Má být spoření na důchod povinné?

Má být spoření na důchod povinné?
Součástí reforem, které chystá nová vláda, by měla být i reforma penzijního systému. Zda a kdy bude realizována, a zejména jakou bude mít podobu, je zatím ve hvězdách. ODS ale nyní znovu nadhodila otázku, zda má být spoření na důchod povinné.

Po letech přešlapování na místě zřejmě Česko čeká reforma důchodového systému. Nová vláda se může v tomto směru opřít o závěry a doporučení skupiny odborníků, vedených Vladimírem Bezděkem. Jakou bude mít ale tato reforma přesnou podobu, zůstává otázkou.

Většina členů tzv. Bezděkovy komise doporučila, aby se odvod pojistného, které občané odvádějí na penzi, snížil z dosavadních 28 na 23 procent. Lidem, kterým bude v době zahájení reformy méně než 40 let, by šlo 20 procent na důchod od státu a další tři procenta by na důchod povinně spořili přes vybrané soukromé instituce. K těmto třem procentům by přitom přidali další tři procenta ze svého.

ODS ale nyní přichází, jak upozornily Hospodářské noviny, se změnou. Navrhuje, aby občané po zahájení reformy odváděli státu na penzi nikoliv 23, ale 25 procent tzv. superhrubé mzdy. Ti, kterým v té době ještě nebude 40 let, by tři procenta ze zmíněných 25 posílali soukromým penzijním fondům a dalším institucím, které by jim spořily na penzi. Museli by k nim ovšem přidat další tři procenta ze svého. Toto spoření by navíc nebylo povinné.

Mělo by tedy být spoření části peněz na penzi přes soukromé penzijní fondy a další vybrané instituce, u lidí, kterým bude v době zahájení reformy méně než 40 let povinné, nebo nepovinné?

NAPIŠTE, CO SI O TOM MYSLÍTE A PŘEČTĚTE SI NÁZORY OSTATNÍCH.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 23 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

14. 2. 2011 7:30 | snowflake

Nic povinného se mi nelíbí. Jen bych opravil nesmyslnou větu ve článku: "Ti, kterým v té době ještě nebude 40 let, by tři procenta ze zmíněných 25 posílali soukromým penzijním fondům a dalším institucím, které by jim spořily na penzi." Instituce by v takovém případě nic nespořily. Vždy spoří občan...
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 2. 2011 9:30 | Štefková A.

Jo a to bysme žili pak z čeho? Nejistota v zaměstnání, plno lidí má hypotéky na byt apod.V žádném případě NESOUHLASIM. Tam ať si sníží platy nahoře a zkusí např. 3 člená rodina žít dohromady s 21 000 kc a to děláme oba rodiče.Kde je ten váš průměrný měsíční výdělek? To nemáme ani dohromady, styďte se. Nehoráznost. Nic proty lidi neděláte jen pro svůj prospech. Lidé jsou opravdu rozbouřeni. Dejte pořádně placenou práci všem co chtějí dělat a už se vzpamatujte. Skončí to tu jednou zleee. To je názor mnoha lidí.
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 11. 2010 21:54 | marie chalupová

Jsem naprosto fascinována tím co se v této zemi v poslední době děje.
Vzhledem ke svému apolitickému založení jsem s hrůzou zjistila, že do důchodu - pokud se ho dožiji - se dopracuji zřejmě tak v osmdesáti - firmy by si měly na pozemcích vykopat hromadné hroby a být podnikatel už začnu přemýšlet o nějakém stručném pohřebním ústavu, kam by tyto firmy posílali drobný obolus, aby jim někdo ty mrtvoly z pracovišť odklidil - to bude jednou skvělý výnosný džob. Asi tak jako soukromé fondy. jakým právem mi někdo nařizuje spořit do soukromého fondu - víme jak to tady končí. Sama jsem přišla o peníze v Union Bance a nebyla jsem sama a nebyla to jediná firma, banka, organizace, která si hospodaření se svěřenými penězi přebrala po svém. S otevřenou pusou poslouchám jakéhosi chytráka, který hovoří o tom jak tyto peníze budou odděleny od běžných finančních operací danného fondu a vzápětí dodá, že bude také veřejný fondd, pro ty, kteří nechtějí podstupovat rizika. Poněkud kontradikce - nejdříve ujišťuje, vzápětí vyvrací bezpečnost takového fondu. Absurdistán hadr. Dalším naprosto neuvěřitelným aspektem je to, že pokud se důchodu nedožiji, nedostane nikdo z mé rodiny nic, případně dostanu jen to co si odžiju - takže spořte jako blbci, my si to pak za vás užijeme. To snad ani není možné. Jakékoli spoření má také možnost jednorázové výplaty, ukončení spoření - nikoli však v tomto případě. Nejsem právník, ale počítám, že toto je proti listině základních práv a svobod občana, Štrasburg bude mít narváno. Koneckonců arbitráže jsou náš národní sport.
Pak se také domnívám, že pokud stát vybere takové soukromé fondy, jedná se o zvýhodnění některých soukromých organizací, tzn. narušení volné hospodářské soutěže, v podstatě negace svobodného výběru občana na poli finančních organizací na trhu.
Absolutně nechápu jakým směrem se ubírá myšlení našich představitelů. jen pro představu, mám těžce nemocnou maminku, za zdravotní péči, která jí může pomoci platím 27 tis. měsíčně, skládáme se na to s mými bratry a tatínkem, který je v důchodu a za chvíli bude také potřebovat pomoci. Platím hypotéku, mám přímotop - viz. zdražení elektřiny o takřka jeden tisíc měsíčně, mám životní pojištění, pojištění nemovitosti, sp.úvěr a teď mám ještě spořit další peníze. Ptám se z čeho. už prostě nemám z čeho.Žiji sama - nejlepší je koupit si za poslední peníze mašli a vybrat si nějaký pěkný strom se šikovnými větvemi. Práce je nejistá jak všichni víme, takže jak žít vlastně dál. Kde na všechno brát. Je mi 36 let a s touto mě co nejdřív trefí infarkt. Možná, že cíl naší vlády je vybudovat zde společnost bezdomovců, důchodců, které své výkaly nosí do popelnic - šetří vodu , snědí jeden rohlík denně, netopí, nesvítí - takové malé české Rumunsko. Zajímalo by mne kam jdou všechny peníze z mých daní a daní všech nás ostatních. Heslo: Lidé bděte - jakkoli má přízvuk minulosti nabývá na palčivé aktuálnosti, jen bych snad přidala a "vemte klacky do rukou a žeňte je". Intelektuální řeči jsou sice možná demokratičtější, ale defenestrace má taky svoje, že...
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 9. 2010 18:56 | Realista Násilník?

Průběžný systém ať klidně zůstane zachován, ale nechť je členství v něm DOBROVOLNÉ. Nebo si snad myslíte, že máte (proboha odkud?) právo někoho k účasti násilím nutit?
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

16. 9. 2010 18:49 | Kondo

Domnivam se ze povinne sporeni je zlodejna. Staci se podivat do Chile
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 10. 2010 19:17 | miki

Zdravím.
Tak tady pouze radikálně, NE. Vyšachovat z rozhodnutí co se bude dít s mými penězi... jakékoliv fondy, penzijní, otevřené, akciové prostě jakékoliv, včetně vlády a bank. To by se jim to spravovalo moje peníze těm zlodějům, sami milionové platy zlaté padáky....zisky z mých peněz 80%....já pouze 20%,... oni riziko žádné já 100%...oni 100% kontrola já žádná kontrola ....a stát mě pak ještě oškube o daň a to jsou peníze, které jsou již zdaněny jednou při výplatě. NIC NAS..T!!!
Je přeci PRÁVO OBČANA aby rozhodl, zda chce do nějakého zlodějského fondu nebo bude investovat a nakoupí komodity, vždyť může nakoupit zlato, stříbro, energetické a zemědělské akcie, sice třeba s malým výnosem ale elektřinu a jídlo bude potřebovat i v budoucnu každý prostě s jistotou. A když se rozhodne, že všechno prožere, probendí a prochlastá v mládí.... je to jeho rozhodnutí.... tak ať pro mne za mne třeba chcípne hlady v příkopě u silnice, samozřejmě s vyjímkou lidí postižených a nebo se sníženou pracovní schopností. A jak k tomu přijde nemalá skupina lidí, kteří žijí v tzv. vícegeneračním typu rodiny. Já sám jsem zažil, že existoval a dobře fungoval tzv. výměnek, proč tito lidé, kteří si vychovali dobře své děti mají doplácet na nějaké finanční zlodějny? ? ? JEŠTĚ JEDNOU NE A NE ! ! ! V průběžném penzijním fondu v ČR byly desítky miliard korun a najednou se ztratily.... tak kdopak je rozkradl ? ? ? To se s nimi sanoval provoz rozbujelé státní administrativy, (od r. 89 se počet úředníků zdvojnásobil) ministerstev a schodky rozdávačných vlád. Za 20 let se korupcí všechno rozkradlo. A těm mám já věřit, že když je mě 20 a budu spořit, že za 45 let až půjdeme do penze tam něco bude ? ? ? Cha cha !
Zlodějům se nevěří a " kdo lže ten také krade".
Vladimír Šmíd.
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 10. 2010 11:32

Máte naprostou pravdu, jsem téhož názoru, vkládat peníze nekomu do kapsy nebudu,
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 10. 2010 11:28 | Anna70

Popravdě, neduvěřuju institucím, které mají moje naspořené peníze ukládat. Neveřím, že je za 25let dostanu a v plné výši jak slibují na začátku. A taky při nastavení a zvyšování věku odchodu do duchodu, já bez detí pujdu v 65 letech, dnes dřu 12 hodin na nohách v nepřetžitém provozu, je mi 40 let, a už to pomalu nezvládám fyzicky, tudíž dost pochybuju, že si naspořených peněz vubec užiju, zatím na nich budou vydělávat finanční instituce do svých kapes, a tom všichni víme. Nesouhlasím s povinným přispíváním na duchod.Anna
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 9. 2010 23:17 | Petr

Až bude konec krize, rozjede se inflace. Ceny dluhopisů půjdou dolů a s tím i majetek penzijních fondů. Na to se mi čekat nechce. Naspořené peníze si vyberu a použiji je na splacení části hypotéky.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 9. 2010 19:46 | Ivan Mikoláš

Jsem přesvědčen, že státní aparát by neměl mít možnost nařizovat občanovi povinné placení jakékoli soukromé instituci. Stačí, že platíme neprůhledná povinná ručení, neprůhledné zdravotnictví a ještě by přibyly neprůhledné důchodové fondy...
Takže nepovinné.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 9. 2010 21:20 | Mikal

V žádném případě by nemělo být povinné.
- někteří nemají ani na živobytí, natož aby si šetřili na důchod, kterého se ani nemusí dožít, nebo si jej užijí jen krátce a sebou si těžce ušetřené peníze nevezmou. Nikdo nechce přijít o peníze, které si
vydělal a ušetřil.
- kdo na to má, ať si šetří kolik chce a kam chce. Nejlíp na svůj důchodový účet, který by se dědil, nebo by po vyčerpání zanikl.
Také by se tam měly převést již odvedené peníze - z daně ze mzdy.
-Správce penzijního účtu by měl zaručovat zdodnocení minimálně o inflaci
a stát by to celé měl garantovat.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 9. 2010 20:24 | Pilch Miroslav

Je to další příklad jak připravit lidi o peníze.Už to tu bylo:povinně ztratit cokoli.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 9. 2010 18:47 | Jan Krátký, Praha

