Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Řeší se rébus. Jak naučit učitele rozumět osobním financím.

| rubrika: Co se děje | 29. 5. 2008 | 7 komentářů
Řeší se rébus. Jak naučit učitele rozumět osobním financím.
Ministerstvo školství nabídne učitelům finanční gramotnosti možnost doplnění znalostí na jednodenních seminářích. Jenže to patrně stačit nebude. Učitelé musí být motivovaní, aby se dál sami vzdělávali, či přiváděli do výuky odborníky z praxe.

Program finančního vzdělávání dětí na základních a středních školách se pomalu stává realitou. Národní institut pro další vzdělávání učitelů (NIDV) má již naplánované kurzy, které chce nabídnout pedagogům. „Budeme o tomto kurzu učitele informovat. Ti se následně budou moci na školení zaregistrovat,“ říká Jitka Šimsová, vedoucí metodické a koncepční sekce NIDV. Učitele budou školit odborní lektoři v rámci šesti vyučovacích hodin. Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV) chce školám koncem srpna rozeslat metodické příručky, jak finanční gramotnost děti naučit. „Kromě výkladové části budou v příručkách i příklady z praxe,“ upřesňuje Ivana Nepovímová z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), členka pracovní skupiny pro finanční vzdělávání (PSFV).

Co by chtěli čeští deváťáci

„Chtěl bych jít na vysokou školu. Buď ekonomickou, nebo právnickou. Chtěl bych pracovat s penězi – být třeba finanční poradce nebo něco podobného. A při tom se snažit podnikat na burze. A postupně nabírat prachy a začít v něčem podnikat. Tak ve třiceti bych chtěl mít zajištěno bydlení a mít nějakou přítelkyni. Do 35 mít děti a postupně střádat a zajišťovat se na důchod.“

„Po ZŠ chci na obchodní akademii a v průběhu této školy chci zkoušet investovat zatím jen malé částky peněz do akcií. Po ukončení studií bych si chtěla najít nějaké lepší zaměstnání a v průběhu zaměstnání bych dál investovala, ale už větší částky peněž, protože bych se v tom již vyznala. Z uspořených peněz bych si koupila nějaké nemovitosti (pozemky, domy), které budu pronajímat. Tak asi ve 40 letech bych se pokusila o zakoupení nějaké firmy. A v 50 letech bych byla v předčasném důchodu (peníze by mi z firmy chodily samy).“

„Klíčem k systému finančního vzdělávání je vytvoření možností pro učitele, aby si doplnili znalosti, a také jejich motivace aktivně se v této oblasti vzdělávat,“ tvrdí Pavel Zubek z ČNB, člen PSFV. Potřebu dalšího vzdělání pedagogů připouští i ředitel pražského Gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička: „Většina učitelů Základů společenských věd, kam tato problematika patří, se zabývá jinými obory. Jsou proto ve finančních věcech vzděláni málo.“

Nicméně jednorázový šestihodinový kurz nejspíš učitele, kteří s finanční problematikou nepřišli do styku, na plnohodnotnou výuku nepřipraví. Proto je důležité, aby měli další možnosti, jak se průběžně vzdělávat. „Jenže taková další podpora chybí,“ říká Viktor Vojtko, další člen PSFV z nadace Arnošt. „Stát neorganizuje nic, je mu to jedno. Pokud se organizuje nějaké školení, tak to je ze strany neziskových organizací či školících center,“ říká Růžička.

Potíž může nastat i s motivací učitelů, aby si znalosti dál doplňovali. To je důležité proto, že školy musí vytvořit vlastní náplň a strukturu výuky na základě státem zpracovaných Rámcových vzdělávacích programů, které stanovují tzv. „nepodkročitelné minimum“. Vyučování nad rámec státních vzdělávacích programů závisí na aktivitě škol a učitelů. „Vzhledem k finančnímu ohodnocení učitelů se počítá s tím, že učí rádi, že mají o obor zájem a že se něco sami doučí,“ tvrdí Růžička. To se ale dá těžko očekávat od učitelů, kteří se prioritně věnují jiné problematice.

Anketa

Jsou dnes učitelé schopni naučit děti jak rozumět osobním financím?

Strategie zavádění finanční gramotnosti nepředpokládá nové předměty. „Snahou je spíše lépe využít stávající předměty, zejména matematiky a občanské výchovy,“ vysvětluje Michaela Dombrovská, nezávislá expertka pracovní skupiny. „Existuje nicméně i možnost vytvoření nového samostatného předmětu,“ upřesňuje Nepovímová. To záleží na dané škole, jak se rozhodne. Podle zkušenosti nadace Arnošt větší nadšení pro zavádění finanční gramotnost vykazují školy, jejichž představitelé mají vystudovanou ekonomickou školu.

Celá tíha finančního vzdělávání by ovšem nemusela nutně zůstat pouze na učitelích, domnívají se někteří členové PSFV. „Ideální je kombinace, kdy učitel vyloží danou problematiku a pozve do třídy na besedu či seminář profesionála z nějaké finanční instituce,“ myslí si Petr Klínský z Asociace obchodních akademií. „Z dlouhodobého hlediska je to ze strany finančních institucí výhodná strategie. Je ale důležité rozpoznat, kdy se jedná více o PR a kdy skutečně o snahu vzdělávat,“ upozorňuje na možná úskalí Dombrovská.

Skončí státní strategie finančního vzdělávání fiaskem, nebo přinese změnu do škol a děti něco naučí? Podělte se o názor.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

0
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 5. 2008 7:38, H.

aniž bych byl učitelem nebo je měl potřebu obhajovat (zvláště, když se zase chystají stávkovat), nemáte bohužel pravdu. Celá problematika je o tzv. Školním vzdělávacím programu, který má značně rozvolněné možnosti. Každá škola má zpracovaný přesný rozsah toho, co kdy koho má vyučovat, a patrně nikoho při psaní tohoto materiálu nenapadalo, jak co "ocukrovat" - třeba i základy osobních financí.
Ale mezi náma, ono je to jedno, na základních školách se brzy bude řešit,kde vzít na bezpečnostní rámy :-)

Reagovat

 

+33
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Rodič 29. 05. 2008 06:31)

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

30. 5. 2008 | 13:51 | Radek Mora

No co bych určitě doporučoval to pojat herní formou kterou už vymyslel Robert T. Kiyosaki s názvem Cashflow 101 a 202
Též i literárně bych nejraději změnil koncept učení protože (No raději nebudu udávat spisovatele)...
více

30. 5. 2008 | 8:55 | Honza

Jak to tak čtu, jenom mne to utvrzuje v názoru nespoléhat na školu při vzdělávání dětí v osobních financích, podobně jako se znalostí práce na počítači. O to se raději postarám sám. více

29. 5. 2008 | 19:34 | Jaromír Adámek

Škoda, že se školy bojí experimentovat a zavádět rychle nové věci. Určitě by děti více bavila výuka, která není natolik vzdálená od praxe.
Není špatný nápad zvát si lidi z praxe, i když potkat Aloise Jiráska (což nejde),...
více

29. 5. 2008 | 17:58 | Marx

Jasně že je to super nápad. Jenže než to napadlo ministerstvo, tak se po tom několik let marně volalo. Třeba i tady na penize.cz :-) více

29. 5. 2008 | 12:32 | Jaromír Adámek

Ale má pravdu, stačí si vzpomenout, jaké byly nejprve po revoluci problémy sehnat učitele cizích jazyků a později IT...
Jinak, tohle je vážně skvělý nápad vyučovat základy ekonomie, či investování už na základní škole....
více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

FF (fully funded), Reálný výnos, Nerozdělený zisk, neveřejná nabídka, eet, ivnestice, brno, spotřebitel, ESPA český fond peněžního trhu, 136/2011 Sb., zakládání firmy, znění, regulované profese, média, ukončení, korekce, rodinná politika, finanční cíle

9A14408, 2AR7254, 3AR5153, BUBUBUS1, 66DEVIL

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK