Desatero pro výběr finančního poradce

Eva Sovová | rubrika: Jak na to | 1. 10. 2008 | 28 komentářů
Desatero pro výběr finančního poradce
Porovnat klady a zápory finančních produktů a vybrat si ten nejvhodnější nedokáže každý. Ke slovu se tak dostávají finanční poradci. Přinášíme desatero jak poznat profesionály a nenaletět těm, kteří klienty jen „loví“, aby shrábli provizi.

Finančním poradenstvím se živí v Česku na živnostenský list desítky tisíc lidí. Někteří poradci mají ale do profesionálů hodně daleko. Obzvlášť když ani moc nerozumí tomu, co klientům vůbec radí nebo se snaží jen uzavřít obchod, vydělat a jít o dům dál. Ve spolupráci se Sdružením obrany spotřebitelů (SOS) přinášíme deset doporučení jak rozpoznat profesionála od špatného poradce, nenaletět na prodejní triky a zdánlivě lákavé nabídky.

1. Při výběru poradců se řiďte pravidlem: co je v domě, není pro mě! Neuzavírejte žádné smlouvy s příbuznými, kteří právě začali pracovat pro „nejlepší“ tuzemskou poradenskou firmu. Nešťastníků, kterým smlouvu uzavřela blízká příbuzná či příbuzný, a teď nevědí, co s tím dělat, protože příbuzní „to už nedělají“, jsou spousty.

2. Rozlišujte obchodní zástupce a poradce. Obchodní zástupce zastupuje exkluzivně jednu nebo několik institucí a nabízí jen produkty firmy nebo firem, které zastupuje. Buď je přímo zaměstnancem těchto institucí, nebo pracuje jako živnostník, tedy osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ). Poradce, také OSVČ, poskytuje služby provázaně. Ve svém portfoliu má z každé finanční oblasti produkty několika firem, z nichž vybírá pro klienta tu, která nejvíce odpovídá jeho potřebám.

3. Dobrou referencí o kvalitách poradce je dochvilnost. Dodržení termínu proto vždy považujte za samozřejmost. Přijde-li poradce na dohodnuté jednání třeba o hodinu dříve a domáhá se setkání, nebo se opozdí a ani se neomluví, je to vážné varování. Časově vypjatou situaci zpravidla takový poradce vytváří záměrně, aby s vámi manipuloval a v časové tísni mohl lépe vnutit produkt, který pro vás nemusí být nejvhodnější.

4. Dobrý poradce projevuje zájem o klientovy plány a potřeby, pozorně mu naslouchá, nepospíchá, respektuje jeho názory a nevnucuje mu své. Analyzuje nebo rekapituluje klientovy potřeby a teprve po jejich vyhodnocení navrhne vhodné finanční instrumenty a finanční parametry. Hned na první schůzce to určitě nezvládne, počítejte proto s dalšími schůzkami.

5. Profesionál umí klientovi poradit a doporučit, jak může z peněz, které má k dispozici, pokrýt co nejvíc vlastních rizik a co nejlépe tak zabezpečit sebe, svou rodinu či další příbuzné. To znamená, že doporučuje a především vybírá produkty, které jsou pro klienta optimální a vhodné. Určitě člověku před důchodem nenavrhne životní pojištění, aby si jím vylepšil státní penzi.

6. Navržené řešení poradce vysvětluje a zdůvodňuje srozumitelně. O každém produktu poskytne co nejvíce informací. Zároveň upozorní nejen na výhody, ale také rizika jednotlivých produktů, které navrhuje využít. Klientovi dává čas, aby si mohl dobře pročíst smlouvu.

7. Nabídne klientovi servis služeb a má zájem o dlouhodobou spolupráci. A to nejen v poradenství jak správně časovat a rozdělovat peníze, ale i v dalších záležitostech, které mohou časem nastat. O klienta má zájem se postarat i v momentě, kdy to pro něj samotného již není finančně atraktivní.

8. Špatný poradce neposlouchá, co klient říká, ale chce prodat to, s čím přišel a co má předem připravené, aby klienta „neobíral o jeho drahocenný čas“. Již na první schůzce má zájem získat od klienta jeho další osobní údaje, například adresu či datum narození.

9. Snaží se vyvolat v klientovi dojem nepostradatelnosti. Působí sebejistě a směřuje k tomu, aby si klient neměl čas ověřit, zda je pro něj nabízený produkt výhodný a vhodný.

10. Doporučovaný produkt vychvaluje a vnucuje, případně i kritizuje konkurenční nabídky na trhu. Nad odbornou znalostí u něj převažují obchodní dovednosti a psychologická taktika prodeje. Řídí se pravidlem: Nejjednodušší triky zabírají na klienty nejlépe!

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+19
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 28 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 10. 2008 22:21, Barbora

Pro laika, který nezna pozadí této profese, bude článek napsaný autorkou jistě zajímavý, ale bohužel realita je jiná. Není zárukou, že člověk který se představí jako finanční poradce a pracuje pro nějakou makléřskou firmu, klientovi opravdu nabídne ten/ty/ nejlepší produkt. Pracují v této profesi už pár let a nemám dobré zkušenosti s těmito poradci, spousta z nich má k profesionalitě daleko. Samozřejmě argument, že dělají pro více firem a tím pádem nabídnou klientovi to nejlepší z nejlepšího zní logicky a zajímavě. Dopředu se omlouvám těm vyjímkám, kteří svou profesi poradce dělají poctivě a dodržují etický kodex, ale musím popsát své zkušenosti z této profese.V dnešní době již nabízíme všichni veškeré produkty, jak z pojišťovnictví, tak produkty bankovní-stavební spoření, penzijní spoření, úvěry, hypotéky atd., takže máme co klientovi nabídnouta a zrovna tak konkurence. Ještě jsem se nesetkala, nebo jsem nezjistila, že by poradce který dělá přímo pro jednu pojišťovnu, mému klientovi, zrušil smlouvu nebo i více smluv, ale běžně se setkávám s tím, že jakmile mého klienta navštíví poradce, který dělá pro makléřskou firmu, ve většině případů zruší nebo se snaží zrušit smlouvy, které klient má uzavřene již delší dobu. Firma pro kterou pracují nás přísně vede k tomu abychom dodržovali etiku v pojišťovnictví i bankovnictví a neupřednostňovali svúj prospěch/provizi/, před prospěchem klienta. Spousta klientu se nechá lehce zmanipulovat a samozřejmě po čase zapomente podmínky produktů, které mají uzavřené. Nemám nic proti konkurenci a nevadilo by mi, kdyby přišli ke klientovi a uzavřeli by mu další smlouvu, ale opravdu mi vadí rušení starších smluv. Proč asi? Patrně je zajimavější provize ze smlouvy uzavřené na 1500kc měsíčně než z 500kc měs.Většina klientů neví, že starší smlouvy měly vysoké garantované výnosy, nevšímnou si, že poplatky za pojistné byly daleko nižší, dokonce jsem si všimla, že některé konkurenční produkty uvádějí ve smlouvě jen celkovou měsíční částku, ale již není ve smlouvě uvedený poplatek za jednotlivá připojištění, patrně abychom nemohli udělat srovnání produktu který klient měl a který mu uzavřeli jako náhradu zrušené smlouvy. Klient tím pádem neví, kolik kč platí za pojištění a koli kč si šetří. Neupozorni klienta, že v případě zrušení, bude vracet daňový odpočet. Zrovna tak klient neví, že kažý produkt je jinak finančně ohodnocen a také, že každá firma dává jinou provizi, neví, že pokud tento poradce zruší produkt jedné firmy, tak nesmí na základě zrušení jedné smlouvy uzavřit druhou smlouvu, protože kdyby na to firma přišla, neobdržel by provizi. Tím pádem někteří nečestní poradci radějí doporučují produkt jiné pojišťovny. Opravdu mi běhá mráz po zádech, když vidím, jak produkt, který profesionálové, odborníci v tomto oboru vyhodnotili, jako jedničku na trhu zruší a uzavřou klientovi produkt, který ja např až pátý v pořadí, když vidím, že klient příjde i o desetitisíce i daleko víc, jejich špatným doporučením...a to jen na základě nepodložených slibů. Títo pánové nebo dámy samnozřejmě šiří slovem i klamnou reklamu. A chtěla bych tady všem těmto poradcům připomenout, že obchodní zákoník stanoví jako jednu z podmínek nekalosti soutěže, že jednání nesmí být v rozporu s "dobrými mravy soutěže". Stál už se mi i takový případ, že klient mne nechtěl ani vyslechnout, takže si dovedete představit, jaké nekalé řeči někteří vedou...Rozhodla jsem se , že budu tvrdě a nekompromisně proti takovým jedincům bojovat přes AFIZ, ČAP a v krajním případě budu žádát, aby takovým poradcům byla odebrána licence u ČNB...A žádám Sdružení na obranu spotřebitelů /SOS/, aby se více zajímali, jakým způsobem jsou tyto produkty a portfolia doporučovány, podle mne se u nás dost tvrdě rozmáhají nekalé praktiky, které jsou v rozporu s dobrými mravy a nejsou v zájmu klienta...ba naopak, klient je tady zneuživán k vlastnímu prospěchu některých poradců...

+11
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 10. 2008 12:34

jo a este neco, je sice mozny ze nejaky produkty jsou drazsi a neni zas tak dulezity nabizet pro lidi jen ty nejlevnejsi, protoze nejaka ta koruna navic nehraje zase az tak roly ale dulezity je to zda se podari splnit klientum ty jejich cile a prani o ktery si rekly, takze zda zaplati na zivotce o 3O kc treba vic je jedno, hlavni je preci zda si poridi ty veci ktere chtel a vo to tady de,

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (28 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

poradce

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

V sazebnících bank se nevyznají ani jejich poradci II

24. 9. 2008 | Miroslav Zeman, Patrik Nacher | 2 komentáře

V sazebnících bank se nevyznají ani jejich poradci II

Komerční banka má poměrně srozumitelný sazebník poplatků. Přesto se v něm nevyznají ani její vlastní pracovníci. Na několika pobočkách nabídli stejnému imaginárnímu klientovi stejné... celý článek

Složité bankovní poplatky už jde propočítat na bankovních kalkulačkách

23. 9. 2008 | Věra Tůmová

Složité bankovní poplatky už jde propočítat na bankovních kalkulačkách

Společný průzkum serverů Penize.cz a www.bankovnipoplatky.com o nesrozumitelných a složitých poplatcích bank nutí finanční instituce k zprůhledňování informací o poplatcích. Banky a... celý článek

Sedm rad pro sjednání nejlevnějšího běžného účtu

12. 9. 2008 | Eva Sovová, Věra Tůmová | 4 komentáře

Sedm rad pro sjednání nejlevnějšího běžného účtu

Poplatky u bankovních účtů rozčilují nejednoho klienta. Řada z nich kvůli tomu zvažuje změnu účtu. Při výběru nejvhodnějšího účtu se ale vyplatí na některé parametry rovnou v bance... celý článek

Vyznat se v sazebnících některých bank je téměř nemožné

18. 8. 2008 | Patrik Nacher | 7 komentářů

Vyznat se v sazebnících některých bank je téměř nemožné

Běžný klient se v bankovních sazebnících vyzná jen sotva. Těžko si tak může spočítat náklady na účet a porovnat je s konkurencí. Vyplynulo to z průzkumu redakce Peníze.cz a serveru... celý článek

Partners Financial Services