služba, automobil, bankéř, banky, blokace, bohatství, Bonita, bonitu, bonity, cena, ceny, Cestování, Cestovní pojištění, časopis, částka, články, členské, denní limit, Diners Club, dolar, doplňkový, držitel, elektronická, elektronické, elektronický, embosovaná karta, Embosované karty, EVA, Evropa, funkce, hesla, heslo, historie, hodina, chování, image, individuální, jednání, karta, karty, kategorie, klíč, klienti, KOMERČNÍ BANKA, koruna, kritéria, letadla, limit, limity, Lin, luxus, majetek, majitel, manažer, manažeři, MasterCard, mince, minimální, Moje banka, nabídky, nákup, nalezení, nastavení, nebezpečí, Obchod, obchodníci, Obrat, odpověď, odpovědi, odpovědnost, ochrana, okolí, on-line, otázky, parametr, parametry, péče, péči, peněženka, peníze, Peníze.CZ, platba, platby, Platební karta, Platební karty, pobočka, pobočky, podmínka, podmínky, pojistění, Pojistná částka, pojistné, pojišťovna, Pojišťovny, poplatek, poplatky, porovnání, pořadí, posílení, povolení, požadavek, požadavky, pravidelné, praxe, priorita, problémy, procenta, procento, produkt, produkty, program, programy, příjem, příjmy, příplatek, příplatky, přístup, rady, rozdíl, rozšíření, ředitel, servis, situace, sleva, slevy, Slovensko, služby, spolupráce, stát, svět, škoda, škody, terminál, účet, údaje, úhrada, Úrazové pojištění, varianta, varianty, velké, VISA, volno, výběr, výdaje, výhoda, výhodné, výhodný, výhody, zahraničí, Zajištění, zákazník, základ, zaměstnanci, zaměstnanec, zástupce, zavazadla, zavazadlo, zažádat, zdarma, zdraví, země, zkušenost, zkušenosti, zlato, zpoždění, ztráta, ztráty, zůstatek, Zůstatek na účtu, žadatel, žádost, žebříček, žebříčky

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Výpovědní lhůta, Strategie maximální likvidity investic, Arbitrážový obchod, česká spořitelna, bankovnictví, daň z příjmů, elektronická evidence tržeb, vodafone, bělorusko, přípitek, hospodská ekonomie, Luboš Prokůpek, evropské volby, start-upy, fond nemovitostních akcií, Marie Nováková, levice, investiční makléř

1T46793, 2L13776, 4L04443, 4AK2555, 6C14949

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK