Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Čeští bankéři nemají e-commerce rádi

Čeští bankéři nemají e-commerce rádi
Klienti některých českých bank při snaze platit svou kartou na internetu zjistili, že mají smůlu. Jejich banka totiž všechny tyto transakce zakázala. Snaha o povolení těchto plateb zatím ne vždy končí úspěchem. Kromě těchto "drsných" řešení existují i jiná snadná a elegantní, české banky však o ně zatím nejeví zájem.

Snaha o zakoupení knihy s příběhem Nicka Leesona, který položil britskou banku Barings, na anglickém Amazonu skončila krachem. Provozovatel serveru totiž zájemci o knihu sdělil, že jeho peněžní ústav - Komerční banka (BAKB) - odmítl autorizovat platbu. Banka totiž nastavila všechny platební karty tak, že v případě autorizace e-commerce platby (obchodník označuje transakci kódem, který umí tyto transakce odlišit) se obchodníkovi objevila pouze hláška "call issuer – volejte vydavateli". Platbu ve výši několika britských liber však není efektivní ověřovat po telefonu, internetový obchodník tak pouze zákazníkovi odeslal e-mail, že zboží bohužel nemůže být dodáno, ať zkusí jinou kartu.

Jsou s tím problémy? Zakažme to!

Zákaz internetových plateb není jen doménou Komerční banky. Podobnou úpravu uplatňuje i eBanka (BAEB), klient však může požádat o povolení internetových plateb. V Komerční bance je odblokování také možné, ale s kartou se pak dá platit pouze u obchodníků, kteří používají šifrování pomocí SSL – secure socket layer. To podporuje většina webových browserů, kromě těch velmi starých, a nabízí jej také většina solidních internetových obchodníků. Podle vyjádření pracovnice kartového centra banky je při této úrovni zabezpečení riziko zneužití výrazně sníženo.

Další institucí, která nepřeje virtuálním obchodům je i GE Capital Bank (BAGECB). Ta koncem května všechny e-commerce platby zablokovala. Podle sdělení operátorky na infolince je odblokování možné na pobočce, v jedné z nich (v pražské Opletalově ulici) o tom však v pondělí vůbec nic nevěděli. Podle oficiálního vyjádření banky se nyní pracuje na vytvoření bezpečného prostředí pro internetové platby klientů a do jeho zavedení není odblokování možné. Pravděpodobně to však zabere týdny či měsíce, takže mezi tím klienti této banky neutratí na internetu ani korunu.

Velice zajímavé řešení zvolila Česká spořitelna (BACS). Její jediná mezinárodní karta VISA Classic má nastaveno omezení ve výši padesát dolarů denně na internetové transakce. Tuto výši si můžete sami na pobočce změnit, a to jak nahoru, tak dolů.

Československá obchodní banka (BACSOB) a její divize IPB (BAIPB) se zatím v těchto zákazech neangažují. Placení na internetu již několik let nedoporučují, zablokování internetových transakcí však u nich na rozdíl od ostatních bank není možné.

Množství podvodů roste... nebo spíš rostlo

Odpověď na otázku, proč se čeští bankéři pustili do tohoto nepopulárního kroku, je jednoduchá. Jenom mezi lety 1999 a 2000 vzrostl objem podvodných internetových transakcí s kartami EC/MC vydaných českými bankami přibližně na pětinásobek. Banky v boji s podvodníky zvolily nejsnazší řešení, alespoň pro ně, nákupy s kartou zablokovaly či omezily. Zatímco možnost České spořitelny nastavit si vlastní limit, či varianta Komerční banky umožňující pouze bezpečné přenosy dává prostor pro většinu internetových nákupů a klienty příliš neomezuje, GE Capital svým zákazem asi některým klientům radost neudělala. Ani to by však nebylo nejhorší, pokud by pracovníci banky poskytovali klientům jednoznačné informace. Jediná infolinka eBanky byla na otázku týkající se internetových plateb schopna odpovědět. V jiných bankách odkazovali na pobočky nebo kartová centra. Výše zmíněný zákazník Amazonu dostal z internetové poradny Komerční banky (mojebanka@kb.cz) informaci, že má Amazon požádat, ať bance zavolá, a poté bude transakce povolena. O možnost odblokovat SSL zajištěné transakce však v odpovědi není ani slovo.

Českým bankéřům se musí nechat jediné. Podle informací asociace Europay, která vydává karty EC/MC, došlo již ke konci loňského roku k poklesu podvodných transakcí s kartami na internetu.

Řešení je jednoduché

I pro ty z nás, kteří by internetu číslo své karty nikdy nesvěřili, ale občas by si přece jen něco koupit chtěli, existuje řešení. Jmenuje se virtuální platební karta. Není to karta, na kterou jsme zvyklí, fyzicky vlastně vůbec neexistuje. Dostanete pouze šestnáctimístné číslo, trojmístný kód CVV2 (ten již nyní vyžadují někteří internetoví obchodníci, na své fyzické kartě jej najdete na zadní straně na podpisovém proužku) a datum platnosti. Ke kartě se nevydává žádný PIN kód. Jediným místem jejího použití je internet. Přestože vydání takové karty je jednoduché – vygeneruje se pouze další číslo karty, čeští bankéři se k ní zatím staví chladně. V Evropě již tuto kartu používá na tři sta tisíc klientů osmdesáti bank, mezi nimi i slovenské Tatra Banky. Hlavní předností této karty je možnost nastavení jiného limitu a její oddělení od skutečné plastové karty. Pokud někdo zneužije číslo vaší virtuální karty, té fyzické se to vůbec nedotkne a díky nižšímu limitu také nemůžete během několika hodin přijít o celý zůstatek účtu.

Používali byste virtuální karty, pokud by je vaše banka nabízela? Platili byste na internetu svojí běžnou kartou, nebo si myslíte, že je to nebezpečné? Podělte se o své názory s ostatními.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-52
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 6. 2001 8:07, SkrivanekT

Podle důvěryhodných zdrojů Komerční banka zavede virtuální kartu během několika týdnů, eBanka jí bude následovat.

Reagovat

 

+16
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 6. 2001 11:37, PetrV

Mám obavu, že ani několik týdnů po zavedení o tom nebudou vědět...

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (TGP 13. 06. 2001 09:52)

Další příspěvky v diskuzi (16 komentářů)

26. 7. 2001 | 17:29 | TGP

Jste si tou formulací ve smlouvě 100% jist? Většinou ve smlouvách nic takového není. U které to je banky? více

26. 7. 2001 | 16:03 | mjrVB

Může mi někdo vysvětlit, JAK JE VŮBEC MOŽNÉ internetovou transakci strhnout z mého účtu? Já jsem ve smlouvě podepsal, že jediné dva způsoby, jak povolit transakci je: 1) podepsat účtenku, nebo 2) zadat PIN. Je to stejné,...více

13. 7. 2001 | 23:43

Lidovky.cz 13/7/2001 Rakušané odstartovali letos v České spořitelně řadu změn Nový styl řízení, propouštění a zvýšení konkurenceschopnosti. To je rok České spořitelny pod novým majitelem - - rakouskou Erste Bank....více

12. 7. 2001 | 19:40

Proč není karta u které by klient musel odčerpání hotovosti vždy autorizovat např. telefonicky ? Riziko zneužití by pak bylo minimální. více

20. 6. 2001 | 23:32 | cs-defence

A Česká spořitelna zase na Vás, jako klienta, který se otevřeně vyjadřuje k tomu, co by od své banky chtěl - "stížnost klienta je totiž dar, který umožní měnit služby na pravém místě." Děkuji. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Politický cyklus, Obchodní bilance, PX 50, monte dei paschi di siena, zdravotně postižení, matteo renzi, podnikání, unicredit, vlastní práce, teletrade, elektronické volby, převod peněz, příspěvek na životbytí, iMakers, world elite, škrty v platech, odklad splátek, informační bezpečnost

007JB0ND, 9S16171, 1SD9141, 1SH9758, 4T48586

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK