Ford Mondeo: něco extra

Alena Urubková | 24. 9. 2001
Už skutečnost, že nový Ford Mondeo zvítězil v boji o titul letošního evropského Auta 1, kde o pořadí rozhodují miliony motoristů ze třinácti zemí Evropy, leccos naznačila. A všichni, kdo už měli možnost usednout za volant tohoto vozu stojícího svými rozměry na samé horní hranici střední třídy, mohou potvrdit, že nové Mondeo – to je prostě něco extra.

Tenhle názor budou určitě sdílet i cestující na zadních sedadlech Mondea. Celý vůz totiž o něco narostl do šířky i do délky, ale hlavněš se o 50 mm zvětšil jeho rozvor – a z této skutečnosti jeho konstruktéři nekompromisně vytěžili spoustu místa na zadních sedadlech navíc. Prostoru pro nohy i nad hlavou je teď ve voze přebytek a nové Mondeo tak v této oblasti musí konkurenci hledat spíše o třídu výše. Totéž ovšem platí o jeho jízdních vlastnostech a prvcích aktivní i pasivní bezpečnoti, které se poměrům běžným ve třídě skutečně výrazně vymykají.

Náprava typu McPherson vpředu a víceprvkové zavěšení Quadralink vzadu dávají Mondeu spolu se širokým rozchodem, dlouhým rozvorem a standardně montovanými šestnáctipalcovými koly doslova jedinečné jízdní vlastnosti. Mondeo se tak rychle stalo miláčkem odborných redaktorů automobilových časopisů i sportovně zaměřených řidičů, navíc je to ale vůz, který má při normální svižné jízdě v každé zatáčce obrovské bezpečnostní rezervy a který svému řidiči promine i hrubou jezdeckou chybu. Ještě více bezpečnosti pak nabízí systém IVD, který sdružuje "inteligentní podvozek" ESP a protiprokluzový systém TCS. Systém ESP se – laicky řečeno – v každém okamžiku stará o to, aby jízda byla bezpečná a řidič měl auto vždy pod kontrolou. Díky citlivým čidlům a vyspělé elektronice systém pozná, pokud některé z kol ztrácí adhezi a vozu hrozí těžko kontrolovatelný smyk. V takovém případě ESP okamžitě zasáhne - a dělá to hned dvěma způsoby. Může totiž ovlivnit okamžitý výkon motoru a zabránit tak prokluzu hnacích kol třeba na sněhu či mokré trávě, ale také rychle stabilizovat vůz, který vjel příliš rychle do zatáčky. Například v příliš rychle projížděné pravé zatáčce má auto tendenci vyjet po tečně do leva mimo silnici. V té chvíli však ESP bleskově přibrzdí pravé zadní kolo, auto se ve zlomku sekundy uklidní a poslušně sleduje stopu. A řidič většinou ani nic nepozná!

Dlužno připomenout, že Mondeo má na všech kolech kotoučové brzdy, doplněné ve všech úrovních výbavy nejmodernějším čtyřkanálovým systémem ABS. Na přání se dodává i další pomocník v nouzi: brzdový asistent EBA. Tohle zařízení zase pozná každé tzv. "panické brzdění" ( třeba když řidič ve vysoké rychlosti zjistí, že před ním na dálnici stojí kolona vozů) a postará se o to, aby vůz okamžitě začal brzdit s maximální možnou intenzitou. To v kritických situacích může brzdnou dráhu zkrátit o mnoho metrů a zachránit tak posádce život...To mají ostatně na starosti i vyspělé prvky aktivní bezpečnosti, jež v novém Mondeu vytvářejí komplex jménem IPS (Inteligent Protection System). Jeho základem jsou dvoukapacitní airbagy řidiče a spolujezdce ovládané "inteligentní" elektronikou. Ta rozpozná, jak daleko je sedadlo posunuto dopředu – a také jak silný je vlastní náraz. Podle toho elektronika určí, zda se airbag má naplnit na 100% své kapacity, či zda stačí např. 70%. A IPS umí ještě více: podle charakteru nárazu dokáže airbag "nafouknout" i dvakrát za sebou, což je neocenitelné třeba při řetězových srážkách či vyjetí ze silnice. Kromě klasických čelních airbagů nabízí Mondeo pro řidiče a spolujezdce také airbagy boční a navíc i hlavové airbagy ( tzv. záclonky), které při bočních nárazech ochrání hlavy cestujících na předních i zadních sedadlech. Krční páteř řidiče a spolujezdce střeží při nárazu zezadu adaptabilní hlavové opěrky, jež se automaticky vysunou vpřed a výrazně tak sníží síly působící na hlavu a krk. Tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech mají samozřejmě předpínače a omezovače tlaku a brzdový pedál se v případě nárazu uvolní ze svého uchycení, aby nemohl poranit nohy řidiče.

Nový Ford Mondeo Vám tedy nabídne nejen mimořádnou radost z jízdy, spoustu prostoru a výborné jízdní výkony, ale se v krittických situacích stane vaším ochráncem.

Nové Mondeo – to je prostě něco extra...

Bližší informace na www.ford.cz

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-12
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Investice a daně. Kdy musíte vyplnit přiznání a kdy máte klid

19. 4. 2024 | Martin Pleštil | 1 komentář

Investice a daně. Kdy musíte vyplnit přiznání a kdy máte klid

Obliba investování v Česku roste. I s takovými výdělky je ale spojena nepříjemná povinnost – daně. Poradíme, co si jako běžný investor musíte ohlídat a kdy přiznání řešit nemusíte.

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

17. 4. 2024 | Petr Kučera

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

Poslanci schválili novelu zákona o investičních společnostech. Má lépe chránit drobné investory před takzvanými alternativními fondy podle paragrafu 15. Společnosti jako Growing Way,... celý článek

Dražší ropa i zlato? Panika kvůli Íránu se nekoná

15. 4. 2024 | Pavla Adamcová

Dražší ropa i zlato? Panika kvůli Íránu se nekoná

Přestože byl víkendový útok Íránu na Izrael podle řady expertů bezprecedentním krokem, světové trhy ho podle všeho zatím ustály.

Bitcoin má týden do halvingu a Ripple chce vlastní stablecoin. Týden v kryptu

13. 4. 2024 | Tomáš Krause

Bitcoin má týden do halvingu a Ripple chce vlastní stablecoin. Týden v kryptu

Na burzách vysychají bitcoiny. Ripple chce svůj stablecoin a americká Komise pro cenné papíry má další oběť. V Salvadoru mají problém, v Zimbabwe novou měnu a vy právě tady nový Týden... celý článek

Růst akcií trhá rekordy. Jak se daří podílovým fondům?

9. 4. 2024 | Martin Mašát

Růst akcií trhá rekordy. Jak se daří podílovým fondům?

Vývoj podílových fondů pravidelně hodnotí Martin Mašát, investiční stratég skupiny Partners. Jak si vedly v březnu, jak za posledních dvanáct měsíců a jaká je jejich dlouhodobá výkonnost? celý článek

Partners Financial Services