Malé peníze: Kde na internetu hledat informace o ekonomice

Jan Müller | rubrika: Jak na to | 8. 8. 2012 | 1 komentář
Čtenáři se ptají, Jan Müller odpovídá. Tentokrát na téma „kde hledat spolehlivé informace o financích a ekonomice“.
Malé peníze: Kde na internetu hledat informace o ekonomice

Čtenářský dotaz: Velice rád bych vám položil jednoduchou otázku. Jaké webové stránky byste mi doporučil pravidelně sledovat, když chci být in ve světě financí? Čtu Hospodářské noviny (a samozřejmě Peníze.cz), ale zajímají mě další zajímavé zdroje. Klidně anglické a německé. Co čtete vy?

Ptáte-li se, jaká domovská stránka se otevře v prohlížeči počítače, na kterém se píše tento článek, pak je to portál Reuters. Proč?

Samotné informace z finančního světa, tedy ceny akcií, dluhopisů, komodit, výnosy fondů, finanční výsledky společností, tedy všechny racionální informace jsou na internetu snadno dostupné na různých portálech, jimiž se tady nebudeme zabývat – protože si je každý snadno najde. Spolehlivost takových číselných informací bývá u běžných portálů vysoká, někdy s odkazem na zdroj informací (například v situaci, kdy za správnost ručí příslušná společnost, která publikuje své finanční výsledky).

Akcie, dluhopisy, fondy: vaše denní dávka grafů

Čerstvá data na Peníze.cz:

„Nezávislá“ média

Ovšem svět financí nelze omezit pouze na numerické údaje. Víme, že vývoj investic závisí na mnoha faktorech, přičemž o některých z nich se můžeme dozvědět i v médiích. Jde zejména o politické, sociální a další ekonomické informace o dění ve světě, které mají nebo mohou mít vliv právě na naši investici. V tomto směru tedy potřebujeme nejlépe objektivní zdroj informací.

Jenže s objektivitou je to složité. Média jsou zpravidla komerční firmy, jejichž cílem je vydělávat peníze. Nenechme se nyní ovlivnit sladkými slovy zástupců firem o jejich ušlechtilém poslání o jejich skvělém příspěvku k rozvoji společnosti, mezilidských vztahů a kdo ví čeho ještě. Opravdovým cílem firem je dosahovat co největšího zisku.

Tento zisk ovšem nemusí být nutně finanční, někdy se majiteli vyplatí médium i dotovat. Televize, noviny i web můžou sloužit k propagaci majitele, k utužování jeho vlivu, k potírání konkurence, zkrátka k vytváření takového odrazu světa, který majiteli či tomu, kdo tím či oním způsobem médium platí, vyhovuje. Když nic jiného, je vždycky potřeba počítat s tím, že médium, ať už jde o webový portál, časopis, noviny nebo něco jiného, s velikou pravděpodobností nebude kriticky vystupovat proti svému majiteli či významnému inzerentovi.

Lidé z nepochopitelného důvodu věří, že co je v médiích, je pravda, odpovídá to realitě. Není to tak. Už jsme si řekli o vlivu majitelů a reklamy. K tomu je ještě potřeba přičíst světonázor, ekonomický a politický světonázor jednak média samotného, jednak pisatele. Jistě víte, že jsou média orientovaná víc nebo méně nalevo či napravo, jsou média socialistická, konzervativní i liberální. A další okolnost, se kterou je potřeba počítat, jsou kulturní souvislosti: Podívejte se například na al Džazíru, když není zrovna protiamerická, tak je aspoň protiizraelská. Oproti tomu třeba CNN je zřetelně protiarabské...

Kdo je tu odborník

Ano, i v komerčních firmách dělají solidní lidé, kterým záleží na spokojenosti klienta. A ne všechna seskupení jsou komerčními firmami. A také existují poctiví redaktoři, přispěvatelé či bloggeři. Přesto se vyplatí ke každé informaci v médiích přistupovat kriticky.

Anketa

Věříte českým novinám?

Kritický přístup se netýká jen deklarované nezávislosti média, ale také odbornosti pisatele. Do médií nikdy nepřispívali výhradně odborníci na slovo vzatí a s rozvojem internetu začalo platit, že se prakticky kdokoli může vyjadřovat k čemukoli. A tady je skrytý další háček. Odbornost můžete posoudit jen v případě, že se v problematice sami orientujete. Jen tak budete schopni odlišit reklamu, nesmysly nebo vlivové (PR) články od odborného komentáře či odborné polemiky. Do značné míry vám může pomoci značka média, povědomí o jeho historii a pověsti, ale obecně i u toho nejkvalitnějšího média platí, že se v něm objevují informace od více i méně kvalitních přispěvatelů.

Jak tedy postupovat? Najděte si „svého“ autora či autory, jež budete sledovat. Pokud se vám budou koncentrovat na jednom či několika málo portálech, bude to čtenářsky jednodušší. Časem budete dobře vědět, že ten a ten autor podává vcelku věrné zprávy o trhu, ale z nějakého důvodu mu leží v žaludku jedna velká firma – a zprávy, které se té firmy dotknou, budete brát s rezervou. Budete vědět, že na tomhle webu přinášejí zajímavé názory na vývoj světové ekonomiky, ale občas jsou tak trochu dogmatičtí pravičáci nebo levičáci. A podobně.

Pokud ale nemáte čas dlouhodobě sledovat iks lidí a iks médií, pokud potřebujete rychlé a relativně objektivní zpravodajství právě teď... V jednom nejmenovaném klíčovém finančním centru se zeptali uznávaného profesora médií a komunikace z jedné z nejlepších světových univerzit, zda jsou média opravdu natolik zahlcena různými druhy reklamy a vlivových, mocenských tendencí. Profesor bez zaváhání odpověděl: „Ano, v médiích je takový vliv dnes hodně velký.“ „A kdo je dneska ještě docela nezávislý a objektivní, pane profesore? Profesor se dlouze zamyslel, než řekl: „… možná Reuters.“ Pokud jste četli pozorně, jistě jste sami v profesorově odpovědi dali zvláštní důraz slovíčku možná...

Autor vlastní a provozuje web Malé peníze, otázky mu můžete posílat na redakční mail

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Očima expertů: Co nám média tají?

25. 5. 2012 | Ondřej Tůma | 4 komentáře

Očima expertů: Co nám média tají?

Jaká témata se v ekonomických médiích neobjevují, i když by si to zasloužila? A proč je vlastně média ignorují? Na to jsme se zeptali ekonomů Pavla Kohouta, Petra Macha, Tomáše Prouzy... celý článek

Facebook koupil Instagram! Klíč k určování toxických informací

16. 4. 2012 | Michal Kašpárek | 2 komentáře

Facebook koupil Instagram! Klíč k určování toxických informací

Chcete podnikat nebo investovat a nepřijít při tom hloupě o úspory? Pak je občas lepší dvacku utratit za klapky na oči než za noviny.

Symbióza politiků a médií. Karel Randák: Kalousek má Právo, Vondra Mladou frontu

2. 7. 2011 | Martin Vlnas | 4 komentáře

Symbióza politiků a médií. Karel Randák: Kalousek má Právo, Vondra Mladou frontu

„Kdybych zveřejnil seznam všech politiků, kteří se na mě obrátili, jestli bych nemohl sehnat něčí výpis telefonních hovorů, vydalo by to na knihu. A najednou všichni kroutí hlavami... celý článek

Očima expertů: Kde hledat aktuální informace?

3. 6. 2011 | Ondřej Tůma | 3 komentáře

Očima expertů: Kde hledat aktuální informace?

Někteří z nás bez aktuálních informací sotva dokážou žít. Přečtěte si, kde shánějí nejnovější informace významní zástupci světa českých médií, mediální experti a lidé z byznysu. Co... celý článek

Očima expertů: Mělo by se zpoplatnit internetové zpravodajství?

8. 4. 2011 | Ondřej Tůma | 2 komentáře

Očima expertů: Mělo by se zpoplatnit internetové zpravodajství?

Mnoho světových zpravodajských serverů již zpoplatnilo svůj obsah. Nedávno se přidal web slovutných New York Times. Bude se platit za obsah všech zpravodajských serverů? I u nás? Přečtěte... celý článek

Partners Financial Services