Petr Borkovec z Partners: Peníze nepotřebujeme. Hledáme lidi, kteří mají chuť pracovat

Martin Vlnas | rubrika: Rozhovor | 8. 8. 2013 | 22 komentářů
„Čistě na marketingu franšízu nepostavíte. Reklama pomůže překonat úvodní nedůvěru. To je ale všechno. Mnohem důležitější je renomé franšízanta, osobní kontakty, pečlivě vybraní místní koncipienti na pobočce a perfektní služby,“ říká Petr Borkovec spolumajitel Partners v rozhovoru o unikátní franšízingové síti banky a finančněporadenské pobočky pod jednou střechou.
Petr Borkovec z Partners: Peníze nepotřebujeme. Hledáme lidi, kteří mají chuť pracovat

S Petrem Borkovcem, generálním ředitelem a spolumajitelem Partners Financial Services, jsme se o finančním poradenství fungujícím na principu franšízingu poprvé bavili před rokem, kdy byl projekt pobočkové sítě nabízející klientům kompletní servis včetně bankovních služeb ještě v plenkách. Rozhovor jsem tehdy začal otázkou, jestli dokážou franšízy přesvědčit Čechy, že finanční poradenství je tu opravdu pro každého. Na následujících řádcích se dozvíte, jestli se podařilo naplnit očekávání a také jak funguje byznys z pohledu majitelů franšíz.

Po roce v ostrém provozu už určitě můžete bilancovat. Co se podařilo a co ne?

Pro mě je nejdůležitější, že jsme se naučili s franšízami pracovat a nyní už dokážeme naplno vytěžit jejich potenciál. Ačkoliv na papíře všechno vypadalo relativně jasně, narazili jsme celou řadu problémů, o kterých by mě před rokem vůbec nenapadlo přemýšlet. Tak to ale chodí vždycky, když se rozhodnete vydat cestou, kterou před vámi nikdo neprošlapal. 

Propojeno!

„Pokud chcete vybudovat dobře fungující síť, jsou franšízy ta nejlepší volba. Ve chvíli, kdy má každý na starosti svou vlastní pobočku, máte jistotu, že neponechá nic náhodě,“ říká Petr Borkovec v rozhovoru, který jsme publikovali před rokem. Pokud se chcete o unikátním konceptu dozvědět více, přečtete si ho:

Co tím myslíte konkrétně?

Třeba to, že franšízantem může být jak fyzická osoba, tak společnost s ručeným omezeným. Zjistili jsme také, že skvěle funguje, když na každé pobočce najdete jak interní, tak externí tým mobilních bankéřů – lidí, kteří nesedí na pobočce, ale aktivně jezdí za klienty. Tým na pobočce pak řeší především servis stávajících klientů, ale i těch, kteří si do pobočky najdou cestu „z ulice“ nebo které naláká naše nabídka či bankovní služby. S tím zase souvisí to, že koncipienti dnes mohou být jak zaměstnanci, tak podnikatelé, kteří s námi uzavřou mandátní smlouvu. A tak dále… Naučili jsme se, že klíčem k úspěchu je variabilita pro naše partnery i pro klienty. Na druhou stranu jsme zase sjednotili a svázali franšízanty při budování pobočky. Jsme tak rychlejší, efektivnější a hlavně levnější.

Jaká byla reakce klientů? Kdo vlastně do franšíz chodí?

Myslím, že pozitivní. Výběr lidí na pobočku, opravdu jedinečný centrální systém přípravy a vzdělávání koncipientů, příjemné prostředí s dětským koutkem a samozřejmě komplexní nabídka a nezávislé poradenství vytváří jedinečný mix odlišný od běžných bankovních poboček nebo třeba poštovních agentur, kde si lidé kupují finanční produkty. Pořád se ale učíme, jakým způsobem klienty k návštěvě franšízy správně motivovat. Velmi se osvědčila situace, kdy má franšízant vlastní kmen klientů, které dokáže oslovit s doplňující nabídkou. Velká synergie je například u realitních kanceláří. Funguje i spolupráce s místními firmami, kterým nabídnete bankovní služby pro podnikatele, osobní servis a ještě benefity pro zaměstnance. Dalším typem je servisní franšíza. V tomto případě spadá franšízant pod konkrétní ředitelství v poradenské struktuře, které má v regionu velké množství klientů, a stará se o ně. Zcela jiné klienty pak plánuje oslovit franšízant, který si právě plánuje otevřít pobočku v obchodním centru Futurum v Ostravě. A pak tu jsou „klasické“ franšízy, které najdete v centrech měst. Ty jednak suplují chybějící bankovní pobočky a zároveň nabízejí kompletní spektrum finančněporadenských služeb.

Postavte si vlastní byznys

Pokud se chcete stát franšízantem, chcete se vydat na virtuální prohlídku modelové franšízy nebo máte zájem o další informace – o obchodních a finančních cílech, podnikatelském záměru, portfoliu služeb a produktů či nastavení provizí a odměn, navštivte stránky www.vlastnibyznys.cz nebo zavolejte na 800 63 63 63.

Seminář pro zájemce

Zájemci o vlastní byznys ve financích mohou hlásit na informativní OPEN semináře, které se konají v různých městech ČR v srpnu a září.

S budováním pobočky finančně pomohou Partners, když jste ale zmínil třeba ostravské Futurum, předpokládám, že tam musejí být náklady nejen na vybudování, ale také na provoz pobočky, který už musí pokrýt franšízant sám z příjmů, mnohem vyšší, než jinde…

… pokud je pobočka vybudovaná na správném místě, platí, že vyšší náklady rovná se vyšší příjmy. Futurum navštěvuje denně obrovské množství lidí a stojí v centru sídliště. Klientů tak přijde víc a pobočka vydělá více peněz. Záleží ale samozřejmě také na propagaci. Třeba při otevření brněnské pobočky v Bystrci uspořádal franšízant úspěšný dětský den. Chce to být kreativní a nebát se. Čistě na marketingu ale úspěšnou franšízu nepostavíte. Marketingové akce pomohou franšízanty dostat do povědomí a překonat úvodní nedůvěru. To je ale všechno. I když lidem pošlete extrasuper nabídku na opravdu výjimečný produkt, řekněme spořicí účet se zhodnocením šest procent, který vám dnes nikdo nedá, oslovíte letákovou kampaní maximálně pět procent lidí, kterým se leták dostane do ruky. Mnohem důležitější je renomé franšízanta, osobní kontakty, pečlivě vybraní místní koncipienti na pobočce a perfektní služby. O zbytek se postará šeptanda.  

Kolik potřebuji jako franšízant klientů, abych měl jistotu, že pokryji náklady?

Důležitá jsou dvě čísla. První udává počet klientů, kteří si nechají udělat kompletní finanční servis. Takových klientů měsíčně stačí sedm až osm. To franšízantovi vygeneruje měsíční obrat zhruba 160 tisíc korun, což pokryje většinu nákladů. Pak jsou ale další desítky a někde stovky klientů, kteří si do franšízy přijdou pro neživotní pojištění, pojištění auta nebo pro bankovní produkt. Takoví klienti franšízantovi sice hned nevydělají žádné závratné sumy, ale generují dlouhodobé cashflow a je to příslib, že se budou na pobočku vracet a generovat zisk v budoucnu. Našim dlouhodobým cílem je, aby měla každá pobočka zhruba dva až dva a půl tisíce klientů, kteří využívají naše bankovní produkty a chodí k nám, když potřebují jakýkoliv další finanční produkt. Snad jsme na dobré cestě, máme první franšízu, která se přiblížila milionovému měsíčnímu obratu.

Mimochodem, neříkal jste v prvním rozhovoru, že se chcete velkým městům vyhýbat?

Říkal. Původně jsme plánovali sto padesát franšíz. Dneska už máme hranici nastavenou na třech stech pobočkách po celé republice právě včetně velkých měst. Takové franšízy nám začaly dávat smysl, když jsme si uvědomili, kolik máme jako firma ve velkých městech klientů, kteří potřebují servis – bankovní služby z naší pobočky, pojištění domácnosti, povinné ručení nebo cokoliv dalšího. Jen v Praze navíc evidujeme pět tisíc klientů, jejichž poradce už v Partners nepracuje. Právě pro ně budujeme něco, čemu říkáme pracovně servisní franšíza. Ta se bude starat o sirotky, tak říkáme lidem bez poradce. Další servisní franšízy si otvírají jednotlivá ředitelství z finančněporadenské sítě. A samozřejmě každá nová franšíza dostane sirotky z daného obvodu. A protože nabízíme také bankovní služby, přebírají také funkci bankovních poboček. Poradce již nemusí klientův spotřebitelský úvěr nebo hypotéku řešit s bankou, ale přímo s franšízantem. Takto nyní rostou tři nové pobočky v Hradci Králové, dvě v Brně, dvě v Praze, jedna skvěle funguje v Pardubicích a tak dále. Ve městech se také soustředíme na místní centra na sídlištích, kde klientům vybudujeme bankovní pobočku a finanční služby doslova na dosah ruky.  

Kolik poboček jste za první rok otevřeli?

Po půl roce pilotu a osmi měsících ostrého provozu máme zhruba třicet hotových či téměř hotových franšíz. Je to víc než, než jsme plánovali. A každý týden přibývají jeden až dva zájemci do fronty. Samozřejmě ne všichni projdou. Přísnější due diligence si hlídáme vlastní investici.

V loňském rozhovoru jste odhadoval, že náklady na jednu franšízu budou nad milionem korun. Potvrdilo se to?

Ano. I když je to přeci jen trochu víc. Někde se náklady na vybudování franšízy někdy sahají až k milionu a půl.

Pokud mám volné prostředky, mohu franšízu kofinancovat nebo využít vaší dotace a následně si najmout manažera, který franšízu povede?

Od toho jsme opustili. Nehledáme investory. Ověřili jsme si, že to nefunguje. Lidé potřebují motivaci, aby do franšíz chodili. Nepotřebujeme peníze, hledáme lidi, kteří mají chuť pracovat, vést koncipienty a řídit svůj byznys. A pokud se k tomu přidá výborné jméno v regionu nebo další synergie, má franšízant našlápnuto k úspěchu a může začít řešit, kde bude moci vybudovat další pobočky. Máme dokonce franšízanty, kteří už mají vybraná místa pro deset poboček v rámci jejich regionu.

Jak se stát franšízantem?

Petr Borkovec doporučuje následující:

Petr Borkovec

„Pokud se nás rozhodnete oslovit, musíte si být jisti, kde chcete franšízu vybudovat, a mít pro to jasné předpoklady a důvody, které si dokážete obhájit. Zásadní je, abyste pocházel z oblasti, kde si chcete pobočku založit. Důležité je také vaše postavení v regionu:

  • Pokud jste úspěšný, respektovaný a seriózní podnikatel a lidé to vědí a věří vám, je to skvělé. Pokud jste třeba lékař, také dobře.
  • Pokud máte svoji lokální realitní kancelář, tak je to zajímavá kombinace. A pokud vás znají v regionu jako člověka, který už finanční služby třeba v omezené míře, ale kvalitně poskytuje, tak je to výborný posun v dostupnosti a rozšíření služeb.
  • Pobočku ale postavit i z nuly, jen to bude stát mnohem víc úsilí a bude to chtít pořádný drive. 
  • Rozhodně ale nesmíte mít mezi lidmi špatnou pověst, dluhy, exekuce nebo problémy se zákonem. Maturita je minimum.

Platí tedy stále omezení, že každý musí nejdříve ukázat, co dokáže v rámci jedné pobočky, než mu dovolíte otevřít další franšízy?

Ne. Rozhodujeme se ale čistě na individuální bázi. Jsou franšízanti i regiony, kde to smysl dává. Jinde a u jiných zase ne.

Jak vlastně franšízanty školíte?

Během roku jsme vytvořili centralizovaný komplexní vzdělávací systém. Franšízanty a jejich koncipienti učí jak aktivní finanční poradci, tak profesionální školitelé prezentačních, komunikačních a obchodních dovednosti. Nutno říct, že to není žádná flákačka, ale měsíc každodenního intenzivního učení.

Funguje mezi franšízanty konkurenční boj?

Ne. Právě naopak. Pravidelně se setkávají, sdílejí informace a radí si, jak posunout byznys dál. Jednou za kvartál pak pořádáme větší konference. Vzniká tak obrovská báze know-how, která pomáhá novým zájemcům vyvarovat se chyb, které učinili franšízanti před nimi. Konkurenci vylučujeme už tím, že si pečlivě hlídáme, kde franšízy otvíráme.

Petr Borkovec

Petr Borkovec

Místopředseda představenstva a ředitel divize distribuce Partners Financial Services

Vystudoval Provozně-ekonomickou fakultu MZLU. Na téže škole působil jako učitel předmětů kapitálové a finanční trhy, mezinárodní finance a burzy a cenné papíry, věnoval se odborné publikační činnosti.

Krátce pracoval v Jihomoravské energetice jako analytik kapitálových účastí, později v německé finančněporadenské společnosti, ve které se propracoval na pozici regionálního ředitele. Později založil Partners; je jedním z partnerů společnosti, ředitelem divize distribuce a místopředsedou představenstva.

Petr Borkovec je ženatý a má dvě děti.

O Partners

Česká akciová společnost Partners Financial Services zahájila svou činnost v červnu roku 2007 a její hlavní aktivitou je poskytování nezávislého finančního poradenství. Heslem Partners je Finanční poradenství JINAK. V současnosti jsou Partners největší finančněporadenskou společností na českém trhu, s více než miliardovým ročním obratem a dvěma sty tisíci klienty. Do skupiny Partners dále patří Partners bankovní služby, Partners investiční společnost, Partners media (Finmag a Peníze.cz) a Partners Akademie.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+8
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 22 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 8. 2013 10:01, Fanda

Žvásty, žvásty. Zajděte si do ZOO, do pavilonu opic.

Zobrazit celé vlákno

+11
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

9. 8. 2013 7:02, Ondra

Žvásty, žvásty. Zajděte do OVB Allfinanz, a.s., tam jsou lidé, kteří jsou na správném místě.

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (22 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Petr Borkovec: Světové finance na dosah ruky

30. 6. 2012 | Martin Vlnas | 1 komentář

Petr Borkovec: Světové finance na dosah ruky

Exkluzivně s Petrem Borkovcem, generálním ředitelem a spolumajitelem Partners Financial Services, o novém konceptu finančního poradenství. Přesvědčí síť poboček, v nichž si během návštěvy... celý článek

Petr Borkovec: Výše naší penze záleží jen na nás

31. 5. 2012 | Petr Dašek | 24 komentářů

Petr Borkovec: Výše naší penze záleží jen na nás

„O stáří se s klienty bavíme už při prvním setkání. Ptáme se, jak představují svou penzi a svůj život, kdy chtějí přestat pracovat. Většinou zjistíme, že jejich představy o důchodu... celý článek

Začínáme podnikat: Zkuste franšízu nebo licenci

7. 5. 2012 | Michal Chleboun

Začínáme podnikat: Zkuste franšízu nebo licenci

Možná máte v začátku podnikání dostatek ambicí a entuziasmu pracovat usilovně 16 hodin denně až do roztrhání těla, ale chybí vám nápad. Ani v takovém případě se nemusíte jít ucházet... celý článek

Partners Financial Services