Mobilem do banky

Mobilem do banky
Většina bank zvýhodňuje přístup k účtu pomocí kanálů přímého bankovnictví, a tak je mnohdy lepší vyslat na pobočku místo manžela textovku. Když však spočítáme ušetřenou částku, vyvstane otázka, zda se to opravdu vyplatí.

Informační technologie pokročily natolik, že do banky musíme prakticky jen jednou – když si chceme založit účet. Kdo si zároveň při založení účtu sjedná služby GSM bankovnictví, může všechny další operace se svými penězi provádět z pohodlí domova a šetřit tak čas a peníze. Tedy alespoň teoreticky. Právě peníze mohou být totiž problémem. Například u GE Capital a Union banky je mobilní bankovnictví při malém počtu operací značně nevýhodné. V prvním případě je tradiční bankovnictví v ročním srovnání o dvě stě korun levnější; moderní varianta se vyplácí až s přibývajícím množstvím jednorázových příkazů, teprve při pěti a více je lepší upřednostnit mobilní telefon před návštěvou banky. V případě Union banky připlácí klient za mobilní bankovnictví měsíčně 50 korun, a tak i zde vítězí konvenční způsobu komunikace – dosahuje jen poloviny nákladů na modernější variantu, službu GSM Plus. O té se vyplatí uvažovat až když počet příkazů měsíčně překročí třináct.

Další české banky, pokud nějakou formu mobilního bankovnictví nabízejí, vycházejí z cenového porovnání lépe. U České spořitelny (profil, názory) se službu Sporotel SMS používat rozhodně vyplatí. Klient, kromě 170 korun ročně, ušetří především čas, který by strávil v dlouhých frontách. U eBanky je také lepší pobočku nenavštěvovat. Dvacetikorunový poplatek za každou položku vzniklou na přepážce se v ročním souhrnu nasčítá sice jen do tří stovek, je však mnohem rychlejší vyslat SMSku, než vyhledávat některé z mála klientských center. Zatím nejlepší cenovou politiku zastává Poštovní spořitelna, do konce roku 2001 vyhlásila pro službu GSM Banking poplatkové prázdniny .

Jak se v ročním souhrnu liší finanční náklady na bankovní operace podle toho, zda klient využije tradiční cestu do banky nebo použije služeb mobilního telefonu, ukazuje pro jednotlivé banky následující tabulka:

služba počet
za rok
ČS eBanka GE Capital Union
mobilně v bance mobilně v bance mobilně v bance mobilně v bance
správa a vedení účtu 12 60 120 660 660 360 360 180 180
mobilní bankovnictví 12 60 0 0 0 360 0 600 0
jednorázový příkaz 36 72 144 234 954 72 432 72 216
trvalý příkaz 4 0 120 80 160 120 120 80 80
poplatek
za příchozí SMS
96 0 0 480 0 192 0 0 0
poplatek
za odchozí SMS
36 24 0 24 0 24 0 24 0
suma za rok 216 384 1 478 1 774 1 128 912 932 476

Tabulka vychází z předpokladu, že klient používá svůj účet střídmě (má prostě takový běžný rodinný účet). Měsíčně zadá bance tři jednorázové příkazy a jednou za čtvrt roku změní nebo zruší trvalý příkaz (založení trvalého příkazu je u většiny bank zdarma, změna či zrušení ne). Další poplatky vznikají z došlých plateb, za vyhotovení a odeslání výpisu z účtu či za vedení účtu; ty jsou ale stejné pro oba způsoby komunikace s bankou.

První cenový rozdíl se objevuje u poplatků za vedení účtu a používání elektronického bankovnictví. Co klient ušetří na správě účtu, to zaplatí na poplatcích za službu Sporotel SMS (případ České spořitelny). U eBanky (profil, názory) se cena za vedení účtu u obou způsobů také nemění; za téměř vše, co klient bude chtít v bance vyřídit osobně však zaplatí o 20 korun víc. GE Capital Bank (profil, názory) si za mobilní bankovnictví řekne o 30 korun měsíčně více, Union banka (profil, názory) za službu GSM Plus dokonce o 50 korun.

Další cenový rozdíl se vyskytuje u poplatků za jednorázový příkaz. Při zadání pomocí mobilního zaplatí klient od dvou korun, při osobní návštěvě banky se cena vyšplhá až na 25 korun. Stejně tak změnu či zrušení trvalého příkazu pořídí až o 30 korun levněji.

U mobilního bankovnictví je třeba počítat s dodatečnými náklady, které klient chodící do banky nemá. Za každou odeslanou zprávu plyne GSM operátorovi jedna až tři koruny, některé banky si účtují poplatek za každou zprávu, kterou si klient vyžádá. V ročním souhrnu se tyto malé částky mohou vyšplhat do stovek korun.

Největší výhodou přímého bankovnictví tak zůstává nepřetržitá dostupnost a čas, který klient ušetří na cestách do pobočky. Pokud tedy využíváte služeb eBanky, Poštovní spořitelny nebo České spořitelny, vrhněte se směle do GSM bankovnictví. Jestliže máte účet u Union banky nebo GE Capital a počet zadaných příkazů nepřekročí měsíčně deset, respektive pět, bude pro vás výhodnější se přímého bankovnictví vzdát.

Bližší podrobnosti o elektronickém bankovnictví najdete v naší stejnojmenné sekci.

Který přímý bankovní kanál používáte? Myslíte, že zavede některá další banka "mobil zdarma"? Nebo zůstane GE Capital s touto strategií osamocena? Napište svůj názor či zkušenost.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

27. 11. 2001 18:20, TGP

Velmi slušný přehled. Asi máte pravdu, že to je poměrně zbytečná investice...

+17
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Nejsem tak bohatý, abych měl účet v eBance?

24. 9. 2001 | Michal Hazi

Nejsem tak bohatý, abych měl účet v eBance?

Dotovat studentská konta je součástí obchodní politiky většiny tuzemských bank. Do mainstreamu se s počátkem akademického roku zařadila i eBanka. Snaží se novým levným produktem oživit... celý článek

Česká spořitelna má telefonní bankéře

18. 9. 2001 | Michal Hazi | 1 komentář

Česká spořitelna má telefonní bankéře

Česká spořitelna doplňuje své služby v oblasti přímého bankovnictví. Včera spustila nový produkt telefonního bankovnictví - Servis 24.

Čeští bankéři nemají e-commerce rádi

13. 6. 2001 | Petr Vykoukal

Čeští bankéři nemají e-commerce rádi

Klienti některých českých bank při snaze platit svou kartou na internetu zjistili, že mají smůlu. Jejich banka totiž všechny tyto transakce zakázala. Snaha o povolení těchto plateb... celý článek

Spořitelní i-banking odhalen

12. 4. 2001 | Michal Hazi

Spořitelní i-banking odhalen

Česká spořitelna horečnatě dokončuje svoji verzi internetového bankovnictví. V nejbližší době tento přímý kanál zpřístupní všem svým klientům. Redakce serveru Peníze.CZ již nyní přináší... celý článek

Nemilé překvapení klientům chystají Česká spořitelna a ČSOB

5. 4. 2001 | Michal Hazi | 1 komentář

Nemilé překvapení klientům chystají Česká spořitelna a ČSOB

Přímé bankovnictví šetří čas i peníze, platíte nižší poplatky a samotná služba je zdarma. To jsou výhody, které každá banka vehementně zdůrazňuje ve své reklamní kampani. Dvě z největších... celý článek

Partners Financial Services