Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nesnášet vejce do jednoho hnízda

Nesnášet vejce do jednoho hnízda
Představme si, že jsme se již rozhodli nenechávat věci náhodě a chceme si vytvářet rezervy pro životní situace, ve kterých nám operativní hotovost na běžném účtu nebude stačit. Stojíme ale před dalším rozhodnutím – kam, do jakých produktů své peníze ukládat? Neprodělám?

Tato otázka naštěstí nemá víceméně žádné špatné řešení, protože k tomu nejpodstatnějšímu a nejpozitivnějšímu – totiž spořit – se již dotyční rozhodli. Zbývá pokusit se vymodelovat, za jak dlouho přijdou budoucí potřeby, a podle nich volit, protože každý finanční produkt má jiná vhodná použití.

Průměrný občan, který má buď sám přehled o finančních produktech nebo se poradí s odborníkem, bude zřejmě postupovat zhruba takto - odhadne, kolik peněz mu stačí na běžném účtu na standardní měsíční vydání. Na krátkodobý termínovaný vklad nebo do otevřeného podílového fondu peněžního trhu, tedy do vysoce likvidní a bezpečné investice, odloží operativní rezervu – například na opravu neočekávané poruchy auta, která však pochopitelně nemusí nastat a proto je škoda nechat tyto prostředky na nízko úročeném běžném účtu. Pak pravděpodobně nebude váhat a založí si stavební spoření – až bude potřebovat požádat o úvěr na byt, bude se mu hodit každý měsíc, kdy již spořil. Svému malému dítěti vloží například k prvním narozeninám malou částku do produktu skutečně dlouhodobé povahy, jakým je například do zahraničních akcií investující otevřený podílový fond. Až bude potomek za sedmnáct let plnoletý a otec na něho podílové listy převede, s největší pravděpodobností bude původní částka velmi zajímavá. Zbývá zamyslet se nad představou o době, kdy již dotyčný nebude vydělávat. Penzijní připojištění, byť i v řádu několika stokorun měsíčně, přináší svému "střadateli" vysoký benefit díky dlouhodobému efektu a státnímu příspěvku.

Pokud v budoucnu stoupne občanův příjem a na běžném účtu vykazuje vyšší zůstatky než v době, kdy provedl výše popsanou základní finanční rozvahu, požádá svou banku, aby mu z tohoto účtu vybrané nadlimitní prostředky pravidelně přesouvala na výhodnější místa – ať už půjde o termínovaný vklad, nákup podílových listů otevřeného fondu nebo jinou investici.


Pavel Pršala
Investiční kapitálová společnost Komerční banky



Kolik peněz doporučujete odložit stranou pro potomka? Jaký produkt byste pro spoření dětem zvolili? Přebývají vám peníze na běžném účtu pravidelně nebo výjimečně? Napište svůj názor.

Zde najdete předchozí, tedy první, druhý a třetí díl seriálu.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

0
Ano
Ne

Diskuze

2. 2. 2001 | 15:47

Rád bych vás jen upozornil na to, že slovo "spořit" se v tomto článku vyskytuje pouze v souvislosti se stavebním spořením (terminus technicus, který KCP nezpochybňuje ani zpochybňovat nemůže)a v závěru článku pak u penziního...více

2. 2. 2001 | 10:54

Nesouhlasím hned s první větou. Otázka, kde spořit, má naneštěstí celou řadu špatných řešení, což může dosvědčit nejeden z našich spoluobčanů. A sama otázka, resp. výraz "spořit", by se vzhledem ke zbytku článku a známé nechuti...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Teorie nestranných očekávání, Depozitář, Holding, lime, start-up, psd2, banky, eet, Dropbox, peněžní fond, dohoda o ukončení pracovního poměru, úrokové zvýhodnění, buy to close, smlouva, peso, Realitní fond, program konverze, podnikatelský účet gold

4M73701, 1AJ2258, 1AJ2252, 1SP2955, 6B19880

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK