Lidé své peníze rádi nejenom investují, ale také utrácejí v obchodech. Právě s obchody svoji profesní kariéru spojil i Tomáš Krásný, zakladatel a jednatel společnosti Incoma. Ta se kromě výzkumu obchodu zabývá také organizováním odborných konferencí. Nejmladším z konferenčních titulů je Marketing Management, jejíž druhý ročník se koná na sklonku května v Praze.
Server Peníze.CZ se stal mediálním partnerem tohoto setkání špičkových marketérů. O Tomáši Krásném lze bez rozpaků říct, že je šedou eminencí domácího obchodu. Za vším, co se v branži děje, je on - nebo o tom alespoň hodně ví. Vyzpovídali jsme jej proto, jak se k oboru dostal.
Když jste zakládal Incomu, proč jste si vybral jako segment vašich šetření právě maloobchod? Tehdy to zdaleka nebylo moderní a dynamické odvětví jako dneska...
K maloobchodu mě přivedl můj vysokoškolský učitel z Univerzity Karlovy - docent Kühnl. Přesvědčil nás, že v moderní společnosti je to jedno z nejdynamičtějších odvětví a hlavně nám dal naději, že jednou i my budeme mít "moderní" společnost.
Čí to vlastně byl nápad - založit firmu? Ryze váš, nebo vás k němu někdo přivedl?
K založení firmy Incoma před deseti lety výrazně přispěla bývalá ministryně obchodu Vlasta Štěpová. V lednu 1991 iniciovala redukci činnosti bývalého Výzkumného ústavu obchodu, kde jsem tehdy pracoval. V rámci propouštění pracovníků neperspektivních útvarů jsem k 1. únoru odešel do vlastní firmy. Další velká část "méně žádaných" pracovníků založila ve stejný den GfK Praha. Incoma i GfK kupodivu dodnes prosperují a Výzkumný ústav zanikl. I úředníci se občas mýlí!
Bylo tehdy těžké se prosadit ve zvoleném segmentu? Respektive: bylo to tehdy těžší, než by se s podobným zaměřením začínalo dneska - nebo je tomu naopak?
První polovina devadesátých let byla pro podnikání ideální. Konkurence byla minimální, trh nenasycený. Dnes na českém trhu podniká prakticky celá globální Top 10 výzkumníků a poradců a trh je velmi konkurenční.
Co je podle vás hlavním klíčem úspěchu Incomy?
Kombinace nápadů a tvrdé práce. A určitě hodně štěstí...
I úspěšné firmy mají za sebou těžké chvíle. Můžete prozradit, kdy a proč takový okamžik nastal u vás? Nebo snad jste výjimkou?
Kritické bylo období 1997 - 98, kdy Incoma přestala být malou firmou a ztratila výhody s tím související (možnost rychlého rozhodování, pružné reakce na změny, vysoké motivace klíčových spolupracovníků). Současně jsme zdaleka neměli výhody velkých firem (propracované interní systémy řízení, přístup na mezinárodní trhy). Problémy jsme tehdy vyřešili prostřednictvím nové strategie, která umožnila klíčovým manažerům získat podíly ve firmě a současně zlepšit spolupráci s GfK, která se postupně po třech letech vyvinula v majetkové propojení.
Historie obchodních konferencí pořádaných vaší firmou je mladší. Co bylo impulzem prvního konferenčního počinu? Loni jste svoji konferenční činnost navíc rozšířili o marketing a nedávno jste se nechal slyšet, že konferencí bude více. Jaký motiv vás vedl k rozšíření počtu pilířů, na nichž firma stojí?
K pořádání konferencí nás přivedli dva významní obchodní partneři a přátelé. První z nich byl pan Gaston Huens z firmy Danone, který nás koncem roku 1992 doslova přemluvil, abychom zorganizovali sérii konferencí pro velkoobchodní zákazníky společnosti Čokoládovny, na nichž byly prezentovány nové značky Opavia, Orion, Sfinx. Druhým velkým zdrojem inspirace byl profesor Jiří Jindra, který v létě 1994 přišel s myšlenkou pořádat pravidelné výroční konference o rozvoji obchodu v Česku. Naší ambicí se stalo poskytovat klientům - marketingovým a top manažerům - úplný servis v oblasti marketingových služeb. Organizace konferencí je od té doby velkým a nezbytným doplňkem našeho podnikání ve službách podporujících marketing management tedy výzkum, poradenství a training.
Je pořádání konferencí dobrý byznys? Lepší, než výzkum trhu?
Je to jiný byznys. Vyžaduje hlubokou znalost problematiky diskutované na konferenci (sestavení programu), ale také dobré organizační schopnosti, kreativitu a extrémně vyvinutou pracovitost. Tento poněkud náročný mix požadavků na organizaci konferencí je nám kupodivu dost blízký a dokonce nám vyhovuje. Možná právě proto jsme v organizaci konferencí doposud poměrně úspěšní.
Druhý ročník marketingové konference už čeká za dveřmi. Co je podle vás největším nedostatkem českých marketérů? Nebo - možná ne marketérů, ale jiných odborných útvarů uvnitř firem? Jaká je největší překážka marketingového fungování firem u nás?
Marketing je v českých podmínkách bohužel stále více ztotožňován s reklamou a komunikací. To vede k řadě chyb. Za největší překážku marketingového fungování firem u nás pak považuji nedostatečnou orientaci na zákazníka, respektive nepochopení základního významu zákazníka pro firmu.
Dotazník
Silné stránky: optimismus
Slabé stránky: nezřízená chuť k jídlu
Oblíbený nápoj: káva, pivo, whisky
Rodinný stav: ženatý
Nejdražší koníček: Incoma
Osobní automobil: mám
První výdělek: výnosy ze směnného obchodu s angličáky (Matchbox) a známkami (1973)
Největší životní vydání: výplaty tazatelům (za 10 let fungování Incomy asi 100 mil. Kč)
Nejvýhodnější nákup: bez komentáře
Největší sen: svoboda (částečně splněno v roce 1989)
Tři věci, které byste si nevzal na pustý ostrov: zákoník práce, lyže, Yorkshire pudding
Největší vynález lidstva: oheň (včera jsem měl vynikající barbeque)
Nejobyčejnější věc na světě: pustý ostrov
Kolik kroků je od Churchillovy sochy v Praze před VŠE k Churchillově soše v Londýně před parlamentem: určitě víc, než bych byl ochoten jít pěšky
Jaký je váš vztah k obchodu nebo marketingu? Kde nejčastěji nakupujete? Máte rádi konference, nebo je z duše nenávidíte? A proč? O všem, co vás k danému tématu napadne, nám napište.