Škoda Auto chystá nové modely i expanzi směrem na Východ

Ondřej Tůma | rubrika: Co se děje | 2. 11. 2010 | 1 komentář
Škoda Auto chystá nové modely i expanzi směrem na Východ
Mladoboleslavskou automobilku Škoda Auto čekají v příštích letech výrazné změny. Koncern Volkswagen Group by se škodovkami rád prorazil v Číně a Rusku. V plánu je také několik nových modelů.

Automobilku Škoda Auto čekají v nadcházejících letech výrazné změny. Ty jsou důsledkem jejích dobrých ekonomických výsledků v roce 2010, ale také posunem výrobní a marketingové strategie mateřského koncernu Volkswagen Group. Vedení škodovky se bude snažit zvýšit prodej svých vozů v Číně, Indii a Rusku, tedy na trzích, kde již v tomto roce zaznamenává velké úspěchy. Pro rok 2011 se také plánují rekordní investice do vývoje nových modelů. Celková internacionalizace značky povede k tomu, že se výroba bude postupně přesouvat dále na Východ, zejména do Číny a Ruska.

Za prvních devět měsíců roku 2010 vzrostly tržby Škoda Auto ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 16, 3 procenta na 160 miliard korun. Provozní zisk se od loňska zlepšil o 64, 4 procenta a vyšplhal se až k 8 miliardám korun. Od ledna do září 2010 Škoda zároveň prodala nejvíce vozů ve své historii. Mladoboleslavská automobilka může být na tyto výsledky nepochybně pyšná. Na její současnou situaci však musíme pohlížet v globálním kontextu.

Koncern Volkswagen Group, majitel společnosti Škoda Auto, zaznamenává rovněž úspěšné období. Největší evropská automobilka během prvních 9 měsíců letošního roku sice zvýšila celkové tržby o 19, 9 procenta na 92,5 miliardy eur, přesto však pro VW Group není prodej škodovek zcela efektivní. Podle studie duisburského Centra automobilového výzkumu totiž vzájemná konkurence vozů VW a Škoda každoročně ubírá ze zisku několik set milionů eur. Vedení Volkswagenu se ve svých plánech proto zaměřuje i na tento problém. Šéf VW Martin Winterkorn chce z tohoto koncernu vybudovat největší automobilku na světě a sesadit z pomyslného trůnu současného vládce automobilového průmyslu, kterým je Toyota. V roce 2011 bude Volkswagen pokračovat v přebírání dalších značek, nejvíce se spekuluje o italské automobilce Alfa Romeo. Cílem VW je však podle Winterkorna především to, aby se zvyšovala výroba a prodejstávajících značek koncernu. Pomoci by tomu mohly také plánované inovace ve Škoda Auto.

Volkswagen si uvědomuje, že se vozy Škoda stávají velmi populární i na dosud nepříliš tradičních trzích. Například v Číně vzrostl jejich prodej v tomto roce o 65 %, v Indii o 36 % a v Rusku o 35 %. Není náhoda, že je od září novým předsedou představenstva Škoda Auto Winfried Vahland, který v předcházejících pěti letech vedl v Číně VW Group China. Pod jeho taktovkou zaznamenala tato společnost na čínském trhu značné úspěchy. Nyní přichází do čela mladoboleslavské automobilky s jednoznačným úkolem - využít svých zkušeností při plánované expanzi na východní trhy. Winfried Vahland v jednom z prvních rozhovorů ve své nové funkci připustil, že má v úmyslu v horizontu 5 až 10 let vyrábět a prodávat polovinu produkce vozů Škoda na čínském, indickém a ruském trhu. Vahland zároveň odmítá dohady o tom, že by měl koncern VW v rámci zvýšení zisků snižovat kvalitu automobilů Škoda. Tato značka se bude podle jeho slov jen ubírat trochu jiným směrem.

Škodovku zároveň čeká vývoj několika nových modelů. Vozy Škoda Yeti a Superb Combi byly velmi úspěšné, což vede inženýry a konstruktéry koncernu k vytváření dalších novinek. V polovině listopadu se v Mladé Boleslavi začíná vyrábět pokračování řady Octavia Tour. Vnější úprava vozu bude na úrovni Octavie II před modernizací, její interiér bude zahrnovat již doplňky modernizované verze. Vozidlo se bude vyrábět ve třech motorizacích. V České republice bude k dostání benzinový motor 1,6 litru, v ostatních evropských zemí se bude prodávat i benzinový čtyřválec 1,4 a pro mimoevropské trhy je určený vůz s parametry 2,0 TDI. První opravdovou novinkou ale bude vůz Škoda Small Family, jehož rozměry budou menší než u Fabie. Na trhu se podle plánů objeví již příští rok jako produkt továrny VW v Bratislavě. Pro ročníky 2012 a 2013 je zase připravena výroba vozu A-Entry, jenž se velikostně zařadí mezi Fabii Combi a novou Octavii. Tento automobil bude určený pro český, ruský a čínský trh.

Na letošním pařížském autosalonu představila škodovka také svůj první vůz na elektrický pohon. Jednalo se o prototyp elektromobilu odpovídající vozu Octavia Combi. Tento automobil je vybavený bateriemi o kapacitě 26,5 kWh a hmotnosti 315 kg. Nabití vozu z běžné sítě trvá 8 hodin, ze sítě 400 voltů se nabíjí 4 hodiny. Na jedno nabití pak ujede 140 kilometrů, přičemž jeho maximální výkon je 85 kW a nejvyšší možná rychlost 135 km/h. Škoda by se sériovou výrobou svého elektromobilu mohla začít přibližně do 5 let.

Plány koncernu Volkswagen jednoznačně ukazují, jakým směrem se v následujících letech bude automobilka Škoda Auto ubírat. Západoevropský trh si VW pokryje svými luxusnějšími značkami, zatímco škodovky budou expandovat především na východní trhy v čele s Čínou a Ruskem. Nové plánované modely budou možná určitým zklamáním pro ty, kteří se domnívali, že by se Škoda mohla profilovat ve stylu luxusních automobilů typu Superb. Novinky z mladoboleslavské automobilky budou totiž zaměřeny především na praktičnost a příznivou cenu. Za těmito kroky VW Group však není třeba hledat nějakou konspiraci či něco podobného. Stejně jako každá firma se i Volkswagen zkrátka snaží o maximalizaci zisků v rámci celého koncernu, čemuž by měla přispět i expanze levnějších škodovek na východ.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Jak moc Volkswagen ovlivní vývoj škodovek?

22. 10. 2010 | Ondřej Tůma | 5 komentářů

Jak moc Volkswagen ovlivní vývoj škodovek?

Úspěchy automobilky Škoda Auto jsou trnem v patě koncernu Volkswagen Group. Zvýšení prodeje škodovek totiž jejich výrobce VW paradoxně finančně poškozuje. Vedení Volkswagenu by v následujících... celý článek

Ceny ojetých automobilů jsou prý na dně. Proč toho nevyužít?

11. 8. 2010 | František Mašek | 8 komentářů

Ceny ojetých automobilů jsou prý na dně. Proč toho nevyužít?

Chcete si koupit ojetý automobil? Pak je tu nejspíš ta pravá chvíle. Jejich ceny stagnují a jsou již možná na dně. Pro orientaci nabízíme přehled průměrných cen nejprodávanějších modelů... celý článek

Čeští motoristé více zvažují, kde se nejvýhodněji tankuje

12. 5. 2010 | Věra Tůmová | 2 komentáře

Čeští motoristé více zvažují, kde se nejvýhodněji tankuje

Čeští vlastníci aut utratí za benzín či naftu pro soukromé účely v průměru asi 1700 korun za měsíc. Ročně tato částka přesahuje dvacet tisíc korun. S tím, jak průměrná útrata za pohonné... celý článek

Neplatiči povinného ručení dostali strach. Ubylo nehod nepojištěných aut

21. 4. 2010 | Věra Tůmová | 2 komentáře

Neplatiči povinného ručení dostali strach. Ubylo nehod nepojištěných aut

Díky pokutám za neplacení povinného ručení se v Česku snižuje počet nepojištěných aut. Klesá i počet nehod způsobených auty bez pojistky.

Partners Financial Services