Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Dobře prodaná Škodovka

| rubrika: Publicistika | 19. 4. 2011 | 6 komentářů
Dobře prodaná Škodovka
Mladoboleslavská Škoda Auto je nejúspěšnější automobilkou celé postkomunistické Evropy. Otázkou však je, zda jí to do budoucna vydrží.

Škoda Auto, jedna z nejúspěšnějších automobilek současnosti, oslavila o víkendu dvacet let od vstupu německého, nebo spíše světového koncernu VW. Úspěšný příběh jednoho z motorů české ekonomiky je výjimečný v rámci celého postkomunistického světa. Od ostatních automobilek regionu ji odlišuje již to, že i nadále zůstala plnohodnotnou značkou – byť je samozřejmě poněkud mylné domnívat se, že všude ve světě vědí, že škodovky jsou česká auta. V mnoha zemích, které jsem během minulých let projezdil, pokládají škodovky za auta „německá“. Ale vzhledem k tomu, že „německé“ je ve většině světa považováno za známku toho nejlepšího z evropského průmyslu, je to spíše poklona. Svědčí o tom i celkem 750 000 vloni vyrobených vozů a velmi silná pozice na zahraničních trzích. Zvláště v Indii a Číně. Škodovka navíc financuje vlastní vývojovou základnu, a dokonce i svoji vlastní vysokou školu. I to svědčí o její silné pozici v rámci koncernu. Důležité je ale zmínit i způsob, jakým je na Škodu napojena řada domácích dodavatelů součástek, takže česká automobilka, na rozdíl od jiných „montoven“, stále tvoří skutečnou základnu průmyslu.

Komunistické investice a dobrá privatizace

Základ tohoto úspěchu je ale třeba hledat ještě před privatizací. Komunistické Československo mělo jako jedna z mála zemí sovětského bloku ještě v polovině osmdesátých let sílu na větší investice do svého průmyslu. Výroba favoritu, spuštěná krátce před pádem komunismu, byla v té době úspěchem. Za západními modely měl sice favorit zhruba pětileté zpoždění, v rámci komunistické Evropy byl ale zdaleka nejlepším a nejspolehlivějším automobilem.

Anketa

Škoda?

Sama privatizace, přímý postupný prodej zahraničnímu vlastníkovi, se ukázala být velice prozřetelným krokem. Kdo ví, jak by vše dopadlo, kdyby byla Škoda privatizována tak, jak plánoval Václav Klaus, který chtěl Škodu zařadit do kuponové privatizace. Nestalo se. Kvůli dělení Československa si tehdy pro sebe privatizaci strategických podniků vybojovaly národní vlády. Díky tomu nepotkal Škodu osud její plzeňské jmenovkyně, ČKD a dalších firem, které vytunelovány a rozprodány zmizely (nebo téměř zmizely) ve víru kuponového uragánu.

Třetím přelomovým momentem bylo, že si VW nekoupil Škodu rovnou. Balíky akcií byly uvolňovány postupně. Vláda Miloše Zemana na konci devadesátých let pak investiční pobídkou ve formě daňových prázdnin zajistila Škodě další zásadní investice, které ji dostaly do evropské automobilkové top ten.

Škoda, čínské auto

To samozřejmě neznamená, že dvacetiletý úspěšný příběh bude mít stejně úspěšné pokračování. Už během nedávné hospodářské krize zachránily vedle poptávky v Asii Škodu německé a slovenské investiční pobídky – česká vláda se chovala, jako kdyby se jí to netýkalo. To pošramotilo vztah mezi centrálou VW a Mladou Boleslaví, zdá se ale, že díky skvělým posledním měsícům je to už zapomenuto.

Daleko vážnější výzvou je přesun těžiště prodeje a částečně i výroby směrem na východ – do Ruska, Indie, a především Číny. Je velkým otazníkem, zda další prudký nárůst výroby, který pro Škodu plánuje VW, nebude probíhat spíše tam než v mateřských českých závodech.

Velkou výzvou pro Škodu je také další zvyšování produktivity, která za německými závody koncernu stále výrazně zaostává. Dorovnání výkonnosti (ne platů) je jedním z cílů nového vedení Škody. S výzvou podobného typu se však potýkají téměř všechny české firmy a zvýšení produktivity je jedním ze základních předpokladů dalšího úspěšného rozvoje české ekonomiky jako takové.

Osud dalších automobilových značek a továren regionu

Trabant. Značka ze saského Cvikova končí zhruba půl roku po sjednocení Německa. Cvikovské továrny jsou dnes součástí koncernu VW.

Wartburg. Druhá východoněmecká značka přežila Honeckerův režim o ještě kratší dobu. Továrna v durynském Eisenachu dnes patří Opelu.

Oltcit. Rumunsko-citroenová značka z Craiove zanikla v polovině devadesátých let. Delší dobu montovna Daewoo, dnes montovna Fordu.

Fiat Polski. Dnes už pouze Fiat, výrobna automobilů italského koncernu.

Dacia. Rumunská automobilka je po Škodě v regionu nejúspěšnější. V posledních letech úspěšně pod vlastní značkou vyrábí levné modely v rámci koncernu Renault. Podle odborníků má však na Škodu zpoždění nejméně deset, patnáct let.

VAZ. Firma, dnes AvtoVAZ, stále drží a používá populární značku Lada. Největší ruskou automobilku dnes ze čtvrtiny vlastní Renault, přežívá však jen díky masivní pomoci státu (rovněž čtvrtinový podíl). Doma sice automobilka prodává přes půl milionu vozů ročně, ty ovšem ani za nízké ceny nejsou mimo Rusko prodejné. Ani spolupráce s koncernem General Motors nemá očekávané výsledky. Nad podnikem letos mělo převzít kontrolu konsorcium Renaultu a japonského Nissanu, po zemětřesení v Japonsku se však rozhovory na neurčito zastavily.

Autor je redaktorem Lidových novin

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+3
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 4. 2011 14:08, Roman

Nechápu... jsem stejný člověk z masa a kostí jako němec(mimo turky) a dostanu 1/4 platu co Němec, přitom auto stojí všude po světě přibližně stejně. Lidi otevřete oči ! Škoda je navíc NĚMECKÉ AUTO, NIKOLIV ČESKÉ... alespoň takhle natvrdo je to všude bráno. Většina zisku jde VW, nikoli českým lidem. Škoda není číslo jedna a ani nebude, protože vedení VW si to nepřeje. Škoda je jen výhodný jew byznys pro němce.

Reagovat

 

+3
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

23. 4. 2011 | 0:43 | Honza

"Díky tomu nepotkal Škodu osud její plzeňské jmenovkyně, ČKD a dalších firem, které vytunelovány a rozprodány zmizely (nebo téměř zmizely) ve víru kuponového uragánu."
Tak s touto částí nemůžu plně souhlasit. Plzeňská...
více

20. 4. 2011 | 22:30 | chk

zase dalsi expert, kterej netusi co to znamena treba takova produktivita prace, a kterej nikdy neridil nic vetsiho nez horsky kolo více

20. 4. 2011 | 14:08 | Roman

Nechápu... jsem stejný člověk z masa a kostí jako němec(mimo turky) a dostanu 1/4 platu co Němec, přitom auto stojí všude po světě přibližně stejně. Lidi otevřete oči ! Škoda je navíc NĚMECKÉ AUTO, NIKOLIV ČESKÉ... alespoň...více

19. 4. 2011 | 15:22 | totedyne

Ještě bych se vyjádřil k tvrzení : 1)jsi hloupoučký a beztak bys své prostředky utratil neuváženě Nikoliv. V době propadu poptávky a politiky centrální banky "proti znehodnocení měny" se nikomu nevyplatí peníze investovat...více

19. 4. 2011 | 13:25 | totedyne

Pokud Pierre píše o žvástech, tak by si měl přečíst hlavně svůj příspěvek. Peníze na daních neušetří nepodpora investic. Důkazem jsou třeba Kalouskovi rekordní deficity. Nevím co má dokazovat to tvrzení o několikadňových...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Neplánované investice do zásob, Cenné papíry kapitálového trhu, Kvitance, brno, mobilní operátoři, operátoři, architektura, tarify, bezcenné akcie, mezinárodní den piva, fragmentace, Petr Kellner, ctp, nejlevnější účet, svobodná volba, sociální právo. sociální funkce, datový tarif, Occupy Wall Street Media

7T79873, 7T79891, 1SX1767, 7T79891, 1AZ4077

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK