Krásná mobilní hračka od Komerční banky

Krásná mobilní hračka od Komerční banky
Chcete nosit miniaturní internetbanking po kapsách? Vyzkoušeli jsme novinku, kterou nedávno představila Komerční banka, jednoduchý prostředek pro správu vašeho účtu, tzv. mobilní banku. Je to hezky vyvedený nástroj, který ale kvůli bezpodmínečné provázanosti s telefonním bankovnictvím prozatím nemůže uplatnit svou sílu naplno.

Otestovali jsme netradičně zpracované pojetí ovládání vašeho bankovního účtu prostřednictvím mobilního telefonu. Novinka Komerční banky (profil, názory) nese v duchu ostatních produktů název Mobilní banka. Jde o unikátní způsob ovládání vašeho účtu pomocí mobilního telefonu, kdy displej mobilu připomíná miniaturní internetové bankovnictví banky.

V kostce

Rozdíl mezi klasickým GSM bankingem a Mobilní bankou KB je pro uřivatele v tom, ře komunikace v GSM bankingu probíhá pouze pomocí textu. Mobilní banka je naproti tomu graficky bohatší, přehlednější a díky technologii i pokročiljší. Podobá se internetovým stránkám a nikoliv mobilním SMSkám.
Mobilní banka je hybridním spojením dvou kanálů přímého bankovnictví KB, tedy internetového a telefonního. Vzhled včetně barevného provedení a způsob ovládání odpovídají zjednodušenému internetovému bankovnictví. Aktivace a zabezpečení, tedy heslo i PIN (případně karta optického klíče) pak odpovídají údajům z Expresní linky (telefonní bankovnictví KB). Kdo měl možnost pracovat s oběma již zaběhnutými kanály, nebude tak u Mobilní banky ničím překvapen a ovládání zvládne prakticky okamžitě. Jedinou přidanou hodnotou je tak nabídka dalšího komunikačního kanálu, nikoliv další funkce.
Komunikace s bankou probíhá pomocí GSM sítě (přes CSD, GPRS nebo EDGE), což zvyšuje cenu operací. Konkrétní cena však záleží na vašem tarifu a může se v rámci některých paušálů pohybovat od nuly až do několika korun. Typicky v režimu GPRS bude cena v řádu desítek halířů.

Co potřebujete

Ke správě konta potřebujete mobilní telefon a nainstalovanou Java aplikaci. Než se však k tomuto cíli dostanete, musíte ještě udělat několik mezikroků, které se odvíjejí od služeb, které již v KB využíváte. Mobilní banku totiž můžete využívat jen k Expresní lince. Pokud ji tedy zatím nevyužíváte, musíte si jí objednat. To znamená zajít na vaši pobočku, počkat necelý týden na zaslání aktivačních údajů a měsíčně platit dalších 55 Kč navíc (první dva měsíce je Expresní linka zdarma a je součástí balíčkových programů s výjimkou Idealkonta). Pro stávající uživatele Expresní linky uvedené nepříjemnosti odpadají a stačí na linku zvolat a mobilní službu zaktivovat.

Aktivace a spuštění

Aktivace služby probíhá u operátora na Expresní lince, kde zadáte číslo pro zaslání SMS s URL adresou pro stažení aplikace. Přijato bude pouze číslo českého mobilního operátora. Dále si zvolíte denní bezpečnostní limit a případně anglickou verzi, nevyhovuje-li čeština. Operátor vám sdělí aktivační kód, který si budete muset zapsat, a proto mějte po ruce tužku. Tím skončí vaše nezbytná komunikace s lidmi a ponoříte se do světa strojů.
Na váš mobil dorazí objednaná SMS a vy si stáhnete aplikaci ze zaslané adresy. Mobilní banka se po stažení uloží mezi ostatní aplikace ve vašem telefonu. Tím je připravena k prvnímu použití.

Do služby se přihlásíte volbou aplikace Mobilní banka v nabídce vašeho telefonu. Telefon vás vyzve k zadání PINu, hesla a aktivačního kódu (od operátora na telefonní lince). Telefon pak v bance ověří správnost údajů a vygeneruje přístupové klíče Identifikace pro přihlášení probíhá pomocí čísla (obvykle vaše rodné), které si mobil po prvním zadání pamatuje. Z hesla a PINu zadáváte po dvou znacích na náhodně generované pozici. V případě chybného zadání, máte klasické tři pokusy. V případě trojitého neúspěchu musíte svou aplikaci odblokovat na EL.

Ovládání je veskrze intuitivní

Jak jsme již uvedli, vychází ovládání z internetového bankovnictví KB a je velmi intuitivní. Po přihlášení se dostanete do hlavního menu, které vás již dále nasměruje do příslušných míst, kde můžete zadat své požadavky. Přehled jednotlivých možností vyčtete z obrázků.
Položky "stav účtu, zbývající limit, výběr účtu, výběr subjektu, odhlásit se" vypovídají o své funkci již svým názvem.



Příkazy k úhradě

Podrobněji popíšeme pouze odesílání platebního příkazu, která je nejkomplikovanější (ale celkem jednoduchou a rutinní) operaci v celé nabídce. Kolonky jsou obdobou klasického papírového nebo internetového příkazu. Zadáváte povinné údaje (na účet, kód banky, částka). Máte také možnost vyplnit nepovinné údaje, které opět vyčtete z obrázků.
Použít můžete i vámi definované šablony, které mobilní aplikace velmi inteligentně zkopíruje i z vašeho internetového bankovnictví. Pokud chcete vyplněný příkaz k úhradě uložit jako šablonu, zvolíte "Uložit jako šablonu". K platbě můžete zaslat jednorázové oznámení formou SMS, e-mailové nebo faxové zprávy, a to při provedení i neprovedení platby.
Jste-li se svým zadáním hotovi, musíte je zkontrolovat, autorizovat heslem a PINem jako při přihlášení. Poté je váš příkaz odeslán ke zpracování a proveden.

Ceny a tak

Aktivace Mobilní banky je zdarma. Za její používání zaplatíte 15 Kč měsíčně, přičemž do konce roku 2005 tento poplatek KB neúčtuje.
Asi se také ptáte, proč je mobilní banka, která by mohla sloužit jako základní, jednoduchý a dostupný nástroj velké části nenáročných klientů ke správě jejich účtu, provázaná s Expresní linkou. "Vzhledem k tomu, že velká část klientů Komerční banky je zároveň klienty Expresní linky, není pro ně provázanost Mobilní banky překážkou," vysvětluje Marie Petrovová, tisková mluvčí KB.
"Pokud si klient zakoupí Mobilní banku, získá tak možnost přístupu do banky prostřednictvím nového kanálu, což je mobilní telefon. Provázanost s Expresní linkou má pro klienta hlavní výhodu, a tou je sdílení stejných bezpečnostních prvků, které používá pro Expresní linku. Není zde nutná návštěva pobočky a aktivace služby proběhne ihned s pomocí telefonního bankéře," vysvětlila Petrovová.

Celkový dojem z Mobilní banky KB

Celá aplikace, kterou si objednáte a stáhnete do svého mobilu, je postavena na technologii Java (J2ME MIDP 1.0). To znamená, že se staršími modely telefonů bez Javy, máte smůlu. My jsme testovali s přístrojem Nokia 6230, a tak bude popis vycházet právě z tohoto modelu. Nicméně nebudeme se pouštět do technických podrobností, takže odlišnosti by měly být minimální.
Celá aplikace je velmi hezká, má srozumitelné a intuitivní ovládání. Nástroj, který byl vyvinut, aby sloužil především ke správě vašich peněz kdekoliv a kdykoliv, by však také mohl být označován nálepkou "malá hračka pro velký kluky". Správa účtu je totiž přinejmenším zpočátku příjemnou zábavou. Ovládání je o něco obtížnější přes klávesnici mobilu než počítače, ale to je dáno vlastnostmi obou přístrojů.
Vzhledem k nutnosti pořídit telefonní bankovnictví však nezíská klient žádnou převratnou novinku. Ovládat svůj účet přes mobilní telefon totiž můžete i bez mobilní banky. Vzhledem k současné cenové politice banky je tak za 15 Kč (od roku 2006) nabízen jiný komunikační kanál, který používá stejnou techniku jako telefonní bankovnictví. "Nicméně do budoucna uvažujeme o možnosti zakoupení Mobilní banky jako samostatného kanálu bez nutnosti zakoupení i telefonního bankovnictví Expresní linka," vysvětlila mluvčí KB a naznačila, že v budoucnu by mohla Mobilní banka nalézt svou cílovou skupinu klientů.

Jaký je váš názor na novinku KB? Je pro vás důležité, jakým nástrojem svůj účet ovládáte? Byla by pro vás podobná aplikace zajímavější jako samostatně fungující komunikační kanál?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 6 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 9. 2005 7:29, fantomas

v zahranici chybejiciho gprs roamingu? vzdyt GPRS roaming podporuji i Rumunske site :))))))) a predrazene? tak si kup mistni kartu a predrazene to nebude.......
tohle je podle me trosku spatna argumentace, to je jak kdybys rikal, ze internetove bankovnictvi vsech bank je na nic, protoze se v zahranici nedostanes na internet nebo protoze je tam internet drahy :))

Zobrazit celé vlákno

+34
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

5. 9. 2005 12:13

Čéče, ono to vážně funguje. Bohužel zatím jen na běžný účet, ale uvidíme v budoucnosti. Ovšem je to fajnová věcička. Jen kdyby operátoři nechtěli takový drsný halíře za každý kB. Halíř k halíři, jeden se trochu porozhlídne po netu a odešle pár příkazů a platí jak mourovatej.

-5
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

banky, internetbanking

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Kdo získal titul Internetová banka roku?

25. 5. 2005 | Petr Vykoukal | 1 komentář

Kdo získal titul Internetová banka roku?

Chcete vědět, která banka si odnese titul "Internetová banka roku"? Kdo zvítězil v hlasování čtenářů? A kdo nabízí klientům nejlevnější účet? Dozvíte se i ve kterých oblastech byly... celý článek

Internetbanking ve světle sazebníků

19. 5. 2005 | Petr Vykoukal

Internetbanking ve světle sazebníků

Důležitým parametrem jakékoliv bankovní služby je její cena. Z našeho testu vyplývá několik zajímavých věcí. Například banky často vnímané jako drahé jsou schopny nabídnout srovnatelnou,... celý článek

Raiffeisenbank: síla jednoduchosti

5. 5. 2005 | Petr Vykoukal | 1 komentář

Raiffeisenbank: síla jednoduchosti

O tom, že se aplikace bance povedla, svědčí téměř jednohlasné "jednoduché a přehledné" od našich porotců. Tento nesporný úspěch ale kazí nulová nabídka doplňkových služeb.

Komerční banka: objem na úkor přehlednosti?

3. 5. 2005 | Petr Vykoukal

Komerční banka: objem na úkor přehlednosti?

Internetové bankovnictví třetí největší české banky poskytuje mnoho funkcí. Tolik, že se až v případě jeho hodnocení nabízí příslovečné "méně znamená více". Je navíc zřejmé, že primárním... celý článek

HVB: nečinností k průměru

28. 4. 2005 | Petr Vykoukal

HVB: nečinností k průměru

Vypadá to, že v HVB Bank se zastavil čas, přinejmenším v oddělní pro rozvoj internetového bankovnictví. Její aplikace se za poslední tři roky totiž téměř nezměnila. A tak zatímco tehdy... celý článek

Partners Financial Services