Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Ani o korunu víc

Ani o korunu víc
Chtěl jsem si koupit krabičku nábojů a prodavač mi řekl cenu, když jsem však vytáhl platební kartu, ejhle byly o pět procent dražší. Rozhodl jsem se, že za těchto podmínek nic nechci a šel jsem do obchodu, kde si při placení kartou nic nepřirážejí. Cestou jsem si kladl otázku: Mají na to právo?

Podle zástupců karetních asociací působících v České republice nemají obchodníci právo si cokoli přirážet ke stanovené ceně. Důvodem, proč se obchodníci k tomuto kroku odhodlávají, je provize, kterou si účtují banky za zprostředkování karetních transakcí. Její výše se pohybuje mezi dvěma až čtyřmi procenty z jednotlivé transakce. Podle Kamily Noskové, zástupkyně asociace Europay International (karty Cirrus, Maestro a EC/MC) mají obchodníci ve smlouvě mimo jiné stanoveno, že cena účtovaná za zboží musí být při platbě kartou stejná jako v hotovosti. Přední pražský obchod s pánskou módou při snaze obejít toto ustanovení volil jinou strategii - při platbě hotovostí poskytoval slevu, čímž ale také znevýhodňoval karetní transakce a porušoval smlouvu s bankou úplně stejně jako obchodník účtující přirážky.

Po jídle už máte smůlu

V situaci, kdy jste si vybrali zboží a prodavač se vám snaží nákup o nějaké to procento zdražit, doporučuje Tomáš Fiala, zastupující VISA International, u dotyčného obchodníka nenakupovat a upozornit svou banku na chování onoho podnikatele. Pokud jste však již zboží či službu zkonzumovali, pravděpodobně vám nezbude nic jiného než cenu i s přirážkou zaplatit, rozhodně však nezapomeňte obchodníka upozornit na porušování smlouvy s jeho bankou a poté si ve svém ústavu stěžovat. Jsou-li stížnosti na dotyčného podnikatele častější, hrozí mu vypovězení smlouvy o zprostředkování karetních transakcí.

Pokud se jim to nevyplatí, ať karty neberou

Někdo by mohl namítnout, že především u rychloobrátkového zboží s nízkými maržemi (některé potraviny, levná drogerie, střelivo a další) může velikost poplatků bance připravit obchodníka o veškerý zisk. Eva Kárníková z české pobočky Diners Clubu k tomu říká: "pokud se obchodníkovi přijímat karty nevyplatí, může rozvázat smlouvu, v opačném případě by měl být s placením provizí srozuměn."

Zkoušeli vám někdy zdražit nákup kartou? Stává se vám to často? Jak jste reagovali? Podělte se o své názory s ostatními čtenáři.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-4
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 2. 2001 10:40

Ano, stalo se mi to asi před rokem po obědě v restauraci v Karlových Varech. Odmítl jsem zaplatit tu částku navíc a po několika (asi deseti) minutách dohadování mi servírka dala rozdíl v hotovosti a já jsem jí podepsal účet na zvýšenou částku. Není to sice systémové, ale aspoň to bylo vyřízené a nic jsem na tom neztratil. Samozřejmě, že jsem jim na účet nepřipsal žádné spropitné a samozřejmě, že už tam nikdy nepůjdu.

Reagovat

 

+5
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

6. 2. 2001 13:02

Stalo v Europamoblu na Videnske v Brne, to je prodejna nábytku. Nechápu drzost obchodniku, kteri zkousi. Platit keš je pro ne asi pohodlnejsi.

Reagovat

 

-4
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (17 komentářů)

14. 2. 2001 | 10:06

Důvodem toho, proč někteří obchodníci přirážejí těch 5% jsou nesmyslně vysoké poplatky bance za inkaso při platbě kartou. Např. kartové centrum České spořitelny si bere 4,8%. Je nutno říct, že tato procenta se počítají z...více

9. 2. 2001 | 10:19 | SkrivanekT

Přirážka vás může potkat nejen u karet, ale i při platbě stravenkou. "Bude to stát o pět procent více, já to také platím," řekl mi včera restauratér. více

9. 2. 2001 | 8:56 | holes

Zřejmě existuje ještě jedna alternativa nátlaku na majitele platebních karet ze strany obchodníků, totiž limit minimální částky nákupu. S tímto jevem jsem se již setkal několikrát. V ČS mi sdělili, že oni nemohou nic obchodníkům...více

7. 2. 2001 | 13:23 | PetrV

Už tady zaznělo několik upozornění na obchodníky, kteří se snaží účtovat si přirážky... chtěl bych se zeptat autorů těchto příspěvků, jestli si stěžovali ve své bance a jaká byla reakce banky na tuto stížnost. Pokud totiž...více

6. 2. 2001 | 15:11

Upozorňuji na restauraci Koliba ve Frenštátě pod Radhoštěm. V této restauraci uplatňují přirážku ve výši 5% při platbě Kartou EuroCard - MasterCard! Při sdělení, že tato přirážka je nekorektní, mi odpověděl: Když nemáte...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Absolutní hodnota, Poplatek při prodeji, Veřejné výdaje na zboží a služby, petr brousil, příspěvek zaměstnavatele, o2, vodafone, čtú, Evropská nadace pro zlepšování životních a pracovních podmínek, pravidelná investice, bezpečnostní systém, ekonomicky aktivní obyvatelé, Rudé moře, náklady soudního řízení, cena potravin, zůstatková hodnota, eurozóna, penze

2SV8750, 2SV8750, 4L63300, 3C66698, 3C66699

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK