Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Proč se útrata kartou odepíše z účtu až za několik dnů

| rubrika: Jak na to | 27. 5. 2009 | 6 komentářů
Proč se útrata kartou odepíše z účtu až za několik dnů
Útrata placená kartou se jednou strhne z účtu držitele karty ve stejný den, jindy až za řadu dní. Každý, kdo si nastavuje příjmy i výdaje tak, aby se nedostal do mínusu na účtu, z toho může být rozladěný. Jak se ale která platba odečte z účtu, držitel karty neovlivní.

Při platbě kartou by teoreticky mohlo být úplně jedno, zda platíte za nové boty, letenku do exotické destinace, zubní pastu či za pugét růží. Ve všech případech by se dalo čekat, že když se transakce uskuteční ve stejný den elektronicky přes platební terminál, odejdou peníze z účtu do několika hodin. Jenže tak tomu není. Jedna platba může odejít ještě tentýž den, zatímco jiná se odepíše až za řadu dní.

O rychlosti zúčtování platby rozhoduje například nastavení platebního systému obchodníka, suma, kterou zákazník utratí, či typ terminálu, přes který se platba uskutečňuje. Roli hraje i to, zda zákazník platí kartou stejné banky, jako je terminál u obchodníka, a o jaký typ karty se jedná .

Od okamžiku, kdy zákazník vloží kartu do platebního terminálu v drogérii, do potvrzení platby bankou uběhne jen pár vteřin. Pokud obchodník provozuje jen online platby (například Tesco) či zákazník platí kartou s magnetickým proužkem, platební terminál pošle informaci o kartě k ověření a čeká na zpětné potvrzení systému, že platbu lze provést. Tyto platby pak klient vidí jako blokované na účtu rychleji.

V případě, že terminál je u obchodníka nastavený na offline platby a zákazníkova karta je čipová, terminál si vše podstatné přečte z čipu a žádné další informace už neověřuje, ani nikam neposílá. U těchto plateb může rychlost zaúčtování ovlivnit i obchodník. Některé obchody využívají hojně oba typy plateb, tedy online i offline (např. Lidl).

Offline platby bývají omezené výší útraty. Lze je provádět například do dvou či tří set korun. „Logika zabudovaná v čipu totiž dovolí v případě nízké částky dokončit platbu, aniž by se musela provádět autorizace v autorizačním centru banky či karetní společnosti. Offline platby klient vždy potvrzuje zadáním PIN ,“ popisuje Stanislav Šmolík, ředitel odboru akceptace karet České spořitelny . Strop, do něhož lze tento typ plateb provádět, je pro každého obchodníka jiný dle jeho domluvy s bankou (jde o takzvaný "floor limit", což je limit, pod který lze transakci provést bez autorizace).

Rozdíly v zaúčtování plateb a stržení peněz z účtu

V případě, že je instituce zároveň vydavatelem karty, provede se zaúčtování a následně stržení prostředků z účtu klienta, a ten ve svém internetovém bankovnictví uvidí informaci o zaúčtované platbě.

V případě, že instituce není vydavatelem karty, transakce je zaúčtována a odeslána prostřednictvím sítě příslušné asociace (VISA, MC) k vydavateli karty, který provede stržení prostředků z účtu klienta a informuje jej o tom.

Transakce se prostřednictvím asociací neposílají jednotlivě, ale hromadně v denních cyklech. Dávkově jsou zpracovávány i na úrovni institucí. Zasílání prostřednictvím asociací s sebou nese zpoždění stržení prostředků v řádech dva až tři dny.

Příklad 1:

Držitel karty instituce A ráno v den D nakupuje na terminálu instituce B. Autorizace probíhá online.
V den D+1 se v jeho internetovém bankovnictví objeví nezaúčtovaná platba, sníží se použitelný zůstatek tj. prostředky jsou blokovány, běžný zůstatek zůstává stejný.
V den D+ 2 až 3 by měla být platba vidět jako zaúčtovaná, použitelný zůstatek zůstává snížený a poníží se i běžný zůstatek.

Příklad 2:

Držitel karty instituce A ráno v den D nakupuje na terminálu instituce B. Autorizace probíhá offline.
V den D+1 nevidí na účtu žádný pohyb.
V den D+ 2 až 3 by měla být platba vidět jako zaúčtovaná, použitelný i běžný zůstatek je snížený o výši platby.

Zdroj: Česká spořitelna

Malí obchodníci, kteří mají pro platby kartou jen imprintéry (žehličky, které snímají reliéfně psané písmo z karty), nemají možnost si jednoduše zjistit, zda zákazník má dostatek peněz na účtu, ani zda je karta bezproblémová. Tito obchodníci si to většinou od určité částky ověřují telefonicky v bance. Následné zúčtování těchto plateb většinou trvá podstatně déle než online či offline platby, protože záleží, kdy obchodník odešle podklady bance .

Proces zpracování platby je stejný pro všechny karty. Rozdíl spočívá v tom, do jaké banky nebo autorizačního centra se dotaz posílá a jak je u každé banky proces autorizace nastavený, říká Martina Merglová z Raiffeisenbank . „Způsob zpracování transakce (platby) ovlivňují především dva faktory: jednak to, zda klient použije platební kartu České spořitelny či kartu jiné vydavatelské banky a dále, zda použije čipovou či magnetickou kartu,“ shrnuje Stanislav Šmolík z České spořitelny. Pokud klient použije kartu vydanou Českou spořitelnou a platí také na terminálu České spořitelny, je dotaz o platbě přímo předaný této bance k autorizaci. U cizích karet putují údaje k ověření do autorizačního centra karetní asociace (MasterCard, VISA) a do banky, která ji vydala.

Mezi údaji, které se standardně v danou chvíli většinou ověřují, je podle Martiny Merglové z Raiffeisenbank fakt, zda je karta otevřená, tedy aktivní , dále platnost karty a dostatečný zůstatek na účtu. Pokud je vše v pořádku, banka při autorizaci potvrdí, že obchodník může platbu přijmout. U obchodníka vzápětí terminál vyjede lístek, že banka transakci akceptovala. Při nedostatečném zůstatku na účtu či neplatnosti karty ale obchodník obdrží odpověď, že má transakci zamítnout.

Úspěšné ověření online platby ovšem automaticky neznamená, že bude zaúčtována ve stejném okamžiku. Tyto platby (online platby u obchodníků, platby přes internet a výběry z bankomatů) klient může vidět téměř ihned na účtu pouze jako blokované částky. U offline plateb je klient hned takto nevidí, objeví se až zpravidla o několik dní později.

„Na základě úspěšné autorizace u online plateb dojde nejprve k zablokování prostředků na účtu klienta do doby, než dojde ke zpracování transakce na straně ACQ banky (acquiring bank – banka, která karty akceptuje, v ČR jen pět bank) a k vyslání požadavku na proplacení do banky vydavatelské (všechny banky vydávající karty),“ vysvětluje Merglová.

Pokud se jedná o kartu banky, od které je navíc i terminál, v autorizačním centru banky se platba přesměruje do interního clearingu a nejpozději do jednoho dne se třeba v případě České spořitelny odečítá z klientova účtu. Pokud jde o kartu jiné banky – třeba Komerční banky, Česká spořitelna platbu posílá do autorizačního centra kartové asociace a teprve ta pak kontaktuje pro ověření Komerční banku. Na účtu klienta se tato útrata objeví mezi nezaúčtovanými platbami až za několik dní.

Anketa

Zažili jste někdy, že vám platba kartou byla zaúčtována za dobu delší než 2 týdny?

Offline transakce (platby) kartou, tedy ty které nebyly autorizované online, jsou podle specialistky Martiny Merglové z Raiffeisenbank do vydavatelské banky zaslané až po zpracování v karetní asociaci (MasterCard, VISA) a v bance, která platbu kartou akceptuje (například v České spořitelně nebo v Raiffeisenbank). V průběhu dne se offline platby v platebním systému obchodníka řadí v takzvané dávce a v určitých periodách se pak posílají dále do autorizačního centra. Dávky se posílají dle typu obchodníka a typu banky vlastnící terminál několikrát denně, nebo jen jednou v nočních hodinách.

Zúčtování plateb záleží na provedení uzávěrky na terminálu u obchodníka. Dobu zpracování platby kartou u offline plateb a plateb imprinterem ovlivňuje tedy i obchodník tím, kdy pošle transakce (platby) na zpracování. „Standardně je lhůta u platebních elektronických terminálů (POS) dva až patnáct dní. U imprinterů (žehliček), které se používají jen pro embosované karty, to může být ještě více dní,“ poznamenává Merglová. Většina plateb se podle expertů oslovených bank však zpracovává online a klient je tedy mezi nezaúčtovanými platbami vidí brzy.

Jaké jsou vaše nejkurióznější zkušenosti s vyúčtováním plateb kartou? Podělte se o ně.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+39
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

27. 5. 2009 18:34, Cherry

Už skoro dva roky čekám, až se mi odečte cca 11€ za dálniční poplatek v Itálii.

Reagovat

 

+62
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

2. 7. 2009 13:05, alena

ja sem si ted poridila paysec od hellomobile tak platim tim.

Reagovat

 

-14
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

31. 1. 2016 | 9:58

Platili jsme kartou v Italii v restauraci, platba neprobehla ani na druhy pokus, tak jsme to uhradili jinou kartou. Za 14 dni jsme se v CR nestacili divit, kdyz nam z 1. uctu zmizela castka za neuskutecnenou platbu, jeste...více

22. 1. 2016 | 17:43 | Vaclav

Mam dotaz, platil jsem kartou hotel v zahranici, ale platba nebyla prijata, pote jsem to zkusil jeste jednou, ale platba byla opet zamitnuta. Nakonec jsem hotel zaplatil v hotovosti, ale penize se mi strhly z uctu. Jeste...více

23. 9. 2014 | 22:26 | Eter

No jen, aby to nebyl trochu jiný problém, italové když nelze provest platbu tak naposledy mi z sice palivove karty vzali jmeno a spz a i na tom listku je, ze clovek ma to zaplatit jinak bezhotovostne, taky jsem cekal az mi...více

4. 7. 2012 | 20:36 | Jakub Kubín

Tak ten uz se neodecte banka ma nato 30 dni pro zahranicni platby. více

2. 7. 2009 | 13:05 | alena

ja sem si ted poridila paysec od hellomobile tak platim tim. více

Čtenáři také navštívili

5. 5. 2009 |  | 8 komentářů

Která kreditka se vyplatí jako finanční rezerva

Ne každá kreditní karta se hodí jako finanční rezerva pro případ nouze. U některých karet si banky účtují poplatky, i když se nepoužívají. To finanční rezervu prodražuje.

2. 4. 2009 |  | 11 komentářů

Nové kreditky učí utrácet

Počet kreditních karet v peněženkách Čechů roste. Přes dva miliony je už aktivně využívají a banky jim stále nabízí nové. Výhody nových „kreditek“ ovšem stojí nejvíce na slevách z nákupů. Banky tak i dnes...

16. 1. 2009 |  | 15 komentářů

Češi stále u karet i účtů podceňují ochranu hesel a PIN

Poznamenat si PIN do blízkosti platební karty či do mobilního telefonu je krátkozraké a může dotyčného přijít draho. Mnoho Čechů to ale ještě pořád často dělá, upozorňuje finanční arbitr ČR František Klufa....

26. 2. 2008 |  | 11 komentářů

Desatero jak snadno změnit banku

Banky změní své chování vůči klientům jen tehdy, když budou cítit, že o ně mohou snadno přijít, tvrdí experti. V Česku se však ke změně banky odhodlá jen málokdo. Přitom nejde zase o tak složitý proces.

18. 2. 2008 |  | 3 komentáře

Bankovní doklady hned nevyhazujte, můžete je potřebovat

Výpis z účtu dostává do schránky stále ještě většina klientů tuzemských bank. Při vyřizování na přepážce dostanou další doklad. Za pár let to je pěkná kupa. Někdo vše vyhazuje, jiný skladuje léta. Hned...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

dluhy, vklady, česká spořitelna, pronájem, komerční banka, kvíz finanční gramotnosti, Živnobanka, jižní afrika, Nizozemí, internetová aukce, Charge karta, schválení úvěru, tygři, Malý tarif, moneta

4C41316, 4C41315, 2J08735, 5C82462, 5M56879

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK