Přímé bankovnictví - rybník plný příležitostí

Přímé bankovnictví - rybník plný příležitostí
Všechny české banky už nabízejí svým klientům širokou škálu možností, jak nechodit do peněžního ústavu osobně. Klienti si však zatím tuto příležitost moc neužívají.

Více než polovina Čechů (58 %) má účet v bance. Velká většina z nich zatím chodí do banky osobně a to přesto, že banky již nabízí řadu plnohodnotných přímých komunikačních kanálů. Nejrozšířenějším kanálem je telefonní bankovnictví, jehož aktivní verzi (je možno jeho prostřednictvím provádět platby) využívá více než deset procent majitelů účtů. Ostatní možnosti přímé komunikace kulhají daleko za tímto číslem. GSM Banking mají pouhá tři procenta klientů, internetbanking jen jedno až dvě. Podle průzkumu agentury AISA má 20 procent bankovních klientů (cca 1,2 milionů lidí) zájem využívat přímou komunikaci s bankou. I přesto, že řada z nich nějaký kanál už využívá, je zde stále široký prostor pro získání nových rybiček do vlastního rybníka. Na ty, kteří zatím nechtějí žádný kanál využívat (24% pravděpodobně nezačne, 48% určitě nechce), by měly banky začít působit a přesvědčit je o výhodách přímé komunikace.

97 procent klientů chodí do poboček

Ne moc překvapivým výsledkem výzkum bylo zjištění, že osobní návštěva banky mezi klienty patří mezi "nejoblíbenější". Pouhá tři procenta zákazníků neprovádí operace se svým účtem na bankovní pobočce. Téměř dvacet procent bankovních zákazníků hodlá v brzké době začít využívat telefonního bankovnictví a o něco méně klientů má zájem o GSM banking. Internet a homebanking se krčí v zadu se třemi, resp. dvěmi procenty zájemců. Důvody pro toto rozvržení jsou jednoduché. Zatímco telefonní bankovnictví může využívat i babička, mobilní banka díky rozšíření přenosných telefonů a své jednoduchosti asi také bude přijatelná pro většinu z nás. Internet a homebanking se však kvůli nízké počítačové gramotnosti Čechů asi velkého rozšíření v brzké době nedočká.

Jako nejčastěji používaný kanál uvedli respondenti v průzkumu telefon s automatem, který asi čtyři procenta všech bankovních klientů používají několikrát týdně. Celkově nejpoužívanější je ale telefon s živým operátorem (používá ho 17 procent klientů), hned za ním je poštovní styk (16 %), další je telefon s automatem (11 procent) a kus za ním je mobil se sedmi procenty, počítače, internet a fax jsou hluboko pod pěti procenty.

Nejčastější "operací" prováděnou přímými kanály je zjištění zůstatku. Klienti se na něj ptají nejvíce telefonicky živého operátora (8 % všech klientů), nejméně využívaný je k tomu internet (1%). Telefon patří k nejužívanějším také pro zjišťování obecných informací (6%), na internetu je hledá pouhé jedno procento. Pro provádění transakcí se úplně stejně (se třemi procenty) umístil telefon s živým operátorem, mobil a pošta.

Ještě před dvěma lety mezi sebou banky soutěžily v tom, který komunikační kanál nabídnout. Dnes již je možnost přímé komunikace nutností. Banky však stále ještě pokulhávají ve vzdělávání zákazníků. Pokud bude totiž přímé kanály využívat pár klientů, nikdy se nemohou ospravedlnit peníze na ně vynaložené a ani nebude dosaženo snížení nákladů, které by přímé bankovnictví mělo přinést.

pivo@penize.cz

Používáte přímé bankovnictví? Máte nějaký důvod chodit do své banky osobně? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.

v textu byly využity výsledky průzkumu agentury AISA pro GE Capital Bank

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Nejsem tak bohatý, abych měl účet v eBance?

24. 9. 2001 | Michal Hazi

Nejsem tak bohatý, abych měl účet v eBance?

Dotovat studentská konta je součástí obchodní politiky většiny tuzemských bank. Do mainstreamu se s počátkem akademického roku zařadila i eBanka. Snaží se novým levným produktem oživit... celý článek

Tři největší banky propustily dva tisíce lidí

20. 7. 2001 | Tomáš Skřivánek

Tři největší banky propustily dva tisíce lidí

Tři největší bankovní domy v České republice propustily v prvním pololetí celkem dva tisíce pracovníků. ČSOB, Komerční banka a Česká spořitelna mají v plánu zmenšovat svoje stavy i... celý článek

Nemilé překvapení klientům chystají Česká spořitelna a ČSOB

5. 4. 2001 | Michal Hazi | 1 komentář

Nemilé překvapení klientům chystají Česká spořitelna a ČSOB

Přímé bankovnictví šetří čas i peníze, platíte nižší poplatky a samotná služba je zdarma. To jsou výhody, které každá banka vehementně zdůrazňuje ve své reklamní kampani. Dvě z největších... celý článek

Nechoďte do banky, vždyť nemusíte

11. 1. 2001 | Petr Vykoukal

Nechoďte do banky, vždyť nemusíte

Ještě před rokem platilo rčení "všichni tam musíme" i o pobočkách bank, dnes se díky rostoucí nabídce služeb elektronického bankovnictví stává osobní návštěva banky spíše zbytečnou... celý článek

Expandia banka mění název

3. 1. 2001 | Tomáš Skřivánek

Expandia banka mění název

Nové jméno představí v druhém lednovém týdnu Expandia banka. Její majitel - Česká pojišťovna - tím chce završit odpoutání banky od jejích zakladatelů - skupiny Expandia.

Partners Financial Services