Internetbanking: vylučuje bezpečnost pohodlí?

Internetbanking: vylučuje bezpečnost pohodlí?
Zabezpečení internetového bankovnictví je důležité. Každá banka volí jiný systém, rozhoduje se mezi stupněm bezpečí a pohodlí. Jaké jsou přednosti a nedostatky jednotlivých variant?

Důležitým faktorem úspěšného internetového bankovnictví je přiměřená kombinace komfortu a bezpečnosti. Obecně platí, že čím vyšší zabezpečení účtu zákazník vyžaduje, tím složitější mechanismy k tomu musí používat a tím méně je služba uživatelsky příjemná.
Při vstupu do aplikace internetového bankovnictví se musí uživatelé identifikovat a autorizovat svůj přístup. Existuje několik způsobů. Některé banky zvolily zasílání přístupových kódů na mobilní telefon, jiné autorizační kalkulačky, které po zadání PINu vygenerují pokaždé jiný originální přístupový kód. Další variantou jsou digitální certifikáty a šifrovací klíče, které mají klienti uložené v počítači, na disketě nebo čipové kartě.

Spořitelní pohodlí

Uživatelsky nejpříjemnější je varianta, kterou zvolila Česká spořitelna (profil, názory). Ta vsadila na pohodlí klientů, avšak zároveň na "odlehčenou" variantu zabezpečení. Pro autorizaci uživatelů stačí pouze zadat klientské číslo a heslo, které banka zákazníkovi přidělila pro službu Servis 24. Není tedy nutné instalovat žádné digitální certifikáty nebo jiné potřebné součásti. Tato možnost ovšem platí pouze pro transakce v omezené výši, standardně do 50 000 Kč. U vyšších už je třeba využít takzvanou autentizační kalkulačku. Tu si ovšem může za 300 Kč od banky koupit každý klient.

Nevýhodou této varianty je to, že případnému útočníkovi stačí znát pouze jméno a heslo, aby se dostal k účtu. "Existují programy, které dokáží odposlouchávat klávesnici," říká šéfredaktor Softwarových novin Ivo Minařík. "A v tom tkví i problém způsobu, který zvolila Česká spořitelna. Pokud někomu dokážu odposlouchávat to, co napsal na klávesnici, dostanu se k jeho účtu. Pokud by byl přístup chráněn zároveň certifikátem nebo kalkulačkou, pouhý odposlech klávesnice nestačí. Útočník musí překonat ještě další překážku," dodává.

Na začátku dubna zavedla banka podle informací na webových stránkách "vyšší standard zabezpečení komunikace" pro službu Servis 24 Internetbanking. Vyšší bezpečnost podle Věry Čárné z oddělení firemní komunikace banky zajišťuje používání nových verzí internetového prohlížeče. Aplikace bude podporovat pouze verzi Microsoft Internet Explorer 5.5 a vyšší. Tiskový mluvčí firmy Microsoft Jiří Grund nám sdělil, že ve vyšších verzích prohlížeče se zlepšuje způsob přenosu dat. Šifrování je složitější, pro potenciálního útočníka by tedy bylo těžké kód rozluštit.
"Při operacích, kdy je nutné kryptovat data, tedy případ bank, se používá většinou protokol https. Data se kryptují šifrovacím klíčem," vysvětluje Tomáš Klubal z firmy Netdogs. "Na tom, jak je klíč dlouhý, záleží, jak rychle se šifrování rozluští. V minulosti většina prohlížečů používala 40bitový klíč, tu také používá verze 5.0. Do verzí 5.5 a vyšších je zabudován HighEncryption pack, díky kterému se klíč zvýší na 128 a rozšifrování by trvalo podstatně déle." V obou případech rozluštění není otázkou několika hodin. Navíc i odborník by potřeboval síť počítačů a postupně zkoušet každý bit.

Tato změna se tedy dotkne pouze uživatelů, kteří používají staré verze prohlížeče. Ti si musí nainstalovat verzi novou, kterou si lze stáhnout zdarma ze stránek Microsoftu. Způsob přihlašování se nezmění.

Banka také nabízí zasílání SMS na klientův mobilní telefon při každé transakci. Pokud tedy někdo zjistí heslo a zadá falešnou transakci, majitel účtu se o tom hned dozví a má dost času něco podniknout.

Preferují bezpečí

Přehled

Česká spořitelna: jedinou překážkou, kterou musí klientí zvládnout, je zadání klientského čísla a hesla,
ČSOB: volba mezi dvěma způsoby zabezpečení - elektronickým podpisem nebo SMS klíčem,
eBanka: klienti musí použít některou verzi elektronického klíče - osobního, mobilního či internetového,
GE Capital Bank: přístup do internetového bankovnictví je chráněn heslem a digitálním certifikátem nebo přístupovým kódem a heslem,
HVB Bank: využívá bezpečnostního klíče v podobě kalkulátoru,
Komerční banka: zabezpečení je zajištěno prostřednictvím digitálního podpisu a šifrování dat, nabízí i možnost využívat osobní certifikát na čipové kartě,
Raiffeisenbank: ochrana přístupových práv je zajištěna heslem, zadávání příkazů a žádostí za pomoci digitálního podpisu vytvořeného prostřednictvím podpisového certifikátu, který je chráněn zvláštním heslem,
Živnobanka: pro ověření totožnosti a oprávnění přístupu se používá certifikát, uživatelské jméno a heslo. Pro autorizaci aktivní operace je nutné připojit elektronický podpis.

Mezi bezpečnější systémy, kde případnému útočníkovi nestačí pouhý odposlech klávesnice, patří digitální certifikáty. V tomto případě dostanou klienti po sepsání smlouvy obálky s hesly, které potřebují pro vstup do certifikační autority (hesla platí pouze jednou), kde se vygenerují a do svého počítače instalují certifikáty sloužící k identifikaci a podepisování.
U Komerční banky musí klienti o certifikát zažádat přes internet nebo na pobočce. Samotný certifikát si pak lze stáhnout z internetu nebo vyzvednout v bance. Při přihlašování klienti pouze zadávají cestu a heslo. Stejně funguje internetbanking i u Živnostenské banky, u které se internetový prohlížeč při přihlašování zeptá, který certifikát použít jako autorizaci pro vstup do aplikace a pak už stačí znát jen uživatelské jméno a heslo.
U ČSOB se do systému uživatelé přihlásí pomocí čipové karty, pro autorizaci aktivních operací využijí elektronický podpis, který se na čipové kartě generuje a je unikátní ke každé operaci. Klientovy údaje čipovou kartu nikdy neopustí a není je možné z karty přehrát jinam. Karta je chráněna pomocí PINu, bez něhož ji nelze použít a zneužít v případě ztráty nebo krádeže.
Elektronický podpis poskytuje zabezpečení na vysoké úrovni, v případě využívání čipové karty je ovšem nutné pořídit si čtečku čipových karet. Protože je certifikát uložen na disketě či čipové kartě, je internetbanking možné využívat na různých počítačích.

Ani u certifikátů však není bezpečnosti 100%. "Certifikáty jsou uloženy v počítači, uživatel k němu ovšem potřebuje heslo, které lze také odposlechnout," konstatuje šéfredaktorka SWnet Lenka Valtová. "Aby ale útočník mohl napadnout internetové bankovnictví, musel by ukrást i certifikát z počítače. Riziko tedy existuje například u veřejných počítačů, třeba v internetových kavárnách, kde má k počítačům přístup kdokoliv," dodává.

Zaklíčováno

Mezi nejbezpečnější systémy patří například  kalkulátory, které generují pokaždé jiný originální přístupový kód pro potvrzení transakcí. Zákazníci si nemusí nic instalovat do počítače, musí si však od banky koupit bezpečnostní klíč, tedy kalkulačku. Ta po zadání čtyřmístného hesla a stisknutí příslušného tlačítka vygeneruje šestimístný kód, který uživatelé aplikují pro vstup do internetbankingu. Pro každou aktivní transakci (platební příkaz, SIPO a další), musí být vygenerováno nové číslo. "Kalkulačka" je přenosná a je chráněna čtyřmístným přihlašovacím heslem. S tímto zabezpečením se setkají například klienti HVB Bank (profil, názory) nebo České spořitelny.

Certifikační autorita je systém, ve kterém si klienti tvoří certifikáty pro identifikaci a podepisování v systému internetového bankovnictví.

Dále jsou to elektronické klíče, na které klienti narazí u eBanky (profil, názory) či ČSOB (profil, názory). Ty  generují kódy nutné pro vstup do aplikace a potvrzování transakcí. Elektronické klíče plní dvě funkce: autentizační a certifikační.
Autentizace napomáhá k prokazatelnému ověření totožnosti protistran. Banka pomocí autentizačního kódu zjistí, zda s ní komunikuje oprávněná osoba. Certifikace slouží pro jednoznačné potvrzení správnosti předávaných dat, tedy například potvrzení příkazu k úhradě. Pokud certifikační kód nesouhlasí, banka operaci neprovede.

O internetovém bankovnictví bank více najdete v článku eBanka: finanční supermarket na internetu, ČSOB: jako z jiné planetySpořitelní internetbanking v novém kabátě.

U eBanky si lze zvolit Osobní, Mobilní nebo Internetový elektronický klíč, ČSOB nabízí pouze takzvaný SMS klíč (tedy obdobu mobilního).
Osobní je v podstatě kalkulačkou, která generuje kódy umožňující identifikaci.
U druhé možnosti jde o posílání autorizačního kódu, nahrazujícího elektronický podpis, na mobilní telefon. Kód má omezenou časovou platnost a lze ho použít pouze jednou (pro další transakci je nutný nový kód). Bezpečnost je v tomto případě zvýšena tím, že data o transakci a klíč nutný k její autorizaci jdou ke klientovi různými kanály. Pro využívání tohoto klíče potřebují klienti bankovní SIM kartu, na níž si nechají nahrát bankovní aplikaci. Při prováděné transakcí, ke kterým potřebují zákazníci autorizační kód, jen na webu kliknou na tlačítko "Certifikuj" a banka jim zašle kód na mobil. Nevýhodou může být situace, kdy klienti potřebují využívat internetového bankovnictví a nacházejí se v oblasti bez GSM signálu.
Třetí varianta vyžaduje vytvoření soukromého a veřejného šifrovacího klíče. S použitím těchto klíčů lze získat autentizační kód přes internet, odpadá tak nebezpečí prostředí bez signálu.

Podle Valtové se skutečně jedná o nejbezpečnější zajištění internetbankingu. Protože tyto systémy generují pokaždé jiné časově omezené heslo, útočník by  musel uživatele přepadnout a ve stejnou chvíli se i přihlásit.

Používáte internetové bankovnictví? Víte, jak je systém zabezpečen? Máte se zabezpečením služby nějaké negativní zkušenosti?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 30 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 4. 2004 14:23, TGP

A nemyslíte, že se to tady se zabezpečením naopak příliš přehání? Proč třeba banky v USA neotravují své klienty s autentizačními kalkulátory a podobnými nesmysly (a proč neinvestují stamilióny do rádoby bezpečných systémů)?

Zobrazit celé vlákno

+65
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

2. 5. 2004 16:28, Jan Kolda von Žampach

Níže z diskuse přímo žasnu, s jakým podivuhodným nasazením zde jakýsi pan Zdeněk vehementně podporuje takové spořitelní vyšikuldovače, kteří by mu rádi a v ZÁKLADNÍ nabídce prodali třeba i osobní auto BEZ BRZD, jen s jakousi dírou na podlaze : vždyť řidič může to spořitelní auto brzdit jen SVOJÍ PODRÁŽKOU a, konec konců, tu brzdu si může přece koupit ZA PŘÍPLATEK potom. To když se rozhodne jezdit rychlostí více než 50 km za hodinu ( viz údaje v článku o České spořitelně od pí Havligerové ). Nebo si ho může, ale už právě za ten příplatek, koupit rovnou.
Tak to je přece stejně pochybné alibi, jako s tím autentizačním kalkulátorem !

-21
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (30 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Počet příznivců přímého bankovnictví roste

11. 12. 2003 | Kristýna Havligerová

Počet příznivců přímého bankovnictví roste

"Lidé jsou zvyklí chodit si pro peníze do banky, mít hotovost v ruce, ovládání účtu přes internet příliš nedůvěřují." Takové tvrzení už dávno není pravda. Potvrzuje to téměř dvojnásobný... celý článek

Chystá se konec SeznamBanky?

29. 7. 2003 | Petr Vykoukal

Chystá se konec SeznamBanky?

Před rokem halasně ohlášené převratné propojení banky a freemailu se dostává na rozcestí, možná jedno z posledních. Ač to nikdo z účastníků zatím nepřiznává, nedávno ještě slibný projekt... celý článek

Bez internetu ani ránu - průvodce online bankovnictvím

1. 1. 2003 | Dušan Hradil

Zatímco v minulých letech se banky rozhodovaly, zda vůbec nabídnout internetový přístup k běžnému účtu, dnes je pro ně existenční nutností. Boj o klienta vyhraje ten, kdo správně skloubí... celý článek

eBanka: finanční supermarket na internetu

31. 7. 2002 | Petr Vykoukal

eBanka: finanční supermarket na internetu

eBanka byla první, kdo u nás nabídl možnost obsluhovat své peníze přes internet. Její několikaletý náskok před konkurencí je i dnes cítit nejen v propracovanosti samotné aplikace, ale... celý článek

ČSOB: jako z jiné planety

24. 7. 2002 | Petr Vykoukal

ČSOB: jako z jiné planety

Atypické zabezpečení čipovou kartou dělá z internetové aplikace naší největší banky trochu mimozemšťana. Samotná aplikace nenabízí moc možností "zábavy", a tak se nutnost používat čtečku... celý článek

Partners Financial Services