Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Zbývá jen měsíc! Jak dostat peníze druhého pilíře

| rubrika: Jak na to | 1. 9. 2016 | 1 komentář
Desetitisíce účastníků zrušeného důchodového spoření, takzvaného druhého pilíře penzijního systému, se musí do konce září rozhodnout, jak naložit s naspořenými penězi. Poradíme, na co si dát pozor.
Zbývá jen měsíc! Jak dostat peníze druhého pilíře

Definitivní dekonstrukce druhého pilíře důchodového systému je tady. Penzijní společnosti začnou už brzy rozdělovat peníze ze zaniklých fondů mezi 84 495 lidí, kteří si u nich sjednali důchodové spoření. Dohromady jde o 3,4 miliardy korun.

Penzijní společnosti musely do konce letošního března rozeslat všem účastníkům důchodového spoření dopisy, ve kterých je vyzývají, aby se rozhodli, jakým způsobem si přejít naložit s penězi z důchodových fondů. Klienti mají na vyjádření čas do konce září. Můžou si zvolit, jestli si nechají peníze poslat na svůj bankovní účet, nebo složenkou, případně si je také můžou nechat převést na doplňkové penzijní spoření nebo penzijní připojištění. Penzijní společnosti ale potvrzují, že je možné převést v rámci jejich finanční skupiny rovnou peníze na nějaký jiný finanční produkt, například do podílových fondů – ať už je člověk má, nebo by se je případně pro tento případ pořídil nově.

Co bylo důchodové spoření

Důchodové spoření byla vlajková loď penzijní reformy vlády Petra Nečase. Existovalo od začátku roku 2013 a mělo motivovat občany k tomu, aby se snažili na stáří zajišťovat sami. Motivací k odkládání peněz do soukromých fondů měla být možnost vyvést do nich část povinně odváděného sociálního pojištění, přesněji tři procenta hrubé mzdy, která by jinak skončila ve státním rozpočtu. K tomu člověk musel přidat ještě další dvě procenta mzdy. Vláda ČSSD, ANO a KDU-ČSL už v roce 2015 prosadila zrušení důchodového spoření.

Anketa

Co si myslíte o důchodovém spoření?

A pak mají účastníci důchodového spoření ještě jednu možnost, jak s penězi naložit. Do druhého pilíře se jim totiž „vyváděla“ část sociálního pojištění. Podle jeho výše se počítá budoucí důchod: odklonění části sociálního pojištění jinam znamená také snížení budoucího důchodu. Vzhledem k tomu, jak krátce důchodové spoření existovalo, půjde o snížení maximálně v řádu desetikorun měsíčně. Pokud by ale přesto někdo chtěl, může svou účast ve druhém pilíři „smazat“ a chybějící část odvodů do průběžného důchodového systému zpětně doplatit. „Výše rozdílu bude účastníkovi sdělena na základě žádosti adresované okresní správě sociálního zabezpečení na formuláři předepsaném Českou správou sociálního zabezpečení. Žádost je nutné podat do 30. 6. 2017 a uhradit částku rozdílu do 29. 12. 2017,“ informuje Ministerstvo financí.

Kolik měly penzijní společnosti klientů

Do druhého pilíře nakonec vstoupilo necelých 85 tisíc klientů. Sjednat smlouvy si mohli u pěti penzijních společností, které fondy důchodového spoření provozovaly.

Čas se krátí

Penzijní společnosti začnou vyplácet peníze nejdřív v polovině října. Se svými klienty se musí vyrovnat nejpozději do konce letošního roku. Podle našich informací si lidé v drtivé většině volí převod peněz na bankovní účet. V případě Penzijní společnosti České pojišťovny, u které si důchodové spoření sjednala polovina všech účastníků druhého pilíře, si tuto variantu zvolily zhruba tři čtvrtiny klientů. U České spořitelny – penzijní společnosti to zatím je dokonce 90 procent klientů.

Problém ale je, že velká část klientů se pořád ještě nevyjádřila, jak má penzijní společnost s jejich financemi naložit. Česká spořitelna – penzijní společnost hlásí, že jim zatím nepřišla žádná odpověď od 35 procent klientů, Penzijní společnost České pojišťovny ještě čeká na vyjádření čtvrtiny klientů.

„Lidé se zřejmě i v této věci budou chovat podobně, jako je v České republice zvykem – tedy vše nechají na poslední chvíli. To ovšem silně nedoporučujeme. Pokud nám klient do 30. září neoznámí zvolený způsob výplaty, budou jeho úspory podle zákona odeslány na účet místně příslušného finančního úřadu (správce pojistného), kde si klient bude muset následně zažádat o jejich výplatu. Celý proces se tak může výrazně protáhnout,“ varuje mluvčí Penzijní společnosti České pojišťovny Petr Brousil. Protože vklady budou z penzijních společností na finanční úřady podle prováděcí vyhlášky Ministerstva financí odesílány až na přelomu roku, budou se muset opozdilci připravit na to, že se ke svým penězům dostanou až v průběhu prvního pololetí roku 2017. „Přestože jsme už využili všechny možnosti komunikace (dopis, telefonát, e-mail), rozhodli jsme se ještě pro mimořádnou telefonní ‚last call vlnu‘, kterou spustíme počátkem září, dodává Petr Brousil.

Investovat a šetřit!

Jasně, nachystat se na stáří. To je: Dobře si vychovat hodně šikovných dětí, pořídit si byt, aby se nemusel platit nájem, a zahrádku, aby si člověk sám vypěstoval lacino dobroty. To bude asi tak nejjistější.

Ale k tomu pořád investovat a šetřit!

Rádi poradíme s výběrem a pomůžeme porovnat:

Prázdná konta

A pak jsou tu ještě „účastníci“ důchodového spoření, na které čekají speciální nepříjemnosti. Jde o lidi, kteří sice podepsali smlouvu o důchodovém spoření, jenže na jejich účet u penzijní společnosti nikdy nepřišla žádná platba. Často šlo o ženy na mateřské dovolené nebo dlouhodobě nezaměstnané, v některých případech ale lidé na svůj vstup do druhého pilíře zkrátka jen neupozornili svého zaměstnavatele, od kterého měly přitom platby do penzijních společností putovat. Tak ale došlo k porušení zákonné povinnosti. Následky budou nemilé.

Zákon o pojistném na důchodové spoření totiž jasně říká, že v takové situaci musí klient uhradit finančnímu úřadu neodvedené pojistné namísto zaměstnavatele a navíc ještě zaplatit desetiprocentní penalizační přirážku. Pokud klient nebo jeho zaměstnavatel tuto skutečnost finančnímu úřadu nahlásí, sníží se přirážka na pět procent z neodvedeného pojistného. Peníze z pojistného odpovídající částce, která by jinak byla do druhého pilíře odvedena, se sice časem klientovi vrátí zpátky, o vyměřené penále už ale nenávratně přijde. „Podle zákona přirážku k pojistnému prominout nelze. Možné je pouze zažádat o prominutí úroku z prodlení,“ upozorňuje tisková mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová. Finanční správa dosud eviduje 17 942 případů, kdy účastník neodváděl do druhého pilíře pojistné.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+7
Ano
Ne

Diskuze

16. 10. 2016 | 9:28 | petr

Zrušení proběhlo k 1.1.2016,a výplata prostředků až od 15.10. 2016, což je více jak 10 měsíců! Zřejmě účelové, dle info je nasporeno cca 3.5 miliardy,nám žádné úroky nepripadnou, ale státu jistě ano!!!!zlodejina na lidi!!!!!!!!!!!...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Stálá cena, Tempo růstu, Cizí zdroje, daňové úniky, andrej babiš, eet, česká spořitelna, elektronická evidence tržeb, telefony, družstevnictví, Liga na ochranu zvířat, systém pro výměnu informací o podezřelých okolnostech, Kongres, webdesign, ČP Invest Český, darovací smlouva, Petr Halva, aktivní příjmy

3A07436, 4J86891, 1BA2858, 3AH9451, 3AH9452

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK