Na životní pojištění je pošta, na bolavé zuby kovář
16. 2. 2011 | Michal Höschl | 20 komentářů
Není něco zvláštního na tom, že ten, kdo radí lidem, kam s penězi, si sám nechává radit od jiného profesionála?
Ze své praxe vím, co se za těmito větami skrývá. Je to normální obava z toho, že by se měli potkat opět s nějakým člověkem, který by jim přidal další dvě stavebka k pěti stávajícím. Je to normální obava z toho, že si k sobě domů pozvou rádobyodborníka, který ve čtyři odpoledne svlékne propocené montérky a na vedlejšák radí po večerech lidem, kam investovat. Je to normální obava z toho, že za nimi přijde ostřílený obchodník, který jim nehledě na výhodnost či nevýhodnost zruší všechny smlouvy, kde už mají uhrazený poplatek, všechno uzavře znovu a zinkasuje provizi. Zpravidla takového člověka vidíte poprvé a naposledy.
Někomu stačí, aby se potkal s takovýmto rádobyporadcem jednou, někomu třikrát, ale nakonec dojdou ke stejnému závěru: Tuhle hru Kliente, nezlob se! už hrát nebudu. Zanevřou na službu jako takovou a radši nazvou svého osobního bankéře svým finančním poradcem. Ten je ostatně nikdy nebude obtěžovat s tím, aby si šli sjednat hypotéku ke konkurenci, že tam je nižší úroková sazba.
Nutno říct, že se není vůbec čemu divit. Taková se nastavila pravidla v 90. letech, kdy finanční trh prakticky neexistoval. Postupně se začaly objevovat finančněporadenské firmy, které v honbě za ukousnutím co největšího kousku trhu dělaly masové nábory. „Finanční poradce“ či lépe řečeno „finanční prodejce“ z vás mohl být prakticky přes víkend. Proto se ve své praxi mohu setkat se situací, kdy klient „výhodně investuje“ dva tisíce korun měsíčně po dobu 11 let skrze životní pojistku s nulovým zajištěním, kdy má smluvně ošetřeno, že na konci trvání smlouvy dostane neuvěřitelných 236 000 Kč. Super, že? Pozornější z vás si možná vynásobili 2000 × 11 × 12 a vyšlo jim 264 000 Kč.
Nemůžeme v tomto ohledu vinit na prvním místě klienta. Na prvním místě bychom měli vinit člověka, který takovouto „investici“ s klientem sjednal, jelikož právě do něj vložil klient důvěru s tím, že on sám tomu nerozumí, a tak se bude řídit dle odborníka.
Řada lidí, ještě na to, že hrajou Kliente, nezlob se! nepřišla, přijdou na to zpravidla, až když narazí na opravdového nezávislého finančního poradce, který jim položí pár otázek – a je jasno:
Nastavili jste si stavební spoření opravdu výhodně? Využijte naši kalkulačku stavebního spoření, která vám poví, kolik máte naspořeno, kolik činí státní podpora, kolik jste doposud získali na úrocích.
Pokud se pro stavební spoření teprve rozhodujete, využijte nejprve naše srovnání stavebních spoření.
Otázkou nyní zůstává, jak je to všechno vůbec možné? Nedokážu odpovědět a sám si pokládám tuto otázku velmi často, když detailně porovnávám potřeby a zájmy klienta s tím, jakým způsobem má nastavené smlouvy.
Přitom by ale bylo zásadní chybou paušalizovat. Určitě si vzpomenete na kauzu jednoho nejmenovaného hypermarketu, kde se zelené maso okrajovalo a barvilo a bylo zpět „předhazováno“ zákazníkům. Dělo se to na všech prodejnách? Ne. Položilo to onen hypermarket? Ne. Nebo – kolikrát se nám stane, že jdeme do banky a máme štěstí na pana bankéře, který nejenže nepomůže, ale je nepříjemný, takže nakonec odcházíme domů s nepořízenou a se špatnou náladou? Zrušili jsme si druhý den účet? Já tedy ne. Ovšem o finančním poradenství si lidé často myslí, že zde panuje mušketýrská nálada „jeden za všechny, všichni za jednoho“. A tak na rozdíl od bank a obchodů stačí jeden špatný poradce z firmy XYZ a rázem jsme všichni v tom samém pytli. Přitom máme finančněporadenské firmy horší, lepší a špičku. Popravdě řečeno se ale pořád ještě nekvalitní poradce může objevit v každé z nich.
Dobrá zpráva je, že doby finančněporadenské zlaté horečky končí, kovbojové a desperádi jeden za druhým míří do propadliště dějin. V oboru se začíná čistit vzduch a zůstávají v něm postupně jen lidé, kteří to myslí vážně. Opakuji: postupně, je to běh na dlouhou trať. Věřím ale, že tak jako v západních zemích se postupně lidé naučí finanční poradce využívat a hlavně oddělovat dobré a špatné.
Dobrý finanční poradce je totiž něco jako rodinný lékař. Zná vaši kompletní anamnézu a rodinnou situaci, ví, že třeba nedobře reagujete na penicilin, a proto vám ho nepředepíše, protože by vám to uškodilo. Dokáže být upřímný a vysvětlí vám citlivě i to, že v šedesáti letech nemůžete od svého těla očekávat výkony třicátníka. I mezi lékaři jsou profesionálové a felčaři. Jedněch si vážíme. K těm druhým nechodíme – ale nezatracujeme kvůli nim veškerou medicínu.
Autor je finanční poradce Partners
Jak vybírat finančního poradce? A jakého poradce si Češi nejčastěji přejí? Odpovědi najdete v článcích na Peníze.cz.
Jak rozeznat dobrého a špatného finančního poradce
Když se setkáte s finančním poradcem, sledujte, jestli vás poslouchá. Když si třeba chcete časem koupit byt, a poradce vám proto nabídne životní pojištění, měli byste se poohlédnout po jiném... Číst dál
Co by měl umět dobrý finanční poradce?
Na druhou stranu čtyřicet procent Čechů si s finančními poradci spojí převážně pozitivní vlastnosti. Symbolizují pro ně užitečné lidi, serióznost, radu, pomoc a úsporu. Dobrý poradce by měl podle účastníků výzkumu sdělit klientovi klady i zápory nabízeného produktu či finančního plánu. Neměl by mu nic vnucovat... Číst dál
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
30. 3. 2011 7:49, Fany
Pan Radek Petráš patrně píše o PLACENÉM finančním poradenství, nikoliv provizním. Pak by to mohlo být tak, jak píše. Pokud jde Partners tímto směrem, tak tleskám. Pokud ale pracují, jako většina konkurentů, na bázi provizního odměňování a většinou v mlm síti, tak je to jen pustá směsice keců, kterých tady bylo už velmi mnoho.
Je to jednoduché, poradce, který je živ z provizí za smlouvy, nemůže být nikdy objektivní. Nevydělal by si ani na slanou vodu.
Jen tak pro zajímavost, pozítří končí lhůta pro podání přiznání k dani z příjmů. Letos mi přibylo hodně zájemců o daňové přiznání, kterým slovutní bouchači zrušili staré životní pojistky, aby jim vnutili nové, lepší, modernější a výhodnější. Fajn, tak jsem jim vysvětlil, že si když 10 let uplatňovali odpočet od základu daně u té původní a tu zrušili, tak že nyní těch 120.000 Kč zahrnou do příjmů dle §10, neboť porušili ustanovení zákona o dani z příjmů a tudíž zaplatí za tuto srandu státu 18.000 Kč. U většiny z nich jsem viděl v jejich očích "zločin". Odcházeli s tím, že si to s tím (tou) bouchačem dojdou vyřídit osobně.
Nechci strašit, ale není třeba toto trestným činem podvodu? Nemohl by takto podvedený klient podat na bouchače trestní oznámení?
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
28. 11. 2013 3:36, pat
Má zkušenost je tragická, kamarád pojistil všechny naše kamarády na život, ale jakože s investiční složkou,která má zvýšit ziskovot sofistikovanými operacemi na akciové burze, jsou vsichni v prdrli a mínus 60% z celkových investovaných oeněz. Spodly akciová indexy a je po phyyyyči! tot ma nemila skusenost s ojebanym kolektivek, ktery nebyl kvalitne poucen!!!! s tim kamosem uz nikdi nenikdo kamosem opravdu neni ")) Jde o peníze a investice! pat http://servis-24prihlaseni.cz/
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (41 komentářů) příspěvků.