Rozdíl mezi multilevelem a takzvaným letadlem se mnohdy stírá. Je přitom zcela zásadní.
U klasického multilevel marketingu je jeho účastník odměňován za činnost svou či svých "podřízených", tedy lidí, které do systému zapojil, na základě výkonu, který přináší hodnotu vyšší, než kolik peněz je do struktury rozděleno.
Nově vstupující tak buď neplatí žádný poplatek, nebo platí poplatek, kterým jsou uhrazeny vstupní náklady (například školení, "startovací balíček" odpovídající hodnoty a podobně), nikoli na uhrazení nepřiměřené odměny pro dříve příchozí.
Naproti tomu letadlo (též pyramida, přesněji Ponziho schéma) je založeno na neustálém přísunu nových lidí, kteří udrží motory letadla v chodu pouze do té doby, dokud přibývají exponenciální řadou. Výplaty dříve příchozích jsou vypláceny z vkladů nově příchozích.
Sdílejte článek, než ho smažem