Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Uč se, zaplatím ti!

Uč se, zaplatím ti!
Asi každý rodič si přeje, aby jeho potomek přinesl ze školy co nejlepší vysvědčení. A tak slíbí své ratolesti za pěkné známky peníze, panenku Barbie, počítačovou hru nebo třeba autodráhu. Někteří rodiče pozvou dítě za vysvědčení se samými jedničkami na zmrzlinový pohár, jiní koupí čtyřkaři za odměnu mobilní telefon.

Měli bychom školákům opravdu platit za hezké vysvědčení? "Není správné odměňovat za známky penězi," říká klinický psycholog Vladimír Pohl. Redukuje se totiž vztah otce a matky ke vzdělání dětí. Rodiče by měli svým potomkům spíše pomáhat při přípravě do školy, i když pro mnoho z nich není vůbec jednoduché doučovat dítě po večerech logaritmy nebo mu vysvětlovat podstatu fotosyntézy či Ohmův zákon. Neměli by se ale zříkat odpovědnosti slibováním finanční odměny za vysvědčení. Školáky nemusíme zahrnovat horami peněz ani drahými dárky, je však nutné, aby cítili, že za nimi někdo opravdu stojí a že jim v případě potřeby může pomoci a poradit.

Ani psycholožka Zuzana Nováková nedoporučuje platit školákům za dobré výsledky: "Pokud chtějí rodiče svého potomka odměnit za vynaložené úsilí, mohou mu udělat radost dárkem, který si přál, vzít ho na dlouho slibovaný výlet nebo mu splnit tajné přání."

Peníze ano, ale za známky raději ne

Řada rodičů namítá, že pokud dostanou děti za vysvědčení peníze, naučí se alespoň samostatně rozhodnout, jak je nejlépe utratit. Jestliže chcete, aby se váš potomek naučil hospodařit, měl by spíše dostávat pravidelné kapesné. Když dítě utratí vše hned za sladkosti nebo oblíbené časopisy, nebude mít koncem měsíce třeba na vstupné do kina, a tak si možná příště schová nějaké peníze na horší časy. Školáci se musí naučit hospodařit se svým kapesným podobně jako dospěláci s platem.

Své potomky bychom neměli odměňovat za vysvědčení penězi také proto, že všechny děti nejsou stejně nadané. Školák, který se doma vůbec nepřipravuje, může na konci roku přinést stejné vysvědčení jako váš Ládík, i když jste s ním skoro denně procvičovali odmocniny a vyjmenovaná slova. Některým dětem to prostě ve škole ani přes velkou snahu moc nejde. Ale nezoufejte, malý Einstein nebyl ve škole žádná hvězda a jak daleko to nakonec dotáhl.

Pepíček je lepší než ty!

"Ty máš čtverku? Vždyť Pepíček přinesl jedničku. Neříkej mi, že ses vzorečky kyselin nenaučil zase jenom ty!" křičí rozzlobený tatínek na svého syna. Podle psycholožky Zuzany Novákové bychom ale děti neměli vzájemně srovnávat, a to ani sourozence v rodině. Každý člověk je úplně jiný, někteří školáci mohou trpět poruchami učení. "Pokud chtějí rodiče své potomky alespoň trochu ovlivnit, mohou je nenápadně nasměrovat k nějakému pozitivnímu vzoru."

Jestliže se přece jen rozhodneme obdarovat dítě za školní výsledky penězi, kolik zaplatit za jedničku? Stovku, nebo rovnou dvě? Své potomky bychom neměli odměňovat za konkrétní známku, ale za dosažené pokroky. Takže pokud přijde domů s dvojkou čtyřkař, mají rodiče důvod k radosti. Stejná situace ale nejspíš zůstane bez povšimnutí v rodině, kde jsou dobré známky dítěte takřka pravidlem.

Je chytrá, má totiž samé jedničky

Školáci většinou nosí domů známky od jedničky do pětky. Pokud má dítě poruchu učení, je například dysnumerik nebo dyslektik, může být hodnoceno i na běžné základní škole slovně. Na waldorfských či na některých soukromých školách nemusí být vaše dítě známkováno vůbec, často se používá jen slovní hodnocení. Jaký systém je nejlepší? Názory na tuto problematiku nejsou jednotné.

Psycholog Vladimír Pohl preferuje slovní hodnocení dětí. "Známkování je jednodušší pro učitele a čitelnější pro rodiče, ale nemusí vystihovat skutečné schopnosti školáka." Naopak Zuzana Nováková považuje v dnešní době klasické známkování za nejobjektivnější způsob hodnocení, protože rodiče, školáci i učitelé jsou na něj zvyklí. "Myslím, že děti netrpí tím, že jsou hodnocené známkami. Až budou učitelé umět napsat kvalitní slovní hodnocení s jasně stanovenými kriterii, pak bude možné začít ve školách hodnotit i slovně." Dnes ale obsah slovního hodnocení závisí převážně na slohové zdatnosti vyučujících, kteří mohou na žáky někdy pohlížet velice subjektivně. Pro některé školáky je vysvědčení bez známek také méně motivující a učitelům samozřejmě přibude práce, místo jedné číslice musí napsat stránkovou esej.

Přečtěte si článek o placení dětem za známky z konce ledna.

Myslíte, že je současný systém hodnocení dětí správný? Změnili byste ho nějak? Přejete si, aby byl váš potomek raději hodnocen slovně? Měly by se děti nějak odměňovat za docházku do školy? Dáváte dětem za vysvědčení peníze? Napište svůj názor.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+2
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

24. 1. 2002 9:06

Oprava úvodu článku: ne všichni rodiče mají zájem na studijních výsledcích svých dětí. Někteří "otcové" si sem tam vzpomenou a vyžádají si od svých dětí na konci roku vysvědčení a dítě zmlátí za příliš velkou koncentraci dvojek :-(.

Reagovat

 

+6
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 7. 2001 8:38, Kalinka1

Nemáme peněz nazbyt. Ostatně, kdo jich má nazbyt (nejsa zlodějem)? Zavedli jsme však již před léty, možná trochu strohý, ale přehledný systém odměňování za známky. V rozporu se všemi doporučeními psychologů jsme děti "odměňovali" vždy podle dosažených známek. Za jedničky a dvojky příslušné mince, za trojku nic a za čtyřku a pětku zpětná platba do kasičky. Dětí máme pět. Nejstarší dcera vystudovala střední školu, druhá dcera je vysokoškolačka, nejstarší syn chodí po maturitě na vyšší odbornou školu, druhý syn má střední odborné vzdělání a nejmladší dcera měla v sedmičce jednu dvojku (z matematiky). Přesto, že to vypadá, že jsme svůj zájem o prospěch naších dětí "odbývali" placením za známky, každý soudný člověk pochopí, že někdy každé dítě potřebuje se školní látkou pomoci nebo poradit jak na to či ono přijít. Děti nás rodiče přesto nepovažují za chladné "bankéře". Poznaly však, že za dobré výsledky je odměna a naopak. Co je však hlavní, mají k nám velmi hezký přístup a opravdu bratrské vztahy mezi sebou navzájem. Nedomníváme se, že bychom se dopustili nějaké výchovné chyby tím, že jsem děti odměňovali za výsledky ve škole. Mnohem více křiví úpohled mladých lidi na odměňování údaje o nehorázných a ničím neodůvodnitelných příjmech umělců, sportovců a členů správních rad lukrativních podniků.

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (23 komentářů)

19. 7. 2002 | 11:09 | Jarka, Tábor

Dobře se učit je nesmysl. Smyl má učit se to, co pak mohu uplatnit v životě. Já jsem byla ve škole téměř premiant. Po ukončení školy jsxem ale nenašla práci (za SOCIALISMU). Nebyla jsem ani protirežimní, ani disident, jen...více

24. 1. 2002 | 9:06

Oprava úvodu článku: ne všichni rodiče mají zájem na studijních výsledcích svých dětí. Někteří "otcové" si sem tam vzpomenou a vyžádají si od svých dětí na konci roku vysvědčení a dítě zmlátí za příliš velkou koncentraci...více

14. 7. 2001 | 17:19 | Kempe

"Dobře se uč, budeš mít samé jedničky a najdeš si dobré zaměstnání" je nejhorší rada, jakou může rodič svému dítěti dát, říká Robert Kiyosaki autor knihy Bohatý táta, chudý táta.
Přečtěte si, co učí bohatí své děti...
více

4. 7. 2001 | 19:06 | Baronlempl

Samozřejmě jsem Pavel Zajíček. Do čtverečku jsem dal fajfku a mělo by to zobrazovat jméno a Email pod názorem, což nedělá. více

4. 7. 2001 | 18:57 | fmarek

Váš systém jsem také praktikoval. Kromě toho co uvádíte, to má ještě jeden významný aspekt. A to, že si děti dokáží vážit peněz a že mají mnohdy racionální uvažování a určitý základ pro podnikatelské aktivity. Mimo školní...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Reklama, Likvidita, Forwardy, mobilní operátoři, architektura, brno, tarify, operátoři, Poštovní spořitelna, nehody, výplata náhrad, osobní odpovědnost, sos dětská vesnička, Grisoft, zaměstnanecké benefity, hromadné žaloby, lodě, swingtrading

9T06963, 7S85437, 2L00808, 1ZT11111, 2L00808

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK