Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Finanční gramotnost pro děti: výuka hrou

| rubrika: Tip na knihu | 28. 8. 2008 | 11 komentářů
Finanční gramotnost pro děti: výuka hrou
Čeští učitelé mají k dispozici novou učebnici pro výuku ekonomické a finanční gramotnosti. Pomocí her a úkolů mohou žáky naučit, jak funguje ekonomika a jak se dá hospodařit s rodinným rozpočtem. Větší část publikace se ale věnuje ekonomice a jen menší část vlastní finanční gramotnosti.

Rozdíl mezi pravěkem a středověkem je mimo jiné v penězích. V pravěku neexistovaly a lidé si mohli něco koupit jen výměnou za to, co už měli. Pokud ale nenašli nikoho, kdo by byl ochotný si s nimi věci vyměnit, měli smůlu. Ve středověku to bylo jednodušší. Díky penězům, které lidé dostali za prodej toho, co vyrobili, si mohli mnohem jednodušeji koupit to, co potřebovali. Zlepšení směny zboží a služeb, které přinesl vynález peněz, si už brzy budou moci vyzkoušet i žáci druhých stupňů základních škol a víceletých gymnázií.

Studenti si pod vedením učitele budou hrát na řemeslníky a na vlastní kůži tak poznají, jak fungují peníze a v čem tkví jejich výhoda. Podobnou hrou na obchodníky s jablky pochopí, jak se tvoří ceny a proč je někdy v obchodech vyprodáno a jindy zboží zůstává dlouho ve skladech. Takové hry nabízí žákům a učitelům nová učebnice Finanční a ekonomické gramotnosti, kterou sepsali Michal a Eva Skořepovi a jejíž vydání finančně podpořila Česká národní banka.

Učebnice se má stát podkladem pro výuku základů ekonomiky a finanční gramotnosti v rámci předmětu Výchova k občanství. Odpovídá proto Standardům finanční gramotnosti pro základní vzdělávání, jak je vyhlásilo ministerstvo školství v roce 2008.


Název:
Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia
Autor: Michal Skořepa, Eva Skořepová
Rok vydání: 2008
Nakladatelství: Scientia
Manuál pro učitele: 320 Kč*
Pracovní sešit pro žáky 1: 89 Kč
Pracovní sešit pro žáky 2: 89 Kč
*Manuál pro učitele zpravidla hradí škola.

Kniha je především návodem pro učitele, jak tuto poměrně složitou problematiku žákům vyložit. Nemusí se držet přísně osnovy, mohou se jednotlivými úkoly, cvičeními a hrami inspirovat a vymýšlet svá vlastní. Cílem je, aby žáci po absolvování předmětu chápali, jak funguje ekonomika, odkud se berou peníze a naučili se s nimi hospodařit i s využitím moderních finančních produktů.

Samotné pojetí učebnice vzdělává žáky a učitele spíše v ekonomické gramotnosti. Vysvětluje základy fungování ekonomiky jako vlastnictví, dělbu práce, koloběh zboží a služeb v ekonomice, tvorbu cen či daně. Vlastní finanční gramotnosti, tedy dovednosti hospodařit s penězi a dokázat porovnávat nabídky různých finančních institucí, věnují autoři tři z osmi kapitol. Žáci se naučí, jakými způsoby se dá platit za zboží a služby. V navazující části autoři vysvětlují problematiku úspor, úvěrů, úroků, výnosů a inflace. Poslední část učebnice se z poloviny věnuje hospodaření s penězi. Žáci si například mohou v praxi vyzkoušet vedení rodinného rozpočtu.

Velkou výhodou knihy je její důraz na hru a aktivitu žáků. Sami musí zjišťovat některé potřebné informace, čímž se seznámí s  finančními institucemia jejich produkty. Zároveň je publikace koncipovaná jako učebnice, což může ulehčit práci učitelům. To je podstatná výhoda ve srovnání s jinými publikacemi, které se snaží přiblížit téma finanční gramotnosti alternativními formami, například příběhy vymyšlené rodiny či deskovými hrami.

Na druhou stranu jde o návod pro učitele. Bude hodně záležet na nich, jak k výuce přistoupí, zda se budou pouštět do všech navržených her, nebo výuku povedou více jako svůj výklad. Učitel rovněž bude muset zvolit, do jaké hloubky bude látku probírat. Učebnice nabízí jak přehled základů ekonomiky a financí, tak obsahuje cvičení, která vyžadují větší znalost ekonomických pojmů a problémů a nemusejí být pro žáky vždy zábavná.

Učebnice Finanční a ekonomická gramotnost, která se skládá z manuálu pro učitele a dvou pracovních sešitů pro žáky, je bezesporu užitečným nástrojem, jak zlepšit povědomí mladých lidí o ekonomice a financích. Přesto by mohla být větší část věnována finanční gramotnosti, v níž by žáci museli více přemýšlet o vztahu půjček a úspor; okamžité spotřeby, na kterou sází všichni poskytovatelé úvěrů, a finančního zajištění pro budoucnost. Nestačí si jen umět porovnat nabídky půjček, ale žáci by měli být schopni rozhodnout, co se ještě vyplatí koupit na úvěr a na co je lepší si našetřit. Právě v tomto ohledu bude důležitá role učitele, zda se pokusí žákům vysvětlit i to, co v učebnici chybí nebo je tam zmíněno jen okrajově.

Jak by se podle vás měly děti učit základům finanční gramotnosti? Podělte se o názor.

 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+7
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 8. 2008 8:22, Jahoda František

Pane Přemýšlím, kupuji si občas ekonomickou literaturu přes Amazon.com za 200 - 300 Kč (i s balným a poštovným), přiznávám, že v angličtině. Při vší úctě k autorům Skořepovým, nejsem si jistý, že jejich dílo je dvakrát lepší než výtvory pánů Bernsteina, Harforda, Wheelana či Levitta s Dubnerem - tedy autorů, kteří také píší o ekonomických základech pro laiky. Pokud jde o pány Trumpa a Kiyosakiho, mám na ně vlastní názor, ale nebudu ho zde ventilovat.

Reagovat

 

+11
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (přemýšlím 28. 08. 2008 16:56)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

28. 8. 2008 8:04, Bouček Antonín

498 Kč, pane Jahodo. Učitelé, kteří si přejí poznat, jak ekonomika funguje, si připlatí ještě o jednu korunu víc.

Reagovat

 

-8
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jahoda František 28. 08. 2008 07:56)

Další příspěvky v diskuzi (11 komentářů)

12. 3. 2012 | 13:59 | Mirek

Jen víc hráčů. Trošku se daří i nám. Vystoupení v regionech. http://www.vcele.eu/vcele/vzdelavaci-program-vurees-v-regionech
Článek http://www.infoportaly.cz/karvinsko/orlova/workhop-na-tema-penize-v-orlove
Video...
více

28. 10. 2008 | 18:44 | Hráč

Dá se říct,že většina z nich má už v 9.třídě lepší představu a toku peněz než jejich rodiče.Bude-li toto vyučování finanční gramotnosti v celé republice,nebudeme národ zadlužených, ale národem iniciativních lidí. Dovoluji...více

27. 10. 2008 | 19:03 | D. Pleska

Jako první věc mě zajímá, jestli děti v procesu studia tohoto předmětu pochopí, že všechny výdaje (i ty budoucí) musí být pokryty příjmy, a to stabilními. Půjčky jsou vždy dočasná řešení s výjimkou bydlení, kde ovšem se...více

1. 10. 2008 | 9:24 | Procházková

Dá se tato kniha někde koupit? více

29. 8. 2008 | 16:59 | přemýšlím

Pane Jahoda, děkuji Vám za Váš názor,každý máme nějaký a jen chytrý člověk uznává názory druhých.Přiznám se že v anglicky psaných knihách bych si moc nepočetl a autory Skořepovy neznám a jejich knihu jsem ještě neviděl a...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

    Nabídky práce

    Obchodní rejstřík

    Osoby v obchodním rejstříku

    Části obce

    Městské části

    Obce

    Okresy

    Témata

    Výkaz cash flow, Měnové (devizové) trhy, Zproštění od placení pojistného, transformované fondy, petr brousil, penzijní připojištění, státní podpora, penzijní fondy, chronická nemoc, metropole, obchodní partneři, In Your Pocket, fond peněžního trhu, příklad, pšenice, ekologický produkt, živnostenský úřad, eBay

    2SN4831, 7T09851, 5B55555, 6T44930, 6T41640

    Přihlášení

    Jméno

    Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

    Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

    ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
    Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
    Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

    Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK