Většina politických stran měla jako jeden ze stěžejních bodů předvolebního programu při loňských parlamentních volbách boj proti korupci. Najednou se jí chtěli zabývat i ty politické strany, jimž Češi vytýkají, že pokud ke vzniku silně korupčního prostředí v ČR sami nepřispěly, přinejmenším je boj proti tomuto nešvaru příliš nezajímal. Nyní se připravuje nový zákon o veřejných zakázkách, které by měl pomoci tento problém minimálně zmírnit.
O tom, že jde o velký problém, svědčí další článek na serveru Peníze.cz, z něhož je zřejmé, že česká ministerstva a vláda zadala v letech 2006-2010 netransparentním způsobem zakázky za 276 miliard korun. To je asi 80 % všech zakázek, které měly být zadány ve veřejné soutěži.
Čísla jsou to ohromující, podstatné je, jak tuto neblahou praxi při nákupu zboží a služeb při veřejných zakázkách odstranit, nebo přinejmenším podstatně omezit. Dokázat přímo korupci sice asi nelze, kolem veřejných zakázek se nicméně objevuje řada zajímavých souvislostí. Ministerstvo pro místní rozvoj chystá nyní velkou reformu zákona o veřejných zakázkách. To je důležitý krok, každý – byť sebekvalitnější - zákon se dá ovšem obejít a Češi jsou v podobných praktikách často velmi vynalézaví.
Co si o korupci a řešení tohoto závažného problému myslíte vy? Existuje nějaká cesta, jak se s ní dá účinně bojovat? A nějaká země, která by nám mohla být v tomto směru vzorem? NAPIŠTE NÁM, CO SI O TOM MYSLÍTE A PŘEČTĚTE SI NÁZORY OSTATNÍCH.
AUTOR NEJZAJÍMAVĚJŠÍHO DISKUSNÍHO PŘÍSPĚVKU, KTERÝ BUDE ZVEŘEJNĚN DO 15.00 HODIN V PONDĚLÍ 31. LEDNA, ZÍSKÁ KALENDÁŘ NA ROK 2011 OD ZNÁMÉHO ČESKÉHO EKONOMA PAVLA KOHOUTA, KTERÝ JE KROMĚ SVÉ PROFESE A EKONOMICKÉ PUBLICISTIKY I VÝBORNÝM FOTOGRAFEM. POKUD CHCETE SOUTĚŽIT O TENTO KALENDÁŘ, MUSÍTE ALE UVÉST U PŘÍSPĚVKU SVŮJ E-MAIL. JINAK VÁS NEBUDEME MOCI KONTAKTOVAT.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
26. 4. 2011 5:23 | Sasin
Občany vykradeného státu zachrání jen fungující sdílená demokracie bez existence prezidenta, parlamentu, vlády a zastupitelských institucí. Namísto úřadu Vlády České republiky může postačit úřednický kabinet, bez vlivu politických stran. Institut prezidenta republiky je naprostý přežitek. Parlament nahradit pouze Senátem ČR. Veškerá nekonsenzuální rozhodnutí ve státě budou prováděna přímým hlasováním občanů na lokálních, regionálních i celostátních úrovních, buďto hlasováním přítomných, či zasláním hlasovací sms, případně e-mailu (e-demokracie). Strana se stala vládou a to je špatně.
K vykonávání vůle občanů je potřeba vytvořit podmínky, tak aby moc k provedení návrhů vznikla až hlasováním obyvatelstva. Úřednícký vládní kabinet jen přesně provede úkol s úředníky v definitívě, tak jako by to dělal pod taktovkou politiků. Činnost kabinetu by mělo být možné kontrolovat online. Taková demokracie by mohla být tříúrovňová, místní , zemská, celonárodní. Návrhy by měl mít možnost podávat každý občan, páč každý má díl moci, jinak se věci řeší domluveným obvyklým způsobem. Pokud návrh nedosáhne potřebný počet hlasů, jede se podle plánu. Zahraniční politika vychází z konsensu a ústavy obyvatel, rozporné body nebo další návrhy se projednají na základě počtu hlasů. Plán investic vznikne z plánu potřeb. Plán potřeb vznikne z diskusí a návrhů obyvatelstva či senátu, spolků atd. Jde o systém, stroj pro výkon vůle lidí. Opravdový nástroj demos-kracie. P.S. Slyšeli jste už o tom, že lidi jsou hloupý tupý dav, který lze řídit jedině stranickými sekretariáty ? A slyšeli jste, že ten kdo vás má nejraději nejste vy, ale strana ? :-)))
http://www.world-wide-democracy.net/index.php
http://www.povstalecka-snemovna.cz/?page_id=133
http://www.zive.sk/Spravy/sc-30-a-291013/default.aspx
http://sw.gurroa.cz/eps21.php
1. 2. 2011 8:34 | Ivan Mikoláš
1) Transparentní státní správa, tedy dostupnost všech smluv uzavíraných "státem" každému občanu bez rozdílu (s výjimkou přesně specifikovaných případů z oblasti bezpečnosti státu) a přístupnost všech jednání zastupitelstev veřejnosti (s vyloučením pouze při případném projednávání bodu týkajícího se bezpečnosti státu)
2) Majetková přiznání státních zaměstnanců a jejich blízkých rodinných příslušníků (manželé, děti, rodiče).
3) Dopracování služebního zákona aspoň do podoby běžné v Německu.
4) Složitější, ale také účinný by mohl být audit potřebnosti existence některých úřadů a nutnosti vykonávání některých činností státní správou a přenesení větší agendy na místní samosprávu se současným zavedením trestní odpovědnosti zaměstnanců státu za dobré hospodaření.
5) Třešničkou na dortu by byla redukce množství legislativních slátanin (jako následku legislativní smršti).
31. 1. 2011 23:12 | otakar
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
31. 1. 2011 23:12 | otakar
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
31. 1. 2011 0:28 | ivan
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
31. 1. 2011 0:17 | ivan
VÝCHODISKOM JE ZMENŠOVANIE ÚLOHY ŠTÁTU! Štátny sektor by mal riadiť a kontrolovať, len tie činnosti, o ktoré na slobodnom a voľnom trhu nemá záujem lepšie a najmä so záujmom hospodáriaci súkromný sektor, alebo činnosti, pre ktoré dočasne neexistuje dostatočne konkurenčné prostredie. A to za podmienok vysokej miery transparentnosti (napr. po vzore novozélandského "Fiscal Responsibility Act"). Je tak nutné odbúrať vládne regulácie, intervencie a stimuly, ktoré deformujú prirodzenú konkurenciu a vytvárajú predpoklady pre vznik a rast korupčného prostredia. Najlepším a najspoľahlivejším regulátorom bol vždy spotrebiteľ, ktorý sa rozhoduje na základe vlastnej voľby a preferencií, o tom, či o daný statok stojí. Motiváciou poskytovateľa je snaha o porozumenie jeho budúcim prianiam.
Riešením nie je priama voľba prezidenta.. (viď SR) Riešením je eliminovať formy vládneho donútenia. Keď Vás na ulici prepadne o olúpi zlodej tak okamžite viete, že ste boli PROTIZÁKONNE okradnutý. Ktorý násilník je však úplne zákonným zlodejom? Je to byrokratický systém, ktorý si vynucuje nedobrovoľné platby od občana na statky a služby, o ktorých nemá možnosť rozhodnúť.. Ten kto obetuje slobodu za bezpecie si nezasluzi ani slobodu, ani bezpecie (Benjamin Franklin). Cítite sa vo svojich rozhodnutiach slobodní? Volič bude vždy očakávať za takto nedobrovoľné odvody diferencované služby a politikovi neostáva nič iné, než sa snažiť okamžite (do 4 rokov) maximalizovať široké spektrum verejných statkov bez záujmu o dlhodobejšiu angažovanosť a systematickú prácu, pretože sa cíti byť osobne ohrozený dočasnosťou výkonu funkcie i hlúposťou voliča, ktorý málo kedy vie oceniť strategické i keď nepopulárne riešenia. Volič si často vyberá "bezpečnosť" pred "slobodou", bez toho, aby len pomyslel na franklinove slová.
30. 1. 2011 10:24 | Olda
29. 1. 2011 16:46 | Otakar
29. 1. 2011 13:48 | Štítkovec Ladislav
Pokud tato jejich moc nebude omezena a to tím, že náš prostý zastupitelský politický systém bude doplněn institutem spravedlivé lidové iniciativy(referenda)na všech stupních(obec až po stát), k omezení korupce nedojde.
Občané jsou ti, kdo mají svrchovanou moc(viz naše ústava)a proto by měli mít poslední slovo v rozhodování o společném blahu. Až si toto uvědomí široká veřejnost a bude požadovat od politiků před volbami zavedení spravedlivých referend do našeho politického systému, zavedení možnosti odvolatelnosti zastupitelů, poté se možná hnou ledy, protože politici si možná uvědomí, že se jim vyplatí rozhodovat v zájmu občanů - voličů.
Přímá demokracie není všelék, dává nám však možnost nacházet řešení ve prospěch všech občanů. Příkladem nám může být sytém ve Švýcarsku, kde přímá resp. polopřímá demokracie funguje již 200 let k plné spokojenosti švýcarských občanů.
A korupce ve Švýcarsku? Podle Transparency International za rok 2010 je na tom CH o hodně lépe než ČR. Na pomyslném žebříčku míry korupce v zemi, je CH hodnoceno na osmém nejlepším místě z 178-i států na rozdíl od nás, kdy ČR se umístila na místě 53!!!
28. 1. 2011 12:41 | losnuevosvidentes
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
28. 1. 2011 9:59 | eďa
28. 1. 2011 9:47 | rejpal
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
27. 1. 2011 19:35 | ivostanislav
Západní model, tak jak je praktikován u nás, není nic jiného, než dobře organizovaný přesun peněz a majetku od chudnoucí většiny k bohatnoucí menšině. Odstranit korupci znamená změnit politicky i společenský systém a to jak si zatím od kormidelníků státu nepřipadá v úvahu a občan volič, se k tomu nemá, jednak se bojí a jednak i po dvaceti letech slepě věří, že jednou bude líp.
27. 1. 2011 16:59 | peťa
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
27. 1. 2011 11:18 | Slávka
Zobrazit všech 16 komentářů