E15, 14.9.2010, str. 2, článek Dobrý den.
Cituji: "Sto šedesát sedm liber. O tolik se prohne po prodeji pošty Royal Mail každý z Britů. Na vině je podnikový penzijní fond, jemuž´"schází" deset miliard liber. ... Mají se tedy ostrované obávat, že je po megaprůšvihu tamních bank čeká další vítr v peněžence? Odpověď zní - ano!
Po zkušenostech z amerického Enronu, jehož kolaps vymazal z důchodového účtu přes dvě miliardy dolarů, nechce žádná země něco podobného připustit". ...
My se do tohoto byznysu hrneme. Podívejte se na aktivity pana Bezděka - spravuje fond, do kterého se peníze budoucích důchodců budou valit a to bez záruky státu. Akcionáři fondu zkrachují (česky řečeno fond vytunelují), soud rozhodne, že došlo k podnikatelské pochybení, za které vlastníci nemohou. Pánové, kteří si budou brát miliony měsíčních odměn budou v balíku a statisíce plátců půjdou na buben. To bude výsledek této akce.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 9. 2010 15:59 | Nox

Povinne sporeni bude jen proste dalsi nova dan, akorat tentokrat se do soukromych rukou dostane primo, misto oklikou pres predrazene statni zakazky.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 9. 2010 14:11 | realista

SAmozřejmě ,že nepovinné. A zachovat současný průběžný systém.Ten má jedinou nevýhodu NEJDE VYTUNELOVAT. I výplaty z průběžného systímu jdou korigovat. Bude méně platících a více čerpajících no zvýšimě věk pro odchod do důchodu případně snížíme vyplacenou částku. Za ty roky jsem pochopil jedno že od vlastníků penzijních fondů se nikdy žádného většího zhodnocení nedočkám. A navíc na současné penzijní fondy se nevztahuje garance státu tak jen blázen by mohl v nich spořit. Očekávám a to je můj soukromý názor ,že řada fondů dopadne jako např.penzijní fond VIVA nebo podnikové fondyv USA. Ty byly taky soukromé a v rozvinuté zemi, jejíž myšlenky tady přejímáme.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit všech 23 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Jak spořit na důchod, abyste byli za vodou

6. 9. 2010 | František Mašek | 29 komentářů

Jak spořit na důchod, abyste byli za vodou

Většina Čechů prý vystačí s důchodem 15-20 tisíc korun měsíčně. Na tuto penzi však dosáhne jen málokdo. Vždyť průměrný důchod od státu mírně převyšuje 10 tisíc korun a 71 procent české... celý článek

Chcete do důchodu a chybí vám některé doklady? Přečtete si, co dělat!

3. 9. 2010 | František Mašek | 35 komentářů

Chcete do důchodu a chybí vám některé doklady? Přečtete si, co dělat!

O důchod, třeba i předčasný, je nutné žádat se čtyřměsíčním předstihem. Kdo nechce mít potíže, měl by dávno předtím požádat správu sociálního zabezpečení o informativní osobní list... celý článek

Důchodová reforma: Více důchodců bude živit nižší pojistné a vyšší DPH

11. 6. 2010 | František Mašek | 18 komentářů

Důchodová reforma: Více důchodců bude živit nižší pojistné a vyšší DPH

Lidé budou platit státu na důchod méně, musí si ale sami spořit na penzi. Zejména ti, kterým je méně než 40 let. Vyplývá to z návrhu reformy penzí, připravené expertní skupinou v čele... celý článek

Rakouské důchody: spoření od mládí nese ovoce

14. 4. 2010 | František Mašek | 3 komentáře

Rakouské důchody: spoření od mládí nese ovoce

Rakušané preferují konzervativní investice na penzi. Jejich důchod přesto podle OECD činí 80 procent platu. Stát je totiž štědrý, Rakušané si navíc na penzi šetří od mládí a víc než... celý článek

Změny v důchodech, které byste měli znát

11. 1. 2010 | František Mašek | 50 komentářů

Změny v důchodech, které byste měli znát

Do důchodu se půjde později, studenti si pohorší, pracující důchodci budou moci žádat o zvýšení penze, mění se i pravidla pro invalidní a vdovské důchody. To jsou nejdůležitější změny,... celý článek

Partners Financial Services