Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Depozitář Akra Svět: Nejsme o moc dál než před měsícem

Depozitář Akra Svět: Nejsme o moc dál než před měsícem
Pavel Trcka je ředitelem divize v pražské centrále Raiffeisenbank. Do jeho kompetence spadá také útvar, který vykonává funkci depozitáře fondů investiční společnosti Akro. "Když to silně přeženu, není současná situace jasnější než před měsícem. Pokud řešení problému vezmu jako abecedu, jsme někde u D, maximálně u K. Rozhodně se neblížíme k Z," říká v rozhovoru Pavel Trcka.

Jak vnímáte svou roli v problému fondu Akro Svět?

Jednou z věcí, kterou banka může udělat, je prohlásit, že vše je bankovní tajemství a hotovo. To ale podle našeho názoru nikam nevede. Na druhé straně chápejte, že nemůžeme okomentovat všechny věci okolo Akra. Investiční společnost Akro je naším smluvním partnerem.

Proč jste povolili Akru obchodovat přes jediného, poměrně malého obchodníka?

Private Investors nebyli malým obchodníkem. Ve své specializaci na americké cenné papíry byli opravdu číslem jedna na zdejším trhu. Když máte sto tisíc korun, tak si je asi uložíte pro jistotu do dvou bank. Když máte pět tisíc korun, tak je ale asi nebudete dávat do tří bank. Nechci tvrdit, že třicet pět milionů korun, o kterých se v souvislosti s touto kauzou mluví, je úplně zanedbatelná suma. Uvědomme si ale, že Akro Svět je skutečně malý fond i na české poměry. Když vezmete objemy obchodované na amerických burzách a srovnáte je s velikostí fondu – ani ne milion dolarů – je sice teoreticky možné tyto obchody ještě členit na více kanálů a obchodníků, prakticky se to ale nedělá.

Slyšitelným hlasem větší konkurence je, že Akro tím, že obchodovalo přes Private Investors, špatně ocenilo rizika.

My jsme přesvědčeni, že Akro neporušilo předpisy nebo zákony. Je to profesionální, dobře řízená společnost. Není mi známa žádná skutečnost, která by mohla vést k domněnce, že Akro nehospodařilo dobře nebo že by špatně rozkládalo riziko.

To, že Akro postupně své fondy z Private Investors stahovalo a převádělo pod Wells Fargo, bylo čistě jeho rozhodnutí, nebo to bylo také vaše doporučení?

Nehráli jsme v tom absolutně žádnou roli. Depozitář provádí kontrolu. Rozhodování o obchodování ale spadá plně do kompetence správcovské společnosti.

Vy jste věděli, že peníze Akra jsou na společném účtu u A.B. Watley? Proč nebyl veden na zvláštním účtu?

To je otázka komerční úvahy. Nezapomínejte, že je to opravdu malý fond. Částka do jednoho milionu dolarů je z hlediska amerických trhů opravdu malá.

Vy jako depozitář ale dáváte doporučení, co se vám líbí a co již ne.

Depozitář může vstupovat až ve chvíli, kdy zjistí, že jednání je v rozporu se zákonem. Kdyby se tady stalo, že by depozitář sdílel i odpovědnost za obchodování, tak jsme někde jinde. Tady ale podle současných zákonů dělá správu cizího majetku investiční společnost a depozitář je jejím smluvním partnerem, kontrolujícím, zda je hospodaření investiční společnosti v souladu s předpisy. Odpovědnost za správu má ale opravdu jen investiční společnost. Kdyby tomu bylo jinak, dostal by se depozitář k rozhodování o obchodech a tím pádem je to někde úplně jinde.

Krátce po krachu PI a jeho dopadu na Akro se nechtěli lidé z Akra k ničemu vyjadřovat. Argumentovali probíhajícími jednáními s depozitářem. O čem jste jednali?

Snažili jsme se zmapovat situaci, to byl logický krok, který by udělal každý partner, nejen depozitář. Až do dneška není jasné, jaká byla škoda, nikdo – měla by to být správkyně konkurzní podstaty - nahlas neprohlásil, jaká částka zůstala na účtech, to znamená, jaký je majetek Private Investors a jaká byla způsobená škoda pro fond Akro Svět. (pozn. redakce: po uzávěrce tohoto rozhovoru Komise pro cenné papíry oznámila, že na účtech PI v USA je cca. šedesát milionů korun) My musíme pracovat s fakty. My bankéři a investiční společnosti musíme mít vždy nějaké číslo, nějaký papír, fakt, pak je to oficiální základ, ze kterého můžeme vycházet. Do dneška jsme skutečně mapovali situaci a hledali jsme dopad situace na fond. S touto prací nejsme zdaleka u konce, protože některé vstupy nám stále chybí.

Co dnes máte? V čem je situace jiná než na konci května?

V podstatě, když to silně přeženu, není jiná. Pokud to vezmu jako abecedu, jsme někde u D, maximálně u K. Rozhodně se neblížíme k Z. Odhady jsou stejné. Před měsícem nebylo ještě jasné, zda došlo ke spáchání trestných činů. Vzhledem k tomu, že v průběhu času bylo podáno několik trestních oznámení, se můžeme domnívat, že tam byly trestné činy. Ta ztráta nevznikla v žádném případě zaviněním investiční společnosti Akro. Ta ztráta vznikla následkem pravděpodobně kriminálního jednání Private Investors. Od Private Investors, od toho, kolik zmizelo peněz a jaký je majetek společnosti, který se dá prodat a může být zdrojem pro obnovení alespoň části majetku fondu Akro Svět, se musí odvíjet další kroky. Z těchto faktů se nedostaneme. My se musíme pohybovat v právní rovině. Další krok můžeme udělat, až budeme mít tato fakta na papíře.

Fond má zastavené obchodování na tři měsíce, do konce lhůty zbývá již jen pět týdnů. Lze vyřešit situaci v této lhůtě?

Nechci předjímat, ale pokud nebude jasno, bude se muset lhůta prodloužit, protože je třeba vyčíslit ztrátu. Bez vyčíslení ztráty nelze stanovit objem spravovaného majetku. Myslím, že se to dá stihnout. Vždyť Private Investors nebyly velkou firmou se spoustou dceřiných firem. To byla firma zabývající se prakticky jedním druhem obchodů na základě komisionářských smluv. My si nemyslíme, že je problém stanovit brzo hodnotu konkurzní podstaty. Jedinou komplikací může být, že část informací je ve Spojených státech, takže trochu trvá, než se dostanou sem.

Popište prosím východiska, která se do budoucna rýsují. Akro hodně vsází na soudní žalobu proti americkému makléři A.B. Watley. Jsou ještě jiné cesty?

Víme, že to je jeden z argumentů, který používá investiční společnost. My víme, že tato možnost existuje, nevíme ale, nakolik je reálná a zda vůbec připadá v úvahu možnost v americkém právním prostředí získat část peněz zpět. Tato cesta je podle mého názoru během na dlouhou trať. Víme však, že Akro s touto možností seriozně pracuje. Druhou věcí je, že do konkurzní podstaty spadá majetek makléřské společnosti, která je v konkurzu. Majetek, který patřil Akru podle platných zákonů, nemůže být součástí konkurzní podstaty. K tomu se zatím nikdo nechce vyjadřovat, když se kohokoliv zeptáte na jasný názor, dozvíte se: to je ve stádiu vyšetřování, zabývá se tím Komise pro cenné papíry a Policie ČR, až se uvidí, tak dáme vědět.

Raiffeisenbank si nyní více než kdo jiný ujasňuje roli depozitáře. Mělo by se v současné úpravě něco změnit?

Vývoj směřuje k posílení role depozitáře. Začíná se stírat rozdíl mezi kontrolním partnerem a spolupodnikatelem. Bankovní asociace není s extrémním posilováním role depozitáře úplně spokojená. To jsou ale zatím jen spekulace, oficiální dokument na to není. To, co jsem řekl, vyplývá z toho, co se nyní diskutuje na trhu. Nová role depozitáře nebyla zatím nikde jasně popsána.

Představy Komise ale vycházejí z evropských norem.

Ze standardů Evropské unie vychází Bankovní asociace. Až Bankovní asociace bude publikovat svůj názor, bude určitě vycházet z norem EU. My jsme zatím žádnou analýzu o roli depozitáře nedělali. Počkáme, až jak se případ "Akro" vyvine, a pak ho zhodnotíme.

Myslíte, že Akro a jeho depozitář dělají pro zdárné vyřešení případu "Svět" vše, co je možné? Postupovali byste jinak? Jak? Podaří se za měsíc obnovit obchodování s podílovými listy fondu? Jaký bude jejich kurz? Jsou dobře definované pravomoci a odpovědnosti depozitáře? Mnoho otázek s neznámými odpověďmi. Napište, jak je to podle vás!

O problémech Akra Svět jsme hovořili také s šéfem Unie investičních společností ČR Petrem Zapletalem.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+10
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

24. 7. 2001 12:31

Základním problémem je, že ti co to všechno způsobili se zase jako v česku vždy smějou. Majitelé PI si chodí po Praze, jezdí po dovolených- ofic. nic nemají dokonce i tento server jim nedlouho před krachem patřil, nějakou čirou náhodou ho zavčasu náhodou prodali, ale peníze jistě řádně doloženo- nemají.
A tak obyčejní lidé- v tomto příp. podílníci fondu mohou jenom koulet očima.............

Reagovat

 

+26
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

24. 7. 2001 9:51, TGP

Myslím, že role depozitáře je definována špatně. Pohybujeme-li se na trhu, kde v podstatě nefunguje dozor (není asi sporu o tom, že KCP je lidem většinou pro smích), jsou banky jediným pevným bodem. Právě ony by měly být tlačeny do role regulátora a měly by se setsakramentsky bát, že jim pád jakékoliv investičky nebo fondu výrazně poškodí jméno. Jinak nebude nad portolio manažery vůbec žádná kontrola. Risk management uvnitř většiny investiček je k smíchu.

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (11 komentářů)

26. 7. 2001 | 14:59 | Jahoda Frantisek

Jak znam pana Trcku, predpokladam, ze i za mesic "nebude o moc dal nez pred mesicem" a za dalsi mesic take (to bude tak nekde u F}. Jo, to se klienti nacekaji, nez se dostane alespon k T. více

26. 7. 2001 | 14:13

Souhlasim s panem Trckou; 35 milionu korun opravdu neni uplne zanedbatelna suma. Ale chapu, ze nekomu, kdo prave prisel o "mizernych" par set tisic, pri cteni jeho odpovedi stoupne tlak... více

24. 7. 2001 | 16:59

Fondy KSIO I. a KSIO II. byli svereny v lonskem roce spolecnosti NEWTON Investment - investicni spolecnost, a. s. Ukolem nasi spolecnosti bylo jedine - zlikvidnit aktiva obou fondu v maximalni mozne mire a provest likvidaci...více

24. 7. 2001 | 14:56

Vsechny tyhle problemy maji predvidat a vcas zmirnovat kontrolni mechanismy... Tedy na vine je podle me trochu i depozitar. Rajfajsce zkrachovali pod rukama napr. i vsechny plzenske KSIO fondy (cca 95% majetku se stalo pohledavkama)...více

24. 7. 2001 | 13:48 | Harpagon

Depozitářem je banka, která má s IS smlouvu v podstatě o výkonu kontroly (kromě toto vede peněžní účty, má v úschově cenné papíry). Ovšem tuto kontrolu podle zákona vykonává až na výjimky následně. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Finanční inovace, Anomálie investiční, Ergonomika, mobilní operátoři, t-mobile, vodafone, jan sedláček, daň z příjmů, inflační tlaky, money management, připojištěním hospitalizace, Studio 6, stavba, Jiří Pospíšil, Temelín, tiché společenství, svatopluk němeček, fresenius

2SE4592, 5S14705, 1AZ5001, 2AR6503, 3H48830

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK