Popularita freemailu mezi mladými lidmi a jejich budoucí atraktivnost pro banku budou pravděpodobně hlavními důvody spojení bankovních a emailových služeb. Toto propojení by mělo nabídnout možnost si ze svého freemailového klienta spravovat kromě elektronické pošty i peníze. Potenciální dosah freemailu jako prodejního kanálu nejlépe dokumentuje fakt, že už loni v květnu (novější údaje portál nezveřejnil) měl freemail Seznamu jeden milion účtů a jejich počet dále roste. Samotný počet schránek ale napovídá, že určitě existuje řada uživatelů s více než jednou schránkou, kteří navíc často využívají freemail pro jeho anonymitu. Tu si většina uživatelů při registraci do těchto služeb zajišťuje vyplněním nesmyslných údajů. Jelikož tyto data nikdo neověřuje, nejsou nuceni vyplnit pravdu. Začleněním bankovnictví by freemailový účet svou anonymitu ztratil (nutností vyplnit pravdivé osobní údaje), což může být pro Seznam atraktivní. Otázkou ale je, jak na ztrátu anonymity budou reagovat uživatelé.
Bankovní služby v "nebezpečném" prostředí
Všechny freemaily měly v minulosti problém se zabezpečením. Všechny se podařilo kompromitovat, útočníci publikovali i způsob jakým je možné se k privátním informacím dostat. Také kvůli podobným problémům uživatelé vnímají freemail jako nepříliš bezpečné místo pro ukládání velmi důležitých dat. Bankovní systém naopak musí být velmi bezpečný, uživatelé by asi neuvítali, kdyby se při dalším průlomu hackeři dostali k osobním finančním údajům.
Bude-li bankovní sekce zabezpečena jako eBanka (profil, názory) pomocí SIM toolkitové aplikace, bude nutná cesta k operátorovi a do banky kvůli nahrání aplikace. Navíc operátor Oskar SIM toolkitové aplikace v současnosti vůbec nepodporuje a Eurotelu trvalo čtyři roky než je zavedl. Variantou by mohl být Osobní elektronický klíč (často přezdívaný kalkulačka), ten je však zpoplatněn 89 korunami měsíčně nebo Internetový klíč ke kterému potřebujete certifikáty. Tato možnost je v eBance po SIM toolkitu nejlevnější (200 korun jednou ročně za registraci certifikátu) a je hodně pravděpodobné, že zabezpečení certifikáty bude použito ve "freemailovém bankovnictví".
A co kvalita služeb?
Všechny freemailové služby v minulosti postihly více či méně závažné problémy se zálohováním dat. Každý, kdo byl podobným výpadkem postižen, ví, že zadarmo nemůže očekávat velkou kvalitu a služeb freemailu používá pouze pro nedůležité informace. Provozování služeb zdarma je většinou bez záruky, provozovatel si vyhrazuje právo kdykoliv službu zrušit, znepřístupnit, neodpovídá za ztráty dat, za zabezpečení... spojili byste s tímto provozovatelem svůj soukromý účet na který vám pravidelně chodí výplata? Navíc ačkoliv poskytovatelem bankovních služeb bude eBanka, může to vypadat, že služby nabízí portál Seznam, který na rozdíl od banky není pod dohledem ČNB a bankovní účty nemá pojištěné, což může vzbuzovat nedůvěru u řady uživatelů.
Celý projekt zatím halí mlha utajení z obou stran. Kromě krátké společné tiskové zprávy eBanky a Seznamu nejsou k dispozici žádné podrobnější informace a tak si na to, jak se vypořádají s výše popsanými problémy budeme muset počkat do začátku září, kdy bude služba oficiálně spuštěna. Kromě implementace svých služeb do freemailu chystá eBanka na září kompletní redesign svých stránek včetně internetového bankovnictví.
Myslíte, že se internetové služby zadarmo mohou stát prodejním kanálem pro bankovní a finanční produkty? Používali byste "banku ve freemailu"? Podělte se o své názory s ostatními.
Na článku spolupracoval Jan Žáček, technický ředitel společnosti Český web.