Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Řekněte zlodějům aut "pá pá"... za 3 až 5 tisíc ročně

Řekněte zlodějům aut "pá pá"... za 3 až 5 tisíc ročně
Bojíte se, že přijdete o své nové auto? Havarijní pojištění je jistě vhodné, nikdy z něj ale nezískáte tolik, abyste si svého ukradeného či totálně zbořeného miláčka mohli pořídit znovu. Na trhu však funguje jeho užitečná a poměrně levná nadstavba.

Pokles tržní hodnoty vozidla dosáhne během prvních tří let zhruba poloviny původní ceny. Již v momentě, kdy opouštíte autosalón se zbrusu novým vozem, ale pořizovací cena o zhruba 15 % převyšuje cenu časovou. Tedy tu, kterou auto skutečně v daném okamžiku má. Právě časová hodnota se přitom automaticky uplatňuje při výplatě pojistného plnění. Z havarijní pojistky proto nikdy nezískáte cenu nákupní (více se o havarijním pojištění dočtete v článku Krádež, nehoda, porucha... co čeká na vaše auto?.

Již přes tři roky ale v České republice existuje připojištění euroGAP, které při totální škodě hradí rozdíl mezi časovou hodnotou a pořizovací cenou auta. Tedy přesně tu část, kterou havarijní pojistka neuhradí. Limitem pojistného plnění je v případě každého vozidla 750 000 Kč (u ojetých vozidel je to 500 000 Kč.) Totální škodou je přitom krádež vozidla, pokud do 30 kalendářních dnů od odcizení není nalezeno, nebo takové zničení vozidla, kdy by náklady na jeho opravu přesáhli obecnou cenu vozidla.

Produkt ocení zejména ti, kteří si pořídili auto na leasing. Vlastníkem jejich vozu je totiž až do doby poslední splátky leasingová společnost. V případě totální škody se tak klienti mohou lehce stát dlužníky, protože celkové náklady leasingové společnosti plnění z havarijní pojistky většinou nepokryje. EuroGAP potřebnou částku doplatí.

A6 Avant 2.8 quattro
nový vůz stáří 1 rok stáří 2 roky stáří 3 roky
cena nového vozu 1 580 000 1 580 000 1 580 000 1 580 000
tabulková cena vozu 1 580 000 1 109 000 889 000 640 000
plnění pojišťovny* 1 580 000 1 109 000 889 000 640 000
spoluúčast 10 % 158 000 110 900 88 900 64 000
plnění euroGAP 0 471 000 731 000 750 000**
* včetně spoluúčasti
** Limitem pojistného plnění je 750 000 Kč

Připojištění je dostupné pouze pro vozidlo, které je primárně kryto jakoukoli havarijní pojistkou na českém trhu. Předmětem pojistného plnění euroGAP je ale jen totální škoda (viz výše). Pokud auto poškodíte méně, získáte plnění pouze z havarijní pojistky, nikoli z euroGAP. Při případné totální škodě pak pojistnou událost likviduje havarijní pojišťovna a podle jejích údajů nastává plnění euroGAP. Pokud se na havarijní pojistku vztahují určité výluky, uplatňují se u tohoto připojištění také.

Uzavřít pojistku euroGAP je možné pouze v momentě pořízení nového či staršího vozu. Nejzajímavější je pro nová auta, kde časová cena klesá nejrychleji. Lze jím ale pojistit také až pět let ojetý vůz. Smluvní ujednání sice uvádí, že pojistná smlouva musí být uzavřena v den převzetí vozidla, podle slov jednoho z bývalých prodejců tohoto produktu lze auto pojistit i zpětně. "Klient nám vůz ale musí fyzicky předvést, abychom si byli jistí, že auto nebylo ukradeno a nejde tedy o pojistný podvod," uvádí.

Při sjednání této pojistky je nutné předložit velký technický průkaz a kopii smlouvy s leasingovou společností nebo dokladu o koupi. Výše pojistného plnění pak určuje doložená pořizovací cena. Z důvodu pojistných podvodů se ale u ojetin vychází z hodnoty, na kterou auto pojistila havarijní pojišťovna.

Za 10 až 16 tisíc na tři roky

Vůz se připojišťuje na dobu přesně tří let a stojí ročně od zhruba 3 300 Kč do 5 300 Kč podle pořizovací ceny vozidla, model nerozhoduje. Háček je ale v tom, že se pojistka platí předem na tři roky, většina případů krádeží vozidel se přitom odehraje do roka od koupě auta. Při uzavření smlouvy tedy klient složí 10 tisíc až 16 tisíc korun.

Sazby pojistného EuroGAP (v Kč od 1. 11. 2004)
Pořizovací cena vozidla (v Kč) Pojistné EuroGAP Limit pojistného plnění
0 – 400 000 10 000 750 000
400 001 – 700 000 12 000 750 000
700 001 – 1 200 000 14 000 750 000
1 200 001 – 2 000 000 16 000 750 000
Zdroj dat: Carlife
Pozn.: U ojetých vozidel je maximální pořizovací cena 1 000 000 Kč a limit pojistného plnění 500 000 Kč.

Jde ale o jediný výdaj, protože spoluúčast na případném plnění z euroGAP je nulová.
Kromě výše uvedených rizik si můžete za zhruba 1 000 až 2 000 Kč pořídit i pojištění spoluúčasti na plnění z havarijní pojistky (jde o produkt euroGAP Plus). V případě "běžného" euroGAP vás ale platba této částky nemine.

Pojistka je nepřenosná a zaniká prodejem automobilu. Dosáhnout připojištění na dobu delší než tři roky standardní cestou možné není. Docílit se toho ale teoreticky dá fiktivním prodejem auta a opětovným sjednáním euroGAP. Výše pojistného krytí se tím ale výrazně sníží, bude totiž vycházet z nové časové ceny, zhruba poloviny ceny původní. Navíc, jak již bylo výše uvedeno, pojistka lze pořídit na ojeté vozidlo, pouze pokud ke dni uzavření pojistné smlouvy neuplynulo více než 5 let od data jeho registrace.

Dodatečné výdaje... a ne zrovna malé

Nemilé překvapení v podmínkách čeká na kupce aut dražších jednoho miliónu korun. Ta jsou objektem zlodějů častěji, a proto spadají do rizikové skupiny. Pro sjednání euroGAP je u těchto dražších vozů nutná instalace satelitního vyhledávacího zařízení, což připojištění výrazně zdražuje. Roční provozní poplatek takového systému stojí zhruba 5 tisíc Kč a cena zařízení samotného se pohybuje od 7 tisíc do několika desítek tisíc Kč. Jak se ale dočtete v tomto článku, u některých aut (zejména těch dražších) může být zabezpečení přímo vyžadováno již pojišťovnou, u které si uzavřete havarijní pojistku. (Jiné pojišťovny takové zabezpečení odměňují slevou z pojistného.)

Pokud váš čtyřkolý miláček nese nebo nesl cenovku s částkou převyšující 2 milióny Kč, (u ojetých vozidel jde o milión), o kladech a záporech připojištění nemusíte vůbec přemýšlet. EuroGAP si v tomto případě totiž pořídit nemůžete. Pojistka není určena ani těm, kteří pronajímají auta, přepravují osoby či náklad za úplatu anebo školí budoucí řidiče.

Kde si produkt pořídit?

EuroGAP je produkt britské pojišťovny Lloyd's of London. Zprostředkovatelem v České republice je makléřská pojišťovací firma MAI Insurance Brokers Czech, člen Komory pojišťovacích makléřů, která zajišťuje veškerý servis tohoto připojištění. Uzavírá smlouvy, spravuje pojištění, provádí likvidaci pojistných událostí a vyplácí pojistné plnění. Společnost vznikla v roce 1997 jako součást velké makléřské společnosti MAI Central Eastern Europe Ltd.
V lednu 2001 koupila společnost Carlife, která jako první uvedla tento produkt na český trh. Aby ta mohla společnost poskytovat pojistné produkty v České republice musí spolupracovat s místními pojistiteli. "Programy EuroGAP jsou pojištěny u pojišťoven Maxima a ČSOB Pojišťovna (profil, názory). Maxima spolupracuje na našich programech v oblasti přímého prodeje, zatímco ČSOB Pojišťovna na programech v oblasti leasingu," uvádí stránky Carlife. Obliba euroGAP výrazně narostla až v minulém roce, kdy prodej získal koncepčnější podobu.

Kdo je ochoten riziko odcizení vozu podstoupit a za "ušetřené" peníze na pojistce si jet raději zalyžovat, připojištění neocení. Nepotřebuje-li havarijní pojistku, nepotřebuje ani euroGAP. Uvažujete-li ale o koupi auta na leasing, kdy vůz havarijně pojistit musíte, nebo prostě upřednostňujete pojištění před rizikem, stojí vám za to se nad euroGAP zamyslet.

Ukradli vám auto? Kolik jste dostali z havarijního pojištění? Co si o euroGAP myslíte? Je to užitečný produkt, nebo jen další magnet na peníze?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+2
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 1. 2005 18:34, axel

Já tady vidím zádrhel ve vztahu k definici "totální škody". Podle většiny pojišťoven totiž není totální škoda až situace, kdy náklady opravy přesahují obecnou cenu vozu, ale již situace, kdy tyhle náklady dosahují 75% obecné ceny vozu... Pokud si GAP pořizujete kvůli krádeži, není to problém, ale pokud to má být použitelná nadstavba nad havarijkem, lítá mi tady částka ve výši až 25% obecné hodnoty vozu (a to nemluvím o tom, že pojišťovna vám plnění z havarijní pojistky poníží o cenu "použitelných dílů"...).

Reagovat

 

+57
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

23. 6. 2005 | 12:39 | podnikatel

Na www.nejlevnejsipojisteni.cz jsem našel osobního pojišťovacího makléře. Od tý doby jsem v klidu. O vše se mi stará (srovnání nabídek pojišťoven,uzavírání a správu všech mých pojistných smluv na všechno možné, vyřizování...více

15. 1. 2005 | 18:34 | axel

Já tady vidím zádrhel ve vztahu k definici "totální škody". Podle většiny pojišťoven totiž není totální škoda až situace, kdy náklady opravy přesahují obecnou cenu vozu, ale již situace, kdy tyhle náklady dosahují 75% obecné...více

16. 12. 2004 | 17:45

Přesně tak je to jinak....koupite si auto za třista...a když mi ho ukradli dostal jsem 30.000 více

16. 12. 2004 | 15:30 | Hugo

No vidíte a já jsem si auto pojistil přesně naopak. Krádež pojištěnou nemám, zato havárii, vandalismus a živelní událost ano. Se 40% bonusem mě to vyjde na docela přijatelný peníz. více

16. 12. 2004 | 13:45 | Gergi

To si ale klidne muzete uzavrit temer u kterekoliv pojistovny. Jiste to vim o CP a Kooperative. Muzete si vybrat bud ALL RISK nebo rozlisovat havarie, zivel, odcizeni. K tomu si muzete vzit EuroGAP, ktera vam bude kryt totalni...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Správa aktiv, Pojistné na sociální zabezpečení, Participace, nadstandardy, jiří čapek, transparency international, pavel pafko, zdravotnictví, barel, eurojackpot, vlastnictví nemovitosti, nařízení evropské komise, vysokopříjmoví klienti, suverenita, zajištěné, Pavel Vlček, Brettonwoodský měnový systém, Lucent Technologies

5AT7213, 1C34060, 1C34050, 6P08868, 1A11111

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK