Povídání o Bance Bank

Leoš Bárta | 13. 12. 2002 | 2 komentáře
Povídání o Bance Bank
Druhým dílem se dnes dostává do své poloviny nesoutěžní putování po internetových aktivitách státních finančních institucí. Připravte se, čeká vás exkurze po kladech a záporech prostředí, které, myslím, využíváte poměrně často – České národní banky.

Best Web 2002

Cestopis po serverech na českém internetu, ve kterém jsme postupně navštívili vždy pět nejvýznamnějších firem daného finančního oboru (banky, stavební spořitelny, investiční společnosti...), skončil. Výsledky hodnocení poroty a čtenářů najdete na hlavní rozcestníku.

Jako bonus vám nabízíme krátký exkurz na stránky státních institucí. Podíváme se, jak s elektronickou pavučinou zápasí Ministerstvo financí ČR, Česká národní banka a Komise pro cenné papíry. Průvodcem vám bude Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET.

Adresa dnes hodnocených stránek:
www.cnb.cz

Hodnocení - výsledky
Kreativní rovina: 4 Marketingová rovina: 3- Informační rovina: 1 Grafická rovina: 4 Jazyková rovina: 2 Navigační rovina: 3- Technická rovina: 3
Výsledná známka: 3,00



Kreativní rovina:
V úvodu hodnocení www prezentace Ministerstva financí ČR jsem psal cosi o tom, že chápu možné pohrdání kreativitou (tak, jak je obecně chápána mimo okruh lidí z komunikačních agentur) ze strany skalních uživatelů finančních webů a portálů. A také padlo něco o nutnosti nepřehlížet a neomlouvat stav, kdy "nulová kreativita" znamená negativum ve smyslu "uživatelské nepřitažlivosti" nebo "čtenářského nepohodlí". Tohle všechno připomínám proto, že i dnes v této rovině pohledu není co chválit, ba téměř ani co hodnotit.

Samo strukturální uspořádání homepage (koneckonců i jednotlivých podsekcí) www stránek ČNB působí dojmem absence základního "strategického" (chcete-li "kreativního") nápadu, osobně postrádám nějakou jednotící myšlenku, alespoň náznak expresivity, náboje. Uprostřed úvodní stránky jeden perex tiskové zprávy za druhým, do toho se zprava tlačí jakési odrážky s nejčastějšími dotazy a nahoře mě kdosi vítá. Vzpomněl jsem si na název Doctorowovy knihy "Vítejte ve zlých časech"…

Výsledná známka (jako ve škole): 4



Marketingová rovina:
Struktura prezentace ČNB je poměrně složitá, substruktura většiny položek menu není důkladně rozpracována. Podle mého názoru nestála na počátku tvorby webu jasná komunikační strategie (nebo možná stála, ale rozvoj stránek v čase ji prověřil jako nesprávnou nebo nedostačující). Ještě že orientace v celé té strašné struktuře informací je tak trochu usnadněna rozbalováním menu jak celku, tak i jeho částí podle potřeb uživatele. Cože, Vám ta předchozí věta zněla jako náznak pochvaly? Takhle to ale bylo myšleno do okamžiku, nežli jsem zjistil, že se při kliknutí na vybranou položku hlavního menu rozbalí nabídka podsekcí ve zcela jiné struktuře i množství nežli při rozbalení stejného celku v rámi levého navigačního pruhu. Asi jsem se měl lépe učit, na mě celý tenhle "systém živelnosti" působí velmi složitě. Navíc názvy některých položek menu nejsou shodné s názvy jednotlivých sekcí, často jde o jejich zkrácenou verzi.

Dalším negativem je rozhodně jistá míra dubletnosti komunikovaných témat; např. podsekce Seznam bank a Zastoupení zahraničních bank jsou komunikovány jako položky sekce Bankovní dohled, a také jako součást podsekce Aktuální informace o BS. Že by neměli v ČNB co komunikovat, to pochybuji, nebo to má vypadat složitější, nežli to ve skutečnosti je? Sekce O ČNB podle mého nelogicky obsahuje i podsekci Svátky v ČR. Ještě jedna poznámečka, která spadá stejně tak i do informačního hodnocení - položka menu Kontakt není v primární struktuře prezentace, a navíc neobsahuje emailovou adresu.

Řečnická otázečka na závěr: cožpak si subjekt s takovým postavením jako ČNB nemusí dovolit přemýšlet marketingově a řešit základní otázku – jak komunikovat, aby mi lidé rozuměli?

Výsledná známka: 3-



Informační rovina:
Jó, to se musí nechat. Prezentace ČNB je z hlediska míry a rozpracovanosti obsažených informací velice bohatá. Tím tedy plní své hlaví informační cíle na výbornou. Bohužel informace jsou komunikovány nadmíru odborným jazykem, a to i v případech sekcí, které zdaleka nejsou (nebo nemají být) určeny jen pro odborníky (např. Nejčastější dotazy a FAQ). Prostě, chybí tu ostrůvek srozumitelnosti pro neodborníky a také pro úplné laiky. ČNB není univerzita, je to subjekt, který by měl komunikačně "sloužit“" všem, kteří vydělávají a utrácejí v této zemi peníze. Je to dost obsáhlá cílová skupina?

O možnosti pohybu v rozbaleném menu jsem již hovořil. Díky rozsáhlé struktuře však nejsou viditelné všechny položky a nutnost rolovat v základní nabídce mi nepřipadá jako elegantní řešení.

Položka FAQ existuje, hurá. O FAQ v pravém smyslu však ve většině případů vůbec nejde. Pod některými položkami se navíc místo vyčerpávající odpovědi skrývá odkaz na jiné stránky, např. na prezentaci Českého statistického úřadu, po chvíli tedy zapomínám, na co jsem se to chtěl vlastně zeptat...

Výsledná známka: 1



Grafická rovina:
Grafický layout prezentace, dá-li se o něm vůbec hovořit, je zachován ve všech subsekcích, působí však unyle, nudně, chudě a dosti nevyváženě. To je tak všechno, co se dá o "grafice" v tomto případě říci. Nadpisy jsou v některých případech zarovnány na střed, jindy vlevo. Na jedné stránce se často vyskytují různé druhy a barvy písma, dokonce je kombinováno písmo patkové a bezpatkové. Hrůza, říkám, aniž bych chtěl užít silných slov.

Výsledná známka: 4



Jazyková rovina:
Jazyk webu ČNB lze charakterizovat jako jazyk odborný, v některých místech odborně-popularizační, hlavním atributem v oblasti výběru slovních prostředků je jejich právně-finanční exaktnost.

Textové struktury jsou však jen minimálně přizpůsobeny potřebám internetu, spíše připomínají printové brožury nebo možná snad oběžníky, jsou dlouhé a nepřehledné.

Klasickou chybou je umístění jednohláskových předložek a spojek na konci řádku, tento nešvar se vyskytuje v téměř každé podsekci.

I malá chyba (zapomenutá spojka) může způsobit velké nedorozumění: první položka submenu sekce O ČNB se v levém framu poněkud nelogicky nazývá Poslání funkce ČNB, dále je již správně komunikována jako Poslání a funkce ČNB.

Výsledná známka: 2



Navigační rovina:
Primární, koneckonců i sekundární navigace, jsou řešeny jen a jen prostřednictvím menu v levém navigačním framu. Struktura prezentace je však tak rozsáhlá, že při rozbalení celého menu nejsou viditelné všechny jeho položky. Nějakou dobu mi tedy trvalo, nežli jsem našel možnost návratu na homepage, ta je komunikována až v dolní části stránek.

Navigace uvnitř sekcí je řešena rozdílnými způsoby. Někde jsou odkazy na nadpisy následujícího textu, jinde žádné odkazy nejsou ani v případě delší textové struktury. Jinde jsou stejnou formou jako nadpisy komunikovány subsekce.

Po kliknutí na položku Vývoj výše oběživav sekci Česká platidla/Peněžní oběh se otevře další navigační frame shodný s layoutovým levým framem.

Výsledná známka: 3-



Technická rovina:

Výsledná známka: 3



Klady a zápory z technického hlediska - HTML kód
(+)
  • byla provedena optimalizace kódu, zřejmě nebylo vytvořeno WYSIWYG editorem
  • optimalizováno pro různé prohlížeče
(-)
  • v hlavním rámci chybí definice DTD
  • v hlavním framu vynechány tagy HEAD, TITLE
  • dokumenty obsahují mnoho zbytečného kódu
  • vynechávaní uvozovek u nečíselných atributů
  • FORM tag definující vyhledávací formuláře je chybně umístěn v toku dokumentu
  • v menu (http://www.cnb.cz/is_menu.php3) je nesmyslně použita definice DTD - !DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//CZ", //CZ neurčuje jazykovou verzi dokumentu, ale DTD!
  • vynechávání "alt" atributů u obrázků
Použití CSS (kaskádové styly)
(+)
  • použití externího stylesheetu
(-)
  • přes využití kaskádových stylů je v dokumentech mnoho zastaralých tagů FONT
Použití pokročilých technologií (Java, Flash, VRML, plugins)
(+)
  • vyhledávání
  • DHTML menu (pouze IE)
  • Java applet pro zobrazení důležitých sazeb
(-)


Závěr:
Pokud hledáte na webových stránkách České národní banky informace (co jiného byste tam také hledali), URČITĚ tam jsou a SNAD je najdete. Pokud však nejste zrovna finančním expertem, budete mít ASI větší či menší problémy s pohybem uvnitř jednotlivých sekcí a DOZAJISTA s porozuměním některým informačním celkům. Pokud dbáte také na vizuální podobu prezentace, budete MOŽNÁ zklamáni, hledáte-li důsledný marketingově-komunikační přístup k vašim potřebám a zájmům, ROZHODNĚ ho nenajdete. Věčný boj mezi obsahem a formou – to je základní problém hodnoceného webu.

Doufám, že k tomuto hodnocení máte co říci a přidáte svůj názor.

Příští týden se můžete těšit na recenzi webových stránek Komise pro cenné papíry.

  • Chcete vědět, jak v hodnocení obstály stránky Ministerstva financí ČR ?

  • Podívejte se, jak dopadnul letošní ročník soutěže Best Web v kategorii bank, stavebních spořitelen, investičních společností, nákupních úvěrových karet, penzijních fondů a pojišťoven.
  • K jednotlivým článkům hodnocení se dostanete také přes hlavní rozcestník.

  • Pokud jste navštívili stránky České národní banky - jak se vám líbily, co jste na nich našli? Napište nám své zkušenosti a názory.

    Srovnávat se vyplatí

    Srovnávat se vyplatí

    Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

    Sdílejte článek, než ho smažem

    Líbil se vám článek?

    +6
    AnoNe
    Vstoupit do diskuze
    V diskuzi je celkem 2 komentářů

    Oblíbená témata

    Bankovní dohled, banky, ČNB, Internet

    Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

    DníHodinMinutVteřin
    Slevový kód: PENIZE1O
    Vyplnit přiznání

    Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

    A tohle už jste četli?

    Na návštěvě u Vrchního Pokladního

    6. 12. 2002 | Leoš Bárta

    Na návštěvě u Vrchního Pokladního

    Je prosinec, blíží se konec roku a to bývá čas pro bilancování. Pojďme se tentokrát podívat na zoubek finančním subjektům par excellence. V první části nesoutěžního dodatku soutěže... celý článek

    Partners Financial Services