Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

„Zadarmo drahé“ – jak vydělává Google nebo internetové porno, když nic nestojí

| rubrika: Když se řekne | 13. 7. 2012
Věděli jste, že vám lidi můžou poslat 25 milionů dolarů za něco, co můžou používat i bezplatně? Provozovatel Wikipedie už to ví.
„Zadarmo drahé“ – jak vydělává Google nebo internetové porno, když nic nestojí

Ty nejlepší věci jsou prý zadarmo. Jenže kde se tady vlastně berou? Odpustíme si úkrok od přírodních věd a nebudeme pátrat po původu zurčícího potůčku, u kterého můžete zdarma prolenošit celý den. Namísto do bystřiny se totiž ponoříme do výročních zpráv – ale nebojte, nebude to nuda. Možná se totiž budete divit, jak dobrý byznys některé věci zdarma vlastně jsou.

Webový prohlížeč: panda dohazovačem

Přejeďte teď očima o pár centimetrů nahoru – do záhlaví „okna s internetem“. Pro webový prohlížeč jste si do obchodu nikdy nešli, a stejně ho používáte. Jak to?

Pokud surfujete s Internet Explorerem od Microsoftu nebo Chromem od Googlu, nečekejte velké překvapení – autoři je rozdávají proto, aby nalákali uživatele na svoje ostatní produkty. Málokdo ale tuší, co živí tvůrce oblíbeného Firefoxu, prohlížeče pojmenovaného po pandě červené. Těm každý rok zaplatí Google okolo sta milionů dolarů za to, že právě k němu vede okénko „Vyhledat“ vpravo nahoře. Každý čtvrtý z dvou a půl miliardy uživatelů používá Firefox a Googlu se vyplatí za každého z nich zaplatit patnáct centů, aby na nich mohl sám vydělat. Jak?

Google: chytré hledání, ještě chytřejší reklamy

Začalo to jednoduchou stránkou s tlačítky „Hledat“ a „Zkusím štěstí“. Od té doby zkoušeli provozovaté Googlu štěstí leckde a způsobů, jak vydělat peníze, našli požehnaně.

Pořád je živí hlavně reklama. Vymysleli ji totiž chytře: tím jak na Googlu hledáte a používáte jeho další nástroje, se o vás služba leccos dozví. Jen zkuste chvíli googlovat místo, kam chcete na dovolenou – a z reklamních bloků se na vás zbytek dne budou valit tipy na letoviska. A to nejen na Google.cz, protože firma své reklamní systémy nabízí i tvůrcům dalších webů, kterým tak odpadá otravné dohadování se s inzerenty.

Anketa

Jaký vztah máte k věcem zadarmo?

Google se ale snaží dělat i úkroky do stran. Svět chytrých mobilů dobývá jeho operační systém Android, který nejen že uživatele všude možně nutí něco googlovat nebo klikat na chytré reklamy, zároveň umožňuje nákup aplikací – a mateřské společnosti zůstává okolo pěti procent ze stovek milionů jako odměna za provozování obchodu Play. Přes sto milionu dolarů zaplatí firmy z celého světa za kancelářské nástroje, které jim Google jako vedlejšák nabízí. Stále ale platí, že okolo 95 procent příjmů Googlu pochází z reklamy, tedy z toho, co nabízí zdarma a všem. Čistý zisk za první letošní čtvrtletí? 2,89 miliardy dolarů, tedy asi 60 miliard korun.

Facebook: reklama jste vy

Pokud nejste vášnivými hráči FarmVille a dalších her, asi nevíte, že se na Facebooku dá platit vlastní měnou. „Facebook credits“ sice roztáčí jen dvě procenta lidí připojených do největší sociální sítě na světě, přesto ale provozovatelům v prvním čtvrtletí vynesly každý pátý dolar do pomyslné kasy. Nebo spíš jen do dlaně a pak namísto do kasy dál – Facebook totiž v tomto případě funguje pouze jako prostředník, který si nechává provizi.

Zbytek příjmů a drtivý podíl na zisku? Samozřejmě reklama. I Facebook toho o vás ví víc, než si možná myslíte – díky všudypřítomným lajkovacím tlačítkům má přehled o tom, kam na internetu chodíte – a to do něj ani nemusíte být přihlášení. Pokud přihlášení jste, pak nejen, že vám reklamu podsouvá, ale dokonce ji dělá i z vás. Vlastní důstojností za to nedávno zaplatil Nick Bergus, který na svém profilu z legrace odkázal na dvousetlitrové balení lubrikačního gelu na Amazonu. Jenže Amazon na Facebooku inzeruje – a v inzerátech automaticky zobrazuje doporučení dalších uživatelů. Neštěstí bylo na světě: Nick Bergus najednou „doživotní dávku lubrikantu“ doporučoval ostatním v okénku se „Sponzorovaným příběhem“.

Komerční televize: neviditelná „koncesionářská“ dvoustovka měsíčně

I když Nova s Primou občas experimentují s nějakými formami placení za obsah, tyjí pořád z reklamy. I proto se teď mezi sebou rvou o stovky milionů, které už inzerenti kvůli novým pravidlům nemohou utratit ve vysílání České televize. Nakonec to pro komerční stanice není taková sláva, jak doufaly. „Víc než polovina peněz z trhu zmizela, protože je klienti prostě neutratili,“ řekl obchodní ředitel Novy Jan Vlček webu Digizone.

Často mě v této souvislosti baví lidé, kteří se na sešlostech nad stoly plnými Coca coly, brambůrek a průmyslového piva nechají slyšet, že reklamy dokáží ignorovat. Nedokáže to nikdo – ani lidé, kteří reklamy vymýšlejí. Podle agentury Admosphere české televize za první čtvrtletí odvysílaly reklamu v hodnotě 6,1 miliardy korun. To jsou dvě stovky měsíčně na jednoho Čecha včetně nemluvňat – investice učiněná s oprávněnou nadějí, že publikum utratí ještě víc za zboží, které by si bez reklamy nepořídilo.

Nova ani Prima nejsou zdarma – za komerční stanice zaplatíme druhý, dokonce ještě vyšší koncesionářský poplatek. Jen ne přímo jim, ale mobilním operátorům, fastfoodům a úvěrovým společnostem. Netvrdím, že je to tak špatně – je ale zdravé si to občas připomenout. (Jasně, zrovna za vás to platí ti ostatní, hloupější.)

Wikipedia: stačí pěkně poprosit

Lidem hladovým po informacích dává Wikipedia příjemné večery strávené putováním z hesla na heslo, pro ty ostatní je zase zdrojem bezpracných školních referátů. Informace se tu neukrývají za platební branou, přesto mateřská nadace Wikimedia neměla problémy uhradit jen za druhé loňské pololetí výdaje ve výši 14 milionů dolarů – a ještě jí dvanáct a půl milionů zbylo. Reklamy tu přitom kvůli ideálu nezávislosti nenajdete. Jak je to tedy možné?

Spoluzakladatel encyklopedie Jimmy Wales za zmíněný půlrok vyžebronil svýma psíma očima 25 376 746 dolarů, tedy půl miliardy korun. Dostal je spolu s kolegy od lidí po celém světě, stačilo přitom pěkně poprosit o dotaci. To je mu asi jedno, že vtipálci soutěží, kdo najde humornější kombinaci jeho fotky a nadpisu hesla (nejraději mám „sexuálního predátora“).

Angry Birds: kolik peněz vydělá plyšák

Válčícím ptáčkům a prasátkům dělá zázemí přes dvě stě zaměstnanců herní společnosti Rovio. Co na takový štáb vydělává? Prodeje placených verzí populární plošinovky a reklamy v těch zdarma šířených. Zajímavější ale je, že 30 procent ze 75 milionů eur příjmů za loňský rok představoval prodej hraček a licencování postaviček. Hra se díky bezplatným verzím šíří po světě, o ptáčky a čuňata v reklamách je o to větší zájem – a Rovio se díky tomu může těšit ze zisků ve výši skoro padesát milionů eur – to je miliarda a čtvrt korun.

Internetové porno: galerie vás mají jen nalákat. Pak už platíte i za to, že chcete přestat

Jak na jedné červnové konferenci trefně poznamenal investor Ondřej Bartoš, kterého znáte ze Dne D: Pornem se dají vydělat skvělé peníze. Jen nesmíte být pornoherečka.

Obsah zdarma přístupných galerií tvoří v drtivé většině propagační materiály producentů, které vás mají zkrátka nalákat do placených zón. Používají přitom tak inovativní metody, že vedle toho Facebook i Google působí jak stařečkové.

Chytře pracují s vaší polohou:

Nebo se vydávají za skutečnou dívku a chvíli to dokážou úspěšně předstírat:

Provozovatelům zdarma dostupných galerií nabízejí podíly z nově přivedených návštěvníků ve výši desítek procent a spoustu nástrojů, které umožňují chrlit obsah automaticky. Kdesi jsem i zahlédl soutěž o víkend na jachtě s modelkami pro nejúspěšnějšího „partnera“ – ovšem jen aby to nebyl podfuk jako ty Brňačky nahoře.

Pornobyznys mimochodem pracuje s tak chytrými marketingovými nástroji, že se jich chytají i jeho odpůrci. A tak pokud zkusíte své podnikatelské štěstí coby tvůrci pornogalerií, dohazujících zákazníky producentům, a neuspějete, je tu druhá možnost. Doktor Phil Moore, pokud někdo takový vůbec existuje, vám dá 50 procent z útraty každého dohozeného zákazníka, který si stáhne jeho příručku Řekni pornu NE.

Jak vidíte, peníze vládnou světu – a to i tomu, ve kterém je tolik věcí zadarmo.

Redakce doporučuje: každý pátek Kašpárka

Kašpárek v říši jedniček a nul... a peněz

Michal Kašpárek
  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+40
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Čistý domácí produkt, Stavební spořitelna, Doba splácení hypotečního úvěru, karel havlíček, pavel bělobrádek, vladimír dlouhý, petra pospíšilová, marta nováková, EQUAL, mrazák, jižní afrika, Pavel Trávník, spory, druhé čtvrtletí, zaměstnanecké fondy, ZTP/P, U:fon, DMT

1SR2404, KIJ6339, 2J19393, 6A50011, 2E27215

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK