Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Učí děti finanční gramotnost: Učitel se nezadluží, ale dlouhodobé finanční plánování nezná

| rubrika: Co se děje | 4. 9. 2014 | 7 komentářů
Výuka finanční gramotnosti je už rok povinná i na základních školách. Jak finančně gramotní jsou ti, kteří ji mají dětem vštěpovat, tedy učitelé?
Učí děti finanční gramotnost: Učitel se nezadluží, ale dlouhodobé finanční plánování nezná

Podle nového a originálního průzkumu, který vypracovala společnost MindBridge pro projekt Den finanční gramotnosti, kantoři hospodaří odpovědně. V tom smyslu, že spoří a nezadlužují se. Dětem vysvětlí výhody stavebka i dopady silné koruny. Ale běda, když dojde na podrobnější parametry produktů, zhodnocování peněz nebo třeba zajištění na stáří – tam mají sami mezery.

Zvětšíte klikem

Z domova děti do školy příliš vybavené nepřicházejí: jejich orientace ve světě financí je podle učitelů mnohdy nulová. Tím větší břímě na bedra kantorů padá. Naštěstí v tomhle případě platí, že není kozel zahradníkem – alespoň ne docela. Vyplývá to výzkumu společnosti Partners, která rozhled učitelů otestovala v rámci čtvrtého ročníku projektu Den finanční gramotnosti.

„Pedagogové mají svou finanční situaci pod kontrolou mnohem víc než zbytek populace. Jsou disciplinovanou skupinou – i když mají nižší příjmy, nevytvářejí sami sobě dluhovou past,“ říká Lada Kičmerová, ředitelka marketingu Partners. Zodpovědný přístup učitelů podle ní potvrzuje i skladba finančních produktů, které si pořizují. „Jedná se hlavně o spořicí produkty, které převažují nad úvěrovými,“ dodává Lada Kičmerová.

Stavebko učitelé znají, penzijko hůř…

Jak konkrétně v testu učitelé uspěli? Základní podmínky běžných finančních produktů zvládají dobře. „U stavebního spoření sedm z deseti učitelů zná podmínky čerpání maximální roční státní podpory. Osmdesát procent učitelů také správně uvedlo, že když jsou úrokové sazby na trhu nízké, tak jsou ‚levnější‘ úvěry a naopak spoření nepřináší vysoké zhodnocení. Stejný počet uvedl, že v investování platí, že k dosažení vysokého výnosu je nutné postoupit riziko. Jen o procento méně pedagogů pak ví, že když koruna posílí, vyjde dovolená v zahraničí levněji,“ shrnuje výsledky Viola Baštýřová z Partners.

Na tenký led se učitelé dostávají, když dojde na detailnější parametry nebo když mají vyložit, jak fungují složitější produkty – třeba ty, které slouží k zajištění na stáří.

„Přes 60 procent učitelů má penzijní připojištění, ale jen osm procent zná podmínky pro poskytnutí státní podpory v situaci, kdy výrazně přispívá zaměstnavatel,“ komentuje Lada Kičmerová.

Valné znalosti učitelé neprokázali ani v oblasti pojištění. „Každý druhý má za to, že s věkem potřeba zajištění proti nečekaným událostem roste. 27 procent učitelů si myslí, že zajištění s věkem nesouvisí a jen 17 procent správně uvedlo, že s věkem klesá,“ pokračuje. 

… a zhodnocovat neumějí skoro vůbec

Vůbec nejhorších výsledků učitelé dosáhli, když měli posoudit výhodnost zúročení vkladů. „Tři nabídky obsahovaly úročení p. a. (per anum, za rok – pozn. red.) nebo p. m. (per mensem, za měsíc) a náklady na účet. Správně určilo nejvýhodnější variantu jen osm procent učitelů,“ říká Lada Kičmerová.

Navíc se ukazuje, že témata, kterým učitelé sami nerozumějí, nechtějí žáky učit. Oblasti zhodnocování peněz a investic přikládá ve výuce finanční gramotnosti větší důležitost pouze jedno procento z nich. A za atraktivní pro žáky je považuje necelá desetina kantorů. „Přitom právě s takovýmito nabídkami se pedagogové a jejich studenti setkávají denně prostřednictvím různých reklam či marketingových sdělení,“ upozorňuje Lada Kičmerová z Partners.

Většina učitelů považuje podle výzkumu za nejdůležitější téma výuky pro budoucí život žáků hospodaření domácnosti. Důležité podle nich je také to, aby se žáci orientovali v  základních bankovních i pojišťovacích produktech a principech půjček včetně RPSN.

Vyjdou s platem? Jak učitelé hospodaří

(Ovšem víme všichni, jaké jsou učitelské platy?)

  • 62 procent učitelů se snaží z výplaty ušetřit
  • 32 procent vyjde s příjmy jen tak tak (Pro srovnání: v rámci celé populace je na tom stejně 22 procent lidí)
  • Šest procent kantorů s platem nevyjde, musí si pomáhat úsporami (v celé populaci je na tom stejně 19 procent lidí)

Zdroj: Výzkum MindBridge Consulting pro Partners

Učitelka občanky je učitelka občanky a odborník odborník

„Jedním z velmi důležitých bodů výuky finanční gramotnosti by mělo být jak poznat finančního podvodníka,“ upozornil v odborné diskuzi, která nad výzkumem proběhla v rámci příprav na letošní Den finanční gramotnosti, ekonom Pavel Kohout.

„Snažíme se to se studenty probírat, upozorňujeme je na nebezpečné situace, snažíme se jim to ukazovat třeba na příkladech z internetu,“ reagovala učitelka ze Střední školy technické a obchodní Dačice Milena Dvořáková.

Diskutující se ale shodli, že učitelé nemůžou zvládat výuku finanční gramotnosti sami, ve většině případů se totiž nejedná o jejich odbornost – finanční gramotnost se u nás nejčastěji učí v rámci občanské výchovy, jako samostatný předmět existuje jen na šesti procentech škol Kantoři tak do výuky promítají především vlastní zkušenosti – a to nemusí stačit. Neměli by se proto bát přizvat odborníky.

8. září: Den finanční gramotnosti

Projekt Den finanční gramotnosti odstartovali Partners v roce 2011. Jeho cílem je veřejná diskuze o finančním vzdělání a vzdělávání. Kromě samotného Dne finanční gramotnosti, který každý rok připadá na osmého září, organizuje společnost Partners Školu finanční gramotnosti pro děti, mládež, dospělé a letos začínají i specializované lekce zaměřené na seniory.

Více o projektu i o  Škole finanční gramotnosti (včetně objednávek kurzů) najdete na www.denfinancnigramotnosti.cz.

Praxe nad všechny testy světa

Z výzkumu Partners také vyplývá, že výuka finanční gramotnosti na tuzemských základních a středních školách nejčastěji (v 45 procentech případů) probíhá formou výkladu s následným zkoušením nebo známkovaným testem. Ve čtyřiceti procentech případů pak jde o přednášku bez testu.

„To považuji za nejsmutnější výsledek výzkumu. Jestli chceme děti naučit, aby se v životě dokázali s těmito tématy prakticky poprat, aby si jednou dokázali tvořit a hlídat vlastní rozpočet, aby v dospělosti nepadali do dluhových pastí, výkladem a zkoušením toho nikdy nedocílíme, tím je na praktické situace nepřipravíme,“ je přesvědčená lektorka Beáta Holá z projektu FinLiCo. Školy by podle ní měly volit spíše zážitkové metody, workshopy a výuku v terénu.

Finanční gramotnost totiž podle ní není jen o parametrech pojištění a výši úroků. „Není to jen o ekonomii a matematice, ale také o psychologii a emocích. O tom, jak o penězích smýšlíme, o příčinách a důsledcích našeho jednání,“ míní Beáta Holá. Učitelé podle ní můžou začít tím, že s dětmi vyrazí do supermarketu. „Ukázat jim, jaká tam můžou čekat lákadla a pasti. Běžný život a obyčejné situace jsou to, kde všichni začínáme,“ uzavírá Beáta Holá.

Diskuzi nad výzkumem finanční gramotnosti učitelů moderovala Barbora Tachecí. (1) Zúčastnil se například ekonom Pavel Kohout ze společnosti Partners nebo Milena Dvořáková, která učí na Střední škole technické a obchodní v Dačicích. (2) Na poslední fotografii (3) vidíte zleva Lenku Řehákovou, odbornou garantku projektu SEKO a dlouholetou školitelku finanční gramotnosti, a Beátu Holou, koučku a lektorku z projektu FinLiCo.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+12
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 9. 2014 19:24, az

Oni leckdy neumí správně poradit ani odborníci. Třeba na požadavek bezpečně zhodnotit peníze s investičním horizontem řekněme 3 roky doporučí konzervativní dluhopisový fond před dobrým spořicím účtem či termínovaným vkladem. Přitom státní dluhopisy mají nyní úrok méně než 1%, nejlepší spořicí účty a termínované vklady cca 1-2%, výjimečně i trochu více. Háček je v tom, že ti "odborníci" mají od správců fondů větší provize.

Před asi 3 roky jsem se ptal finančního poradce, jaký by mi doporučil nejvýhodnější spořicí účet. Navrhl ING konto. Zeptal jsem se, proč nenavrhl spořicí účet od Zuno, který byl tehdy výhodnější. Poradce byl upřímný: protože jsou na trhu krátce a já s nimi nemám smlouvu (tj. nic bych z toho neměl). Takže hlavně by se mělo učit, že finanční poradce se především snaží vyrazit co nejvíce peněz z klienta pro sebe.

Reagovat

 

+7
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

7. 9. 2014 | 22:38 | Tomáš

Stavebko zrušit, penzijko nezajkádat:*)Nikdo z nás 30tníků do důchodu nepůjde, vše se dříve nebo později znárodní jako v Madarsku a Rusku:-) více

7. 9. 2014 | 13:59 | JB

"Jak fungují složitější produkty" má bohužel problém vysvětlit i poměrně dost finančních "poradců" (rozuměj prodejců produktů), tak bych na učitele nebyl až tam moc přísný... více

5. 9. 2014 | 7:29 | Jacek Horowic

Zcela mimořádně s Partners souhlasím. Učitelé vyučující Finanční gramotnost jsou skvěle připraveni po stránce teoretické, praktická stránka jde mimo ně. Zatím jsem domluven na pár školách na tom, jak propojit teorii s mojí...více

4. 9. 2014 | 22:52 | Mirek

Ze spořícího účtu z Vás moc nevyrazí, jestli je to ING nebo Zuno. A když už něco vyrazí, tak to bude z banky a ne z Vás. Koneckonců si ten spořící účet založte sám, můžete i telefonem z obýváku. Za půl roku zjistíte, že...více

4. 9. 2014 | 21:36 | az

Takže popořadě: Konzervativní dluhopisový fond má v portfoliu především státní dluhopisy, české aktuálně mají výnos při splatnosti 5 let asi 0,7%. Budiž, výnos fondu byl 5,4%, ale důležité je, jaký bude, nikoliv jaký byl....více

Čtenáři také navštívili

2. 2. 2014 |  | 12 komentářů

Partners: Přibrzdit se může, vypnout motor nesmí

Dávám jim rok, maximálně dva. Kdo by neznal slavnou hlášku z filmu Pelíšky? Zakladatelé společnosti Partners ji určitě znali a vzali si ji k srdci. Po svém. Pouhé dva roky jim totiž stačily na to, aby...

26. 10. 2013 |  | 2 komentáře

Kvíz finanční gramoty. Pro dámy

Minulý týden jsme přinesli nebývale bulvární kvíz zaměřený na znalosti toho nejzákladnějšího ze světa osobních financí. Obsahoval otázky, na něž by měl znát odpovědi každý žák vyššího ročníku základní...

16. 10. 2012 |

Borci vědí, co je složené úročení. Jste borci?

Dalších deset otázek finančního kvízu. Pořád ještě z kategorie jednoduchých, i když ne už z těch jednoduchých až k smíchu. Prozkoušejte svoje znalosti, úsudek a pamatováka.

13. 3. 2012 |  | 12 komentářů

Škola finanční gramotnosti: velké opáčko na závěr

Úroveň finanční gramotnosti v Česku je nízká. Ovšem nemůžete za to vy chtě-nechtě klienti (i když svůj podíl viny taky máte), může za to systém, který vás naučil, že o všechno se za vás postará stát. Nepostará!...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Prémie za nesplacení dluhu, Akvizice, Burzovní informace, životní styl, psd2, banky, česká národní banka, kurzy měn, vládní papíry, satelitní televize, Kongres, aleš pejchal, služby pro seniory, svaz pacientů, Tomáš Packa, vývoj produktů, Clo, obchodní centra

3J52939, 3J26758, 3P10527, 5E28071, 3AC9091

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK