Rozdíl mezi pravěkem a středověkem je mimo jiné v penězích. V pravěku neexistovaly a lidé si mohli něco koupit jen výměnou za to, co už měli. Pokud ale nenašli nikoho, kdo by byl ochotný si s nimi věci vyměnit, měli smůlu. Ve středověku to bylo jednodušší. Díky penězům, které lidé dostali za prodej toho, co vyrobili, si mohli mnohem jednodušeji koupit to, co potřebovali. Zlepšení směny zboží a služeb, které přinesl vynález peněz, si už brzy budou moci vyzkoušet i žáci druhých stupňů základních škol a víceletých gymnázií.
Studenti si pod vedením učitele budou hrát na řemeslníky a na vlastní kůži tak poznají, jak fungují peníze a v čem tkví jejich výhoda. Podobnou hrou na obchodníky s jablky pochopí, jak se tvoří ceny a proč je někdy v obchodech vyprodáno a jindy zboží zůstává dlouho ve skladech. Takové hry nabízí žákům a učitelům nová učebnice Finanční a ekonomické gramotnosti, kterou sepsali Michal a Eva Skořepovi a jejíž vydání finančně podpořila Česká národní banka.
Učebnice se má stát podkladem pro výuku základů ekonomiky a finanční gramotnosti v rámci předmětu Výchova k občanství. Odpovídá proto Standardům finanční gramotnosti pro základní vzdělávání, jak je vyhlásilo ministerstvo školství v roce 2008.
Kniha je především návodem pro učitele, jak tuto poměrně složitou problematiku žákům vyložit. Nemusí se držet přísně osnovy, mohou se jednotlivými úkoly, cvičeními a hrami inspirovat a vymýšlet svá vlastní. Cílem je, aby žáci po absolvování předmětu chápali, jak funguje ekonomika, odkud se berou peníze a naučili se s nimi hospodařit i s využitím moderních finančních produktů.
Samotné pojetí učebnice vzdělává žáky a učitele spíše v ekonomické gramotnosti. Vysvětluje základy fungování ekonomiky jako vlastnictví, dělbu práce, koloběh zboží a služeb v ekonomice, tvorbu cen či daně. Vlastní finanční gramotnosti, tedy dovednosti hospodařit s penězi a dokázat porovnávat nabídky různých finančních institucí, věnují autoři tři z osmi kapitol. Žáci se naučí, jakými způsoby se dá platit za zboží a služby. V navazující části autoři vysvětlují problematiku úspor, úvěrů, úroků, výnosů a inflace. Poslední část učebnice se z poloviny věnuje hospodaření s penězi. Žáci si například mohou v praxi vyzkoušet vedení rodinného rozpočtu.
Velkou výhodou knihy je její důraz na hru a aktivitu žáků. Sami musí zjišťovat některé potřebné informace, čímž se seznámí s finančními institucemia jejich produkty. Zároveň je publikace koncipovaná jako učebnice, což může ulehčit práci učitelům. To je podstatná výhoda ve srovnání s jinými publikacemi, které se snaží přiblížit téma finanční gramotnosti alternativními formami, například příběhy vymyšlené rodiny či deskovými hrami.
Na druhou stranu jde o návod pro učitele. Bude hodně záležet na nich, jak k výuce přistoupí, zda se budou pouštět do všech navržených her, nebo výuku povedou více jako svůj výklad. Učitel rovněž bude muset zvolit, do jaké hloubky bude látku probírat. Učebnice nabízí jak přehled základů ekonomiky a financí, tak obsahuje cvičení, která vyžadují větší znalost ekonomických pojmů a problémů a nemusejí být pro žáky vždy zábavná.
Učebnice Finanční a ekonomická gramotnost, která se skládá z manuálu pro učitele a dvou pracovních sešitů pro žáky, je bezesporu užitečným nástrojem, jak zlepšit povědomí mladých lidí o ekonomice a financích. Přesto by mohla být větší část věnována finanční gramotnosti, v níž by žáci museli více přemýšlet o vztahu půjček a úspor; okamžité spotřeby, na kterou sází všichni poskytovatelé úvěrů, a finančního zajištění pro budoucnost. Nestačí si jen umět porovnat nabídky půjček, ale žáci by měli být schopni rozhodnout, co se ještě vyplatí koupit na úvěr a na co je lepší si našetřit. Právě v tomto ohledu bude důležitá role učitele, zda se pokusí žákům vysvětlit i to, co v učebnici chybí nebo je tam zmíněno jen okrajově.
Jak by se podle vás měly děti učit základům finanční gramotnosti? Podělte se o názor.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
29. 8. 2008 8:22, Jahoda František
Pane Přemýšlím, kupuji si občas ekonomickou literaturu přes Amazon.com za 200 - 300 Kč (i s balným a poštovným), přiznávám, že v angličtině. Při vší úctě k autorům Skořepovým, nejsem si jistý, že jejich dílo je dvakrát lepší než výtvory pánů Bernsteina, Harforda, Wheelana či Levitta s Dubnerem - tedy autorů, kteří také píší o ekonomických základech pro laiky. Pokud jde o pány Trumpa a Kiyosakiho, mám na ně vlastní názor, ale nebudu ho zde ventilovat.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
28. 8. 2008 8:04, Bouček Antonín
498 Kč, pane Jahodo. Učitelé, kteří si přejí poznat, jak ekonomika funguje, si připlatí ještě o jednu korunu víc.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.