Šavle meče

Šavle meče
Neohrabaně vedený útok těžkou palicí, to byl minule hodnocený web České pojišťovny. Dnes se bude bojovat lehkým kordem. Když se to umí, vypadá to dokonce elegantně. Nemusíte mít ani tolik síly. Ale zato se můžete klidně sami zranit.

Zamyšlení pro tento týden:
Každá webová prezentace obsahuje více či méně informací. Informace, to jsou stavební prvky každého takového organismu. V lidském těle musí jednotlivé buňky úzce spolupracovat, aby tělo mohlo žít. Stejně tak je otázkou „života či smrti“ internetových stránek, jak dobře či vhodně jsou jednotlivé koncové informace propojeny do jednoduchých či složitějších struktur. Každá podsekce musí být logickým úvodem či pokračováním sekcí ostatních. V každé podsekci by mělo existovat několik logických propojení se sekcemi ostatními. Tento princip by měl být jednou ze základních premis při vytváření strukturní mapy informací (tzv. storyboardu) a v neposlední řadě i při stavbě menu.

www stránky finančních institucí
Připravili jsme pro vás cestopis po serverech na českém internetu. Týden co týden se podíváme na jednu finanční instituci a na jejich způsob prezentace na síti sítí. Hodnotíme vždy pět nejvýznamnějších firem daného oboru (banky, stavební spořitelny, investiční společnosti...), každý týden jednu. Poté (v šestém týdnu) bude následovat článek shrnující využití internetu daným odvětvím.
Hlavním hodnotitelem je Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET, porotu serveru Peníze.CZ tvoří dvanáct osobností.
Adresa dnes hodnocených stránek:
www.koop.cz

Hodnocení - výsledky
Kreativní rovina: 3-Marketingová rovina: 4Informační rovina: 2Grafická rovina: 3Jazyková rovina: 1Navigační rovina: 2Technická rovina: 2


Kreativní rovina:
S kreativitou je hodnocená internetová prezentace pojišťovny Kooperativa tak trochu na ostří nože. Snad jen netradiční strukturování homepage (HP) stojí za povšimnutí, nicméně je to jen pokus o odlišení se. Nic více, nic méně. Grafické motivy na HP jsou vyčpělé už z dob bakalářů a všech těch reklamních kampaní o jistotě, životě a budoucnosti. Už by to opravdu chtělo vymyslet něco nového. Ale já vím, teď pláču na špatném hrobečku, to je poznámka, která by měla směřovat spíše směrem k reklamním agenturám.

Výsledná známka (jako ve škole): 3-



Marketingová rovina:
V Kooperativě si lidé od marketingu uvědomili, jaký význam mají jasné, stručné a srozumitelně psané texty. To je velmi chvályhodné. Těm textovým strukturám musí nutně rozumět každý laik, a dokonce to není na úkor komplexnosti sdělovaných informací. Je také dobře, že nechybí prostor pro „interaktivitu“ ze strany uživatele, nicméně dotazník, na jehož základě mi pojišťovna pošle prospekt, už v dnešní době působí přece jen dost archaicky. Kde je ovšem schována možnost sjednat si pojištění on-line? Kdo nic nedělá, nic nezkazí?

Proč já hlupák vždycky sednu na lep bannerům a kliknu na ně? A víte co, to si musíte vyzkoušet sami. Sami zjistíte, že to rozhodně není vtip, ale pokus o komunikaci jednoho ze stěžejních produktů každé pojišťovny – ŽIVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ. Chceš tenhle produkt, milý kliente? Pod ikonkou index.htm ho najdi a div se, kde jsi. Cosi jako firemní časopis s poměrně poutavou grafikou, kdyby takhle vypadaly celé stránky, bylo by to hodnocení možná mnohem zajímavější. Spousta barevných fotografií, prostě Svět za zrcadlem. Ale protože část klientů tenhle svět nikdy nenajde, jako by nebyl. A proč vůbec existují dva světy, které si žijí na vlastní pěst?

Výsledná známka: 4



Informační rovina:
Velmi kladně hodnotím fakt, že jako uživatel neznalý věci mohu nalézt veškeré hledané informace velice rychle a v plné šíři problematiky, přičemž nejsem obtěžován tématy, které mě nezajímají. Díky. I v tomto případě jsem ovšem narazil na tzv. produktové listy, které cpou na své weby všichni od financí horem dolem. Kdy už si konečně dá někdo práci tyto zdrojové materiály rozebrat na „součástky“ a „od podlahy“ je přepracovat do formy hodné internetu a jeho specifik?

Zdá se mi velmi dobrým (a zároveň levným) tahem na branku ona permanentní přítomnost informací o infolince. Najdete ji na kterémkoli místě prezentace, máte ji neustále na očích. Po několika minutách jsem si uvědomil, že číslo znám zpaměti – a bez učení! Dostali jste mě! V sekci OBCHODNÍ MÍSTA chybí hyperlink, a to hned v první větě. Proč je slovní spojení „200 obchodních místech“ graficky dominantní, když nikam nevede? Nebo spíš – proč nikam nevede? Stránky nejsou vzájemně provázány a je to chyba. Výsledek potom připomíná spíš slideshow než živý organismus.

Výsledná známka: 2



Grafická rovina:
Nekreativní, ale graficky poměrně čisté jsou motivy na HP. Ovšem nepřišel jsem na to, proč ve většině podsekcí grafické motivy jsou a v sekci JAK HLÁSIT ŠKODU nikoli. To už se nic jiného nevymyslelo? V sekci PROGRAM KOOPERATIVA BONUS+ je najednou uživatel vlákán do prostředí, které pramálo vizuálně či strukturně koresponduje s jeho předchozími zkušenostmi z jiných sekcí. Vypadá a působí to jako slepenina a úrovni prezentace to rozhodně nepřidá.

Jestli něco hyzdí homepage, pak je to levý frame, který je proveden po grafické či jen obecně vizuální stránce velmi nelíbivě. Rozhodně by se slušelo alespoň ho správně zarovnat. A jak se vám líbí ty strašlivé rudé růže, které se mění v logo pojišťovny v onom banneru (square button 125x125), který nemůžete přehlédnout v levém dolním rohu homepage? A možná, že mají být položeny na hrob tomu, kdo bídně zhyne v okamžiku, kdy se na ten banner rozhodne kliknout.

Výsledná známka: 3



Jazyková rovina:
Hurá, při namátkových jazykových kontrolách nebyly nalezeny žádné gramatické, syntaktické ani interpunkční chyby, dokonce ani nejasnosti. Dobrá práce PR oddělení. I po stylistické stránce jsou textové struktury vystavěny precizně, s jasným zřetelem k jejich obchodním a marketingových účelům. A musím také uznat, že texty v jednotlivých podsekcích dokonce částečně respektují specifika internetu (a to především vzhledem k jejich větné stavbě).

Výsledná známka: 1



Navigační rovina:
Dnes je již základní nutností umožnit uživateli webové prezentace rychlý pohyb v textech a hledaných informacích. Ale leckde si tento požadavek nás klientů zatím neuvědomují nebo uvědomit nechtějí. V případě hodnocených stránek bylo dodrženo pravidlo „max. 3 kliknutí“ a odkudkoli se dostanu kamkoli. To je jistě fakt hodný chvály.

Jak je ale možné, že na homepage je komunikována v levém framu sekce NOVINKY, kdežto na stejném místě je v kterékoli podsekci komunikována položka INFORMAČNÍ CENTRUM? Proč jsou NOVINKY dostupné pouze z úvodní stránky? A proč není na HP komunikována sekce INFORMAČNÍ CENTRUM? Ví se vůbec, co se chce říci?

Výsledná známka: 2



Technická rovina:
Určitě nevyvolám polemiku, když řeknu, že rychlost načítání stránek pojišťovny Kooperativa je poměrně vysoká. To mám rád, to se mi líbí. Škoda jen, že ve standardním rozlišení 800x600 (ať chceme nebo ne, stále ho používá velmi vysoké procento lidiček sedících za počítačem) vyhlížejí stránky příšerně. Proč se tento fakt nebere v úvahu?

Výsledná známka: 2



Klady a zápory z technického hlediska - HTML kód
(+)
  • byla provedena optimalizace kódu, zřejmě nebylo vytvořeno WYSIWYG editorem
  • korektní používaní uvozovek v parametrech tagů a alt textů
  • nadprůměrně bezchybný kód
(-)
  • HTML kód není plně optimalizován pro prohlížeče Netscape (špatný styl v menu, rozhozené levé menu)
  • definice stylesheetu by měla být umístěna uvnitř tagu HEAD
  • nepoužití meta tagů pro vyhledávací roboty
  • meta tagy pro vyhledávací roboty nejsou uvedeny na všech stránkách
  • formulář pro „Dotazy a žádosti” nelze odeslat bez Java scriptu
Použití CSS (kaskádové styly)
(+) (-)
  • častá definice stylu pro každý prvek zvlášť místo použití třídy
Použití pokročilých technologií (Java, Flash, VRML, plugins)
(+) (-)
  • nebylo využito

Závěr:
Když chcete chválit, nesmíte dát na první dojem. Ten obvykle klame. Prezentace pojišťovny Kooperativa vypadá sice poměrně elegantně a je postavena s vědomím, že má sloužit jako marketingová zbraň, ale chybí ji některé vlastnosti, které by takový instrument rozhodně neměl postrádat. Internet jako médium je sice chvílemi respektován až s nábožnou úctou, z jeho možností je však využita jen nepatrná část. Kdyby nebylo nepořádku s komunikací základního produktu a kdyby stránky začaly být něčím víc než jen prezentační slideshow, byl by čas chválit a radovat se. Ale není mistra, který by nezačal jako učeň. Nadaný a talentovaný učeň. A tím na poli internetu pojišťovna Kooperativa rozhodně je.


Hodnocení webu porotou serveru Peníze.CZ (známky jako ve škole)
PBPDVIPJMJ VLuPNJR TRKUMVPV průměr
informační hodnota33 43,52,5-1,5-3 -2,5-2,88
grafika3 3,54 33-2,5- 3-3- 3,13
celkový dojem3 35 3,53-2 -3 -3-3,19
Vysvětlivky: PB - Petr Bednář, Ringier; PD - Pavel Daniel, Marketing & Media; VI - Vladimír Iliev, iStrategie.cz; PJ - Pavel Janeček, Pioneer; MJ - Martin Jaroš, Hospodářské noviny; VLu - Viera Lukáčová, Českomoravská stavební spořitelna; PN - Petr Nešpůrek, ARBOmedia; JR - Jan Rosenauer, Český rozhlas; TR - Tomáš Řehák, Run Interactive; KU - Klára Ujčíková, Aliatel; MV - Milan Vacík, Ami Communications; PV - Petr Vyhnálek, Globus
Slovní komentáře jednotlivých porotců najdete na speciální stránce.
---> Kdo jsou porotci serveru Peníze.CZ? Seznamte se s nimi <---

Pokud jste navštívili stránky Kooperativy - jak se vám líbily, co jste na nich našli? Napište nám své zkušenosti a názory.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 30 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 9. 2001 15:41, Danuše Pecharová | Internet Info s. r. o.

Nevidím důvod, proč by si Peníze nemohli vybrat řadového zaměstnance, a také jsem nikdy netvrdila že je pan Bárta řadovým zaměstnancem, jen to, že není technický odborník ... nicméně to už sem asi nepatří ...Mohu jen zopakovat to, co už jsem řekla (viz níže): podobu a strukturu článků - hodnocení webů si určili Penize sami. A to že se styl a podoba hodnocení změnila je dobře. To už jsem také řekla. Hodnocení jsou tak zaměřeny spíše na normálním neodborníky. Nic proti tomu, jen některým čtenářům může technické hodnocení chybět. To je vše.

Zobrazit celé vlákno

+15
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 9. 2001 15:01, TGP

No nevím. Agentura, jejímž manažerem pan Bárta je, je součástí skupiny Forest Gump (např. weby Komerční banky, GE Capital, ING a mnoha dalších). A tuto skupinu považuji za nejlepší, která dnes na českém webu je. Mají toho za sebou docela dost, aby věděli, o čem mluví.

Zobrazit celé vlákno

-6
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (30 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

O obru a trpaslíkovi

31. 8. 2001 | Leoš Bárta

O obru a trpaslíkovi

Podle objemu předepsaného pojistného za rok 2000 se zcela jednoznačně drží na 1. místě na českém trhu Česká pojišťovna. To překvapí opravdu jenom málokoho. Jenže ono se správně říká,... celý článek

Partners Financial Services