Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Přišli jste o peníze? Co s tím?

Přišli jste o peníze? Co s tím?
Podle informací na výpisu z účtu došlo k výraznému a nečekanému úbytku peněz na vašem kontě. Při podrobnější kontrole zjistíte, že tuto situaci spáchala Vaše vlastní karta. Jak se to mohlo stát? Kde může být problém a co máte dělat, se vám pokusíme vysvětlit v dalším díle našeho seriálu o kartách.

Na většinu podobných situací se nedá připravit předem, určitě však s nimi lze něco dělat. Někdy došlo pouze k omylu a můžete zachránit celou částku, jindy mohlo dojít ke zneužití údajů o vaší kartě (či karty samotné) a pak dostanete zpět jen část a nebo také vůbec nic.

Hlavně klid

Nejdříve si důkladně prohlédněte výpis, hlavně jeho hlavičku, abyste mohli vyloučit, že daný výpis není k účtu někoho jiného. Je to sice výjimečné, ale občas se to stává. Pokud výpis patří někomu jinému, nemáte co řešit, maximálně si můžete stěžovat na přístupnost informací o vaší finanční situaci. Banka se omluví a život jde dál. Jestliže ale jde o váš výpis, je nutno začít něco dělat. Jsou ony transakce, kterými odešly peníze z vašeho účtu, úplně neznámé, nebo jsou některé platby odečteny vícekrát? V druhém případě je možno říci, že štěstí stojí při vás. Chyba je totiž buď na straně banky, která pravděpodobně odečetla vaše peníze omylem a brzy je vrátí, nebo jde o chybu na straně obchodníka. Možná úmyslnou, ale častěji neúmyslnou. Jedná se o tzv. duplicitní platbu. Banka požádá autorizační centrum a poté obchodníka o zaslání účtenky, který si většinou chybu uvědomí a banka vrátí peníze na účet. Některé banky vrací ihned, některé čekají na vyjádření obchodníka, které může trvat i několik týdnů.

Pokud se však na vašem výpisu objevují transakce, které jste určitě neudělali, může to být docela velký průšvih. Nejdříve zkontrolujte, zda máte svou platební kartu při sobě. Pokud ne a zjistil jste to až z výpisu, nedá se nic dělat, o peníze už jste přišel. Pokud ale o ztrátě karty víte již delší dobu a včas jste ji zablokoval, jste na tom o dost lépe. Budete si muset důkladně prostudovat podmínky banky, ze kterých se dozvíte, jaká je vaše spoluúčast v případě zneužití vaší karty. V nejlepším případě neztrácíte nic. V nejhorším byly transakce uskutečněny ještě před blokací a zloděje jste zasponzoroval vy.

Pozor na sekretářky

Jestliže máte kartu u sebe, nikomu jste ji nepůjčoval, a přesto se na ní objevily transakce, které jste neudělal, budete si muset položit několik otázek. Protože většina problémů mívá docela banální vysvětlení, první možností je, že jste danou věc někdy dávno kupoval a obchodník si zaplacení nárokuje až teď. Občas se stane, že platba je vyúčtována až po měsíci i po delší době. Pokud jste si nic takového nekoupil, zkuste se zamyslet, jestli jste v daném obchodě již náhodou dříve něco neplatil. Není možné, aby si vaši kartu někdo půjčil a pak ji vrátil?

Často se to stává v zaměstnání. Šéf pošle svou sekretářku vybrat peníze a sdělí ji svůj PIN. Ta si ji po čase "půjčí", vybere další peníze a kartu nepozorovaně vrátí. Vím, vám se něco takového stát nemůže, ten člověk by tohle nikdy neudělal… Ale vážně to není možné?

Obrali mne zločinci?

V případě, že jste skutečně přesvědčen, že žádná z výše uvedených možností nenastala, stal jste se pravděpodobně obětí zločinu. Největší riziko v tomto směru číhá u obchodníka. Pokud při placení odnesl prodavač kartu z vašeho dohledu, mohl si vytvořit její duplikát. Protože podobných obětí bude pravděpodobně více, lze očekávat, že podvodník bude odhalen. Další riziko číhá na internetu či v telefonu. Pokud tam někdo zachytil údaje o vaší kartě, může s nimi vesele nakupovat, tedy alespoň opět po telefonu a světové informační síti.

Samozřejmě náš výčet nebezpečí číhajících na vaší kartu není vyčerpán. Údaje o vaší kartě totiž mohl získat organizovaný zločin. Nějaký pracovník banky prodal informace o vydaných kartách nebo se zločinci nabourali do systému banky a získali informace či odpozorovali systém banky a nyní generují nová čísla karet. To vše je možné, ale řešení je na bance. Nejspíše nejste ani první ani poslední podvedený a banka vám s omluvou a vysvětlením vrátí peníze na účet. Dříve nebo později. Některé banky ihned a bez problémů, některé za nějaký čas. V podstatě záleží pouze na vás, jak moc budete nepříjemný a dotěrný. Čím víc se však budete ptát, tím dříve uvidíte své peníze.

Nejdříve však budete muset bance odevzdat svou zneužitou kartu jako důkaz, že nedošlo ke ztrátě. Kartu před odevzdáním přestřihněte a určitě si nechte od zaměstnance banky podepsat její převzetí! Banka by ji měla okamžitě zablokovat a vystavit vám novou. Možná budete muset prokázat, že jste se v době zneužívání karty nacházel na jiném místě. Ale mělo by to být spíš tak, že vám banka bude muset prokázat přítomnost na místě činu. Nicméně doporučuji spolupracovat, přeci jenom chcete své peníze rychle zpět. Takže zbývá napsat reklamaci a čekat na vrácení peněz.

Už vám někdy ukradli kartu? Stihli ji zneužít nebo jste byl/a rychlejší a včas jste ji zablokoval/a? Podělte se o své zkušenosti a názory s ostatními.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-2
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 8. 2001 14:04, Pavel

Moje chyba byla,že jsem si nechal kartu ukrást.I kdyz jsem u ni PIN nemel přesto se zloději podařilo vybrat slušnou částku z bankomatu.Penize jsem oželel,ale co mne štve,že banka má jediné vysvětlení-váš PIN byl u karty.A dokažte že ne.

Reagovat

 

+22
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 8. 2001 12:09, Katerinka

Milý Hejhulo,

možná jsme četli každý jiný článek, já ale v tom svém vidím "... Další riziko číhá na internetu či v telefonu. Pokud tam někdo zachytil údaje o vaší kartě, může s nimi vesele nakupovat, tedy alespoň opět po telefonu a světové informační síti." V oboru platebních karet pracuji přes pět let a žádné zásadní věcné chyby jsem tam nenašel. Možná by bylo lepší si vždycky článek nejdříve přečíst a až po tom kritizovat, že?


Martin Štěpánek

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Katerinka 13. 08. 2001 12:07)

Další příspěvky v diskuzi (25 komentářů)

17. 8. 2001 | 2:31 | tsp

A o jakou banku šlo, prosím? více

14. 8. 2001 | 10:08 | hink

Presumpce neviny platí i pro banku. Vy ji přece obviňujete, že je to její chyba, že se Vám z účtu ztratily peníze! více

14. 8. 2001 | 10:06 | hink

O peníze jsem nepřišel, ale kartu používám pouze v bankomatech. Podpis dle vzoru na kartě, který musím zhotovit při převzetí, okamžitě u vedlejšího pultu vyškrabu a nahradím nápisem KRADENÁ. Nechápu, jak je něco takového...více

13. 8. 2001 | 18:10 | jadrop

Není co dodat! více

13. 8. 2001 | 12:21 | Baronlempl

Vážený pane Martine Štěpánku! Poslední dobou se zde často píše, že viníkem úpadku diskuse jsem já. Neupírám nikomu právo na názor a sám sebe nehodnotím nijak extra. Domnívám se však, že hlavními viníky jsou zde přítomní lidé...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Složené ukazatele, Devizový trh, Výrobní faktory, sleva, telefónica, daňové úniky, daň z příjmů, andrej babiš, radomil bábek, výpalné, implementace, Milan Vaníček, deeorange, ČP Invest Český, prediktivní trh, augustp pinochet, výkon trestu, Variabilní životní pojištění

1T31308, 5E30844, 7B54457, 7T41122, 7T41122

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK