Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Budoucnost patří lithiu

| rubrika: Co se děje | 5. 4. 2016 | 13 komentářů
Tedy možná. Carsharingu ale určitě.
Budoucnost patří lithiu

Před několika dny představil Elon Musk (respektive Tesla Motors) svůj nejnovější a dlouho očekávaný model označený jednoduše Model 3 (označení Model E, se kterým by mohl produkovat Modely S, E a X, mu vyfoukla konkurence). V den odhalení vozu a spuštění rezervací se na Model 3 stály před prodejnami Tesly fronty jak v osmdesátých létech na Favorita. Jen za prvních 24 hodin si vůz objednalo 130 tisíc lidí, což při tisícidolarové záloze představuje pro Teslu příjemnou finanční injekci 130 milionů dolarů. Podle novějších zprávu už je předobjednávek ke čtvrt milionu.

Musk přitom ve skutečnosti ukázal jenom to, jak asi bude vůz vypadat a co zhruba bude mít ve výbavě. Představení dalších úprav a vylepšení nás ještě bude čekat. Musk očekává dodávky koncem roku 2017, ale vzhledem k chronickým problémům jeho společností s plněním termínů se dá očekávat, že reálně sjedou první kusy z výrobní linky až někdy v roce 2018.

Není ale smyslem článku analyzovat úspěch či životaschopnost Tesla Motors, která ještě ani zdaleka není za vodou. Není třeba ani hodnotit auta poháněná elektřinou (s bateriemi založenými na lithiu) jako celek. Tyto vozy mají nepochybně nějaké výhody a nějaké nevýhody. Je na každém, aby je sám zvážil a podle toho se rozhodl. Faktem zůstává, že pro většinu lidí aktuálně převažují nevýhody. Ale z pompéznosti show okolo představení Modelu 3 a počtu už rezervovaných kusů se dá racionálně předpokládat, že zájem o tyto vozy je a roste.

Dva nejzásadnější argumenty proti autům na elektřinu jsou cena a dojezd/nabíjení. Cenu, zdá se, právě Tesla vyřešila. Novým model odpovídá cenově vyšší střední třídě aut se spalovacím motorem (35 tisíc dolarů). Ohledně dojezdu vizte o několik odstavců níže.

Propojeno!

Tentokrát věci zašly daleko. Tesla a velké automobilky investují do vývoje elektromobilů miliardy dolarů. Zvyšuje se účinnost baterií, jejich životnost a také dojezd aut na elektřinu. S elektromobily experimentují společnosti, které až donedávna stály mimo automobilovou branži – Apple a Google. A poptávka po nich stoupá bez ohledu na levný benzin.

Auta do zásuvky spustí krach cen ropy. Kdy?

Česko jako elektrovelmoc

Pokud se uvedením dostupných „rozumných“ elektro aut (Tesla Model 3, Chevrolet Bolt EV a Nissan Leaf EV) skutečně podaří nastartovat jejich boom, budou výrobci (specificky pak Tesla, která za rok 2015 vyrobila jen 60 tisíc vozů, zatímco v roce 2020 to má být již 500 tisíc kusů ročně) muset z důvodu raketově rostoucí poptávky – i mimo USA – rozšířit výrobní kapacity. Ideálně do země s relativně stabilním politickým režimem, bohatými zásoby lithia a zkušenostmi s výrobou automobilů. Tušíte správně, kam mířím.

Část osobního kouzla Elona Muska pro Američany tvoří i to, že naprostou většinu používaných komponent si vyrábí sám a „vrátil“ tak do Spojených států práci ve výrobě. Značka Made in USA má ale dnes cenu hlavně ve Spojených státech. V Evropě s ní – zvlášť v automobilovém sektoru – Tesla nikoho příliš neohromí. O bohatých zkušenostech s výrobou automobilu v Česku není třeba se rozepisovat. Především má ale Česká republika významné zásoby lithia – podle odhadů až šest procent veškerých světových zásob. Lithium se pod Cínovcem těžilo už v polovině 20. století, poté těžba pro nerentabilitu ustala. Dnes je cena lithia výrazně vyšší (mimo jiné díky velkému růstu v posledních letech) a zájemci o těžbu na severu Čech se rojí. Z německé strany Krušných hor se už doluje.

Za touto úvahou stojí zatím mnoho „pokud“ a „kdyby“, ale představa, že Tesla nebo nějaký její nástupce bude za deset let vyrábět v Česku elektrická auta včetně baterií, není tak nereálná.

Anketa

Máte auto?

Carsharing, autonomní auta, nabíjecí dálnice

Jednou z věcí, díky kterým patří Tesla mezi průkopníky v oboru, je autonomní řízení aut, tedy vývoj auta, které prakticky nebude potřebovat řidiče. Už současné modely fungují tak, že řidič prakticky nemusí sáhnout na volant. Zatímco o typu pohonu, který v budoucnu ovládne trh, není v současné chvíli rozhodnuto, stran autonomního řízení aut je budoucnost prakticky jistá. Otázkou pouze zůstává, kdy budou vyřešeny veškeré zbývající technické a právní záležitosti a bude moct dojít k hromadnému nasazení této technologie.

Můžeme se podívat ještě o krok dál. Ve chvíli, kdy auta budou nejen sama řídit, ale zároveň spolu budou jednotlivé vozy na silnici schopny komunikovat, bude automobilový provoz mnohem efektivnější. Vyšší rychlosti, plynulejší jízda, výrazně nižší nehodovost a podobně. Můžeme se těšit. Tím nic nekončí, existují další projekty, díky kterým například půjdou elektrická auta nabíjet přímo za jízdy po speciálních silnicích. Další inovace jistě přijdou.

Pro určitou část obyvatel je nicméně vlastnictví auta značně drahé nebo lépe řečeno neefektivní. Čím větší (a hustěji osídlené) město, tím víc je to pravda. Automobilová realita potom vypadá tak, že si koupíte plechovou krabici za půl milionu, jedete s ní někam jednou možná dvakrát za týden a pak o víkendu. Kvůli statusu si auto už pořizovat nepotřebujete, místo bavoráka s černými skly stačí koupit trochu omlácený iPhone (a nainstalovat Uber/Liftago). Takže proč vlastně?

Carsharing má pro obyvatele velkých a zároveň relativně hustě osídlených měst (u nás prakticky jen Praha) jistou budoucnost. Může samozřejmě fungovat i v méně osídlených lokalitách, ale dá se očekávat, že bude dražší. Na drobné jízdy pro nákup a podobně se carsharing ve srovnání s vlastnictvím auta finančně vyplatí už nyní. Na delší výlety ale vychází pořád dost draze, musíte totiž platit půjčovné i za dobu, kdy auto stojí někde v garáži, zatímco vy chodíte po horách.

Tady právě vzniká prostor pro skloubení všech tří technologií. Přes carsharingovou službu si půjčíte auto, dojedete na místo a můžete ho poslat dál. Auto si samo dojede k dalšímu zákazníkovi a po cestě se dobije.

Jednou z hlavních uvedených nevýhod elektrických automobilů je i jejich relativně krátký dojezd. Problém asi není ani tak v samotném dojezdu jako v tom, že na něj neustále musíte myslet. Možná to tak nevypadá v Americe nebo jinde, ale v Česku máme jednu z nejhustějších síti čerpacích stanic na světě. Benzin vám prakticky nemůže dojít, proto se může jevit „neustálé hledání“ nabíječek jako nevýhoda. Ve chvíli, kdy si budete moct autem zajet na chatu, ono se pak samo dojede nabít a vrátí se vám nabité – ideálně třeba solární energií (bez dotací!) – až k lesu, tyhle starosti odpadnou.

Automobilová budoucnost bude skvělá a díky nerostným surovinám bychom mohli v Česku mít příležitost u ní být co nejdříve.


Foto fronty na rezervaci nové Tesly v Raleighu v Severní Karolině: Melpomene / Shutterstock.com

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+6
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

5. 4. 2016 2:01, jezevec

brilantní úvaha. pokud by auta byla schopná jezdit úplně sama, zmizí tím největší slabina elektromobilů. vystoupím z auta - a přikážu autíčku - jeď se někam trochu nabít, a přijeď za 40 minut. to je geniální.
pokud by se tak dalo i parkovat - už bych si to snad i sám koupil. vystoupím před barákem na modré zóně, a autíčku poručím - jeď se někam na periferii zaparkovat, a ráno v 8 mně tady vyzvedni. to chci!

Reagovat

 

+6
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

5. 4. 2016 9:53, onli

Autonomní řízení a carsharing je pekelná představa - to už můžu jezdit rovnou sockou... Špína, všude nálepky s reklamou na každou kravinu, zrasovaný budou ty auta za půl roku, jako auta v osbním vlastnictví za deset let... Sorry, tyhle secialistický věci fakt nefungujou. Možná ještě tak v Brně... Auta na elektřinu jsou sice zajímavá technická cvičení, ale že by to zrovna vydělávalo, to se říct nedá. Pokud mne pamět neklame tak Tesla Motors vykázali za loňský rok ztratu okolo miliardy USD a v zisku nebyli nidky...

Reagovat

 

-7
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (13 komentářů)

24. 4. 2016 | 18:31 | HonzaT

Největší překážky jsou v lidském myšlení . Budoucnost Robotický automobil. Systém by zjistil časy potřebné k dodržení časového harmonogramu a Auto by už čekalo před 8h na svého zákazníka v Případě dopravních komplikací...více

9. 4. 2016 | 20:37 | Platypus Norwegicus

Elektromobily funguji. Jenom je protreba prijmout jistou zmenu paradigmatu - jistou cast z ceny za kilometr z prvnich 200 tisic az milionu kilometru platite hned na zacatku v baterkach. Elektrika pak vyjde levneji, nez LPG/CNG....více

9. 4. 2016 | 10:17 | Jan Kuchyňka

Vždy znovu a znovu s "údivem" sledují, jak vždy na vše většinou první reagují negativní lidé, kteří vymýšlejí, proč to nebude fungovat... Jsem rád, že to v ČR začalo v Brně a umím si představit, jak se to rozjede nejen po...více

6. 4. 2016 | 15:01 | jezevec

ne, tak samozřejmě, carsharing je hovadina v jakékoliv podobě. možná jako taxíky, nebo autopůjčovna pro turisty, ale pro běžné ježdění je to již z uvedených důvodů nesmysl. uvažuji ale o elektrickém autě, kdy autonomní...více

6. 4. 2016 | 11:00 | Hunter

Ale tato hypotéza s oním carsharingem nepočítá, že ne?
Protože pokud bude auto kvůli mé 30 minutové cestě reálně "blokováno" 2,5 hodiny (a to ideálně od 6:30 do 9h a od 15:30 do 18h kdy "chce jet každý") => 5 hodin denně,...
více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Hypoteční banka, Indikátor, Strategické certifikáty, nta, petr mach, euro, invalidní důchod, unicredit, průzkum trhu, Reálná úroková sazba, fpv, reforma daní, úmluva o právech dítěte, José Barroso, obvodní lékař, Pardubice, terrinvest, mKonto

8A72634, 2AC9026, 2AS9026, 2AS9626, 2AC9626

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK