Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Další učebnice finanční gramotnosti: ministerstvo ji neschválilo

| rubrika: Co se děje | 29. 9. 2008 | 15 komentářů
Další učebnice finanční gramotnosti: ministerstvo ji neschválilo
Na pultech knihkupectví se nově prodává kniha Tajný deník Barborky Syslové s Kalkulačkou rodinné budoucnosti. Publikace chce vzbudit zájem dětí o finanční vzdělávání. Ministerstvo školství k ní má ovšem řadu výhrad.

V nedávno odstartovaném školním roce bude opět více škol učit děti finanční gramotnost. Látka pro středoškoláky je stanovena v Rámcových vzdělávacích programech pro střední školy. Program pro základní školy by měl být hotový brzy, nicméně učit o financích můžou učitelé na ZŠ již nyní. Autoři knihy Tajný deník Barborky Syslové doufali, že učit by se mohlo i podle jejich knihy. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy(MŠMT) ale tuto kontroverzní knihu nepodporuje.

Autoři knihy Miroslav Háša a Miroslav Oupic vychází z knih „strýčka Kiyosakiho“, jehož jméno je takto v knize několikrát zmíněno. K učebnici také v půlce září uvedli na trh Kalkulačku rodinné budoucnosti, která má pomoci dětem i dospělým naplánovat si budoucnost. „Peníze nejsou individuální, ale rodinnou záležitostí,“ vysvětluje Viktor Vojtko, předseda Nadačního fondu Arnošt, který pomáhal s vydáním knihya finanční gramotností se zabývá. „Dnes převažuje mínění, že člověk po škole začne někde pracovat jako zaměstnanec. Přitom existují i další možnosti, dá se třeba podnikat. Každý si může vybrat,“ míní Vojtko.

 

„Kniha prezentuje jen jeden model rodiny a jejího hospodaření. Nenabízí dětem možnost srovnání s jinými modely. Nenutí ho ke kritickému myšlení a uvažování o správných či nesprávných postupech jednotlivých finančních kroků. To by umožnily různorodé modelové situace. Pozice zaměstnance je také v publikaci spojována s chudobou,“ vysvětluje Helena Müllerová, mluvčí MŠMT, proč ministerstvo neudělilo učebnici tzv. schvalovací doložku. Jelikož není kniha v souladu s RVP a pedagogickými metodami, nefiguruje jako oficiální učebnice finanční gramotnosti. Učit podle ní však ministerstvo nezakazuje.

Knížka je celkem útlá a bohatě ilustrovaná. Na necelých sto stranách a se snaží dětem ukázat na příkladu syslí rodinky, jaké typy povolání lze v životě vykonávat. Sysel (případně člověk) tak může být zaměstnanec, podnikatel, investor či majitel podniku. Rodina má alespoň jednoho člena v každém tomto typu. Příběh učebnice je postavený na tom, že se rodina snaží být finančně nezávislejší, než byla doposud. Proto pronajmou garáž a vlastní auto si koupí 18letý podnikatel, bratr Barborky, která celý příběh vypráví. Garáž tak generuje tzv. pasivní příjem (stejně jako např. dividendyči nájem bytu) a auto slouží firmě Barborčina bratra, kde se stává majetkem, který pomáhá vydělávat, místo aby polykal peníze – tedy byl tzv penězožroutem. Garáž je zas naopak penězonosičem.

„Kalkulačka by pak měla lidi donutit začít se více starat o svoji finanční gramotnost,“ osvětluje Jaroslav Mlčoch, učitel na základní škole a spolupracovní nadace Arnošt, s jakým záměrem byla kalkulačka vydána. Dají se v ní nastavit příjmy, výdaje, investicea sny rodiny. Kalkulačka pak počítá kolik rodina uspoří za rok a zhodnotí, zda je rodina bohatá či chudá. Nosnou myšlenkou je mít co největší pasivní příjem z pronájmu různých movitých i nemovitých věcí, který tvoří penězonosiče. Kniha i kalkulačka také informují o různých typech dluhů. Špatný dluh je takový, který vede například k nákupu spotřební elektroniky

Finanční situace jsou podávány zjednodušeně a jednostranně,“ uvádí Müllerová další důvod, proč neudělilo MŠMT schvalovací doložku. „Pro zjednodušení nepočítáme úroky, poplatky, RPSN či inflaci, které mohou výši našich peněz ovlivnit,“ zní poznámka v manuálu ke Kalkulačce. "Knihu předěláváme a chceme, aby byla poté schválena a zařazena mezi učebnice MŠMT," říká Miroslav Háša, ředitel Profess consulting.

Finanční gramotnost na školách je ale díky novým plánům hlavně v rukou učitelů, protože není již určen prostředek, jak děti učit, nýbrž cíl. Tedy co mají děti znát. Za tímto účelem probíhají v současné době různá školení, které připravuje Národní institut dalšího vzdělávání.

Co všechno by se děti měly učit? Podělte se o názor.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+9
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 9. 2008 19:21, Jan Pavlovský

Bylo to v 8. ročníku ZŠ Legerova, kdy jsem poprvé spatřil hru, která se nazývá cashflow, a za kterou vděčímeRobert T. Kiyosakimu, který též napsal mnoho zajímavých knih. Neměl jsem potuchy o hře nevěděl jsem co to znamená ,,cashflow´´ a už jsem neměl ani myšlenku o tom jak by mohla tato hra vypadat. Jediné co jsem o této hře věděl bylo to, že by to mělo být něco obdobného jako monopoly, a když po dlouhém očekávání jsem hru spatřil, tak první co mě napadlo bylo, že to není nic jako monopoly, s monopoly to má společné jenom tři zásadní věci to že se hází kostkou, hraje se s figurkami a to poslední co mají společného, že se hraje o peníze. Ale nejsme tu proto, abychom porovnávali rozdíly mezi hry, ale proto, že tato hra mě naučila určitému ekonomickému levelu, který je alespoň tím minimem co vám může někdo poskytnout. Je to taková startovací čára, která odstartuje v lidech myšlení nad jejich finančně ekonomickým rozdělením jejich peněz na nějakou dobu a případně si s nimi ještě vydělat. Tato hra mě naučila se ekonomicky rozvíjet a nevyhazovat peníze jen tak do vzduchu, nebo aby mi přebytečné peníze leželi jen tak na účtu, jako to dělá většina českého národa, jelikož nemá většina z nich ani potuchy o tom, jaké mají vůbec možnosti a co vše pro sebe mohou udělat. Vyplývá z toho, že by děti na školách neměli být dál okrádáni o jejich vzdělání. Dokonce by to mohla být alespoň hodina týdně, která by studenty ve škole bavila, a nenudily by se při opisování některých příkladů z matematiky... Tak jak jsem se dozvěděl od svých tří mladších sourozenců, tak hra cashflow je jediný co je ve škole baví. Můj názor je takový, že by finanční vzdělávání malých studentů na základních školách mělo bez podmínečně lepší význam, než kdyby nebylo žádné, či začalo příliš pozdě.

Reagovat

 

+7
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

29. 9. 2008 9:28, Michal Kára

Sice jsem to necetl, ale podle "Pozice zaměstnance je také v publikaci spojována s chudobou" ... „Finanční situace jsou podávány zjednodušeně a jednostranně“

Si dokazu docela dobre predstavit, jak ta kniha asi vypada. Podobne jako hra Cashflow, kde akcie prakticky nemuze zkrachovat a skoro vzdy se vrati na maximalni hodnotu, zato z prace vas vyhazuji pomalu kazdy mesic :-D

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (15 komentářů)

16. 11. 2014 | 1:43 | Mirek

To jsem rád, že jsem vyprovokoval tak vzrušenou diskuzi. Hlavně u těch, kteří knihu nečetli. Ono se ke knihám Roberta Kiyosakiho nedá moc moudřejšího napsat. Ale dá se jeho názory přiblížit myšlení Českých lidí. Absolvovali...více

25. 3. 2014 | 15:19 | tom

to: Mirek odkazy nefungují více

7. 10. 2010 | 15:27 | Mio

ach jo. Tahle kniha je jen kopií originálu - tedy asi variací, jak se to dá vysvětlovat. Ale jak je to zpracováno bych viděl tak pro předškolní děti. Protože Kiyosakiho definici aktiv a pasiv musí pochopit každé dítě. A zavádění...více

30. 9. 2008 | 19:21 | Jan Pavlovský

Bylo to v 8. ročníku ZŠ Legerova, kdy jsem poprvé spatřil hru, která se nazývá cashflow, a za kterou vděčímeRobert T. Kiyosakimu, který též napsal mnoho zajímavých knih. Neměl jsem potuchy o hře nevěděl jsem co to znamená...více

30. 9. 2008 | 16:04 | BrianB.M.

Tutu hru jsem poprvé viděl v 8 třídě a hned mě zaujala vypadala něco jako monopoli. Chvilku sem se koukal jak se hra hraje , ale moc jsem to nepochopil, naštěstí můj ochotný profesor matematiky mi to s radostí vysvětlil....více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Strukturální nezaměstnanost, Měnové futures, Extrapolace, česká spořitelna, banky, bankovnictví, daňové úniky, fintech, nezávislí, zcizitel, podpora při rekvalifikaci, BankKlient, přehlednost formuláře, bavlna, URL adresa, účelové vázání, advokát, odborné stanoviko

3A30100, 1SP7998, 9A90000, 7U67866, 7U18766

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK