Ve společnosti Partners jste nejdřív působil jako finanční poradce, proč jste se najednou zaměřil právě na franšízy?
Šlo vlastně o náhodu. V Partners jsem osm let, z toho první čtyři roky jsem se specializoval na klientskou práci a neměl ambice stát se manažerem. Lidi kolem mě neustále rostli, přecházeli na vyšší pozice, ale já svoji práci vnímal jen jako službu – nabídnu lidem produkt a dostanu zaplaceno. Neviděl jsem důvod, proč něco budovat a snažit se dosáhnout výš. To se změnilo ve chvíli, kdy jsem dostal možnost postavit franšízu v Semilech. Najednou jsem za sebou viděl něco hmotného, něco co lidem přinese užitek, mnohdy větší než pobočky bank a pojišťoven. Teprve tehdy jsem pochopil pravý smysl podnikání ve financích
Proč podle vás Partners markety přináší klientům větší užitek než banky a pojišťovny?
Banky a pojišťovny nabízejí klientům informace pouze o svých produktech, navíc mnohdy některé věci zastírají a dost často nejsou objektivní. Služba, kterou klient dostane na našich pobočkách, je nezávislá, porovnáváme jednotlivé produkty napříč trhem a na klienty máme také daleko víc času.
A v čem jsou franšízy jiné oproti multilelevelu?
Markantní rozdíl je určitě v lidech. Pokud jde o franšízy, jsou v nich fixně placení lidé, kteří dokážou poskytnout servisní službu na velmi vysoké úrovni a nejsou přitom tak silně orientováni na výkon jako obchodníci v multilevelu. Strukturální část firmy je velmi silná při získávání nového klienta a franšízy ji skvěle podporují, protože pomůžou onoho klienta udržet.
Zaměstnanci franšíz tedy nemají, podobně jako zaměstnanci bank a pojišťoven, předepsáno, kolik a jakých produktů mají za měsíc sjednat?
Díky bohu ne. I my na lidi na pobočkách samozřejmě klademe nároky, ale jde spíš o počet finančních plánů. Nechceme, aby lidem za každou cenu cpali produkty, které nepotřebují. Finanční plán může obsahovat pouze výhodný běžný účet nebo financování bydlení a zajištění na penzi. Záleží, co daný člověk skutečně potřebuje.
Franšízy nabízejí širokou škálu produktů. Dokážou jejich zaměstnanci skutečně obsáhnout tolik dat o bankovních, pojistných i investičních produktech a klientovi dobře poradit?
V tom franšízám jednak pomáhá centrála pomocí nejrůznějších analýz a tipů, v praxi se navíc na každé pobočce lidé postupem času vyprofilují – zaměří se na jedno odvětví a jsou jeho garantem.
Jak se podle vás na koncept franšíz dívají poradci – nemají pocit, že na nich franšízanti parazitují?
Myslím, že úvodní obavy jsme překonali. Na jedné straně jsou franšízy, na druhé síť a dohromady vytváříme smysluplnou synergii. Multilevelová síť vytváří nové hodnoty, přivádí zajímavé lidi a franšízy je zase umí udržet. Podařilo se nám vymyslet systém sdílení klientů a následných peněz, který v mnoha případech dokonce postrkává strukturu dál. Za poslední roky hodně zpřísnila legislativa a nároky na kvalitu finančního poradce jako opravdového odborníka ve všech odvětvích finančního poradenství. To je to, v čem specialisté na pobočkách dnes podporují manažery a méně zkušené poradce, kteří chtějí budovat svojí firmu.
Myslíte, že služba, kterou dostane klient franšízy, je kvalitnější než služba finančního poradce ze sítě?
V principu se samozřejmě snažíme, aby kvalita byla vždy na té nejlepší úrovni v obou případech, ale zkušenost ukazuje, že z různých důvodů je výhodnější, aby se o část portfolia pomohla poradci postarat pobočka.
V jakých případech je tedy pro klienta výhodnější obrátit se na franšízu?
Jednoznačně ve všech. (smích) Ne, ale vážně, mezi poradci jsou dnes špičkoví odborníci na vysoké úrovni, kteří poskytnou skvělou službu. Problém může být s tím, jak takového odborníka poznat. Naše pobočky dnes fungují víc jako perfektní továrna na finanční služby, kde každý má své místo a své úkoly. A to i díky systému, který na pobočkách vyžadujeme. A protože jsou na frekventovaných místech v daných obcích a díky příznivé otevírací době, mnohdy i o víkendu, jsou pro klienta jednoduše dostupné.
Mohly by jednou franšízy nahradit celou strukturální firmu?
To si neumím představit a navíc by to podle mě byla obrovská škoda. Osobně bych si daleko víc přál, aby naše pobočky nahradily distribuční sítě bank a pojišťoven.
Pojďme k samotnému franšízingu – jak by podle vás měl vypadat ideální franšízant?
Určitě pomáhá, když jde o člověka, který je v obci veřejně známý – několik našich franšízantů je například v obecním zastupitelstvu a povědomí o pobočce je tam daleko větší. Velice důležité také je, aby se chtěl pobočce věnovat opravdu naplno a neměl čtyři další byznysy, ve kterých se musí angažovat. Každý, kdo chce otevřít franšízu, musí počítat s maximálním nasazením alespoň po dobu tří let, pak si může najít někoho, kdo ji za něj povede.
A jak by na tom měl být, co se vlastních financí týče?
Za poslední dva roky jsme se dost poučili a už například víme, že franšízant by neměl být čistý investor. Člověk, který má peníze a myslí si, že práci odmakají ostatní. Na druhou stranu základní kapitál – alespoň půl milionu korun, s pomocí kterého ufinancuje první měsíce provozu pobočky, potřeba je. My zajistíme výstavbu na klíč, na kterou franšízantovi klidně půjčíme, ale provozní náklady musí jít z jeho kapsy.
Měl by mít zkušenost s podnikáním?
Určitě je to lepší, ale rozhodně to není podmínkou. Důležitější je, jestli má manažerské dovednosti a umí vést lidi. Nemusí mít nutně ani zkušenosti s financemi, i když se ukazuje, že lidi zběhlí ve financích umí pobočku rozjet rychleji. Když si chce franšízu otevřít někdo mimo obor, pomůžeme mu, ale většinou ho do toho nenecháme jít samotného – buď mu řekneme, ať si někoho najde, nebo mu v rámci strukturální části někoho doporučíme sami.
Máte nějaký konkrétní příklad úspěšného franšízanta, který přišel z jiného oboru?
Úplně mimo obor asi ne, ale jeden náš úspěšný franšízant například pracoval jako analytik v bance, neměl tedy nic společného s obchodem. Obecně jsou ve vedení franšíz úspěšní lidé z bank a poradci, kterým práce v síti nedávala smysl, ale se vstupem do franšízy se našli. V některých případech dokázali svoji výkonost oproti působení v síti ztrojnásobit.
Franšízantům pomáháte s konceptem, výstavbou i s produktovým zázemím. Jak je to ale se sháněním klientů?
Než se pobočka vybuduje a otevře, s každým franšízantem intenzivně pracujeme – vysvětlujeme mu, jak byznys funguje, kde hledat klienty, a zároveň připravujeme malý tým, se kterým do byznysu vstoupí. Nemůže se tedy stát, že by po otevření pobočky jen seděl a čekal, kdo přijde.
Partners mají navíc obrovské množství klientů a potřebují, aby se o ně lidi v daných lokalitách starali. K rozumné ekonomice pobočky stačí něco kolem dvou tisíc aktivních klientů. A protože máme na jedné straně přes 400 tisíc klientů, kterým nemůže síť poskytnout takový servis, jaký bychom si představovali, a na druhé straně 70 franšíz, stále ještě máme pro franšízanty dostatečnou rezervu.
Jak dlouho vlastně otevření jedné pobočky trvá?
V ideálním případě to zabere zhruba pět měsíců od doby, kdy se s franšízantem potkáme poprvé. Nejdříve se přibližně tři měsíce vzájemně oťukáváme a samotná výstavba pak zabere měsíc až dva.
Zvládne během toho procesu franšízant pracovat? Málokdo si pravděpodobně může dovolit být pět měsíců bez jakýchkoli příjmů…
S někým, kdo by neměl práci a najednou přišel, že chce dělat franšízu, jsme se dosud nesetkali. Během prvních tří měsíců člověk pomalu opouští svoji předešlou činnost a v momentě, kdy mu franšízu schválíme, může začít obsluhovat klientelu. Nevadí, že nemá pobočku, chceme, aby byl jeho přechod co možná nejplynulejší. Čistě teoreticky je možné, aby v momentě, kdy otevírá pobočku, zároveň generoval první peníze z provizí.
Kolik si franšízanti v průměru vydělají?
Nejlepší desítka franšíz má provizní obrat přes půl milionu. Provozní náklady, včetně pronájmu a mezd zaměstnanců se pohybují v rozmezí od 100 do 250 tisíc, zbytek je tedy zisk. V prvním roce je možné dosáhnout na reálný zisk okolo 150 tisíc měsíčně, pokud se náklady pohybují mezi 80 až 100 tisíci.
Kolik vám franšízanti platí?
Nechceme žádný franšízantský poplatek, ale bereme si patnáct procent z reálného obratu. Jde o účinný systém – tým, který se o franšízy stará má motivaci zvyšovat obrat, protože tak generuju vyšší obrat i pro centrálu Partners.
Kolik má dnes franšízová síť obrat jako celek?
Na tenhle rok máme naplánovaný obrat 200 milionů a zatím ho plníme. Na rok 2017 plánujeme 40procentní nárůst na 280 milionů.
Museli jste už nějakou pobočku zavřít?
Historicky jednu, teď budeme zavírat druhou. Pobočky zavíráme opravdu v extrémních případech, například pokud jsme chybně vybrali lokalitu – to se stalo v případě Václavského náměstí v Praze, kde byly obrovské náklady na prostory. Většinou se spíš snažíme najít nového franšízanta.
Výběr lokality je asi poměrně důležitý, rozhoduje o něm franšízant sám?
Franšízant přijde s nějakými návrhy a podle nákladovosti a odhadu, kolik se na daném místě pohybuje lidí, pak společně vybereme nejvhodnější lokalitu.
Aktuálně máte sedmdesát franšíz, jaké je jejich rozložení v rámci Česka?
Odpovídá rozložení strukturální části firmy – máme například poměrně slušně obsazenou Moravu i východní Čechy. Hrozně rádi bychom ale otevřeli pobočky i v západních Čechách, kde je počet Partners marketů velmi malý.
V jakých městech jsou Partners markety nejúspěšnější?
Zjistili jsme, že úspěšnost pobočky nezávisí na velikosti obce. Nejvýkonnější je totiž franšíza v Semilech, které mají jen osm tisíc obyvatel. Jde o nejmenší franšízu, kterou máme. Další v žebříčku je Tábor a mezi pět nejúspěšnějších se řadí například i pobočka v Břeclavi.
Společnost Partners media, která vydává Peníze.cz, je dceřinou společností Partners financial services
Sdílejte článek, než ho smažem