Učí děti finanční gramotnost: Učitel se nezadluží, ale dlouhodobé finanční plánování nezná

Petra Dlouhá | rubrika: Co se děje | 4. 9. 2014 | 8 komentářů
Výuka finanční gramotnosti je už rok povinná i na základních školách. Jak finančně gramotní jsou ti, kteří ji mají dětem vštěpovat, tedy učitelé?
Učí děti finanční gramotnost: Učitel se nezadluží, ale dlouhodobé finanční plánování nezná

Podle nového a originálního průzkumu, který vypracovala společnost MindBridge pro projekt Den finanční gramotnosti, kantoři hospodaří odpovědně. V tom smyslu, že spoří a nezadlužují se. Dětem vysvětlí výhody stavebka i dopady silné koruny. Ale běda, když dojde na podrobnější parametry produktů, zhodnocování peněz nebo třeba zajištění na stáří – tam mají sami mezery.

Zvětšíte klikem

Z domova děti do školy příliš vybavené nepřicházejí: jejich orientace ve světě financí je podle učitelů mnohdy nulová. Tím větší břímě na bedra kantorů padá. Naštěstí v tomhle případě platí, že není kozel zahradníkem – alespoň ne docela. Vyplývá to výzkumu společnosti Partners, která rozhled učitelů otestovala v rámci čtvrtého ročníku projektu Den finanční gramotnosti.

„Pedagogové mají svou finanční situaci pod kontrolou mnohem víc než zbytek populace. Jsou disciplinovanou skupinou – i když mají nižší příjmy, nevytvářejí sami sobě dluhovou past,“ říká Lada Kičmerová, ředitelka marketingu Partners. Zodpovědný přístup učitelů podle ní potvrzuje i skladba finančních produktů, které si pořizují. „Jedná se hlavně o spořicí produkty, které převažují nad úvěrovými,“ dodává Lada Kičmerová.

Stavebko učitelé znají, penzijko hůř…

Jak konkrétně v testu učitelé uspěli? Základní podmínky běžných finančních produktů zvládají dobře. „U stavebního spoření sedm z deseti učitelů zná podmínky čerpání maximální roční státní podpory. Osmdesát procent učitelů také správně uvedlo, že když jsou úrokové sazby na trhu nízké, tak jsou ‚levnější‘ úvěry a naopak spoření nepřináší vysoké zhodnocení. Stejný počet uvedl, že v investování platí, že k dosažení vysokého výnosu je nutné postoupit riziko. Jen o procento méně pedagogů pak ví, že když koruna posílí, vyjde dovolená v zahraničí levněji,“ shrnuje výsledky Viola Baštýřová z Partners.

Na tenký led se učitelé dostávají, když dojde na detailnější parametry nebo když mají vyložit, jak fungují složitější produkty – třeba ty, které slouží k zajištění na stáří.

„Přes 60 procent učitelů má penzijní připojištění, ale jen osm procent zná podmínky pro poskytnutí státní podpory v situaci, kdy výrazně přispívá zaměstnavatel,“ komentuje Lada Kičmerová.

Valné znalosti učitelé neprokázali ani v oblasti pojištění. „Každý druhý má za to, že s věkem potřeba zajištění proti nečekaným událostem roste. 27 procent učitelů si myslí, že zajištění s věkem nesouvisí a jen 17 procent správně uvedlo, že s věkem klesá,“ pokračuje. 

… a zhodnocovat neumějí skoro vůbec

Vůbec nejhorších výsledků učitelé dosáhli, když měli posoudit výhodnost zúročení vkladů. „Tři nabídky obsahovaly úročení p. a. (per anum, za rok – pozn. red.) nebo p. m. (per mensem, za měsíc) a náklady na účet. Správně určilo nejvýhodnější variantu jen osm procent učitelů,“ říká Lada Kičmerová.

Navíc se ukazuje, že témata, kterým učitelé sami nerozumějí, nechtějí žáky učit. Oblasti zhodnocování peněz a investic přikládá ve výuce finanční gramotnosti větší důležitost pouze jedno procento z nich. A za atraktivní pro žáky je považuje necelá desetina kantorů. „Přitom právě s takovýmito nabídkami se pedagogové a jejich studenti setkávají denně prostřednictvím různých reklam či marketingových sdělení,“ upozorňuje Lada Kičmerová z Partners.

Většina učitelů považuje podle výzkumu za nejdůležitější téma výuky pro budoucí život žáků hospodaření domácnosti. Důležité podle nich je také to, aby se žáci orientovali v  základních bankovních i pojišťovacích produktech a principech půjček včetně RPSN.

Vyjdou s platem? Jak učitelé hospodaří

(Ovšem víme všichni, jaké jsou učitelské platy?)

  • 62 procent učitelů se snaží z výplaty ušetřit
  • 32 procent vyjde s příjmy jen tak tak (Pro srovnání: v rámci celé populace je na tom stejně 22 procent lidí)
  • Šest procent kantorů s platem nevyjde, musí si pomáhat úsporami (v celé populaci je na tom stejně 19 procent lidí)

Zdroj: Výzkum MindBridge Consulting pro Partners

Učitelka občanky je učitelka občanky a odborník odborník

„Jedním z velmi důležitých bodů výuky finanční gramotnosti by mělo být jak poznat finančního podvodníka,“ upozornil v odborné diskuzi, která nad výzkumem proběhla v rámci příprav na letošní Den finanční gramotnosti, ekonom Pavel Kohout.

„Snažíme se to se studenty probírat, upozorňujeme je na nebezpečné situace, snažíme se jim to ukazovat třeba na příkladech z internetu,“ reagovala učitelka ze Střední školy technické a obchodní Dačice Milena Dvořáková.

Diskutující se ale shodli, že učitelé nemůžou zvládat výuku finanční gramotnosti sami, ve většině případů se totiž nejedná o jejich odbornost – finanční gramotnost se u nás nejčastěji učí v rámci občanské výchovy, jako samostatný předmět existuje jen na šesti procentech škol Kantoři tak do výuky promítají především vlastní zkušenosti – a to nemusí stačit. Neměli by se proto bát přizvat odborníky.

8. září: Den finanční gramotnosti

Projekt Den finanční gramotnosti odstartovali Partners v roce 2011. Jeho cílem je veřejná diskuze o finančním vzdělání a vzdělávání. Kromě samotného Dne finanční gramotnosti, který každý rok připadá na osmého září, organizuje společnost Partners Školu finanční gramotnosti pro děti, mládež, dospělé a letos začínají i specializované lekce zaměřené na seniory.

Více o projektu i o  Škole finanční gramotnosti (včetně objednávek kurzů) najdete na www.denfinancnigramotnosti.cz.

Praxe nad všechny testy světa

Z výzkumu Partners také vyplývá, že výuka finanční gramotnosti na tuzemských základních a středních školách nejčastěji (v 45 procentech případů) probíhá formou výkladu s následným zkoušením nebo známkovaným testem. Ve čtyřiceti procentech případů pak jde o přednášku bez testu.

„To považuji za nejsmutnější výsledek výzkumu. Jestli chceme děti naučit, aby se v životě dokázali s těmito tématy prakticky poprat, aby si jednou dokázali tvořit a hlídat vlastní rozpočet, aby v dospělosti nepadali do dluhových pastí, výkladem a zkoušením toho nikdy nedocílíme, tím je na praktické situace nepřipravíme,“ je přesvědčená lektorka Beáta Holá z projektu FinLiCo. Školy by podle ní měly volit spíše zážitkové metody, workshopy a výuku v terénu.

Finanční gramotnost totiž podle ní není jen o parametrech pojištění a výši úroků. „Není to jen o ekonomii a matematice, ale také o psychologii a emocích. O tom, jak o penězích smýšlíme, o příčinách a důsledcích našeho jednání,“ míní Beáta Holá. Učitelé podle ní můžou začít tím, že s dětmi vyrazí do supermarketu. „Ukázat jim, jaká tam můžou čekat lákadla a pasti. Běžný život a obyčejné situace jsou to, kde všichni začínáme,“ uzavírá Beáta Holá.

Diskuzi nad výzkumem finanční gramotnosti učitelů moderovala Barbora Tachecí. (1) Zúčastnil se například ekonom Pavel Kohout ze společnosti Partners nebo Milena Dvořáková, která učí na Střední škole technické a obchodní v Dačicích. (2) Na poslední fotografii (3) vidíte zleva Lenku Řehákovou, odbornou garantku projektu SEKO a dlouholetou školitelku finanční gramotnosti, a Beátu Holou, koučku a lektorku z projektu FinLiCo.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 9. 2014 21:10, Petr

az je trochu mimo, plete si dluhopisový fond se státním dluhopisem, např. Conseq Dluhopisový fond od roku 2000, t.j. za 14 let dělá v průměru 5,4% čistého ročně (p.a.) a výnosy ne nezdaňují, "dobré spořící účty" jsou kolem 1% ročně a to ještě před 15% zdaněním. Akce v televizi a pak nenápadné snížení za půl roku je běžná praxe. ING jako jeden z mála se dlouhodobě drží na špici a kvůli 0,2% rozdílu nemá smysl řešit nějakou banku, ze 100.000 Kč je to 200 Kč za rok ...

Zobrazit celé vlákno

+6
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Partners: Přibrzdit se může, vypnout motor nesmí

2. 2. 2014 | Radim Zelený | 12 komentářů

Partners: Přibrzdit se může, vypnout motor nesmí

Dávám jim rok, maximálně dva. Kdo by neznal slavnou hlášku z filmu Pelíšky? Zakladatelé společnosti Partners ji určitě znali a vzali si ji k srdci. Po svém. Pouhé dva roky jim totiž... celý článek

Kvíz finanční gramoty. Pro dámy

26. 10. 2013 | redakce Peníze.CZ | 2 komentáře

Kvíz finanční gramoty. Pro dámy

Minulý týden jsme přinesli nebývale bulvární kvíz zaměřený na znalosti toho nejzákladnějšího ze světa osobních financí. Obsahoval otázky, na něž by měl znát odpovědi každý žák vyššího... celý článek

Borci vědí, co je složené úročení. Jste borci?

16. 10. 2012 | redakce Peníze.CZ

Borci vědí, co je složené úročení. Jste borci?

Dalších deset otázek finančního kvízu. Pořád ještě z kategorie jednoduchých, i když ne už z těch jednoduchých až k smíchu. Prozkoušejte svoje znalosti, úsudek a pamatováka.

Škola finanční gramotnosti: velké opáčko na závěr

13. 3. 2012 | Roman Baroš | 12 komentářů

Škola finanční gramotnosti: velké opáčko na závěr

Úroveň finanční gramotnosti v Česku je nízká. Ovšem nemůžete za to vy chtě-nechtě klienti (i když svůj podíl viny taky máte), může za to systém, který vás naučil, že o všechno se za... celý článek

Partners Financial Services