Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

UNIS postupoval správně, říká jeho šéf Petr Zapletal

| rubrika: Analýza | 30. 5. 2001 | 44 komentářů
UNIS postupoval správně, říká jeho šéf Petr Zapletal
Problémy fondu Akro Svět posunuly dění okolo zkrachovalých Private Investors do segmentu podílových fondů. Na <a href="/info/zpravy/zprava.asp?NewsID=357" target=_blank>pondělní kritiku</a> postupu Unie investičních společností (UNIS) reagoval v rozhovoru šéf UNIS a generální ředitel Spořitelní investiční Petr Zapletal.

Myslíte, že jste postupovali správně, když jste veřejnost o problému neinformovali?

Ano, jsme přesvědčeni, že jsme nepochybili a nic nevynechali. Myslíme si, že je to problém individuálního obchodního případu, který se na fond přenesl z jiné oblasti. Akro udělalo špatné obchodní rozhodnutí, které se mu nevyplatilo. Svým členům ale nenařizujeme, s kým mají obchodovat. Problém Akra chápu primárně jako problém obchodníka s cennými papíry, toho jak funguje kapitálový trh, toho jak je nebo není regulován. Není to problém Unie, ale primárně správcovské společnosti, jejího depozitáře, obchodníků a Komise.

Přesto jsme vyzvali své členy, aby znovu prověřili výběr svých protistran a systém jejich výběru. Myslím, že jsme splnili své povinnosti vůči veřejnosti a klientům.

Problém fondu Akro Svět ale poškodí celý segment fondu a UNIS by proto neměl tvrdit, že se ho to netýká.

Samozřejmě, že se nás to týká. Znovu ale opakuji, že to není chyba fondů, problém je přenesený z obchodníků s cennými papíry. Chyba není v našem systému.

Naše stanovisko je, že členové jsou dobře vybaveni. Jistotu ale nemůžeme nikdy stoprocentně garantovat. Jsem přesvědčen, že naši ostatní členové si své partnery vybírají lépe, mají rozložené riziko. Nemůže se opakovat situace, že by na pád obchodníka doplatil celý fond.

Kdyby to z vašich úst zaznělo dříve, cítili by se investoři bezpečněji.

My jsme to zvážili a rozhodli jsme se k problému Akro veřejně nevyjadřovat v tom smyslu, že v první řadě musí informovat společnost sama. Je rozdíl mezi neinformováním o skutečnostech a nepodáváním tiskových prohlášení.

S odstupem týdne považujete zvolené řešení stále za optimální?

My jsme reagovali na váš článek. Zároveň jsme dali informaci ostatním mediím. Problému nepomůže medializace, to není optimální cesta.

Jak je podle vás problém Akra Svět řešitelný?

Určitě existuje několik postupů, které může investiční společnost použít. Investiční společnost to musí řešit s depozitářem fondu (Raiffeisenbank, pozn. redakce), s Komisí, případně s americkou protistranou.

Jaké očekáváte dopady "kauzy Akro" na ostatní fondy?

Nemyslíme si, že to bude mít nějaké katastrofické dopady. Jedná se o specifický případ, který se netýká žádného velkého člena UNIS. Ohrožení se může týkat menších fondů, které hledají vysoce efektivní a méně nákladné způsoby investování a tím zvyšují riziko. Věřím, že ostatní mají problémy lépe ošetřeny a riziko lépe rozložené. Riziko toho, že by se stalo něco podobného, je velmi blízké nule. Věřím, že to tak klienti vnímají. Jedná se o specifické problémy specifického fondu.

Pád fondu se nemusí projevit odlivem majetku, ale zastavením přílivu nového.

Samozřejmě se to může projevit, snažíme se tomu zabránit. Současná situace ale může znamenat zpomalení přílivu investorů.

Vy tedy tvrdíte, že fond byl agresivní a podílníci tím, že do něj vstoupili, vědomě přijímali vyšší riziko než třeba u akciových fondů Spořitelní investiční?

Podle strategie fondu soudím, že podílníci na sebe brali vědomě vyšší tržní riziko, museli počítat s tím, že kurz může vzrůst i padnout o dvacet až třicet procent. Druhou složkou je operační riziko. Tento druh rizika je u menších společností, nemajících takové vybavení, vždy větší než u velkých institucí. Velcí mají více prostředků a mohou se lépe zajistit, udělat si třeba kvalitnější analýzu protistrany.

Soudím, že pokud si podílník vybírá fond, tak s operačním rizikem počítá. Může investovat buď s velkou renomovanou instituci s historií nebo si vybere vědomě něco neznámého, ale inovativního, něco o čem zcela neví, co za tím je. V druhém případě pak musí mít další informace o fondu tak, aby omezil nebezpečí, že tam nějaký problém být může - neříkám, že být musí.

Členy UNIS jsou velcí i malí správci. Nemělo by se ve vašich materiálech objevit srovnání výhod a nevýhod investování prostřednictvím malých a velkých?

Nemůžeme doporučovat klientům, jak se mají rozhodovat. Není to problém typu velký/malý ale známý/neznámý. Na oběd také můžete jít do renomované restaurace, kde vím, že dobře vaří, nebo někam, kde jsem nikde nebyl, protože tam ten podnik ještě před týdnem nebyl. A tím pochopitelně riskuji to, že se dobře nenajím. Neznám historii té restaurace. Tento princip je v každém momentu života.

Proč UNIS na konci dubna opustily investiční společnosti Patria a Union? Budete sdružením velkých?

Dochází ke konsolidaci sektoru tak jako například u penzijních fondů. Nemyslím si ale, že to je problém. Členové neodchází proto, že by se jim nelíbil UNIS, ale většinou proto, že změnili strategii podnikání. Proto pro ně třeba nemá význam, aby byly dále našimi členy.

Myslíte, že se letos trend počtu členů otočí?

Doufám, že ano. Předpokládám, že se zahraniční fondy a jejich distributoři stanou našimi členy. Máme jim co nabídnout. Chceme jim například pomoci při plnění informační povinnosti a také sledování celkového vývoje trhu (objemy prodaného majetku, jaké fondy jsou na trhu a jak si vedou atd.). To je věc, kterou zatím nikdo nedělá.

Souhasíte, že UNIS postupoval správně? Co si myslíte o reakci Petra Zapletala? Napište svůj názor.

Antikorupční poznámka: Autor není podílníkem fondu Akro Svět a nemá s touto společností ani žádné jiné vztahy.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-14
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 5. 2001 17:47

Jestli jsi si precetl na co jsem se ptal, tak bys vedel, ze kritizuju jejich cestinu. A pokud se chces predvest se svoji cestinou, tak se podepis.

Reagovat

 

+17
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 30. 05. 2001 16:17)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

30. 5. 2001 22:36

Jestli opravdu používáte City Bank, tak snad víte, že se jmenuje Citibank. Nebo existuje obchodník City Bank. Styďte se!
Milan Krupár

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (SkrivanekT 30. 05. 2001 12:35)

Další příspěvky v diskuzi (44 komentářů)

5. 6. 2001 | 11:14

Předpokládám, že jste uveřejnili všechny odpovědi, takže např ŽB ani SIS vůbec neodpověděli? více

5. 6. 2001 | 11:14

To je přesné. Díky více

1. 6. 2001 | 22:26 | Stepan

Souhlasim, ze ta uroven odpovedi je otresna. I kdyz na prvni pohled nema uroven vyjadrovani s vysledky fondu nic spolecneho. Nemohu se ubranit otazce jaka je asi uroven a kriteria vyberu portfoliomanazeru, kdyz si spolecnost...více

1. 6. 2001 | 14:54 | Podílník

Škoda, že se IKS nesnaží především o růst hodnoty pro podílníky, ale pro akcionáře společnosti(zřejmě KB).;-) více

1. 6. 2001 | 10:19

jak, k cmeu? více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Politický cyklus, Reálná výnosová míra, Výnosová křivka, eet, petra pospíšilová, daně, michal wantulok, elektronická evidence tržeb, plánované, úřady, peněžní fond, olga lamačková, roční výkonnost, chráněné pracovní místo, Jaroslav Krabec, retailové fondy, obcodník, pleny

4AL2601, 5C53548, 4AC9470, 3AF0043, 2SF2469

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK