Žijeme v době internetu. Kromě samotné možnosti uzavřít smlouvy online, za což finanční instituce často nabízejí výrazné slevy, si mohou uživatelé na webech porovnat, za jakých podmínek si lze pořídit požadovanou hypotéku, pojištění či půjčku. Získají tak daleko lepší přehled o situaci na trhu, což nutí banky a další finanční instituce snižovat finální ceny. Pojďme se nyní na celou věc podívat podrobněji.
Procento lidí, kteří se o hypotékách informují online, překročilo v listopadu 2010 úctyhodných 90 %. Mnohem více potenciálních zákazníků je tedy informováno o aktuálních slevách a výhodách. Banky jsou pak v následném boji o zákazníka nuceny reagovat na tahy konkurence mnohem rychleji a pružněji. Typickým příkladem byla třeba jejich reakce na dramatické zlevnění hypoték ze strany mBank a UniCredit.
Tato situace vede k tomu, že banky samy začínají více využívat externí portály. Jako příklad můžeme uvést server Honzovahypoteka.cz. Již pohled na statistiky naznačuje, že jsou podobné servery uživatelsky mnohem přínosnější než weby jednotlivých bank. Nejúspěšnější online projekt bank, kterým je Hypotekapowebu.czod Hypoteční banky, poskytl za celý rok 2009 hypotéky za přibližně 100 milionů korun, zatímco na portále Honzovahypoteka.cz uzavírají klienti tento finanční objem již za měsíc. „Banky na internetu totiž mohou prodávat své produkty bez vyplácení vysokých provizí třetím stranám. Pokud banka nemusí zaplatit provizi 1–2 % z výše hypotéky, může o tuto částku produkty zlevnit, což je pro všechny klienty přirozeně velmi atraktivní,“ říká finančník Martin Komínek, který se pohybuje několik let i v prostředí internetu a nyní je ředitelem společnosti peníze.cz, a. s..
„Tento trend bude pokračovat a v roce 2011 budeme opět svědky velkého nárůstu celkového objemu zprostředkovaných úvěrů skrze internet, bez finančních zprostředkovatelů,“ dodává Komínek. Klienti zde navíc mohou využít srovnání většiny společností na trhu, takže nejsou odkázáni jen na informace, které jim poskytne jejich banka, která se samozřejmě snaží, aby si její klienti domlouvali veškeré produkty u ní. Univerzální servery naopak všem návštěvníkům nabízejí poradny a aktuální statistiky z trhu, takže lze jejich prostřednictvím získat užitečné rady či aktuální data z finančního trhu, což může hrát při výběru produktů důležitou roli. Jiří Paták, ředitel společnosti chytryhonza.cz, s. r. o., jedničky na trhu online finančních produktů, vidí trend jasně: „Ještě před nedávnem mnozí zpochybňovali, že si finanční služby a internet mohou někdy rozumět. Dnes již není hlavní otázkou, zda prodávat finanční produkty online, ale jaký prodej je nejefektivnější.“
Nic nenasvědčuje tomu, že by servery typu Honzovahypoteka.cz měly v dohledné době strádat. Podle statistiky Ministerstva pro místní rozvoj bylo třetí čtvrtletí letošního roku obdobím, kdy rostly všechny regionální hypoteční trhy v republice. Trh s nemovitostmi, který se dává pomalu ale jistě opět do pohybu, naznačuje, že hrozby developerů a realitních kanceláří nejsou zcela namístě. Developeři a realitky se totiž snaží navodit zdání, že současné zlevňování bytů a domů každou chvilku skončí, což by mělo vést potenciální zákazníky ke zvýšenému nákupu. Odborníci pohybující se na trhu s nemovitostmi jsou ale jiného názoru. Stále totiž roste počet neobsazených novostaveb a developeři si je nemohou dovolit držet příliš dlouho.
Stejným případem jako hypotéky jsou i produkty pojišťoven. Jejich sjednání přes internet má také značné výhody. Běžně dnes můžeme porovnávat a nakupovat cestovní pojištění nebo povinné ručení online. Pojišťovny pak nepotřebují pro svůj prodej kamenné pobočky a úspory tak mohou opět promítnout do snížené ceny. Typy pojištění, které online uzavřít nejdou, jsou pak transparentnější, neboť klienti mohou srovnávat reference na jednotlivé makléře a pojišťovny a vybrat si, u koho si produkt sjednají. Majitelé automobilů využívají kromě povinného ručení také možnost havarijního pojištěnísvého vozu. K tomu dochází zejména v období zimních měsíců, kdy počet škod při dopravních nehodách vzrůstá proti ostatním ročním obdobím i o více než 30 procent.
Obdobný princip platí i u úvěrů. Online srovnání vyvíjí tlak na banky, aby produkty zprůhlednily. Informovaný klient pak neuzavře půjčku, která se mu nakonec prodraží, ale takovou, kde ho nepřekvapí skryté poplatky a podmínky. Internet tedy i v tomto případě pomáhá uživatelům při výběru produktu a zároveň zvyšuje jejich finanční gramotnost. Větší přehled ve světě financí je to, co podle finančních expertů většině českého národa stále chybí. Monitorování finanční gramotnosti z hlediska znalostí, dovedností a hodnotových postupů je rovněž hlavním cílem společného projektu České národní bankya ministerstva financí. Projekt měření finanční gramotnosti je jedním z klíčových kroků v rámci Národní strategie finančního vzdělávání, kterou schválila vláda v květnu letošního roku.
Sdílejte článek, než ho smažem