Za nejatraktivnější země považují investoři podle průzkumu společnosti Ernst & Young Čínu a Spojené státy. Tyto země uvedlo mezi třemi nejatraktivnějšími zeměmi 41 % respondentů (více o průzkumu a respondentech najdete ve sloupku na konci článku). Zatímco obliba USA oproti roku 2005 mírně vzrostla (z 39 %), atraktivita Číny o 11 % poklesla, investoři totiž začínají preferovat její geograficky bližší alternativu, země střední a východní Evropy. Zájem o Čínu ztrácejí především velké nadnárodní společnosti.
Evropa má u investorů také silné preference, do top 10 (viz následující graf) se dostalo šest evropských zemí. Nicméně rozdíl v preferencích mezi 1.-2. příčkou a třetím Německem je veliký, Německo považuje za nejatraktivnější zemi "jen" 18 % respondentů. Česká republika se s 8 % dostala na 7. příčku. Další čísla viz graf:
Top 10 investičně nejatraktivnějších zemí v roce 2006
Zdroj: Ernst & Young
Západní Evropa je nejoblíbenější region
Při globálnějším pohledu vítězí u investorů Evropa. Západní Evropu uvedlo mezi třemi nejatraktivnějšími regiony 68 % respondentů, střední a východní Evropu 52 % dotázaných. Překvapivě se ale mezera mezi oblibou západu a východu oproti loňsku zvětšila, v roce 2005 byl rozdíl 8 %, letos ale 16 %. Oblíbenost jednotlivých geografických oblastí znázorňuje graf:
Investiční atraktivita regionů v roce 2006
Zdroj: Ernst & Young
Investoři si evropské lokality vybírají díky kombinaci vysoké kvality života, dobré infrastruktury, kvalitní pracovní síly a dobrého právního prostředí.
Investice do výrobních podniků
Střední a východní Evropě kromě výše uvedeného pomáhají k investorské atraktivitě také nízké náklady. Evropské rozvíjející se ekonomiky navíc pro investory představují geograficky bližší alternativu Číny. Čína je sice na "bojišti" o investice do výrobních podniků stále jedničkou, jako nejoblíbenější zemi pro umístění výroby ji ale letos označilo 18 % investorů, což je o 5 % méně než loni.
Nejlépe se ale v umísťování produkce daří západní Evropě. Ta obdržela dohromady 29 % všech hlasů. Střední a východní Evropu zvolilo 21 % respondentů.
Deset nejvyhledávanějších zemí pro umístění výrobních podniků zobrazuje následující graf:
Top 10 nejoblíbenějších zemí pro investice do výrobních podniků
Zdroj: Ernst & Young
Česká republika je v Evropě hvězdou, pokud jde o investice do automobilového průmyslu, v roce 2005 získala nejvíce investic do automobilového průmyslu ve střední Evropě. Na dalších příčkách se umístily Slovensko a Polsko.
"Střední a východní Evropa je atraktivní pro všechny velké výrobce automobilů - především díky své kvalifikované pracovní síle, nižším výrobním nákladům a blízkosti západoevropským trhům," komentuje Tomáš Hruda, generální ředitel agentury CzechInvest. "Pozitivní na tomto odvětví je, že zahrnuje celou řadu různých sektorů - od plastů a elektroniky až po textil a je v něm velmi široké uplatnění pro vyspělé technologie. Koncentrace tohoto průmyslu tak zakládá potenciál pro další projekty, které mohou být menší objemem, ale významné z technologického hlediska," dodává Hruda. (O investicích do automobilového průmyslu jsme psali v článku Růst HDP znamená větší blahobyt? Nevěřme politikům!)
Výzkum a vývoj nám ale už tak nejde
Ačkoli jsme u investorů oblíbenou zemí, rozhodně je co zlepšovat. Je sice hezké, že jsme jedničkou automobilových investic, ovšem například mezi 10 nejoblíbenějších zemí pro umísťování investic do výzkumu a vývoje se ale Česká republika vůbec nedostala. Stejně tak v anketě, ve které investoři odpovídali na otázku, v jaké zemi by předpokládali vznik nového "Googlu" a nového "Microsoftu", se Česká republika neobjevila. Anketu s velkým náskokem nad všemi ostatními "zvítězily" USA/Canada (21 %) a Německo (také 21 % respondentů).
"Pro udržení konstantního přílivu investic a zejména zvyšování podílu technologicky vyspělých projektů bude klíčové, aby se v co nejkratší době uskutečnily zásadní reformy sociálního systému, který bude motivovat lidi k práci. Zároveň se musí změnit i systému vzdělávání tak, aby bylo možné pružněji reagovat na poptávku ze strany těchto společností. Velmi podstatné také budou zásahy ve prospěch snížení administrativy spojené s podnikáním," vyjadřuje se k problematice Tomáš Hruda.
Exekuce majetku: práva exekutora a práva vaše |
Hrozí vám exekuce? Nebo už vám dokonce exekutor stojí v kuchyni? Přečtěte si, co vám smí a nesmí zabavit. Že dlužník nejste vy? Nevadí, exekutor může sebrat i cizí věci. Chcete vědět, proč tomu tak je a jaká práva máte? Připravili jsme pro vás nový seriál, v jehož rámci vám nabízíme právní i praktické rady jak se zachovat v případě, kdy vám hrozí exekuce nebo již dokonce máte s exekutorem co do činění. Exekuce majetku: práva exekutora a práva vaše. |
Call centra se vrací zpět do západní Evropy a do USA
V uplynulých letech byla neporazitelným favoritem v získávání investic do call center Indie. Letos se ovšem tento trend zastavil a zelené linky se přesouvají zpět do Evropy a USA. Indie je nadále jedničkou, ztratila ale náklonnost 8 % investorů. Nejvíce si polepšilo Německo a Severní Amerika, viz následující obrázek.
Česká republika se těší oblibě i v této oblasti. Jako destinaci pro své call centrum ji na prvním místě zvolila 3 % investorů.
Top 10 nejoblíbenějších zemí pro investice do call center
Zdroj: Ernst & Young
Přímé zahraniční investice v Evropě
V roce 2005 získala Evropa rekordní počet přímých zahraničních investic (dále také FDI, foreign direct investment), a to 3 066 investičních projektů, které vytvořily 197 tisíc pracovních míst (to je ovšem o 13,5 % méně než v roce 2004).
První místo si stále drží Velká Británie, jejíž podíl na nových investicích činí 18,2 % (559 projektů). Na paty jí šlape Francie s 17,5 % (538 projektů). Německo (181), Polsko (180) a Belgie (180) každý získaly 5,9 % nových FDI. Šestou nejoblíbenější zemí pro FDI bylo loni Španělsko (147 projektů, 4,8 % trhu).
|
O přímých zahraničních investicích a jejich vlivu na ekonomiku se můžete dočíst také v článcích:
|
Česká republika se 116 projekty a 3,8% podílem skončila na místě sedmém (ze středoevropských zemí je tedy na druhém místě za Polskem). Maďarsko získalo jen o jednu investici méně než my (a zůstalo tedy na 8. místě), Slovensko pak se 70 projekty a 2,9% podílem obsadilo příčku 14.
Největším investorem v České republice je Německo těsně následované Japonskem, což je v porovnání s mírou japonských investic ve zbytku Evropy unikát. Ve většině případů se přitom jedná o zcela nové projekty.
Česká republika mimo jiné vyniká v počtu pracovních míst vytvořených díky zahraničním investicím, uvádí Dirk Kroonen, vedoucí partner Ernst & Young v České republice. Nejvíce pracovních míst nově vytvořených přímými zahraničními investicemi vzniklo v roce 2005 ve střední a východní Evropě a v rámci tohoto regionu si jednoznačně nejlépe vedly Polsko (37 745 míst) a právě Česká republika (16 438 míst). Rozložení počtu realizovaných projektů FDI v jednotlivých zemích (šedé sloupce s černými čísly) a počet vytvořených pracovních míst v rámci těchto FDI (růžové hodnoty) zobrazuje následující obrázek:
Zdroj: Ernst & Young
"Průzkum u většiny evropských zemí ukázal paradoxní rozpor mezi jejich renomé v investorské komunitě a skutečným objemem investic. Česká republika, která má u investorů z evropských zemí čtvrtý nejlepší image, je v reálném objemu investic až na sedmém místě," říká Dirk Kroonen. Podobně to vypadá i s Německem (nejlepší image z evropských zemí, ale v pořadí 3. příčka v počtu uskutečněných investičních projektů) nebo s Polskem (2. nejlepší image, 4. místo v počtu FDI).
Metodika průzkumu |
Průzkum atraktivnosti Evropy pro zahraniční investice provedený společností Ernst & Young vychází ze dvou hlavních informačních zdrojů: jednak z údajů shromážděných v databázi European Investment Monitor (EIM), jež byla založena společností Ernst & Young v roce 1997 pro účely monitorování investičních aktivit v Evropě, a jednak z analýzy názorů a očekávání 1 019 vrcholových manažerů, které oslovila nezávislá agentura CSA zabývající se průzkumem trhu. Výběr oslovených společností zohledňoval aktuální profil investorů vyplývající z poznatků EIM. Z 50 % jej tvořily evropské, z 38 % severoamerické a z 12 % asijské společnosti. Aby byla zajištěna reprezentativnost vybraného vzorku, byly do něj zahrnuty společnosti různých velikostí, od malých, resp. středně velkých podniků až po velké nadnárodní společnosti, a z různých odvětví ekonomiky. A to z výrobního sektoru, včetně automobilového průmyslu, a z energetiky (40 %), ze sektoru služeb (B-to-B i B-to-C) (17 %), z telekomunikací a špičkové technologie (9 %), z odvětví spotřebního zboží (25 %), z realit a ze stavebnictví (9 %). |
Co si o výsledcích průzkumu myslíte? V jaké zemi byste se jako velký investor usadili vy? Jakou má podle vás ČR image?