Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Obchodníci: Ať si děti u nás řádí!

Obchodníci: Ať si děti u nás řádí!
Trčíte v hypermarketu už přes hodinu, péčí vaší manželky narůstá objem pojízdného vozíku, vaše dítko vesele dovádí mezi nákupními cestičkami a vy se už pekelně nudíte? A najednou přichází nějaká žena s visačkou hypermarketu a začne křičet na vaše dítě, že je to neposedný harant? A je po nudě! Co s tím uděláte?
Ve vypjatých situacích si často neuvědomíme, že nás personál peskuje - za naše peníze. Než bychom oprávněně hájili svá práva, raději se znechuceně z obchoďáku vytratíme.

Možná ale přijedete domů a mrzí vás, že jste se sebou nechali 'zametat'. A jak o tom přemýšlíte, dospějete společně se svojí drahou polovičkou k závěru, že na vašeho syna křičeli v obchodě neprávem. A rozhodnete se žádat nápravu.

Takový byl i scénář našeho posledního testu. Fiktivní dotčený zákazník obvolával centrály obchodních řetězců, aby si alespoň dodatečně postěžoval. A výsledek? V šesti případech z devíti testovaných firem se zákazník dočkal přímo omluvy. Ani ve třech zbývajících případech (Billa, Julius Meinl a Makro) však stěžovatele vysloveně neodbyli.

Všímejte si, kdo dělá problémy

Naprosto všichni obchodníci měli snahu stížnost zákazníka řešit - a to i přesto, že byla prakticky neřešitelná. Dramatická scénka v obchodě se totiž měla odehrát předminulý víkend, ale klient si stěžoval až v pátek, tedy týden poté.

"A jméno té paní máte?" zněla nejčastější otázka kompetentních pracovníků. Pochopitelně, náš smyšlený nakupující jméno konfliktní prodavačky neznal - a ze stejného důvodu ani obchodníci nemohli s jeho stížností mnoho dělat.

Z toho plyne jedna rada: kdykoliv v obchodě narazíte na problém, zajímejte se o jména lidí, s nimiž jednáte. Běžnou praxí maloobchodních sítí je povinné nošení visaček se jmény pracovníků. "Máte právo si jméno i opsat, je to jako u policie," řekl například pracovník společnosti Globus.

Převažuje citlivý přístup

Náš pseudozákazník si stěžoval velmi neurčitě a ještě k tomu týden po smyšleném konfliktu. V takovém případě by bylo pro každého šéfa problematické stížnost vyřídit, i kdyby byla podložena reálným negativním zážitkem.

Z přehledné tabulky však vyplývá, že všichni obchodníci vyšli z testu se ctí - byť jejich vcítění se do kůže negativně naladěného zákazníka bylo různé.

Jak reagují obchodní řetězce na stížnosti zákazníků
Společnost Popis rozhovoru Hodnocení 1)
Ahold Bez čekání jsme byli přepojeni na kompetentní osobu. "Samozřejmě je to řešitelné," říká paní. Když zjistí, že neznáme jméno prodavačky, slibuje, že věc probere s personálem daného úseku na poradě a opakovaně zdůrazní pravidla vztahu k zákazníkům. "Omlouvám se vám," končí rozhovor. ***
Billa Delší čekání na přepojení. Pak ale dotyčná slibuje, že vše okamžitě probere s inspektorem prodejny. *
Delvita Na počátku byly problémy s přepojováním, pak jsme ale narazili na špičkový přístup. "Nemohu než přiznat, že ta paní měla nekorektní chování. Děti se musí respektovat, zaměstnanci musí vzít na vědomí, že k nám chodí malé děti (a dodává: ale i staří lidé)." A aby toho nebylo málo, zástupkyně Delvity dodala: "Nezlobte se a buďte nám věrný. Ať tam vaše dítě klidně dál chodí, a třeba i běhá, naši lidi si na to musí zvyknout. Ať si řádí, je to přirozené!" ***
Globus Pracovník informací je snaživý, ale rozpačitý, když zjistí, že nevíme, na koho si stěžujeme. Snaží se o omluvu za firmu a radí: "Příště si klidně hned nechte zavolat zástupce ředitele." Vedoucí oddělení, v němž mělo ke konfliktu dojít, se omlouvá, ačkoliv dodává, že mohlo jít o někoho z jiného oddělení. **
Julius Meinl Po vznesení požadavku na oddělení zabývající se stížnostmi vládne v centrále společnosti dlouhé ticho. Pak nás ale přepojují na příslušného šéfa. "Jestli bych měl udělat nějaké opatření, musel bych vědět víc," zahajuje hovor. Pak dodává, že možná prodavačka jenom chtěla zabránit, aby se neposedné dítě nezranilo. Nakonec ale slibuje, že na prodejně prověří, o co v konfliktu šlo. *
Kaufland Operátorka zákaznické linky se omlouvá. "Tohle opravdu není vhodné chování," říká a děkuje za upozornění. **
Makro Po vyslovení slova stížnost se na druhém konci sluchátko ozval zřetelný povzdech. "Volejte přímo tam, kde se to stalo," dodává paní z centrály. "Stížnosti vyřizuje paní ředitelka, jenomže ta má právě jednání a telefony jí nepřepojujeme," dozvíme se tam. Nakonec ale vedoucí oddělení, v němž ke konfliktu mělo dojít, slibuje, že se personálu přeptá, zda o něm něco nevědí. *
Penny Market I tady vyzvání telefon déle, než je obvyklé. Pak se nás ale ujala paní s velmi prozákaznickým chováním. "Zavolám tam a prošetřím to. Moc se vám omlouvám," říká a z tónu jejího hlasu je až cítit hrozba provinilým zaměstnancům. ***
Tesco První dojem byl špatný. "Měl byste se obrátit na ředitele hypermarketu," zní doporučení - a když v daném obchodě žádáme spojení s jeho šéfem, dostane se nám poučení. "Myslíte, že je vhodné volat přímo panu ředitelï?" Po přepojení na manažerku zabývající se zákazníky je ale všechno příkladně vzorné. **
1) *** velmi lidský i profesionální přístup, ** slušný profesionální výkon, * korektní, ale víceméně formální přístup
Pramen: Peníze.CZ

Zákazník opravdu vládne

Co je vám na tom divného?, zeptala se Magda Babeliowski z pražské Retail Academy, když jsme ji seznámili s výsledky našeho testu. "Za celá ta léta je v českém maloobchodě zaměstnancům na všech úrovních připomínáno, že zákazník je král. Zákazník je vítán, protože nás živí," vysvětluje paní Babeliowski, která pracovala na postu personální šéfky firmy Ahold Czech Republic. Podle ní je přitom obchodnímu personálu vštěpováno, že důležití jsou nejenom lidé utrácející tisícikoruny, ale i zákazníci, kteří nakoupí za padesát korun.

Naše děti jsou americká zlatíčka

Podle Tomáše Krásného z marketingové společnosti Incoma se přístup k dětem v různých regionech světa liší. "Je to záležitost rozdílných kultur. V té americké je dítě zlaté, i kdyby bouralo v obchodě regály, zatímco v Anglii dítě často pomalu ani nepustí do krámu," říká Krásný.

"Ano, to je pravda," potvrzuje i Babeliowski z obchodnické akademie. Podle ní je přitom přirozené, že v Česku převažuje 'americký' styl přístupu k dětem. Hypermarkety jsou totiž v tuzemsku vnímány jako prostředí pro zábavu celé rodiny, proto i dítě musí mít z nakupování požitek.

I proto se v českých sítích objevuje řada triků, jak děti zaujmout. Nejsou to jenom dětské koutky, které jsou výhodné pro větší klid rodičů - dítě se zabaví jinak a dospělí mohou v klidu nakupovat. Pro obchodníky je totiž docela významné zaujmout děti i na ploše prodejny, kde mohou ovlivňovat nákupní chování dospělých. Proto se v obchodech objevují například žertovné vozíčky pro děti ve tvaru autíček či s vlaječkou. Výjimkou ani není malá ochutnávka nabídnutá dítěti personálem u pultu.

Podělte se s ostatními se svými zkušenostmi z nakupování s dětmi v hypermarketech, ať už v tuzemsku, nebo za hranicemi.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+6
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 2. 2002 0:55

Jako matku rok starého prcka jste mě překvapili tímhle tématem. Teda mile. Před rokem jsem ještě byla na mateřské takže jsem nebyla denně na Internetu a hodně věcí mi unikalo. Jen si říkám, škoda že jste vynechali Carrefour kam chodím nejčastěji.

Reagovat

 

+7
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 2. 2001 12:58, TGP

Souhlas. Myslím, že v Praze hrálo největší roli otevřeni Teska 24 hodin denně v prosinci 1998. To byl první větší impulz (nebo šok?) na které musely ostatní řetězce reagovat a ukázat, že i ony jsou něčím atraktivní. A milost personálu by měla být něčím samozřejmým, i když často je to opravdu velkou konkurenční výhodou než aby to bylo samozřejmostí.

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (TGP 20. 02. 2001 12:41)

Další příspěvky v diskuzi (18 komentářů)

7. 12. 2004 | 15:47 | f

f více

1. 10. 2004 | 19:25

Úplně náhodou jsem narazil na tenhle článek. Na Vašem servru bysem to teda moc nečekal, ale bylo to docela poučný. Zrovna před týdnem mi totiž manželka poslala s dítětem do supermarketu a zažil jsem tam něco podobnýho, šíleně...více

20. 2. 2002 | 0:55

Jako matku rok starého prcka jste mě překvapili tímhle tématem. Teda mile. Před rokem jsem ještě byla na mateřské takže jsem nebyla denně na Internetu a hodně věcí mi unikalo. Jen si říkám, škoda že jste vynechali Carrefour...více

24. 4. 2001 | 17:07 | FekarZ

Vlastně jsem zapomněl dodat nejpodstatnější, co jsem vám původně chtěl sdělit. Myslím, že nejrozumnější je brát hru s lákadly u kasy jako realitu. Určitě svým dětem sladkosti beztak kupujete. Nekupujte je u běžných regálů,...více

24. 4. 2001 | 17:05 | FekarZ

Obchodní řetězce jsou skutečně velice dynamicky rostoucím odvětvím právě proto, že důsledně respektují spotřebitelskou psychologii a zákazník je v hypermarketech opravdovým pánem. Proto reagují velmi vstřícně na všechny stížnosti...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Manko, Býčí trh, Kompromis, daň z příjmů, petr dvořák, psd2, andrej babiš, fintech, COMEX, členský příspěvek, Radim Juchelka, DDT, Andorra, Ministerstvo zahraničních věcí, a karta, délka praxe, 183/2006 Sb., Výzkumný ústav práce

1AL0293, MINKA001, 5AC3307, 2M42777, 4M00544

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK