Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Deset lekcí z pěti let psaní pro Finmag (a Peníze.cz)

| rubrika: Sloupek | 31. 12. 2014 | 2 komentáře
Co mají společného libertariáni a feministky, co je na názorové publicistice nejtěžší a jak blafovat jako ekonomický expert?
Deset lekcí z pěti let psaní pro Finmag (a Peníze.cz)

První článek mi na Finmagu vyšel v lednu 2010, časem se přidaly Peníze.cz, následovalo jich 472, v průměru necelé dva týdně. Došel jsem za tu dobu k pár zjištěním:

1.
Nejcitlivějším tématem ze všech kupodivu nebyli Romové, muslimové ani Evropská unie, ale živnostníci a podnikatelé. V kapitalismu se jim stalo to samé, co partyzánům v socialismu: z pestré směsi, ve které se našli obyčejní lidé, hrdinové i rabiáti, se stal jednolitý pomník, jedněmi nekriticky uctívaný a druhými podobně fanaticky nenáviděný. Rýpněte si třeba, že v mnoha zemích živnostníci prosperují i bez paušálních nákladů v takové podobě, jak je známe u nás, a máte z e-mailové schránky septik.

2:
Na společenské ani ekonomické problémy neexistují objektivně správná, neideologická, bezrozporná a definitivní řešení. Ovšem lidé bez rozdílu inteligence nebo společenského postavení tu představu milují. S ní i ty, kteří taková řešení nabízejí.

3.
Pokud chcete lidem vypnout kritické myšlení, slibujte jim úspěch. Pořád mě překvapuje, jak dobře to podvodníkům funguje.

To nejlepší z Kašpárka. Zadara!

„Vždycky mi přišlo hezké, jak Cory Doctorow nebo Karel Veselý nabízejí svým čtenářům výbory svých článků v praktické a pohodlné formě elektronické knížky. Spolu s redakcí jsem se rozhodl probrat svoje texty z loňska a letoška a čtvrtinu nejdůležitějších nabídnout volně ke stažení. Berte to jako takový malý vánoční dárek,“ říká Michal Kašpárek. Tak berte, dokud dává:

  • Aby se za nás děti nestyděly (23 článků z roku 2013) – EPUBMOBI
  • Sluníčkový koncentráček (26 článků z roku 2014) – EPUBMOBI

4.
Velká většina českých ekonomických publicistů a expertů napříč médii i napříč politickým spektrem blafuje. Ať už hodnotí zvyšování minimální mzdy, změny daní anebo hospodářské sankce, jednoduché myšlenkové experimenty mají skoro vždy přednost před poctivou analýzou spojenou s poohlédnutím se za zkušenostmi z jiných částí světa. (Výjimkou bývá selektivní „… ale ve Skandinávii…“)

5.
Velká většina editorů a šéfredaktorů má to blafování na háku. Ať už píšete kamkoliv, skoro nikdy se nemusíte obtěžovat s dokazováním truismů. Například: bohatství nebo chudoba národů jsou dané jejich pracovitostí, šetřit se musí, stát se nemá co plést do podnikání, prohibice a zákazy jsou vždy kontraproduktivní, mravy upadají, Evropané jsou zpohodlnělí flákači, a mají proto namále. Dost byste se zapotili, kdybyste to všechno měli dokazovat. Naštěstí pro vás ale nemusíte.

6.
Emočně nejnáročnější na názorové publicistice je vydýchat, kolik si za „bohužel nemůžeme dokázat A…“ domyslí „… takže platí B.“ Kolik jich pochopí dejme tomu myšlenku „zapotili byste se, kdybyste měli dokázat, že stát se nemá plést do podnikání,“ jako důkaz opaku a hned se čertí: „Takže podle vás teda má být socialismus a stát má kecat lidem i do toho, kdy chodit na záchod!“

7.
Láďa Hruška se proslavil jako potravinový inspektor, prostor na mediálním trhu je ale i pro „bulšit inspektora“. Novináře, který bere za slovo, kontroluje údaje, poukazuje na scestnou interpretaci statistik a výzkumů, zkrátka: odhaluje kydy. Zjistil jsem, že články uvádějící bulšit na pravou míru přitahují pozornost, i když bohužel asi hlavně ze škodolibosti. Jako zahraniční inspirace může sloužit Tim Harford, který má na BBC pořad příhodně nazvaný Víceméně.

8.
Českým unikátem, velmi vzácným v anglicky psaných médiích a knihách, je přesvědčení, že aktivním občanům nebo společenským kritikům jde jen a pouze o peníze a o funkce, případně že už jsou rovnou někým placení, od Washingtonu po Saúdskou Arábii. Bohužel je ta představa spojená s jiným českým unikátem, totiž předsudkem, že je pokleslé usilovat o funkci ve státní správě nebo samosprávě. Důsledkem je vyklizení veřejného prostoru a jeho přenechání lidem, kterým je jedno, co si o nich kdo myslí.

9.
Libertariáni a feministky sdílejí tragický osud bystrých lidí, jejichž příhodné připomínky skoro nikdo neposlouchá, protože je přece tak snadné smát se jejich karikaturám.

10.
Jestli budete někdy někam psát, zapamatujte si, že drtivá většina čtenářů neřeší kvalitu vašeho textu, ale to, jestli odrážejí jejich názory. V komentářích a e-mailech pak pletou jedno s druhým, takže pokud si neudržíte odstup, může to mít devastující následky. A neplatí to samozřejmě jen pro kritiku, ale i pro pochvaly. Držte se proto aforismu vídeňského publicisty Karla Krause: „Mnozí sdílejí se mnou mé názory. Ale já je s nimi ne.“

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+25
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

31. 12. 2014 6:02, Miriam Steinbock

.... ale vždyť to přece všechno dobře a dávno víme. Ale z takto uspořádaných pohledů jsem se zase trochu poučila. Děkuji!

Reagovat

 

+6
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi

31. 12. 2014 | 6:02 | Miriam Steinbock

.... ale vždyť to přece všechno dobře a dávno víme. Ale z takto uspořádaných pohledů jsem se zase trochu poučila. Děkuji! více

31. 12. 2014 | 2:50 | Michal Brom

Až obhrouble přesné! Tedy shoduje se to s mým názorem! :) P.S. Nedělám si iluzi, že tahle fakta někoho poučí... více

Čtenáři také navštívili

31. 12. 2013 |  | 3 komentáře

Deset věcí, které jsme před rokem nevěděli

Konina v Ikea, sledovací program PRISM, papež jako oblíbenec levice: seznamte se s letošními černými labutěmi.

1. 11. 2013 |  | 54 komentářů

Pořád není líp? Vygeneruj si nové hnutí!

Pokud se vašim dětem zavčas nerozzáří oči, vytvořte jim nový spasitelský projekt jediným klepnutím myší.

11. 7. 2013 |  | 24 komentářů

11 věcí, které mi měl někdo říct už na střední

Návod na to, jak přestat být na jednu přes držku.

11. 11. 2011 |  | 8 komentářů

Heslo pro ztracenou dekádu: „Vezmi, co máš, a udělej s tím to nejlepší, co můžeš“

Vzorem pro „desátá“ léta bude MacGyver. Seriálový hrdina, který si vystačil s tím, co našel po kapsách.

19. 8. 2011 |  | 5 komentářů

Lekce pro dětské podnikatele: když po vás život hází samé citrony, připravte citronádu!

Děti prodávající na dvorku limonádu čelí ve Spojených státech občasné policejní šikaně. V Česku by zákonů a vyhlášek porušily pravděpodobně ještě více. Za to riziko to přitom stojí hned z několika důvodů.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Market making, Nástroje měnové politiky, Ekonomický zisk, dědictví, bydlení, zaměstnanecké benefity, jiří horecký, jiří vaňásek, hvězdička, ge money auto, byt, Ondřej Malý, vyloučené lokality, internetové pojišťovnictví, modelování, písně o penězích, půjčky, seance

1J94956, 5S01842, 7U74496, 3K75121, 2B65398

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK